Problem med dator som stänger av sig.

Permalänk
Medlem

Problem med dator som stänger av sig.

Har bekymmer med en dator som bara stänger av sig.
Misstänkte först att det var ett virus och därför monterade jag ut hddn och formaterade den i en annan dator. Därefter satte jag tillbaka hddn i datorn och försökte installera win xp igen. Det gick i ungeför 5 min, sen var det samma visa igen.
Kan det vara Nätagget som är defekt på något vis? eller finns det virus för bios som ställer till det hela?!?

Grejerna som sitter i:

Processor: amd xp2400+
minne: 1024ddr pc3200
Grafikkort: Radeon 9800pro 128ddr (extra strömförsörjning krävs)
Hdd: 120gb IBM
Moderkort: Asus A7V8X-X
1 st dvd brännare samt 1 st cdbrännare
1 st floppy

Nätagget är ett Cheiftec på 300w.

Permalänk

dåligt agg.. men kör sj ( samma agg ? ) med liknande krävande saker.

för hög tempi lådan.. kolla vad dina temp sensorer säger tex i bios speedfan och everest.. .. o strunta i vad programen visar vad tex 5 v och 12v ligger på..

de finns virus som kan lägga sig i ram minnet men inte troligt..

testa ett annat agg i datorn.. och ha en bordsfläkt som blåser in i datorn.. sätt även nin någon extra fläkt i datorn

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jepp, ska testa med ett annat agg. Måste vara det som är problemet. Tvivlar på att det är värme som ligger bakom avstängningarna. Kör utan sidokåpor och datorn stänger ju som sagt av sig redan efter ca 5 min och då hinner det ju knappast bli nån värme att tala om. Alla fläkta fungerar och det enda jag hinner göra med datorn innan avstängning är att starta win xp installationsprog...

Permalänk

en kompis som hadde unjefär samma fel den boota om efter att man suttit å spela i typ 1 timme upp till typ ett dygn i bland å han bytte till ett lite kraftigare nätagg å då försvann i alla fall felet för honom...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hade samma problem själv. Nätaggregatet där också..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Brukar för min del vara sata-sladdarna som inte sitter i ordentligt. Men sånt kollar väl rutinerade sweclockare.

(Gummisnoddarna som håller upp mina diskar hade pajat, så de låg på botten i en hög, med sladdarna halvt i. Tog ett par dagar av spontanbootningar innan jag kom på det.)

Visa signatur