Permalänk
Medlem

Guide - Värmeproblem

Det skapas imo alltför många trådar som handlar om laptops som blir heta. I alltför många fall rör det sig även om ett väldigt simpelt problem; damm.
Istället för att varje vecka skriva samma sak om och om igen i varje tråd tänkte jag att vi alla kan spara tid genom att skriva vad vi vet om värmeproblem/kylning hos laptops här.

Innehållsförteckning
-Problemet
-Frågor att besvara
-Tillvägagångssätt för att åtgärda problemet
-Länkar
-Slutsats
-Tankar från andra kunniga

Problemet
Du har en laptop som du på senare tid har märkt blir väldigt varm, så varm att den ibland stänger av sig själv. Eller så har du märkt att fläkten går på högvarv hela tiden. Du vet inte vad du ska göra och kommer givetvis in till det bästa stället du känner till, SweClockers, för att be om hjälp.

Frågor att besvara
För att kunna hjälpa dig med problemet måste du ha med följande info/svara på frågorna lite längre ner. Detta för att vi inte ska ägna oss symtombehandling när vi egentligen ska behandla orsaken som ger dessa symtom. För det är vad det rör sig om. Värmeproblem är sällan orsaken till problemet, utan något annat skapar problem som leder till att laptopen inte kyls ordentligt och därmed uppstår värme som i långt gångna fall kan få laptopen att stänga av sig själv, vilket är en bra sak, är nämligen en skyddsmekanism.

-Vilket märke och modell rör det sig om?
Vissa modeller är välkända för att ha värmeproblem. Alla minns vi Acers 50xx-serie som bland många andra problem även gick varm. Kolla efter huruvida din modell lider av sådana fel eller ej. Rör det sig om ett välkänt fel så kan du antingen skicka tillbaka datorn på garantin/reklamera och hoppas få pengarna tillbaka eller en annan laptop som förhoppningsvis inte lider av samma problem. Kan ta tid och resultatet behöver inte i vissa fall bli bättre än ursprunget, dvs du kan ha otur och skicka iväg din laptop x veckor för att få tillbaka samma eller en ny med samma problem. Detta gäller då givetvis inte enbart värmeproblem, utan alla problem.

-Hur gammal är laptopen och har du garanti kvar?
Att jag frågar om garantin gäller som du redan listat ut för att kunna göra ovanstående, dvs lämna in laptopen för att låta tillverkaren (förhoppningsvis) lösa problemet. Har du inte garanti på datorn så har du, om det rör sig om fabrikationsfel, 3 år att reklamera laptopen.
Rent logiskt så kommer en äldre dator ha mer damm, ludd och annan skit i sig än en ny, precis som vilken annan elektronik som helst. Har man dessutom väldigt ofta haft datorn i knät, sängen, ute eller skitigt i rummet, så kommer givetvis mer skit finnas i datorn. Lägg därtill att många aldrig gör ren laptopen så har vi efter två tre år stora dammråttor i laptopen. Dessa kan sätta sig i insugen för fläktarma, i utblåsen samt andra delar vilket i slutändan leder till att luftflödet och kylningen blir lidande vilket även leder till sämre prestanda.

-Vilken hårdvara finns i den?
Behöver jag förklara? Nej, egentligen inte, men jag gör det ändå.
En laptop (A) med Quad-CPU (finns sådana), dubbla GPUn och 3 7200RPM HDDn kommer alstra mer värme än samma laptop (B) fast med en Mobile-CPU, inbyggd grafikkrets och en 5400 RPM HDD. Detta är ju självklart. Skulle nu Laptop A ha samma kylning som laptop B så kommer vi få två effekter: Dels kommer dess fläkt gå mycket längre på högre varv och dels kommer den vara varmare i idle och load. Men eftersom även tillverkarna är medvetna om detta kommer kraftigare laptops med kraftigare kylning för att hålla tempen nere, dock kommer i de allra flesta fallen fläktarna gå på högvarv oftare för att lyckas med detta vilket leder till att man får dras med fläktljud när man köper en kraftig laptop.

-Har detta fenomen (värme/fläktar på högvarv) kommit successivt eller har de funnits redan från början?
Här är hemligheten till vilken hjälp du får.
Har laptopen alltid varit sån här så ska den vara sån. Oftast är det kraftigare laptops det rör sig om och det rör sig rätt sällan om fabrikationsfel. Laptopen behöver kylas helt enkelt, därför måste fläktarna gå länge. Detta gäller även tempen.
Har laptopen dock successivt blivit varmare och mer högljudd så har vi ett problem. Det betyder att något förändrats till det sämre och vi måste klura ut vad det är. Här kan det röra sig om vilken laptop som helst, men oftast rör det sig om en laptop som en medelsvensson använt i några år utan en tanke på att göra ren datorn från, du gissade rätt; damm.
Rör det sig dock om en laptop som på väldigt kort tid fått värmeproblem/högljudda fläktar så rör det sig i många fall om något annat än damm.

