Apple stänger av hackare från Itunes

Permalänk
Melding Plague

Apple stänger av hackare från Itunes

Apple tar till nya grepp i kampen mot hackare som låser upp Iphone. Åtminstone två användare har fått sina konton på Itunes avstängda efter att ha skrutit om framgångarna på internet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

En stor skillnad mellan det här och MS 360-avstängningar är att MS bannar konsollerna medans Apple bannar kontot.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tycker iphone är så överhypat när man inte ens kan välja operatör, snacka om bakåtsträvande och monopol.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Känns väldigt idiotiskt. Dom har ju betalat för sina xbox och telefoner, då borde dom får göra vad dom vill med dom. NEJ, du får bara använda våra tjänster!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns väldigt idiotiskt. Dom har ju betalat för sina xbox och telefoner, då borde dom får göra vad dom vill med dom. NEJ, du får bara använda våra tjänster!

Xboxen får dom ju göra vad dom vill med, blir bara bannad online. Går ju fortfarande att spela på osv. På iphone är det inte så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns väldigt idiotiskt. Dom har ju betalat för sina xbox och telefoner, då borde dom får göra vad dom vill med dom. NEJ, du får bara använda våra tjänster!

Tänk om datortillverkare skulle göra så: Du får bara ha en viss internetleverantör, och du får bara använda våra program. Det skulle ju fan bli upplopp

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns väldigt idiotiskt. Dom har ju betalat för sina xbox och telefoner, då borde dom får göra vad dom vill med dom. NEJ, du får bara använda våra tjänster!

Du blir bannad från onlinetjänsten när du hotar integriteten av plattformen. Vilket i detta fallet är något som den vanliga spelaren bör tycka är positivt då hårdvarumanipulationer kan resultera i utnyttjande i brister i programvaran eller direkt fusk i värsta fall. Sedan vet alla som flashar/chippar sin(a) konsol(er) om riskerna.

För du betalar trots allt en stadig avgift för onlinekomponenten - då vill man också behålla den i gott skick. Även om de flesta flashningar eller enklare modifikationer inte stör, så vet alla om riskerna från början.

Så är det med allting - bara för du köpt något så dikterar du inte hur produkten ska användas.

-
Men med stöket med Apple tycker jag det inte hotar andra användares erfarenhet av produkten då man bara försöker kommer förbi de förbannade dumheterna industrin fått för sig med operatörslås på en apparat som redan är många tusenlappar för dyr som det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Tänk om datortillverkare skulle göra så: Du får bara ha en viss internetleverantör, och du får bara använda våra program. Det skulle ju fan bli upplopp

iPad? hahaha

Permalänk
Medlem

Fast som tillverkare så ska man ha rätt att låsa ner sin plattform så som Apple gör. Det finns en anledning till att App Storen är så kontrollerad som den är och det är främst stabilitet. Det är även därför det inte finns stöd för multitasking, något som Nexus One-användare inte alltid tycker är guld och gröna skogar på grund av krascher osv. Men å andra sidan kan man argumentera för att om jag vill ha den inbyggda musikspelaren, en tredje parts musikspelare och två webbradioapplikationer igång samtidigt så ska jag få ha det.

Men det här är en fråga om livsåskådning:
Microsoftanvändaren vill ha massor att pilla med, är van att ha massor att pilla med och tycker inte att det blir mer komplicerat på grund av att det finns en massa att pilla med. Komplexitet och konfigurationsmöjligheter vinner över enkelhet, design och användarvänlighet.
Appleanvändaren vet att Steve Jobs vet bäst och skiter i resten. Enkelhet, design och användarvänlighet vinner alltid över komplexitet och konfigurationsmöjligheter.

Jag tycker att det är rätt av Apple att stänga av folk som aktivt söker nya vägar att låsa upp en plattform som Apple vill hålla låst. Det är Apples rätt att ha en låst plattform om de vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
iPad? hahaha

iPaden är inte en dator.
En dator har fullt stöd för webbens all funktionalitet och den har multitasking.
iPaden är snarare ett tillbehör.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Viss skillnad kanske mellan hackad xbox och iphone ?
Xboxen hackas ju för att få tillgång till piratkopior dvs att inte behöva betala för sina spel men med hackad iphone måste man väl fortfarande betala abonnemang och för alla låtar osv på itunes ?

"Appleanvändaren vet att Steve Jobs vet bäst och skiter i resten. Enkelhet, design och användarvänlighet vinner alltid över komplexitet och konfigurationsmöjligheter."

Heheh, såna appleanvändare köper inga prylar de bara hyr dem. De gillar att bli utnyttjade och säger tack så mycket med tindrande ögon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Du blir bannad från onlinetjänsten när du hotar integriteten av plattformen. Vilket i detta fallet är något som den vanliga spelaren bör tycka är positivt då hårdvarumanipulationer kan resultera i utnyttjande i brister i programvaran eller direkt fusk i värsta fall. Sedan vet alla som flashar/chippar sin(a) konsol(er) om riskerna.

