Permalänk
Medlem

K800i eller N73?

Har funderat på att köpa en ny mobil ett tag nu. Har funderat på K800i ett tag men har även kollat lite på N73. Jag har alltid haft nokia innan. Och är ganska van vid nokia mobiler. Men skulle inte ha något emot en SE mobil. Frågan är bara vilken man kommer vara mest nöjd med. Och vilka fuktioner mobilen har som man behöver/inte behöver. Och hur många av funktionerna man kommer använda.

K800i
+ Blixt
+ Max 2gb minne (enligt tre.se)
+ Större inbyggt minne
- Ingen bluetooth 2/USB 2
- Kortare batteritid. Men duger ändå enligt mig.

N73
+ Bluetooth 2/USB 2
+ Längre batteritid
+ Symbian
- Ingen blixt
- Max 1gb minne (enligt tre.se)

Fyll gärna på listan.

Lägger även till en poll där ni kan rösta på vilken ni tycker/tror är bäst.

Permalänk
Medlem

Läs testet av n73 i det nyaste nummret av M3 vettja. Du kan även skaffa tidningen där de recenserar k800i så får du se vad de tycker dom brukra tycka bra saker.

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem

bara 1 Gb i N73? hehhehe, vilken bullshit :D:D möjligt att nokia bara stödjer det officiellt, för att de bara säljer det som största kort, 2 Gb är inga problem i en N73. dessutom så finns det ju inga tredjeparts tillverkare på de kort som sonyericsson använder i K800 ännu, så miniSD korten som nokia använder, finns ju för typ halva kostnaden mot vad ett lika stort minneskort kostar till K800.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

K800i för min del, hade prioterat kameran högre än symbian.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Du har ju bättre Display också :). Sen är det så jag hade också bara nokia förut och blev grymt överaskad hur snabb den är !! Nokia har fixat till de.
Den har även 2 st högtalare vilket ljudet är grymmare.

Som ovan sa att minneskortet är billiga = RIKIGT SANT för att 2gb kostar ca 200kr på webhallen.

Ett riktigt plus är att den är en smartphone och hoppas att du vet vad det är, och bara det räcker

Gör som jag och gå till butik och kolla på båda. Lycka till med ditt köp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
K800i för min del, hade prioterat kameran högre än symbian.

Prioterar man OS ska man ju helt klart ta HTC/liknande

Permalänk
Medlem

har provat n73 och den är så jäkla seg och helt trista menyer, men jag är väl van vid SE alla år förstår inte hur man kan välja en seg sketen nokia, bryr mig inte vad dom proppar telefonen full med den är inte bra alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
bara 1 Gb i N73? hehhehe, vilken bullshit :D:D möjligt att nokia bara stödjer det officiellt, för att de bara säljer det som största kort, 2 Gb är inga problem i en N73. dessutom så finns det ju inga tredjeparts tillverkare på de kort som sonyericsson använder i K800 ännu, så miniSD korten som nokia använder, finns ju för typ halva kostnaden mot vad ett lika stort minneskort kostar till K800.

Det är fake..

Permalänk
Medlem

Är det inte usb 2.0 och blåtand 2.0 på K800i ?

http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_k800-1485.php

Visa signatur

Intel Core i7-11700F : ASUS ROG Strix B560-F : Nvidia RTX3070 : Fractal Design Define 7 :
32GB 3600Mhz Ram : WD Black SN750 1TB M.2 SSD : Corsair TX850M :
Steinberg UR44C : Yamaha HS80 : Ultrasone PRO 2900 : Logitech G Pro :

Permalänk
Medlem

Jag stod också i valet och kvalet, men nu har jag iaf beställt en n73 och jag tror o hoppas att jag kommer bli nöjd

Visa signatur

10^-9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av absorb
Är det inte usb 2.0 och blåtand 2.0 på K800i ?

http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_k800-1485.php

Inte samma information på alla sidor. :/ Blir rörigt då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
har provat n73 och den är så jäkla seg och helt trista menyer, men jag är väl van vid SE alla år förstår inte hur man kan välja en seg sketen nokia, bryr mig inte vad dom proppar telefonen full med den är inte bra alls.

Hur seg var den? Har testat K800i och jag gillar den inte så jättemycket. Den är ju ok men ingenting jag skulle köpa.. om det finns något bättre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa k800 James Bond-edition (färg: silver). Grymt nöjd med min k800, snabb samt bra kamera med blixt. Köp den du kommer inte bli missnöjd.

Jag citerar från M3:s recension om Nokia n73: "Vi har svårt att se varför du skulle köpa den här modellen istället för K800i". Nokia n73 fick betyg 6 av 10 i testet.

EDIT: K800 har både bluetooth 2.0 samt USB 2.0. Standbytiden skall vara lika lång på båda telefonerna (350 h) samtidigt som taltiden är bättre på k800 (7 h) än n73 (6h).

k800
n73

Permalänk
Medlem

Ska du ta kort i morker, t.ex. festbilder skulle jag direkt valt K800, jag har sjalv haft den i mer an tre monader nu och den funkar perfekt. Blixten ar overlagsen alla andra kameratelefoner vad jag har sett.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
har provat n73 och den är så jäkla seg och helt trista menyer, men jag är väl van vid SE alla år förstår inte hur man kan välja en seg sketen nokia, bryr mig inte vad dom proppar telefonen full med den är inte bra alls.

har har en N73 och fattar inte vad du menar. lite segare än K800 är den kanske, inte testat K800, men å andra sidan så kör ju N73 symbian. och att komma o säga att den är seg, vetefan, enligt mina mått så är den snabb. jag tycker då inte att den är långsam. så om man tycker den är snabb eller inte är en klart subjektiv åsikt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Är ganska inne på K800i nu. Men sen har den ju inte symbian. Det är nog den enda andledningen till att jag fortfarende funderar lite på N73.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GriZzm0
Är ganska inne på K800i nu. Men sen har den ju inte symbian. Det är nog den enda andledningen till att jag fortfarende funderar lite på N73.

Kolla !!! Som ovan sa, Ska du ta natt bilder och vill ha en telefon som är något snabbare så du inte missar något så ta k800i (N73 har skitbra kamera men det ska vara bra ljus för att dom ska bli bra :)! men ska du ha en telefon där det finns mer funktioner, bättre display, högtalare och mycketbättre videofilmtagning mm smågrejer ta n73 (Jag äger en N73 själv) och du kommer inte bli missnöjd av någon av dem. Jag tycker att symbian bara den är en stor grej, det känns som nokias mobiler har bättre tekning och är omordärna efter va 6mån eller så, dom håller längre

och sen så ska du till en affär och titta på båda se vilken du vill ha.

Permalänk
Medlem

Bästa du kan göra är att knalla in på närmaste mobilkedja och testa de båda.

N73 har visst blixt i form av LED medans k800 har en xenon.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Bästa du kan göra är att knalla in på närmaste mobilkedja och testa de båda.

N73 har visst blixt i form av LED medans k800 har en xenon.

Ja men..LED:en i n73an är ingen blixt egentlign Men xenon är för LED:en lyser ju bara upp och är inte alls lika kraftig..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
Ja men..LED:en i n73an är ingen blixt egentlign Men xenon är för LED:en lyser ju bara upp och är inte alls lika kraftig..

Spelar ju ingen roll om det är LED, Xenon eller en Glödlampa en blixt är en blixt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

SÄGER BARA K800I!!

STOLT ÄGARE!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Spelar ju ingen roll om det är LED, Xenon eller en Glödlampa en blixt är en blixt

Fel - en led som agerar blixt ger inte i närheten av samma ljus som en "riktig" blixt. Det är STOR skillnad, förmodligen den enskilt största skillnaden på N73 och K800i.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Fel - en led som agerar blixt ger inte i närheten av samma ljus som en "riktig" blixt. Det är STOR skillnad, förmodligen den enskilt största skillnaden på N73 och K800i.