-Hur varm blir laptopen i idle och load, vilket program använde du för att mäta och hur varmt är det i omgivningen?
Viktig fråga detta. Olika program visar olika bra temps. Core Temp, Everest och Realtemp är pålitliga program och jag själv använder de två förstnämnda. Vissa andra, tex Speedfan, kan visa lite/mycket fel beroende på CPU etc och jag personligen avråder människor från att använda det programmet.
Är rummet ovanligt varmt kommer laptopen bli ovanligt varm. Enkelt. En laptop ute i solen kommer vara hetare än samma laptop inomhus (förutsatt att det är kallare inomhus givetvis). Uteslut detta som orsak till problemet alternativt acceptera det.
Vilka temperaturer har du nu? Finns delade uppfattningar om vad som är normalt och inte normalt när det beträffar temperaturer i laptops. Dock är vi alla överens om; ju lägre desto bättre. Återigen är det viktigt att komma ihåg att hårdvaran spelar in till stor del. För att få loadtempen så kan du använda dig av diverse stressprogram som tex Prime95 och Orthos för att på så vis belasta CPUn till max. Kör du bara spel så är det inte säkert att detta sker och du får en missvisande loadtemp.

-Hur länge sen gjorde du ren datorn från damm?
Snälla, skapa inte en tråd innan du gjort ren datorn från damm. Som jag inledde så är detta i alltför många fall orsaken till värmen och fläktar som går på högvarv och något oerhört enkelt att åtgärda.

-Har du nyligen flashat BIOS?
Jag råkade själv ut för detta en gång på min första laptop. Du har flashat BIOS, av någon anledning, och du märker efter några dagar att fläkten går på högvarv mer än innan/hela tiden. Du har gjort ren datorn från damm och detta problem dök upp rätt fort, då du inte kan minnas att det var så för en vecka sen. Det ändras saker i nyare BIOS-versioner och däribland kan det även ändra så att fläktarna snurrar på andra sätt. Detta kan bero på att tillverkaren fått klagomål på att laptopen går varma av för många etc och därför kan man genom att låta fläkten gå mer och längre åtgärda de enklare värmeproblemen. Prova att flasha tillbaka till den föregående versionen och se om det löser problemet, gör det det så vet du vad det beror på och du får ställa dig frågan om du verkligen behöver senaste versionen eller ej.

-Har du kollat runt på internet och sett ifall andra har liknande problem med samma modell?
Viktigt detta med. Härigenom kan du få reda på om det rör sig om fabrikationsfel, om andra som flashat BIOS fått smma problem etc men även hur de löst det om de nu lyckats.

[b]Tillvägagångssätt för att lösa problemet [/b]
Där har du frågorna och varför jag ställer dem samt vill ha svar på dem. Nu till det roliga: hur kan vi lösa problemet?

Själv anser jag att man ska lösa värmeproblem med laptops enligt följande ordning:
-Göra ren från damm
-Service/reparation om sådan finns.
-Byta kylpasta/rengöra noggrannare.
-Undervolta.
-Kylplatta och dylikt.

På så vis sparar man pengar och dels vet man att datorn är som den ska när man ger sig på de två sista stegen.

Göra ren från damm och annan skit
Väldigt enkelt gjort. Det finns komprimerad luft på burk man kan köpa på tex ClasOhlson för ungefär 120:-.
Öppna laptopen så mycket du kan, vågar och får (dvs är det en ny dator kan garantin förverkas om du öppnar laptopen) och blås helt enkelt rent. Glöm inte alla vinklar och vrån samt fläktgaller, fläktar och diverse tunnlar som fläktarna kan få luft ifrån och avge till. Var inte snål med luften, blås blås blås.
Håll fast i fläktarna så att dessa inte snurrar vilt, det kan förstöra dem. Men i ärlighetens namn så har jag blåst på fläktarna utan att hålla i dem och de har funkat efteråt för mig. Huruvida jag hade tur eller ej vill jag inte uttala mig om, men nu vet du att den risken finns.
Känner du att du saknar kunskap i laptops eller att du inte får öppna den så får du göra det bästa av det. Blås in luft där fläktarna blåser ut luft. Anledningen till det är, dammet ska ut smma väg som det kom in. Har du samlat damm till en tuss är det större sannolikhet att du får ut den från samma håll som det kom in än om du försöker pressa in det ännu mera. Så tänker jag mig det iaf, men ibland tänker jag dock fel, så har jag fel får ni rätta mig.