För du betalar trots allt en stadig avgift för onlinekomponenten - då vill man också behålla den i gott skick. Även om de flesta flashningar eller enklare modifikationer inte stör, så vet alla om riskerna från början.

Så är det med allting - bara för du köpt något så dikterar du inte hur produkten ska användas.

-
Men med stöket med Apple tycker jag det inte hotar andra användares erfarenhet av produkten då man bara försöker kommer förbi de förbannade dumheterna industrin fått för sig med operatörslås på en apparat som redan är många tusenlappar för dyr som det är.

Inte för att våra sån, men du säger emot dig själv duktigt här.

Microsoft gör rätt i att stänga av folk som utnyttjar svagheter i systemen för att få vissa fördelar
Apple gör helt fel i att stänga av folk som utnyttjar svagheter i systemen för att få vissa fördelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Viss skillnad kanske mellan hackad xbox och iphone ?
Xboxen hackas ju för att få tillgång till piratkopior dvs att inte behöva betala för sina spel men med hackad iphone måste man väl fortfarande betala abonnemang och för alla låtar osv på itunes ?

Du får tillgång till applikationer som inte godkänts av Apple... Men i övrigt så håller jag med dig. Jag ser ingen som helst anledning till att jailbreaka en iPhone. Jag vill hellre ha en stabil telefon än en telefon som jag kan göra 5% mer med.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Så är det med allting - bara för du köpt något så dikterar du inte hur produkten ska användas.

Det är många som tror att de köper fulla rättigheterna till något de köper, fast de bara köper rätten för att använda sakerna med vissa förbehåll.

Tänk på det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte hackad min IPhone,men vet vi det go.Man lästa ja mycket om just detta-Allt finns på Forum och detta inte bara på Svenska Forum.Just på de Utländiska Forum finns mycket mera om detta.
Jag undra mig bara vaför Apple allt förbjuda,de sjuta sig bara själva.So att jag har fott avsmark av minTelefon--Kanske sälja den och köpa därefter ingenting mera av Apple.
Apple suga-------Pengar,Pengar,Pengar ingenting för Kunden.Att ni sova lungd-komma hoppas andra Tiden för är som Kunden behövs.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Inte för att våra sån, men du säger emot dig själv duktigt här.

Microsoft gör rätt i att stänga av folk som utnyttjar svagheter i systemen för att få vissa fördelar
Apple gör helt fel i att stänga av folk som utnyttjar svagheter i systemen för att få vissa fördelar

Dina två påståenden säger inte emot varandra, de kan båda vara sanna samtidigt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Om det går att stämma M$ för att hindra konkurrensen på t.ex. webbläsare så borde det väl gå att stämma Apple för deras låsningar av mjukvara till vissa produkter och bindningen till specifika abonnemang?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

ROFL @ ovanstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Det är många som tror att de köper fulla rättigheterna till något de köper, fast de bara köper rätten för att använda sakerna med vissa förbehåll.

Tänk på det.

Det är just det som håller mig j*vligt långt borta från att köpa någonting med äpplen på. Köper jag någonting så äger jag den produkt jag har köpt och har i min värld juridisk rätt att göra vad jag vill med produkten. Har jag däremot hyrt, leasat, lånat för att köpa/köpt produkten på avbetalning saknar jag dessa rättigheter. Så länge vissa företag inte medger och accepterar detta (samt låser upp sina plattformar så att vem som helst kan utveckla plattformar till dem) så kommer det alltid finnas bättre alternativ för kunden.

Permalänk
Medlem

Om man verkligen tycker att en iphone är värt att inskaffa så ska man såklart låsa upp skiten. Det hade jag gjort snabbare än blixten.

Permalänk

Bojkotta företag som håller på med alltför extrem vendor lock-in: http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in Helt generellt, jag syftar inte bara på mobiltelefoner.

Jag tycker apple är några riktiga svin som inte tillåter en använda vilken operatör man vill, okej om säljer operatörslåsta rabatterade. Men alla ska inte vara detta, vilket det är om jag har förstått rätt.

Sedan bara kunna applikationer godkända av apple, är heller knappast bra. Man får väl fortfarande köra java ME applikationer, men ändå.

Nå den aktuella händelsen, ja skryta om sina hackingframgångar och lämna tydliga spår efter sig är inte så smart. och det är ingen större risk för gemene man då den inte har kompetensen som krävs.
Värre blir det om Apple börjar banna folk som har kringgått deras affärsidé om vendor lock-in.
*edit*
Det är i princip omöjligt att undgå köpa produkter som tillverkaren har hindrat konkurrens för, men detta bör väga som ett stort minus i valet. Dels för att apparaten då blir sämre för en, genom att man t.ex. som i iphone inte kan använda vilken operatör man vill.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Apple har bannat två användare som aktivt har arbetat med att "jailbreaka" iphonen. Det finns inget som tyder på att vanliga användare kommer bli avstängda pga upplåsta telefoner.

