Permalänk
Medlem

Vilket OS ska jag ha?

Jag vill ha ett simpelt och snabbt OS till min bärbara.
Ska mest användas till Internet och Text..

Jag vill inte har något som är krångligt att installera, Testade ubuntu 8.10, alldeles för krångligt för mig.
Jag vill ladda ner, bränna ut, Formatera och Installera..

Sak helst ha bra kompabilitet med program, också..

Permalänk
Inaktiv

Om Ubuntu är för krångligt så kan jag inte komma på nåt annat... enklaste OS'et jag vet.

Permalänk
Medlem

XP?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Om Ubuntu är för krångligt så kan jag inte komma på nåt annat... enklaste OS'et jag vet.

Det var bara krångligt på något sätt, Det gick inte att installera från scratch och om man installerade från Windows fick det bara tillgång till 30Gb..

Permalänk
Medlem

Finns enkla instruktioner som
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu810
kan inte bli enklare

Permalänk
Inaktiv

Kan man inte installera Ubuntu, så är det jobbigt läge. XP är mycket svårare, och tar längre tid.

Windows 7 kanske kan funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Det var bara krångligt på något sätt, Det gick inte att installera från scratch och om man installerade från Windows fick det bara tillgång till 30Gb..

Du har alltså Windows redan installerat på datorn. Rätt uppfattat?

Varför kör du inte bara vidare med Windows då om du tycker Ubuntu är för krångligt?

Permalänk
Medlem

Damn Small Linux är litet och snabbt.. Allt finns med...

http://damnsmalllinux.org/download.html

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Att installera Ubuntu från Windows är inte tänkt som en normal installation, utan mer för att testa lite mer ingående. Vill man göra permanent bör man fixa en ordentlig installation, vilket inte heller är speciellt svårt. Bränn ut ISO'n och boota, välj "Starta Ubuntu utan att ändra min dator", dubbelklicka på "Installera", följ instruktionerna.

Permalänk
Avstängd

Gå och köp en dator på Siba istället.

Permalänk
Medlem

haha, jag dör

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Sötast

Kan man inte installera det OS'et som man fick till eeePC?
Det blir ju inte enklare än så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Kan man inte installera Ubuntu, så är det jobbigt läge. XP är mycket svårare, och tar längre tid.

Windows 7 kanske kan funka?

Microsoft har slutat att ge tillgång till nedladdning av windows 7, men jag hann före

Permalänk
Medlem

Windows XP

Permalänk
Medlem

Dreamlinux är enkelt, det har filosofin att det ska funka med allt direkt, så det är komplett med allt man behöver från start, sen är det inte särskilt krävande. Kan rekomendera version 3.1 för burkar segare än typ 600 mhz, den är mycket snabbare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Vad händer här? Var ska folket på forumet lägga ner mer energi på detta än trådskaparen?

Håll dig kvar med XP tills du känner dig beredd att lägga ner de två timmarna det tar att få ubuntu up and running. Annars kan jag bara rekomendera att du går till bokhandeln, köper en bunt papper och en skön penna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt folk det är här inne då...

Och narlith, detta var ditt andra inlägg på 1,5 år och du kunde inte posta något vettigare?

Har sweclockers inga forumadmins?

Permalänk
Medlem

Ok, jag är inte dum i huvudet, om ni tror det, Jag kan installera ett OS, det blir en jävla massa fel när jag installerar från scratch helt enkelt, och jag vill gärna använda hela hårddisken.
Jag vill ha Ubuntu, för att det ska tydligen vara snabbare, och det vore kul att testa.
Ni som faktiskt kom med förslag, tackar för dom, ska testa.
Ni som bara skrev "XP" eller dylikt, Ni är idioter.

Permalänk

Har också försökt installera Ubuntu från scratch. Blev bara fel. Vet inte riktigt varför, kanske det var en dåligt bränd kopia.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Ok, jag är inte dum i huvudet, om ni tror det, Jag kan installera ett OS, det blir en jävla massa fel när jag installerar från scratch helt enkelt, och jag vill gärna använda hela hårddisken.
Jag vill ha Ubuntu, för att det ska tydligen vara snabbare, och det vore kul att testa.
Ni som faktiskt kom med förslag, tackar för dom, ska testa.
Ni som bara skrev "XP" eller dylikt, Ni är idioter.

Hmm konstigt, kan bero på skivan eller eventuellt ramminnen i datorn. För att slippa bränna ut skivor hela tiden kan du köra enligt den här guiden, kräver att du har ett usbminne på 1gb+ och att moderkortet kan boota från det. Kommer du in i installeraren och du kan använda hela hårddisken ser jag inte hur du skulle kunna misslyckas, lättare än att installera xp
https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Just UNetbootin fungerar verkligen klockrent och är sjukt lätt att använda!
http://unetbootin.sourceforge.net/

Blir det fel ändå kan du skriva exakt vad det står att det blir för fel så ska nog någon kunna leda dig rätt

Permalänk

Linux är "nästan" enklare att installera jämfört med XP.

