Lik-sang.com konkurs pga Sony

Permalänk
Medlem

Lik-sang.com konkurs pga Sony

http://www.lik-sang.com/news.php?artc=3901&

Citat:

Important Notice: Lik-Sang.com Out of Business due to Multiple Sony Lawsuits
Tue Oct 24 2006 21:58:51 Hong Kong Time - Corporate Info

FOR IMMEDIATE RELEASE - OUT OF BUSINESS NOTICE

Hong Kong, October 24th of 2006 - Lik-Sang.com, the popular gaming retailer from Hong Kong, has today announced that it is forced to close down due to multiple legal actions brought against it by Sony Computer Entertainment Europe Limited and Sony Computer Entertainment Inc. Sony claimed that Lik-Sang infringed its trade marks, copyright and registered design rights by selling Sony PSP consoles from Asia to European customers, and have recently obtained a judgment in the High Court of London (England) rendering Lik-Sang's sales of PSP consoles unlawful.

As of today, Lik-Sang.com will not be in the position to accept any new orders and will cancel and refund all existing orders that have already been placed. Furthermore, Lik-Sang is working closely with banks and PayPal to refund any store credits held by the company, and the customer support department is taking care of any open transactions such as pending RMAs or repairs and shipping related matters. The staff of Lik-Sang will make sure that nobody will get hurt in the crossfire of this ordeal.

A Sony spokesperson declined to comment directly on the lawsuit against Lik-Sang, but recently went on to tell Gamesindustry.biz that "ultimately, we're trying to protect consumers from being sold hardware that does not conform to strict EU or UK consumer safety standards, due to voltage supply differences et cetera; is not - in PS3's case - backwards compatible with either PS1 or PS2 software; will not play European Blu-Ray movies or DVDs; and will not be covered by warranty".

Lik Sang strongly disagrees with Sony's opinion that their customers need this kind of protection and pointed out that PSP consoles shipped from Lik-Sang contained genuine Sony 100V-240V AC Adapters that carry CE and other safety marks and are compatible world wide. All PSP consoles were in conformity with all EU and UK consumer safety regulations.

Furthermore, Sony have failed to disclose to the London High Court that not only the world wide gaming community in more than 100 countries relied on Lik-Sang for their gaming needs, but also Sony Europe's very own top directors repeatedly got their Sony PSP hard or software imports in nicely packed Lik-Sang parcels with free Lik-Sang Mugs or Lik-Sang Badge Holders, starting just two days after Japan's official release, as early as 14th of December 2004 (more than nine months earlier than the legal action). The list of PSP related Sony Europe orders reads like the who's who of the videogames industry, and includes Ray Maguire (Managing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Alan Duncan (UK Marketing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Chris Sorrell (Creative Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Rob Parkin (Development Director, Sony Computer Entertainment Europe Limited), just to name a few.

"Today is Sony Europe victory about PSP, tomorrow is Sony Europe’s ongoing pressure about PlayStation 3. With this precedent set, next week could already be the stage for complaints from Sony America about the same thing, or from other console manufacturers about other consoles to other regions, or even from any publisher about any specific software title to any country they don’t see fit. It’s the beginning of the end... of the World as we know it", stated Pascal Clarysse, formerly known as the Marketing Manager of Lik-Sang.com.

"Blame it on Sony. That's the latest dark spot in their shameful track record as gaming industry leader. The Empire finally 'won', few dominating retailers from the UK probably will rejoice the news, but everybody else in the gaming world lost something today."

De där är bara fruktansvärt!
Varför ska inte en konsument själv få välja om de vill importera en konsol, de är förmodligen rätt så insatta om de impoterar något från en annan region om regionsskydd, andra "eluttag" dvs att de kan uppstå på problem.

Trodde vi hade en global marknad men tydligen inte utan när ett företag får bestämma vem som får lov att köpa produkterna..

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte om att handla på Lik-sang då och då.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Tycker det var lite väl lågt gjort av Sony, få ett stort företag (ett av de största export-företagen av spel etc. i asien?) att kursa pga något sådant. De får ju sina pengar ändå + att alla som importerade från Lik-Sang får tydligen med en Universiell adapter som får strömadapter osv att fungera world wide...

tycker det var lite ironiskt:
"but also Sony Europe's very own top directors repeatedly got their Sony PSP hard or software imports in nicely packed Lik-Sang parcels with free Lik-Sang Mugs or Lik-Sang Badge Holders, starting just two days after Japan's official release, as early as 14th of December 2004 (more than nine months earlier than the legal action)."