Det är mer ett statement från Apples sida än något sätt att hindra dom att nå Applestore.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Fast köper du en bil och servar den själv istället för en aukt.verkstad så erhåller du inte garantin som följer med bilen då den måste servas hos just en akut.verkstad. Samma gäller här, företag skyddar sin produkt sen får du som konsument avgöra om det är något för just dig. Du skulle säkerligen tänka i andra banor om det var din produkt .

Sen går det köpa iphone olåst, kanske inte i Sverige men i andra länder.

Edit. Kanske inte samma men du fattar väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Det är just det som håller mig j*vligt långt borta från att köpa någonting med äpplen på. Köper jag någonting så äger jag den produkt jag har köpt och har i min värld juridisk rätt att göra vad jag vill med produkten. Har jag däremot hyrt, leasat, lånat för att köpa/köpt produkten på avbetalning saknar jag dessa rättigheter. Så länge vissa företag inte medger och accepterar detta (samt låser upp sina plattformar så att vem som helst kan utveckla plattformar till dem) så kommer det alltid finnas bättre alternativ för kunden.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Har man jailbreakat sin iPhone så köper man knappast apps från apple store, och det är ju inte direkt svårt att göra ett nytt konto. So what's the big deal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Om man verkligen tycker att en iphone är värt att inskaffa så ska man såklart låsa upp skiten. Det hade jag gjort snabbare än blixten.

Håller inte med dig. När man väl köper en telefon ska man inte behöva låsa upp den. Den ska inte vara låst över huvudtaget!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Låter som ett fantastiskt sätt att motivera de som har köpt musik lagligt via Itunes att istället börjar att piratkopiera musik.

Seriöst, vad fan tänker Apple egentligen?

Permalänk

Vidrigt beteende av Apple. Är fan så jävla vidrigt att det borde vara olagligt. Klart som fan man borde få låsa upp skiten om man vill, det ska inte de hindra en från att göra!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeHaggarKJ
Låter som ett fantastiskt sätt att motivera de som har köpt musik lagligt via Itunes att istället börjar att piratkopiera musik.

Seriöst, vad fan tänker Apple egentligen?

Apple är ute efter att tjäna pengar och de agerar mot dem som de ser som ett hot.
Om de personer som ej köper musik via itunes(eller annan appletjänst) piratkopierar sin musik istället för att köpa av en konkurrent, så är det bara bra för apple.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Fast köper du en bil och servar den själv istället för en aukt.verkstad så erhåller du inte garantin som följer med bilen då den måste servas hos just en akut.verkstad. Samma gäller här, företag skyddar sin produkt sen får du som konsument avgöra om det är något för just dig. Du skulle säkerligen tänka i andra banor om det var din produkt .

Sen går det köpa iphone olåst, kanske inte i Sverige men i andra länder.

Edit. Kanske inte samma men du fattar väl?

Nu är jag ej insatt exakt hur det är, men ja man bör göra sina vanliga serveringar av bilen i en "godkänd" verkstad för märket.

Tar vi bilexemplet så skulle fordonstillverkare kunna göra specialdimensionerade däck, egen sockel på varenda lampa, kontroll krets för att få ut ström genom 12v uttaget (cigarettuttag) för att hindra folk köper ej godkända gpser, detsamma med bilstereon etc..
Detta är för konsumenten inte bra och det är alltid en tolkningsfråga om tillverkaren har jävlas med flit eller det finns någon fördel för konsumenten.
I apples fall så gillar de att jävlas och tyvärr har märket apple blivit ett statusmärke, precis som vissa kläder. Så konsumenter bryr sig inte så mycket. Sedan gör apple helt klart bra saker, det går inte komma ifrån.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Heter det inte "skrytit"?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Viss skillnad kanske mellan hackad xbox och iphone ?
Xboxen hackas ju för att få tillgång till piratkopior dvs att inte behöva betala för sina spel men med hackad iphone måste man väl fortfarande betala abonnemang och för alla låtar osv på itunes ?

"Appleanvändaren vet att Steve Jobs vet bäst och skiter i resten. Enkelhet, design och användarvänlighet vinner alltid över komplexitet och konfigurationsmöjligheter."

Heheh, såna appleanvändare köper inga prylar de bara hyr dem. De gillar att bli utnyttjade och säger tack så mycket med tindrande ögon.

Om man har xboxen på avbetalning då? Det är just det var abonnemang kan ses som. Har du köpt mobilen kontant så betalar du abonnemanget för att utnjyttja företagets tjänster, inte apples tjänster.

Så du måste skilja på de olika företagen och de olika formen av ägandet.

Permalänk

Va ? vadå tar bort itunes konton , vad skulle det spela för roll ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607