Permalänk
Medlem

FAQ: Kylpasta

FAQ: Kylpasta

Om du letar efter information om kylpasta (thermal grease), är det här tråden för dig. Den kommer utvecklas allt eftersom, men ställ gärna en fråga om du inte fått din besvarad.

[FRÅGOR & SVAR]

1. Vad är kylpasta, och hur funkar det?

Kylpasta är en produkt som sätts samman av olika värmeledande ämnen, som slutligen blir en (ganska) flytande "pasta". Det består av olika ämnen, beroende på märket, men kan innehålla olika metaller, eller t.o.m. diamant. Dess uppgift är att fylla ut de mikroskopiska dalarna i både kylare och värmespridaren på processorn (metall mot metall kommer aldrig sluta helt tätt, och det behövs ett flytande medium mellan dem som kan flyta runt och fylla håligheterna). Utan kylpasta kommer de mikroskopiska håligheterna istället fyllas av luft, vilket leder värme mycket sämre än kylpastan. Eftersom dess uppgift är att fylla de mikroskopiska dalarna ger kylpasta i sig ingen förbättring av kylning själv. Tvärtom kan den förhindra att värmen försvinner från källan.
Notera att kylpasta kan användas på fler områden än just på processorns värmespridare. I stort sett alla komponenter som har en värmekälla och en värmespridare i form av kylare har eller kan ha kylpasta.

Observera att det finns kylpasta som har sats ut i förväg, så kallade "kuddar". Dom liknar små klisterbitar med kylpasta, och är väldigt lätta att handskas med, speciellt för nybörjare. Sådan kylpasta är ofta sämre än vanlig kylpasta på tub, så den bör undvikas vid varmare processorer. Observera också att det är en en-gångs-kylpasta. Alltså, efter att den används kommer den att smälta och gå in i sin roll som kylpasta. Om kylaren lyfts efter att kylpastan har applicerats, måste kylpastan bytas igen. Lösningen fungerar bra om användaren bara ska kyla en processor som inte ska överklockas, samt är sval i användandet.

Dold text

2. Behöver jag kylpasta?

Ja, mer eller mindre. Utan kylpasta kommer livslängden på de varma komponenterna, med bättre kylning, avsevärt minskas. De enda ställena man idag kan strunta i att applicera kylpasta på är komponenter med svagare kylning, så som separata minneskylare eller liknande, men om man har möjlighet ska man absolut lägga på kylpastan, även på mindre kylare.

Dold text

3. Hur applicerar jag kylpasta?

Steg 1. Börja med att rengöra platsen du ska applicera kylpasta på. Var väldigt noggrann med att inte röra den med varken fingrarna eller metallföremål (förutom när du ska sprida kylpastan). Om du har gammal kylpasta på, läs fråga nummer 4 innan du går vidare. Det är viktigt att hår och damm inte hamnar i kylpastan eller platsen som ska ha kylpasta applicerad på sig, för det kommer aldrig försvinna av sig själv och du kan få mycket sämre temperaturer om du får smuts i kylpastan, men saker som fett och hud-celler ska inte heller hamna där i. Torka gärna med en mikrofiberduk.

Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mängder kylpasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek. Märk väl att om du använder för mycket kan du få motsatta effekt, alltså sämre kylning. För lite är bättre än för mycket. OBS! Undvik att få kylpasta på kanterna av användningsområdets yta, då den kan kortslutas. Kylpasta leder väldigt lite el, men risken finns.
(källa)

Steg 3. Sänk ner kylaren på platsen. Var noga med att den kommer ner med sidorna samtidigt. Vrid den försiktigt medsols och sedan motsols om det är möjligt. En grad eller två räcker. Lyft inte bort kylaren när du väl sänkt ner den! Luft får inte nå kylpastan efter att du satt på kylaren. Om du gör det måste den bytas.

Dold text

4. Hur tar jag bort kylpasta?

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:

Citat:

"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra.

När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra.

Dold text

5. Var kan jag köpa kylpasta?

Det vanligaste stället att köpa kylpasta för datorer är just i en datorbutik, och då kan man räkna med att betala allt mellan 40 kr - 150 kr, beroende på typ, märke, och mängd.

Dold text

6. Hjälp! Kylpastan är inte lika bra som jag trodde!

Kylpasta brukar ta tid på sig att bli "inbränt". Efter tre - 40 dagar blir kylpastan färdiginbränd och kyler på sin topp.