Det enda som jag aldrig kan lista ut är "partitioneringen av hårddiskarna"... förstår inte alls hur man ska dela upp det egentligen.

Alltså... /home /usr /root /tmp /swp ... eller vad det nu heter, var ett tag sedan jag försökte mig på linux senast.

När man installerar Windows så är det ju bara o skapa en partition o köra. Eller kan man göra så även med Linux?

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste jag vet är att installera Ubuntu från ett usb-minne, vilket funkar väldigt bra i senaste versionen (8.10). Det går väldigt snabbt och enkelt, och jag är installerad och klar efter högst 30 minuter. Det är så skönt att slippa leta efter drivrutiner och alla program finns redan från start.

Under installationen tycker jag att man bör göra dels en partition för "/", det är där operativsystemet installeras, och dels en för /home som är där alla sina inställningar och filer sparas. På det viset kan man enkelt tömma / och ändå ha kvar alla sina filer och inställningar vid en ominstallation eller uppgradering.

Eller så skiter man i det och låter partitioneraren ordna en enda partition.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Linux är "nästan" enklare att installera jämfört med XP.

Det enda som jag aldrig kan lista ut är "partitioneringen av hårddiskarna"... förstår inte alls hur man ska dela upp det egentligen.

Alltså... /home /usr /root /tmp /swp ... eller vad det nu heter, var ett tag sedan jag försökte mig på linux senast.

När man installerar Windows så är det ju bara o skapa en partition o köra. Eller kan man göra så även med Linux?

Kort svar: ja.

T.ex. Ubuntu får du själv välja underinstallation ifall du vill göra det manuellt. Om inte så raderas hårddisken och hyffsat lämpligt partitionering utförs (swap + resten under /)
Ingen mer uppdelning behövs göras, men det kan vara en bra ide av olika anledning (jag bryr mig inte själv)

Permalänk
Medlem

Installationen är busenkel med Ubuntu, det är det enklaste OS att installera hittils. Det finns 3 alternativ.

Det första är om man har installerat ett OS innan, då finns det en slider som man drar i med muspekeran för att visa hur mycket plats man vill ha till Ubuntu, sen fixar installations programmet resten.

Andra är om man har en tom hårdisk, då kryssar man i det alternativet, och installations programmet gör resten färdigt.

Tredje är manuell, det kan vara lite krångligare, då måste du göra en partation för Ubuntu innan med ett partitionerings program som finns på livecd skivan, och en liten partation för SWAP. Den paritionen som Ubuntu ska vara markerar du med / tecknet, det betyder root. Sen swap partitionen som Swap, sen är det färdigt. Ignorera alla andra alternativ om du inte är en väldigt avancerad användare. Och om man är nybörjare, välj Ext3 som filsystem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Själv tar jag manuell partitionering och gör först en swap på ca. 2gb eftersom jag har 1gb ram. Sedan drar jag en 20gb till / och sedan resten till /home. Filsystemet jag kör är JFS av gammal vana.

Visa signatur

sdkghjdkghkj

Permalänk
Medlem

Nu ska alla andra inlägg glömmas, do it! Har du redan Windows på den? I så fall måste du ha detta! Kan inte bli lättare, starta installern i windows, inget kladd med partitioner etc, allt sker automatiskt i installern och sedan startar du bara om
http://www.prestomypc.com/
http://jkkmobile.blogspot.com/2009/03/testing-xandros-presto-...

Edit: Jag går så långt att jag säger att gamle 2001-registrerade Scirocco ljuger när han säger att Ubuntu är lättast att installera
Men man måste ha windows för att göra detta...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Skall testa Presto genast tack för tipset

Permalänk

Ok, lite sent men... i alla fall några tips om installationen krånglar.
- Om skärmen blir svart och inget mer händer under installationen, testa en distribution som enkelt låter en köra installationen i textläge eller VGA-grafikläge (t.ex. Mandriva 2009.0, OpenSUSE 11.1). Efter installationen kan systemet göras stabilare genom att köra motsvarigheten till windows automatic update (tror det heter olika i olika distributioner). (Och jag tror att installationsprogrammet kan vara instabilare än själva operativsystemet).
- Välj en distribution som gjorts efter moderkortet tillverkats, se bl.a. www.distrowatch.com för releasedatum.
- Uppgradera BIOSet speciellt om du har en bärbar Dell-dator.
- Om du har för lite ram så tror jag grafikläget kan krångla. 0.5GB-1GB tror jag är minimum för normala distributioner nu för tiden.