Styrning av värme och ljus i torpet

Permalänk
Medlem

Styrning av värme och ljus i torpet

Jag har f.n. Ontech 9040 och två "slavkontakter" för att styra element och ljus i torpet. Dvs en ganska enkel lösning för att öka hemtrevnaden när jag kommer dit en fredag kväll den årstid det är mörkt och kallt! Den styrs över GSM-nätet, med ett SIM-kort och en app, för att kontrollera temperaturen, och till/frånslag av i stort sett vad som helst som är anslutet med stickkontakt. Se länken! https://www.ontechcontrol.com/sa-fungerar-det/

Nå till saken!

Eftersom basenheten går på 2G/GSM är jag givetvis medveten om att jag snart måste se mig om efter nåt annat. Jag funderar redan nu på vad som är lämpligast att ersätta grejorna med, och tar gärna emot tips på andra lösningar för att styra ett par stickkontaktsanslutna element och lite ljus, som inte kräver att jag tar dit en elektriker. Styrning över internet går att få till om jag skaffar en router och ett 4G-abonnemang. Det finns inte fiber, så det är inget alternativ. En liknande basenhet som går på 4G finns sen nyligen på marknaden för runt 1500-2000 Kr, och vore väl det enklaste.

Permalänk

Jag köpte en begagnad MR600 på Tradera och satte i sommarstugan. Styr luftvärmepump och lite andra grejer över wifi / internet med olika appar.
Fördelen med att sätta upp ett wifi är att man sen kan installera olika prylar i sommarstugan så länge de använder sig av wifi eller har någon brygga till wifi.

Permalänk
Medlem

Jag har en 4G router och en Raspberry pi 4 med Home assistant.
Ser till att temperaturen håller sig över nollan och luftfuktigheten under 70%.

Vill man göra det enkelt för sig skulle jag rekommendera Wiz.
Det går att köra både lokalt och över molnet med egen app. Bra integration till HA m.fl.
Det går på Wifi så ingen hub behöver installeras.
Pluggar finns hos t.ex. Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losn...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Nån lösning för smarta hem, 4g router och Telenors 2 års kontantkort med X GB är ju en riktig skön kombo!

Själv kör jag med Homey, några Z wave uttag för element, vattenpump samt en Remotec ZXT-600 för luftvärmepumpen och en 4g router med ett surfkort i

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]