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

fyfan, har handlat från lik-sang dom var riktigt bra. Sony är så jevla snikna, hoppas dom går i konkurs snart för dom gräver verkligen sin grav, jag köper iallafall aldrig något från dom numera.

Permalänk
Medlem

Det som stör mig är att de bestämmer verkligen vem som får köpa deras produkter. Snacka om att mobba diverse grupper.

Permalänk
Medlem

"Oh my god! You killed Lik-Sang! You bastards!"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förjävligt Sony. Varför ska alltid dom stora företagen vara så elaka ibland?

Eftersom dom gick i konkurs så var Sonys produkter väldigt viktiga för Lik-sang.com? Eller dom kanske inte har råd att betala lawsuiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Förjävligt Sony. Varför ska alltid dom stora företagen vara så elaka ibland?

Eftersom dom gick i konkurs så var Sonys produkter väldigt viktiga för Lik-sang.com? Eller dom kanske inte har råd att betala lawsuiten.

Tänk dig själv att betala 9 månaders "lawsuit" och behöva betala tillbaka allt som dom sålt för till Sony och samtidigt ha väldigt låga priser. Blir svårt att klara ett sånt fall då :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honkel
Tänk dig själv att betala 9 månaders "lawsuit" och behöva betala tillbaka allt som dom sålt för till Sony och samtidigt ha väldigt låga priser. Blir svårt att klara ett sånt fall då :/

Aha, jo det är ju svårt förstås. Fan för stora företag ibland.

Permalänk
Medlem

Ännu ett spik i Sony's kista?

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag faktiskt förbannad, Sony kan dra åt helvete. Kommer inte rekommendera några Sony produkter till mina kunder, oavsett hur jävla bra dom nu kan vara. Räckte det inte med kass PR på grund av skivorna som installerade nån trojan ?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

jävlar konkurs för det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
"Oh my god! You killed Lik-Sang! You bastards!"

Let´s kill Sony!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kommer köpa PS3 ändå, men visst, såna här saker påverkar ju faktiskt vad man tycker om vissa företag. Även favoritföretag som Apple har gjort dumma saker som har fått en att bli sur.

Permalänk

Sony sucks.

Permalänk
Medlem

I samband med spyware-skandalen var det någon som skrev ett jättekul skämt som jag tänkte skulle passa bra nu igen:

-Knock Knock!

-Who's There?

-Fuck You Sony!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

"Sony attacks lik-sang for massive damage. Sony wins."

Det är jäkligt lågt det här. Vad fan är det med Sony egentligen, deras PR-avdelning tog semester någon gång i mitten av förra året eller vad har hänt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig handlat något från lik-sang men jag antar att det är en stor förlust för alla som importerar.

Att stora företag kan utnyttja rättssystemet på det här viset....

Men det hindrar mig inte ifrån att köpa en Playstation 3. Jag har aldrig haft problem med en Sony produkt till dags dato.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

antar att Liksangs välvilja att inte tulldeklarera hade sina små påverkande knuffar i vilken riktning detta föll i Europeisk rätt också..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
antar att Liksangs välvilja att inte tulldeklarera hade sina små påverkande knuffar i vilken riktning detta föll i Europeisk rätt också..

Precis, men rent lagligt så har det alltid legat i en liten gråzon.

Nintendo har också stängt ner gråimportörer mången gång tidigare och Microsoft stämmer till höger och vänster... tror inte ens det behöver kommenteras ytterligare. Alla är lika goda kålsupare. Detta var dock första gången SCE gjorde något sånt här.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sony: "We didn't shut Lik-Sang down"

http://www.ps3land.com/article-912.php

Nej, men nog var dom med på ett hörn allt!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

lol @ Sony. Dom börjar bli som Microsoft :S
Antar att dom är väldigt måna om att inte låta oss europeer importera deras maskiner då dom vill att vi ska vänta och betala högre priser än på andra ställen i världen.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

lol. Patetiskt. Riktigt patetiskt. Hur jävla blåst PR-avdelning har dom inte?
Hmm låt oss fundera, vi som jobbar på ett av världens 3 största spel/musik/konsolföretag, vad är värst?

Att människor i EU, som själva väljer att importera och får alla de korrekta varningarna och informationen om vilka strömadapters de måste använda osv, varav ett fåtal (under hundra tusen) inte orkat läsa på och klagar på Sony för att deras PS3 inte kan spela EU-bluerayfilmer.
Eller att stämma skiten ur ett jättestort asiatiskt företag som exporterar spel till folk över hela världen varje månad (över hundra tusen), så de får gå i konkurs och alla deras kunder får informationen om att det var Sony som fick de att gå i konkurs.

