Eee PC 1000h internal 3g mod
Sen jag fick min 1000h så har jag alltid tänkt att de vore skönt med inbyggt 3g-modem, då jag sett i ett annat forum där folk har byggt in det med lyckat resultat så kan man ju inte vara sämre själv.
Jag börja skriva denna tråd nästan som en FAQ men jag vet inte hur många som kommer ge sig på detta, och i slutet så kanske den inte är så beskrivande.
Men ifall nån trots allt skulle ge sig på detta så kan jag försöka hjälpa till ifall de behövs, jag har även dom delar som behövs till ett par datorer till.
Det är ganska pillig lödning, så man bör inge ge sig på detta ifall man inte har lött ytmonterat förut, bra flussmedel och tunn lödtråd behövs.
Jag ansvarar självklart inte för några datorer som går sönder ifall ni ger er på detta. Allt görs på egen risk!!
Delarna som behövs:
1st Mini pci-express socket 5,9mm i höjd 0,7mm pitch.
1st Simkortshållare inte längre än 26,5mm och så låg profil som möjligt. 1,27mm pitch.
1st Pci-e 3g modem jag tog mitt från ett usb modem av märket option modell icon 7.2
1st 3g Antenn, jag sågade av antennen från usb-kortet i usb-modemet, men tänker byta detta till nått annat som får plats i skärmen för att få bättre mottagning.
1st Förlängningskabel till 3g antennen. Oftast är det U.FL kontakter.

Börja med att ta ur batteriet och lossa laddsladden ifall du har den inkopplad.
Lägg sedan datorn upp och ner och lossa alla skruvar. Har markerat ut dom med röda punkter.
Öppna sedan luckan som täcker hårddisk ram-minnet och även W-Lan kortet.

Lossa dom två skruvarna som håller fast hårddisken, och skjut sedan hårddisken åt höger.
Lossa även RAM-minnet.

Vänd tillbaka datorn öppna skärmen, nu ska vi ta loss tangentbordet.
Det görs genom att pilla in 4 små hakar i framkant (markerade med pikar) och sedan försöka lyfta tangentbordet i framkant men den liten plattmejsel.

Vid pilen kan du se en hake för tangentbordet.

Sen så måste du ta loss "flexkabeln" eller FFC-kabeln genom att pilla ut den svarta "kontaktkilen" använd även här en liten mejsel och akta så du inte repar kretskortet.

Nu ska du lossa FFC-kablen till touchpaden och kontakten till snabbknapparna markerade med pilar.
Skruva även ur alla skruvar, (fick inte med alla på bilden men de ska vara 8st ifall jag inte mins fel. en döljer sig under warranty void klistermärket så sluta här ifall du vill behålla garantin!!)

Efter detta så bör du kunna ta loss överdelen, har ingen bild på när jag gör detta. De du bör tänka på att de sitter plasthakar på sidorna så använd naglarna eller något som inte skadar plasten, blir inte så snyggt med märken efter en skruvmejsel, ta istället ett kreditkort eller ett plektrum.
Börja med att lossa alla kablar som är markerade med pilar, du borde nu kunna klura ut på egenhand hur man gör det på bästa sätt.
Skruva sedan ur alla skruvar, börja förslagsvis med dom två skruvarna som har jordkablar från skärmen!
Sen så kan du lossa skärmen som sitter med 4 skruvar. Skärmen kommer fortf hänga kvar i 2st antennkablar så du bör ha ett bord där du får plats med skärmen liggandes ovanför dig.
Efter detta så sitter moderkortet fast med en skruv till vänster om startknappen uppe till vänster, så skruva ur den också.
Dom två omarkerade skruvar håller endast i kontaktdonet till hårddisken.

Lyft ur moderkortet, högtalarkabeln och cpu-fläktkabeln brukar ha en tendens i att haka fast i moderkortet.
Vinkla sedan högerkant upp, och häkta sedan ur vänsterkant,
Nu blir det till att löda. jag började egentligen med mini pci-e porten, men nu blev bilderna i denna ordning.
Här är lödarna som ska byglas.
Vi ska aktivera usb och 3.3v spänning till mini pci-express porten på baksidan.
Jag tänkte till en början bygla usb:n med 2st motstånd på 27ohm, men dom komponenterna jag beställde var ca 1mm förstora så det blev istället en kardel från avlödningsflätan.
Samma sak med 3.3V bygla med en liten bit kabel eller dyligt.

Sen så lödde jag dit simkortshållaren.

Vänd på moderkortet löd dit pci-e kontakten.

Efter det så kontrollerade jag alla lödningarna med förstorningsglas.
Och så monterade jag modemet temporärt med en lödning, fixade en skruvförbindelse sen.

Sen så monterade jag ihop datorn så mkt som de behövdes för att testa den.
Modemet hittades och gick att installera utan problem

Jag la 3g antennen på baksidan ovanpå wlan kortet, inte helt optimalt så jag ska ropa hem en antenn som får plats i skärmen,
Jag passade även på att dra upp en antennkabel upp i skärmen så det nästan bara att plugga in