Dold text

[size="3"]
Relevanta länkar
[/size]
FAQ: Kylning
Video: Olika metoder att applicera kylpasta
What is the Best Way to Apply Thermal Grease?

Uppdatering
Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Kylpasta

Bra skrivet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Torka gärna med en trasa av samma typ som man använder för att rengöra glasögon (den som kan namnet, posta!)

Glasögonputsduk? eller bara putsduk kanske..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Bra skrivet!

Glasögonputsduk? eller bara putsduk kanske..

Det är en speciell sorts duk som är lite dyrare... jag söker det specifika namnet.

Permalänk
Medlem

bra jobbat! du borde få klister...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

nice faq..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
bra jobbat! du borde få klister...

Hehe, tack. Om du går in på FAQen står det hur man kan få trådar klistrade. Passa på att tipsa om min tråd om Kylningsmoddar: Grafikkort. ^^

EDIT: Jag menar förstås samlingstråden för FAQs (den som man inte får posta i, på framsidan).

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det är en speciell sorts duk som är lite dyrare... jag söker det specifika namnet.

Microfiberduk?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Microfiberduk?

Japp, tack!:D

Permalänk
Medlem

Duken jag brukar använda heter "Artificial Suede", finns på Claes Ohlsson. Med den gör jag slutputsningen. Innan dess använder jag vanligt papper för att inte slösa med duken.

Långt ifrån alla kylpastor innehåller silver/mikroniserad silver.

Jag tycker att det är viktigt att inte marknadsföra Arctic Silver eftersom alla använder den med anledning att alla andra använder den, det är inte säkerställt att den är bäst.

Nämn gärna något om att det kan gå illa om ledande pasta hamnar på fel platser, exempelvis rinner ner till pinsen eller mellan olika resistorer på själva CPUn.

Permalänk

När man kör utan kylarpasta. Använder man ingen kylarpasta så får man extreemt höga temperaturer. Utan kylarpasta så fick jag en temp på när 80 grader och med Artic Silver 5 så fick jag en temp på ungefär 55 grader. Allt är skrivet i load. Det är extreemt rekommenderat att använda kylarpasta.

Permalänk
Medlem

Förgasarevätska (kemetyls handelsnamn är K-sprit) går alldeles utmärt att använda då den består av isopropanol & etanol utan en massa extraskit...

Det går att använda spolarevätska (kemetyls handelsnamn är T-blå) då den innehåller isopropanol men den innehåller även tvållösningar... det är dock ändå en spolarevätska juh...

Röd etanol (kemetyls handelsnamn är T-röd) går alldeles utmärkt att använda då den till 99% består av kemikalier med avfettande egenskaper.

Personligen använder jag OKQ8;as spolarevätska då den innehåller upptill 90% isopropanol (isopropylalkohol om ni så vill) & resten etanol.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

götta

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Entrecite:

Jag vet att inte alla använder det ämnet, samt att det säkert finns bättre än AS5, men saken är att jag själv inte vet vilka som är bättre (är lite dåligt påläst i dagsläget), så du kanske vill nämna någon?

hagbarddenstore: Tack, men det har redan nämnts.:)

skruvis: Tack för de utförliga tipsen! Ska se hur jag kan lägga till det nu... kanske ska citera dig.

BTW, vet ni hur man citerar flera samtidigt? Jag kunde det förr..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Hehe, tack. Om du går in på FAQen står det hur man kan få trådar klistrade. Passa på att tipsa om min tråd om Kylningsmoddar: Grafikkort. ^^

vilken FAQ då?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lagt till tråden i samlingstråden. Starkt jobbat!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Discokungen

96%ig alkohol kör jag på här. Fungerar helt perfekt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt att ta reda på vad en produkt innehåller är att söka rätt på säkerhetsdatabladet & sen söka på de ingående komponenterna i produkten... Så kan man t.ex. få reda på att röd etanol innehåller bla. etanol/etylacetat/aceton men den innehåller även ett preparat som heter bitrex som är ett mycket bittert smakmedel för att undvika förtäring av produkten.. etanol (etylalkohol) är som ni vet sprit.. den som vi dricker ni vet.

Alkoholer

Alkoholer kan bland annat användas som desinfektionsmedel och är också bra lösnings- och rengöringsmedel, speciellt i avfettningssammanhang.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholer

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol

Aceton däremot är ett mycket mindre giftigare ämne än alkohol & minst lika bra på att avfetta... det är däremot precis som etanol mycket brandfarligt & måste alltid hanteras med försiktighet om öppen eld förekommer eller annan risk för antändning förekommer.