Hmm, vi kan ju inte låta några n00bs klaga för att dom inte orkat läsa på när dom importerar konsolen! Skit i att flera hundratusentals människor som är stammisar på Lik-sang blir förbannade, det är ju n00bsen som är dem som inte får klaga!

Patetiskt. Seriöst, har deras PR och legal-avdelning gått på semester eller?? Detta är nog det dummaste man kan göra som spelföretag.
Det är skillnad när Microsoft stämmer nåt minimalt no-name företag för att ha använt pixlar, detta påverkar ren och skär inkomst pga alla Lik-sang kunder som blivigt påverkade.

Tur att man själv aldrig vart intresserad av PS3, så slipper man bry sig
Tycker inte spelen verkar så roliga, tycker grafiken är grådaskig och grynig (även om den skulle vara tekniskt identisk med 360, så är det konstnärliga rent ut sagt uselt på alla screenshots och trailers jag sett hittils), och huvudmenyn är ett skämt jämfört med Dashboard.
Ingen rumble i kontrollern, ingen känsla alls då.
Betala 2000 spänn extra för blueray när jag aldrig nånsin kommer köpa en blueray film, för vem fan kommer kunna se skillnad på blueray eller hd-dvd på de hdtv's som finns ute idag??
Hade man kunnat köpa konsolen utan de 2000kr bortkastade, visst, en liten chans att jag hade kunnat ens tänka på det.
Slutligen, den är asful, astung, och asstor.

Har Sony och Electronic Arts samma föräldrar? Verkar fan så. Jävla skitföretag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

ookej...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
lol. Patetiskt. Riktigt patetiskt. Hur jävla blåst PR-avdelning har dom inte?
Hmm låt oss fundera, vi som jobbar på ett av världens 3 största spel/musik/konsolföretag, vad är värst?

Att människor i EU, som själva väljer att importera och får alla de korrekta varningarna och informationen om vilka strömadapters de måste använda osv, varav ett fåtal (under hundra tusen) inte orkat läsa på och klagar på Sony för att deras PS3 inte kan spela EU-bluerayfilmer.
Eller att stämma skiten ur ett jättestort asiatiskt företag som exporterar spel till folk över hela världen varje månad (över hundra tusen), så de får gå i konkurs och alla deras kunder får informationen om att det var Sony som fick de att gå i konkurs.

Hmm, vi kan ju inte låta några n00bs klaga för att dom inte orkat läsa på när dom importerar konsolen! Skit i att flera hundratusentals människor som är stammisar på Lik-sang blir förbannade, det är ju n00bsen som är dem som inte får klaga!

Patetiskt. Seriöst, har deras PR och legal-avdelning gått på semester eller?? Detta är nog det dummaste man kan göra som spelföretag.
Det är skillnad när Microsoft stämmer nåt minimalt no-name företag för att ha använt pixlar, detta påverkar ren och skär inkomst pga alla Lik-sang kunder som blivigt påverkade.

Tur att man själv aldrig vart intresserad av PS3, så slipper man bry sig
Tycker inte spelen verkar så roliga, tycker grafiken är grådaskig och grynig (även om den skulle vara tekniskt identisk med 360, så är det konstnärliga rent ut sagt uselt på alla screenshots och trailers jag sett hittils), och huvudmenyn är ett skämt jämfört med Dashboard.
Ingen rumble i kontrollern, ingen känsla alls då.
Betala 2000 spänn extra för blueray när jag aldrig nånsin kommer köpa en blueray film, för vem fan kommer kunna se skillnad på blueray eller hd-dvd på de hdtv's som finns ute idag??
Hade man kunnat köpa konsolen utan de 2000kr bortkastade, visst, en liten chans att jag hade kunnat ens tänka på det.
Slutligen, den är asful, astung, och asstor.

Har Sony och Electronic Arts samma föräldrar? Verkar fan så. Jävla skitföretag.

Tillåt mig att skratta.

1. Du vill inte betala 2000 extra för blueray för det e inte bättre än HDDVD, för det första. DET ÄR DET. Detta resonemanget hade inte hållit i alla fall för om du nu inte har en HD DVD kommer du behöva köpa en sådan för några tusen. Så du sparar pengar på en PS3. Blueray antas kunna gå upp till 200gb+ medans man pratar om 50gb+ för HDVD. Visst vill du byta format igen när nästa HDTV format kommer så kan man köra på HDDVD. Men jag satsar hellre på Blueray då den har kapaciteten att hålla ett tag framåt.