Service/reparation
Detta gäller då givetvis en dator som har garanti eller som lider av känt fabrikationsfel. Som jag nämnde tidigare, att köpa kylplatta för några hundralappar är inte hela världen för många av oss, men då det inte löser orsaken till problemet så är det bara dumt att börja med en sån. Det du vill är att datorn ska vara i perfekt skick innan du börjar lösa värmeproblemet. Låter dumt, jag vet, men med perfekt skick menar jag att det inte är någon fabrikationsfel/defek i laptopen som orsakar problemet.
Nackdelen är att detta är tidskrävande, du kan vara utan laptop i veckor och resultatet behöver inte ens vara bättre än det du skickade in. Tragiskt men sant.
Fördelen är att det ändå kan ske utbyta av komponenter/laptopen vilken kan lösa problemet.

Noggrannare rengöring och byte av kulpasta
Okej. Du har blåst ren lapopen från damm och teknikerna i Holland/Tyskland påstår sig ha kollat på dator utan att finna fel. Men värmeproblemet kvarstår.
Jahopp. Vad händer nu?
Det du kan göra, förutsatt att du inte gjort det då givetvis, är att du köper ytterligare en burk med komprimerad luft och blåser. Själv fick jag ut en dammtuss med en diameter på ungefär 5cm ur tunneln som CPU-fläkten drog in luft genom. Detta var då tredje gången jag blåste ren datorn från damm...
Du har blåst ren och har laptopens buk framför dig. Låt dig inte avskräckas. En laptop är oftast lika svår/lätt att ”leka” med som en stationär dator. Känner du att du vill prova plocka bort delar så gör det, men med samma försiktighet som när du leker med en stationär. Ta helst kort innan du leker, för du kommer, om du är nybörjare, sluta med att du håller i 3 skruvar av olika storlekar och kliar på huvudet undrandes vart dessa kom från. Vill du vara mer seriös kan du kontakta tillverkaren eller något av dennes serviceställen och be om en servicemanual till din modell, alternativt ladda hem en från internet.
När du nu håller på att leka, plocka bort CPU-kylaren och byt kylpasta på den. Är samma princip som på en stationär och samma regler gäller här.

Undervoltning
Du har gjort allt ovanstående och lyckas, mot all förmodan, inte lösa problemet.
Nu ska vi ge oss in på undervoltningens värld. Eller nej, jag berättar om hur det funkar och du får läsa de två finfina guiderna som jag länkat till längst ner.
Principen är att du med diverse program sänker vcore, utan att ändra dess hastighet. På så vis får du, om du lyckas, en laptop som drar mindre ström än innan utan att ha förlorat prestanda. Det mindre enegribehovet leder till svalare delar vilket alstrar mindre värme vilket leder till att fläktarna inte behöver gå igång lika ofta och länge. Detta är en tidskrävande process, men som sagt, du kan få väldigt stora effekter i slutändan.
Nackdelen är dock att alla CPUer inte går att undervolta.

Kylplatta
Du har gjort allt i din kraft och värmen är där ändå. Nu föreslår jag kylplatta. Finns några olika typer, allt från plattor, till metallställningar med fläktar till kuddar innehållandes diverse ämnen. Men huvuduppgiften är att antingen blåsa in frisk luft till datorns fläktar eller absorbera den alstrade värmen från laptopen för att effektivisera kylningen.
Tänker inte föreslå någon speciell modell då dessa ändras hela tiden. Därför är det lättare om du läser recensioner om de/n du är intresserad av på internet.
(Jag byggde mig en egen laptopkylare och när jag körde utan bottenplatta på laptopen så sänkte jag mina temps med dryga 20grader!)

[u]Länkar [/u]

Temp
CoreTemp: http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/
RealTemp:http://www.techpowerup.com/realtemp/
GPU-z: http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

Stabilitet
Orthos: http://sp2004.fre3.com/beta/orthos_exe_20060420.cab
Prime95: http://mersenne.org/gimps/p95v2414.exe
OCCT: http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Diverse
FAQ om Kylpasta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5780...
Guide till undervoltning 1: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Guide till undervoltning 2: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Slutsats
Givetvis anser olika människor olika om det jag skrivit, tex vad beträffar ordningen på hur man ska lösa problemet då många anser att skicka in datorn på service sällan medför något och att man därför ska ge sig på undervoltning direkt. Fine, det funkar det med, men det är inte vad jag tycker är bäst.
Viktigt att även komma ihåg ifall man vill bota symtomen eller den bakomliggande orsaken. Det är inte alltid man kommer åt orsaken och därför inte kan göra annat än symtomlindring, det funkar det med. Så länge du själv är nöjd med hur du löser problemet så är allt tillåtet.
Det viktiga är att problemet blir löst då, precis som hos stationära, är en varm dator en icke välfungerande dator.
Kom även ihåg att olika tillverkare har olika regler för hur garantin påverkas ifall du öppnar dator. Den enda som kan och ska hållas ansvarigt för eventuella fel som kan inträffa när du öppnat datorn är [b] [i]DU [/b] [/i]. Det här är bara en guide och inget mer. Den är skriven av mig, en amatör i mångas ögon (vilket stämmer), och saknar därmed viktig kunskap inom vissa delar.

