Hur fungerar uppgraderingslicenser?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar uppgraderingslicenser?

Jag vill uppgradera mitt Windows Millenium Edition till Windows XP och har tänkt köpa denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=20177.

Jag undrar några saker:

1. Kan jag gör en "ren" installation på en formaterad hårddisk? Hörde nån stans att det troligen skulle gå om man satte in den gamla Windows-cd:n så att den visste att man hade en laglig licens sen innan.

2. Kan jag uppgradera datorn efter installation av denna licens? I vissa versioner är det spärrat så att man inte kan byta tex moderkort.

3. Kan jag formatera hårddisken från Windows XP-cd:n?

Jag är ny på detta forum och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

1# du kan inte göra en ren installation med en uppgraderingsnyckel/cd (?)
men kan även vara som du skrev, fast varför då inte stoppa in den andra
cdn och göra sjysst ominstallering istället för uppgradering ? eller missupfattat ??

2# du måste ominstallera ditt xp efter ett byte av t.ex MB

3# hårddisken formateras genom att du stoppar in cdn, rebootar med cdn
och följer instruktionerna på skärmen

4# hoppas jag inte har helt fel iaf:P

Permalänk
Medlem

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar i svar nr 1. Jag vill göra en ren installation på en tom hårddisk och installera om alla drivrutiner därför att Millenium trilskas lite just nu. Det där att man kan sätta in Me-skivan under installationen av XP för att bekräfta att man har en äldre licens sa de på Webhallens support.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

m trodde nog jag missuppfattat lite
men aa bra det blev uppklarat iaf:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
men kan även vara som du skrev, fast varför då inte stoppa in den andra cdn och göra sjysst ominstallering istället för uppgradering ? eller missupfattat ??

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Jag vill göra en ny installation av XP på en tom hårddisk. Om jag behöver sätta in Me-skivan så är det väl bara för att visa att jag har en giltig licens av ett tidigare operativsystem?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ehm ja tror jag svarat på den frågan...
eftersom jag alltid kör en clean installation med retail/oem
skivor, ingen uppgradering...

vad jag hört kan man göra så om man uppgraderar till vista
men me till xp hmm. borde nästan gå..

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen vet så kontaktar jag Microsoft själva. De borde veta.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

varför ringde du dom inte från början
istället för att skapa denna tråd och vänta på svar
som tog mer tid än att ringa deras support(?)...??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
varför ringde du dom inte från början
istället för att skapa denna tråd och vänta på svar
som tog mer tid än att ringa deras support(?)...??

För att fler kanske har samma undran?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

stämmer... men det skulle likförbaskat gått fortare
om du ringt först och sen skapat en info tråd

Permalänk
Medlem

fel tråd >_>

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight