Permalänk

zepto znote 4200 slutat fungera

Hallå där i mellandagarna!
Jag sitter på en gammal zepto znote 4200 som nu har slutat starta. Datorn har varit med mig upp i fjällen över julhelgen för att jag skulle kunna skriva på min C-uppsats.
Självklart så startar datorn inte längre efter att jag kommit hem.

När jag startar datorn kör fläkten igång i ungefär 3 sekunder och den börjar söka efter något i dvd-läsaren. Skärmen är hela tiden lika svart och inget händer. Om man verkligen koncentrerar sig kan man höra att hårddisken snurrar försiktigt, men inget knaster som om den skulle försöka läsa något. Så här står den alltså tills man stänger av den.

Jag har testat att ta bort batteri och ström för att återställa bios, väntade över natten, men verkade inte fungera. testade byta minnen men hjälpte inte heller. Nu sitter hårddisken i en annan bärbar för att försöka rädda all data, vilket verkar fungera bra så hårddisken bör det inte heller vara fel på.

Har ni några tips på hur man kan gå vidare? Är det värt att gå vidare?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Förmodligen moderkortet som gett sig. Hände vår lappy igår, gick knappt in i BIOS

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Biosen återställs ej genom att du tar bort batteri och ström, utan för att nollställa denna så måste du kortsluta två små kopparplattor, som du hittar under ett av minnena.
Dom är väldigt små, ca 1mm i storlek och det står L1 eller T1 brevid. Ta en strömledande skruvmejsel eller liknande och kortslut dessa så nollställer sig biosen, och din 4200 fungerar igen förhoppningsvis.

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk

Kopparbläcken hette J1, men annars var det rätt. Datorn startar nu efter lite ominstallationer fram och tillbaka (satte in disken i annan bärbar för att rädda lite data).

Tack så hemskt mycket Zerom!