Och kom för guds skull ihåg; du håller i en laptop värd flera tusen.
Var försiktig.
Tänk genom det du gör.
Var medveten om riskerna dina handlingar medför.

Det kan, om det vill sig illa, sluta med att du får ett fint bokstöd för 12 000:-.

[u]Tankar från andra kunniga [/u]

Kimmeh

Citat:

Fin guide behövdes onekligen.

Tänkte lägga till mina tankar angående temperaturen.

CUP eller GUP, inget bör ligga över 80 grader celcius i load(belastning/spelande) då är det enligt mig oroväckande och risken finns att laptopen skadar sig själv.

Jag hade själv en Acer för några år sedan, den har en GPU temp på 100-106 grader när jag spelade world of warcraft. Den gick givetvis tyvärr sönder och jag fick tillbaka mina pengar.

En sak till, känner ni att laptopen är varm och det är obehagligt att ha den i sängen eller i knät? Det är för att nästan alla nya laptops inte är just lap-tops, dom ska inte vara i knät, dom är inte byggda för att användas i sängen där insug osv oftast blockeras. Så vill ni ha en laptop som håller längre, spela inte i sängen! vanligt surfande brukar gå ypperligt då datorn inte behöver så mycket kylning då.[/B]

Permalänk
Medlem

Fin guide behövdes onekligen.

Tänkte lägga till mina tankar angående temperaturen.

CUP eller GUP, inget bör ligga över 80 grader celcius i load(belastning/spelande) då är det enligt mig oroväckande och risken finns att laptopen skadar sig själv.

Jag hade själv en Acer för några år sedan, den har en GPU temp på 100-106 grader när jag spelade world of warcraft. Den gick givetvis tyvärr sönder och jag fick tillbaka mina pengar.

En sak till, känner ni att laptopen är varm och det är obehagligt att ha den i sängen eller i knät? Det är för att nästan alla nya laptops inte är just lap-tops, dom ska inte vara i knät, dom är inte byggda för att användas i sängen där insug osv oftast blockeras. Så vill ni ha en laptop som håller längre, spela inte i sängen! vanligt surfande brukar gå ypperligt då datorn inte behöver så mycket kylning då.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom allt än men det ser mycket bra ut! En välbehövd guide

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket. Kommer klistra in tankar från er längst ner, dvs köra direktcitat, såvida det inte är rena faktamässiga saker som tillkommer. Då kommer dessa klistras in på lämpligt ställe.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

att undervolta datorn är riktigt bra man förlorar inget på den innan gick min dell latitude d520 varm ofta steg säkert till ca 70 grader men nu så stiger dne inte över 60 och då klarar den sig nästan utan fläkt... i ett par timmar på ett plant bord som blockerar värmen...

Rmclock är ett bra program!

http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

tror det heter det nej det heter cpurightmark men det programmet finns på hemsidan som jag länkade till.

det enda är väll när man undervolta är att ta god tid på sig och kolla med t.e.x orthos o prime95 stabiliteten.

//donic1989

Permalänk
Medlem

Fyll gärna på med eventuella tips och tricks som ni själva känner till eller har använt, alltid kul med ghettolösningar också

Själv körde jag ett bra tag med två träbitar som jag ställde datorn på, bara det sänkte tempen några grader på min gamla laptop. Kanske inte den bästa lösningen, men funkar ju prima om man inte har ork, tid eller lust att hålla på med det som skrivits här.

Permalänk
Medlem

tjo, behöver tips på gratis program som visar GPU tempen i min lilla XPS:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

GPU-Z kanske, den funkar kalas, finns fler, tråden lär fyllas på
http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

Aktivera loggen & sen spela en stund med något grafikkrävande spel, ex Crysis, kolla sedan i loggen vad du toppade på för temp.

Permalänk
Medlem

jag har ovanan att ligga med laptopen i knät eller på magen. men iblnd när jg orkar så lägger jag en matbricka under för att inte få in dam från kläder/täcket. den den plana brickan täpper inte luftflödet på samma sätt som datorn sjunker ner i täcket.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk

80 grader på GPU'n var väl väldigt i underkant?
Själv skulle jag inte börja oroa mig förrän den var 90+.