Aceton

Aceton är ett mycket bra lösningsmedel som löser många plaster, fetter, oljor och organiska föreningar i allmänhet. Aceton är i alla proportioner blandbar med vatten......................................Aceton anses from myndighetshåll vara ett önskvärt substitut för många andra organiska lösningsmedel, eftersom det är tämligen ogiftigt och snabbt nedbrytbart i miljön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mycket kylasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek på P4-processorer och ett halvt okokt riskkorn på AMD-processorer.[/B]

Jag antar att "AMD processorer" syftar på äldre AthlonXP som inte hade någon IHS. Kanske smidigare att köra "riskorn på de med IHS, halvt på de utan IHS" eller liknande.

Mycket bra post. Antar att det kommer en länk till i den efter Swec har kört en pastatest som de utlovat

Sedan tycker jag det är mycket trevligt med illustrativa bilder, hotlänka gärna till några av AS5 instruktions bilderna etc.

*applåd*

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kanske inte världens mest objektiva skildring men en skildring iaf.

Från :http://www.arctic-cooling.com/further_prod2.php?idx=60

(Får vara glad att man inte kör med generisk Soja pasta )

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Kanske inte världens mest objektiva skildring men en skildring iaf.
http://www.arctic-cooling.com/pics/result1.gif

Från :http://www.arctic-cooling.com/further_prod2.php?idx=60

(Får vara glad att man inte kör med generisk Soja pasta )

Det är typ sån pasta som sitter på alla stockkylare och följer med Zalmans kylare.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Kanske inte världens mest objektiva skildring men en skildring iaf.
http://www.arctic-cooling.com/pics/result1.gif

Från :http://www.arctic-cooling.com/further_prod2.php?idx=60

(Får vara glad att man inte kör med generisk Soja pasta )

Var finns MX-1 att hitta verkat äga!
Edit: ignorera de jag frågade, ska köpa MX-1 och så om de är bättre är AS5 som jag har nu.
Och jag kan rekomendera Aceton (Kemisk ren!) röda flaskan vad jag vet till att rengöra CPUn/kärnan med

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311334

Är det enda stället jag har hittat som säljer Mx-1
Inte ens hos mina grossister har jag hittat den pastan...

Någon som känner till fler ställen den säljs på? ( får väldigt gärna posta )

EDIT: vad är det här? http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&product...

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Torka gärna med en trasa av samma typ som man använder för att rengöra glasögon (den som kan namnet, posta!)

Microfiberduk, "Macroclean"

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

Kul att alla visar intresse. Jag ser att ni har postat mycket med, men om det ska passa in i FAQ:en måste jag nog göra fler punkter. "Vilken kypasta ska jag använda?" t.ex.

skruvis, din post om saker från susning t.ex. är rätt utförlig, men det passar liksom inte in direkt. Jag börjar bli seg eller något, så ni får gärna bli övertydliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp

skruvis, din post om saker från susning t.ex. är rätt utförlig, men det passar liksom inte in direkt.

Jag vet, bara lite generellt om alkohol & aceton.. onödigt vetande om man så vill.
susning? wikipedia däremot.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vet, bara lite generellt om alkohol & aceton.. onödigt vetande tycker kanske en del.

susning? wikipedia däremot.

Hehe, jag gillar onödigt vetande. Finns inget så kul som att veta onödiga saker som att solens yta "bara" är några tusen grader varm.

Susning, wikipedia... jag är som sagt lite seg just nu.:D

Permalänk
Medlem

hittade ett stavfel, i meningen börja med att rengöra "plasten" antar att det ska vara platsen
men annars va den bra!!!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hittade ett stavfel, i meningen börja med att rengöra "plasten" antar att det ska vara platsen
men annars va den bra!!!

Fixat. Tack.

Permalänk

Vi/ni kanske kunde lägga till en tabell med rikttemperaturer t.ex. "normalt ca värde" på t.ex. Intel 920 med stockkylare 34-38 grader i idle. Pentium 3.20E 41-44 grader i idle, osv. ?

Eller en trevlig länk till där det finns?

"3. Hur applicerar jag kylpasta?"

Ja, hur gör man, mängden har jag försått men var och hur ska risgrynet smetas dit? I mitten? Spacklas ut jämt?

----ot----
Stämmer det att Presler har ca 10 grader lägre temp i snitt än Prescott?
(Blev förvåndad när jag såg endast 34 grader i idle på en Presler 2.8GHz, monterad i en noname burk med bara 2 x80mm blås.)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia