Får ränder på halva bildskärmen.

Permalänk
Medlem

Får ränder på halva bildskärmen.

Hej

Har fått problem med min bildskärm och det är inte grafikkortet, har testat skärmen på några olika datorer och det blir likadant på alla. När skärmen varit i gång en stund så blir det ränder uppifrån och ner ca 3-4 cm brett, när den varit igång en längre tid så är de ränderna kvar + att halva bilden flyter ihop. Det är en Dell 2001 FP. Någon som varit med om något liknande? Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Inte exakt samma fel men jag skulle säga att den är kass (föga överraskande).

Permalänk
Medlem

blir den för varm kanske ?

Permalänk
Medlem

Det låter som en kallödning tycker jag. Metallen utvidgas efter en stunds körning och då blir kontakten dålig i lödningen. Det kan gå att kolla och fixa själv men kallödningar kan vara svåra att upptäcka. Bästa är att använda en lupp och stark lampa.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt det felet på en Dell 2001FP. Med tiden blev det värre... så till slut var halva skärmen helt obrukbar medan andra halvan var helt normal. Jag ringde Dell och hade turen att skärmen ingick i hem-pc avtal så jag fick en sprillans ny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johker
Jag hade exakt det felet på en Dell 2001FP. Med tiden blev det värre... så till slut var halva skärmen helt obrukbar medan andra halvan var helt normal. Jag ringde Dell och hade turen att skärmen ingick i hem-pc avtal så jag fick en sprillans ny

Ok, min är 4 år gammal och mitt hem-pc avtal gick ut i november förra året, Fick du reda på vad det var för fel? Det började på min för en månad sedan.

Permalänk
Medlem

Nej jag fick aldrig veta var det var för fel, alternativt så har jag totalt glömt bort det (den möjligheten finns också hehe). Men jag skulle gissa att felet var av den karaktären att det var billigare att byta ut hela skärmen än att reparera den.

Jag levde nog med mitt fel runt en månad eller två. Där det började med att det var lite röd linjer 3-4 cm in på skärmen på vänster sida som försvann efter ett par minuter. Sen blev det mer permanent, fler linjer, till slut ett tjockt band och så började det dra sig in mot mitten.

Men ring eller maila Dells support (ta gärna ett kort på skärmen och bifoga ett eventuellt mail) och fråga om de kan ha någon aning om vad det är, samt i så fall kostnad för att reparera det. Att fråga kostar ingenting.