Att ligga med laptopen i sängen rakt mot täcket är väl ungefär lika smart som att öppna upp sin stationära dator och pula in en stor kudde så att den täcker cpufläkten.
Den där lösningen med brickan var smart^^

Permalänk
Medlem

Kanooon! Jag har suttit med en Zepto 6224w som ofta gått på >90grader de senaste två-tre månaderna och oftast blivit överhettad och stängts av vid lite extra påfrestning (typ surfa på aftonbladets sida). Har känts segt att behöva skicka in den så testade köpa luftburken från Classe idag, blåste runt lite ett bra tag men såg inte ut som det kom ut ngt damm alls förutom ngra korn. Startar upp den ändå och nu snittar den runt 60grader istället och som mest på drygt 70.

Riktigt bra tips, tack tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aastrand
Kanooon! Jag har suttit med en Zepto 6224w som ofta gått på >90grader de senaste två-tre månaderna och oftast blivit överhettad och stängts av vid lite extra påfrestning (typ surfa på aftonbladets sida). Har känts segt att behöva skicka in den så testade köpa luftburken från Classe idag, blåste runt lite ett bra tag men såg inte ut som det kom ut ngt damm alls förutom ngra korn. Startar upp den ändå och nu snittar den runt 60grader istället och som mest på drygt 70.

Riktigt bra tips, tack tack!

Kul att det hjälpte! Prova även de andra tricksen ifall du vill få ner tempsen ytterligare (du har dock rätt ok temps nu).

Permalänk
Medlem

Mycket fin guide!

Har dock en liten fråga/fundering. Har en bekant som gärna låter sin Acer(glömde kolla modellnummer), stå på mer eller mindre 24/7. Vilket jag inte kan tänka mig är speciellt bra utav flera anledningar. Ursprungligen ville han jag skulle kolla på datorn för att snabba upp den, se om det fanns några "buggar". Körde lite enkla varianter, defrag, temp, cookies, avinstallerade program som inte används, registry clean, msconfig och tog bort lite onödiga processer.

Märkte en liten förbättring. Sen fick jag reda på att han oftast inte stänger av datorn alls utan låter den köra på. Då tänkte jag att problemet kanske är värmerelaterat, efter en reboot ville den inte starta alls. Lät den "vila" 5min och testade igen, då fungerade det.

Om han nu insisterar på att köra den 24/7, vad är den bästa lösningen? Kylplatta?, ta ut batteriet?(för att inte köra slut på det i onödan)

Är det någon annan skillnad på att ha en bärbar igång 24/7 kontra en stationär?

Värmen lär minska livslängden på komponenterna kraftigt.

Tacksam för tips och förslag!

Permalänk
Medlem

Jag använder min XPS M1330 som en stationär dator nästan, och den brukade gå upp i runt 75-80 grader i IDLE, jag märkte inte detta förren jag faktiskt började använda conky (kör Linux som huvud OS på denna burk) och då kom jag på att min dator är av den sorten som INTE ska användas på en plan yta igentligen xD

Det jag gjorde var att jag gjorde att väldigt ihopslängt "laptop-ställ" bestående av 2 träbitar som hade ena sidan nerfräst och sen en rundstav mellan dem för att hindra datorn att glida ner, då det var en 10-15 graders lutning på fräspåren.
Jag funderar på att bygga om den och göra den lite högre så att man kan få plats med kanske en fläkt eller två, vinklade för att hjälpa till att blåsa ut varmluften underifrån.
Jag har även undervoltat den med phc-intel och har numera en IDLE temp på runt 46-53 på CPU och 49-55 på GPU, vilket jag är nöjd med.
Så att en laptop skadas av köras på 24/7 är ingenting jag skulle oroa mig för, skulle oroa mig mer ifall den skulle vara väldigt varm under den tiden, då, som du säger, skulle saker kunna gå sönder i datorn, då värme aldrig är och aldrig har varit en dators bästa vän

En fin guide tycker jag, du kanske kan lägga till phc/phctool (GUI för phc) "undervoltning" för linux användare och conky som temp mätning (kan användas till en väldan massor mer än det, men fungerar bra för att visa temps på ett fint sätt dessutom)

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Mycket fin guide!

Har dock en liten fråga/fundering. Har en bekant som gärna låter sin Acer(glömde kolla modellnummer), stå på mer eller mindre 24/7. Vilket jag inte kan tänka mig är speciellt bra utav flera anledningar. Ursprungligen ville han jag skulle kolla på datorn för att snabba upp den, se om det fanns några "buggar". Körde lite enkla varianter, defrag, temp, cookies, avinstallerade program som inte används, registry clean, msconfig och tog bort lite onödiga processer.