2. Grafiken är dålig också. Efter 1 år ute har konkurrenten från Microsoft inte fått speciellt många bra spel än. Ett par stycken mediokra "ok" spel, mest PC kloner. Inget ser bättre ut än vad man hittar på PC, tvärtom. Medans Sony har visat fler nyskapande koncept såhär långt, Motorstorm t.ex är det snyggaste bilspelet jag sett.

3. Dashboard mot linux ? Jag väljer nog linux du. PS3 ger oändliga möjligheter.

4. Den är riktigt snygg, du kan spegla dig i den. Den ser vuxen ut och passar in ett TV rum, till min hemmabio kommer den se riktigt fin ut. Inte som en leksak från Toys R us.

Slutligen: Jag velade länge ang PS3 men Sony har gjort mig som konsument en stor tjänst med den, de satsar på hårdvara man kan växa i vilket betyder att de försöker få den att hålla längre. Detta betyder att det är den billigaste konsollen på marknaden "idag". Vi vet inte vilket av Blueray och HDDVD som blir nästa generations format, då är det bra att ha en PS3 och köra på Blueray tills striden är avgjord. För när den är det så är priset på spelarna till vilket format som än vunnit på en sansad nivå så då är det bara att köpa en sådan för en rimlig peng. PS3 har dessutom allt jag vill ha: HDMI utgångar, Trådlöst lan, Bluetooth, SD kortläsare, möjligheter att använda som dator och ett vuxet utseende. Samt de bästa spelserierna som finns. Bara en sån sak som trådlöst lan gör mycket, kommer lätt använda det då jag redan har alldeles för många kablar liggandes.

Också OnTopic:

Jo om de stämmer nåt litet företag i kina som bedriver illegal handel med deras grejer och de fjöntarna inte ens vågar dyka upp i rätten skiter jag mest i vilket. Sen att folk försöker vinkla det att Sony är djävulen är ju bara tramsigt. Microsoft och Co är lika goa dom och det vet ni!!

.
.
.
.
.

Delar av detta inlägget skapades för att provocera och allt ska inte tas på för stort allvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honkel
Tänk dig själv att betala 9 månaders "lawsuit" och behöva betala tillbaka allt som dom sålt för till Sony och samtidigt ha väldigt låga priser. Blir svårt att klara ett sånt fall då :/

Aye, det är smart att sätta sig själv i konkurs - lite också för att jävlas med motståndaren. Bara starta en ny firma med exakt samma saker/priser under annat namn, dock osäker om så är fallet här :S

Visa signatur

Bara mina två cent.
P.S. Var i Amerika för länge, glömde bort vad mitt andra konto-namn var! \o/

Permalänk
Medlem

Well har man en affär som ligger i en laglig gråzon så har dom enbart sig själva att skylla. Det är mest konstigt att det inte har hänt förens nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Massor av text och tomma rader

Debaten om br vs hddvd är ju ine ens värt att ta, då den ändå mynnar ut i att vi kunder är de som lider i slutet. Dock är ju detta iallafall till viss del relaterat till detta om lik-sang. Utan BR (eller med mer IQ från sonys sida, välj själv) så hade det ju aldrig behövt hända. Det var Sony själva som var hjärndöda och och tyckte att europa tvunget skulle vänta, och att nu dessutom verkligen knivhugga de som så gärna vill ha en i ryggen på detta sätt är ju inget annat än föraktfullt. De endasom blir skadade är ju de kunder som verkligen stödjer Sony, för någonstanns så har ju Sony tjänat pengar på det, för någonstanns i ledet så måste konsollerna ha blivit köpta.

Så detta är igentligen inte mer än ett väldigt omständigt sätt att säga att "Tack för stödet, men nu ska vi straffa dig för nått vi själva har gjort"

"att folk försöker vinkla det att Sony är djävulen är ju bara tramsigt" säger du dessutom. På vilket sätt är det tramsigt? Lik-sang sysslade med bra mycket mer än att bara sälja sonys prylar, och de gjorde detta till spelare över hela världen... Jag själv skaffade ett nytt skal till min GC därifrån, så varför ska vi behöva ta stryk för att sony inte vågar ta konsekvenserna av sin egen urbota korkade försening? Antar att du resonerar som så att om jag snor godiset från ett barn så har jag rätt att bli förbannad och straffa dem när de gråter om det sen också?

Och givetvis är MS och fjantarna lika illa dem, men de vågar iallafall stå för att de är snikna och giriga, och försöker inte dölja det med lögner om "kundens bästa"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Lik-sang.com suger. Piratkopiering och gråimport SKA krossas. Sony har gjort nått bra här...

Men det är ju bara vad jag tycker, hehe...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Im gonna buy Xbox360 and Nintendo Wii, than Im gonna pee at their Sony PS three

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.