Vart ser du att jag skrev att en LED och en Xenon är samma???? Klart det är stor skillnad mellan de olika blixtarna... Det jag vill komma fram till är att N73 har en blixt punkt, även om den må vara sämre än k800is blixt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar mycket om personlig smak. De är båda väldigt likvärdiga i stora hela. För mig är K800 är 14is lur med sina äckliga teman och bumpande ikoner osv. Kul 1 vecka sen kräks jag på det
Jag föredrar stilrena saker alltså valde jag N73. Min vän fick en K610 av sitt jobb. Han har den i sin byrå och kör med sin gamla N70 än. Han kunde inte fatta vilka som köper en SE hehe..

Jag tror Nokia N73 säljer bättre till snubbar över 20-25 och K800 till de under det.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Ojdå. Blir bara svårare att bestämma mig. Det enda jag saknar på K800i är symbian. Vet inte hur ofta/hur mycke jag kommer använda kameran. Men när jag gör det så vill jag ha en bra blixt.
Svårt. Får väl åka och känna på båda två lite imorgon.

Edit:
Nu är jag ganska inställd på N73. Men, jag ska antagligen köpa den hos 3. Hur blir det med fw o.s.v då ? Har hört att där är några saker som måste fixas nu. Men kan jag byta fw själv om jag köpt den hos 3? Eller måste jag skicka in den då? Och kostar det isf?

Permalänk
Medlem

SE har nästan 65% av rösterna efter hela 57 röstdeltagare.. "Say no more".
Nokia når inte ända fram ännu. Så är det bara.. (För att låta lika omogen som vissa andra här i tråden i sina försvarstal för Nokia)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
SE har nästan 65% av rösterna efter hela 57 röstdeltagare.. "Say no more".
Nokia når inte ända fram ännu. Så är det bara.. (För att låta lika omogen som vissa andra här i tråden i sina försvarstal för Nokia)

N73 fick nyligen BÄST I TEST i MOBIL så där säger väl lite ?:P.
Sen tycker jag att SE mobilerna specielt serien som K har är "billig" serie där dom kommer med en ny mobil varje år med nästan allt senaste men inga större skillnader, tex dom har inte gjort så att tex íconer och så är snyggare, bättre teman mm, dom tex inte ändrar på designen (man blir ganska trött på de faktist) och jag tycker det värsta är att nästa alla har den, då känns det jobbit tycker jag. Och att den vinner bara för att den tar bättre bild i mörker tycker jag inte att där är bättre för de, för den har mer nackdelar som tex spela in video i bra kvalitet, symbian mm är få saker.

De va allt för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
SE har nästan 65% av rösterna efter hela 57 röstdeltagare.. "Say no more".
Nokia når inte ända fram ännu. Så är det bara.. (För att låta lika omogen som vissa andra här i tråden i sina försvarstal för Nokia)

Gör ett test i världen får vi se hur siffrorna ser ut..
Jag tror Volvo vore bästa bilen i detta land med följt av saab. Kanske inte samma resultat i tyskland? Eller frankrike? Säger de siffrorna något om vad som är bäst eller vad folk köper för ens kompis gör det?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vart ser du att jag skrev att en LED och en Xenon är samma???? Klart det är stor skillnad mellan de olika blixtarna... Det jag vill komma fram till är att N73 har en blixt punkt, även om den må vara sämre än k800is blixt.

När du skriver "en blixt är en blixt" så tolkar jag det som att du menar att det inte är någon skillnad. Om detta ska tolkas annorlunda får du nog formulera dig bättre.

EDIT: Haha Fiero, Sony Ericsson fjortismobil? Bland mig och mina vänner brukar Nokia hamna i ungdomsträsket och S/E räknas som lite mera business. Visserligen har Nokia hämtat sig en hel del, men för mig är det helt tvärt om.
Nokia satsar på massa färger, utbytbara skal och annat klatschigt, det tilltalar nog inte så många vuxna.

Men någon större skillnad är det nog egentligen inte, reagerade mest mot att S/E hamnade i detta facket hos dig, aldrig hört förr.

OBS! Ta nu detta med lite humor!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

N73 hade jag valt. Dels för att jag är ganska less på SE men så saknar jag också symbian lite

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-