Märkte en liten förbättring. Sen fick jag reda på att han oftast inte stänger av datorn alls utan låter den köra på. Då tänkte jag att problemet kanske är värmerelaterat, efter en reboot ville den inte starta alls. Lät den "vila" 5min och testade igen, då fungerade det.

Om han nu insisterar på att köra den 24/7, vad är den bästa lösningen? Kylplatta?, ta ut batteriet?(för att inte köra slut på det i onödan)

Är det någon annan skillnad på att ha en bärbar igång 24/7 kontra en stationär?

Värmen lär minska livslängden på komponenterna kraftigt.

Tacksam för tips och förslag!

Batterier är förbrukningsvaror, de kommer efter några år (4-5-6) vara slut ganska oberoende på hur man använt dem och då har man oftast redan bytt eller köpt en ny laptop under den tiden.

SÅ om datorn inte är överhettad (skilj på det och varm) så ska det inte vara någon skillnad mot en stationär dator.

Men om datorn nu är varmare än den bör vara så finns det flera alternativ, utöver de som jag nämnt i guiden. Däribland finns det att palla upp datorn några cm från underlaget, kylplatta (om datorn inte används bärbart och mest sitter stilla p samma ställe så kan man lugnt plocka bort bottenplattan på den).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shenjin
Jag använder min XPS M1330 som en stationär dator nästan, och den brukade gå upp i runt 75-80 grader i IDLE, jag märkte inte detta förren jag faktiskt började använda conky (kör Linux som huvud OS på denna burk) och då kom jag på att min dator är av den sorten som INTE ska användas på en plan yta igentligen xD

Det jag gjorde var att jag gjorde att väldigt ihopslängt "laptop-ställ" bestående av 2 träbitar som hade ena sidan nerfräst och sen en rundstav mellan dem för att hindra datorn att glida ner, då det var en 10-15 graders lutning på fräspåren.
Jag funderar på att bygga om den och göra den lite högre så att man kan få plats med kanske en fläkt eller två, vinklade för att hjälpa till att blåsa ut varmluften underifrån.
Jag har även undervoltat den med phc-intel och har numera en IDLE temp på runt 46-53 på CPU och 49-55 på GPU, vilket jag är nöjd med.
Så att en laptop skadas av köras på 24/7 är ingenting jag skulle oroa mig för, skulle oroa mig mer ifall den skulle vara väldigt varm under den tiden, då, som du säger, skulle saker kunna gå sönder i datorn, då värme aldrig är och aldrig har varit en dators bästa vän

En fin guide tycker jag, du kanske kan lägga till phc/phctool (GUI för phc) "undervoltning" för linux användare och conky som temp mätning (kan användas till en väldan massor mer än det, men fungerar bra för att visa temps på ett fint sätt dessutom)

En sån ghettomodd körde jag med på min första laptop, två träbitar som höjde datorn fem cm från underlaget, sen ingen bittenplatta och tempen sjönk med runt 10 grader.

Du får mer än gärna vidareutveckla undervoltningen/programmen för Linux så slänger jag med det precis som du skrivit det då jag är totalt oinsatt och okunnig inom Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Batterier är förbrukningsvaror, de kommer efter några år (4-5-6) vara slut ganska oberoende på hur man använt dem och då har man oftast redan bytt eller köpt en ny laptop under den tiden.

SÅ om datorn inte är överhettad (skilj på det och varm) så ska det inte vara någon skillnad mot en stationär dator.

Men om datorn nu är varmare än den bör vara så finns det flera alternativ, utöver de som jag nämnt i guiden. Däribland finns det att palla upp datorn några cm från underlaget, kylplatta (om datorn inte används bärbart och mest sitter stilla p samma ställe så kan man lugnt plocka bort bottenplattan på den).

Okej, tackar för svaret. Att bara ha en luftficka under den hjälper alltså?

Gör det någon skillnad om man har skärmen helt nere eller lite öppen?

Har aldrig riktigt satt mig in i bärbara, då jag inte har haft behov för en själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Okej, tackar för svaret. Att bara ha en luftficka under den hjälper alltså?

Gör det någon skillnad om man har skärmen helt nere eller lite öppen?

Har aldrig riktigt satt mig in i bärbara, då jag inte har haft behov för en själv.

Har man bottenplatan på kommer luften låsas i chassit och enbart komma ur där det finns hål. Plockar man bort bottenplatan så är inte luften fångad. Så ja, bara genom att köra utan bottenplatta kan i många fall sänka tempen. Beror givetvis lite på hur datorn är uppbyggd med, vilket även för oss till din andra fråga. Om vi tar min netbook tex så spelar det ingen roll huruvida skärmen är nere eller ej då det under tangentbordet är helt täckt neråt mot komponenterna. Andra datorer kan skilja sig.

Men förvänta dig inte många graders skillnad oavsett hur datorn är uppbyggd.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide med många bra tips

Själv har jag en Acer 5530 som dom senaste månaderna varit riktigt varm, och stänger av sig själv efter allt mellan 15 min till 3 timmar.
Det är ingen tvekan om att damm är problemet, har köpt en burk med tryckluft men skulle gärna vilja öppna min laptop, men trots att jag har tagit bort varenda skruv jag har hittar vet jag inte hur man öppnar den :S

Jag misstänker det kan bara skruvar under tangentbordet men hur man får bort det är för mig ett mysterium.

Är det någon här som har erfarenhet utav Acer-laptops, eller vet någon bra guide på Internet? Har letat själv men är tyvärr inget geni på datorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarny
Riktigt bra guide med många bra tips

Själv har jag en Acer 5530 som dom senaste månaderna varit riktigt varm, och stänger av sig själv efter allt mellan 15 min till 3 timmar.
Det är ingen tvekan om att damm är problemet, har köpt en burk med tryckluft men skulle gärna vilja öppna min laptop, men trots att jag har tagit bort varenda skruv jag har hittar vet jag inte hur man öppnar den :S

Jag misstänker det kan bara skruvar under tangentbordet men hur man får bort det är för mig ett mysterium.

Är det någon här som har erfarenhet utav Acer-laptops, eller vet någon bra guide på Internet? Har letat själv men är tyvärr inget geni på datorer.

Behöver också hjälp med att få upp en Acer fast TM 2410. Någon som kan?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk

Önskar jag hade läst denna tråd innan jag sålde laptopen pga av just värmeproblem! Grym tråd. Kommer säkert behövas i framtiden, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Necroar onekligen en tråd men tänkte bara skriva några rader om mina erfarenheter.

Sitter på en m11xR1 som har gått väääldigt varm sista tiden. Och med väldigt varm menar jag 95C CPU och 97C GPU med fläkten på högsta när jag försökte köra lite Deus Ex HR. Eftersom garantitid och allt sånt ändå är över tänkte jag ge mig på att skruva isär den och byta kylpasta.

Beklagar att det inte blev några bilder. Mobilen var på laddning. Nåväl! Jag skruvade isär datorn, upptäckte att de so,m kommit och servat den gjort ett jävla skitjobb när de satte ihop den med allt vad saknade skruvar och glappande kablar till strömknappsbelysning innebär.

Jag gjorde ren fläkten med lite hederlig munstyrka och en tops och tvättade av den gamla kylpastan med lite kemiskt ren bensin.
Sen klämde jag på en klick IC7 iamond på både GPU och CPU och satte ihop allt igen. Passade även på att åtgärda teknikernas fail.

Och nu ligger jag på 57C CPU och 59CGPU under samma belastning. Detta utan att fläkten ens drar igång så farligt. Runt 45C idle på bägge.

tldr: Har ni en varm(övehettande) dator så rensa fläkten och byt kylpasta. Jag tjänade 35C på det

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Necroar onekligen en tråd men tänkte bara skriva några rader om mina erfarenheter.

Sitter på en m11xR1 som har gått väääldigt varm sista tiden. Och med väldigt varm menar jag 95C CPU och 97C GPU med fläkten på högsta när jag försökte köra lite Deus Ex HR. Eftersom garantitid och allt sånt ändå är över tänkte jag ge mig på att skruva isär den och byta kylpasta.

Beklagar att det inte blev några bilder. Mobilen var på laddning. Nåväl! Jag skruvade isär datorn, upptäckte att de so,m kommit och servat den gjort ett jävla skitjobb när de satte ihop den med allt vad saknade skruvar och glappande kablar till strömknappsbelysning innebär.

Jag gjorde ren fläkten med lite hederlig munstyrka och en tops och tvättade av den gamla kylpastan med lite kemiskt ren bensin.
Sen klämde jag på en klick IC7 iamond på både GPU och CPU och satte ihop allt igen. Passade även på att åtgärda teknikernas fail.

Och nu ligger jag på 57C CPU och 59CGPU under samma belastning. Detta utan att fläkten ens drar igång så farligt. Runt 45C idle på bägge.

tldr: Har ni en varm(övehettande) dator så rensa fläkten och byt kylpasta. Jag tjänade 35C på det

Att enbart blåsa ren från damm är så unde3rskattad att det saknar motstycke. Kul att det funkade för di!

Tjejens laptop har två tre år på nacken och den led av samma problem, fast med tillägget att den hade ca 80-90 processer igång i systemet från start = superseg.
In med W7 och bort med plattan under och blåsa bort lite damm med käften (komprimerad luft på burk är slut i sthlm tydligen) och den är som ny.

Nu måste jag dock ge mig på Samsungen i sign men den verkar ju vara så jävla nättt och ömtålig så är lite feg av mig hehe.

Permalänk
Medlem

Blev lite choke:ad i dag när jag körde Core Temp och lyckades jaga upp värmen till 66grader. Men det kanske inte är så mycket? Ligger på ca 54grader i snitt. Vad ska temp ligga på ungefär?

Permalänk
Skrivet av lmoberg:

Blev lite choke:ad i dag när jag körde Core Temp och lyckades jaga upp värmen till 66grader. Men det kanske inte är så mycket? Ligger på ca 54grader i snitt. Vad ska temp ligga på ungefär?

vid idle brukar mina cpu temps ligga 45-50C, 55-60C när man kollar på HD videos eller HD streams och 80-88C när man renderar filmer eller gamear.
så 54 grader idle eller vid surfning låter helt normalt för mig

Permalänk
Medlem

är ej kunnig på bärbara datorer men har en acer extensa 5635zg hur delar man en sådan efter man tagit bort alla skruvarna ?
har annars läst guiden och den är helt lysande, men ändå hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

är ej kunnig på bärbara datorer men har en acer extensa 5635zg hur delar man en sådan efter man tagit bort alla skruvarna ?
har annars läst guiden och den är helt lysande, men ändå hjälp

https://www.google.se/search?q=acer+extensa+5635zg&oq=acer+ex...

Leta upp en guide i länken ovan eller se om du kan hitta något på youtube.

Permalänk
Medlem

Den här guide bör finnas som STICKY tycker jag, sen borde mina bilder finnas med i tråden som exempel på hur den skitpastan som finns förapplicerade på laptops ser ut, här är en bild på en helt ny dator jag hjälpte en polare med att byta kylpasta;

förapplicerad kylpasta som finns på laptops

Permalänk

fläkt till hp pavilion dv7-6140eo?

Hej, vet inte om jag har hamnat helt galet fel, men jag gör ett försök! (helt ny på sweclockers)

Jag ska försöka väcka liv i pojkvännens gamla gaming laptop. Det är en hp pavilion dv7-6140eo (från 2011), där fläkten har gett upp. Den har rengjorts x-antal gånger men förmodligen är det något som har knäckts.. Vi har varit i kontakt med diverse återförsäljare samt hp själva, men ingen kan tala om vilken fläkt som passar. Han har tidigare beställt 2st efter att ha varit i kontakt med hps support men ingen passar..

Finns det någon här som vet på rak arm vilken som sitter i?

Har förstått att fläkten sitter rätt svåråtkomligt och vågar därför inte skruva isär den här hemma för att kolla haha

Permalänk
Medlem

Fläkt går på högvarv och blir stekhet

Min Macbook late 2006 så går fläkten på högvarv och den blir kokhet, man bränner sig nästan på plasten på undersidan va den och på luften som kommer ut ur den, jag har rensat den från damm men det hjälpte inte och har även bytt kylpasta på den men det hjälpte inte heller och jag är säker på att jag inte tog för mycket.

Den är ca 10-11 år gammal då den kom ut sent 2006, det är en Intel Core 2 duo T7200 och en 945GM grafik och jag tror det är en 5400 RPM HDD ej original utan från en annan laptop

Den har alltid varit så här sen jag fick den för lite mer än en vecka sen, jag kommer dock inte ihåg om den var såhär när jag körde den med originaldisken med Mac os på, jag kör Ubuntu 16.04 LTS på den nu och disken som jag använder just nu kommer från en laptop med en AMD cpu så det kanske kan vara ett problem?

Tempen brukar ligga på 60-70 grader när jag surfar och 70-85 grader när jag kollar videos, ibland så kan den gå neråt 50 graders spannet men det händer bara om jag knappt rör datorn.

Jag gjorde senast rent den igår från damm och bytte kylpasta på den som tidigare sagt så det kan inte vara problemet

Flasha bios går ju inte då Mac kör EFI istället så det är uteslutet

Undervolta vet jag inte hur man gör så har inte kunnat göra de, och nån kylplatta har jag heller inte testat än. Men angående kylplatta fungerar ens en sån när insuget sitter på baksidan av datorn och inte på undersidan?

Service går inte då den knappast har garanti kvar i och med åldern. Och vågar inte ens fundera va priset skulle bli om jag lämnade in den nånstans för ett icke garantiärende.

Osäker om jag har prestandaproblem men Youtube 720p laggar lite då och då

Juste det jag använder Psensor till att mäta tempen med.

Okej nu hoppas jag att jag fått med allt nödvändigt som inlägg nummer 1 säger att man ska skriva.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /