Vinn nätagg från Seasonic

W32/IRCbot.gen.z i SPOTIFY!

Permalänk
Medlem

W32/IRCbot.gen.z i SPOTIFY!

Jag kör med McAfee och sökte precis igenom datorn. Till min förvånan hittar den 6 infekterade filer som alla har något med spotify att göra. Den identifierar virusen som W32/IRCbot.gen.z.

False positive eller är datorn verkligen infekterad?

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem

Laddade du ner Spotify från något annat ställe än deras hemsida?

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Citruz
Laddade du ner Spotify från något annat ställe än deras hemsida?

Tror inte det:

https://www.spotify.com/en/invitation/xxxxxxxxx

Därifrån laddade jag ner det.

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan vi få se hela sökvägen, tack ?

Pröva antimalware program och andra antivirus, kaspersky online scan kan du köra en runda:).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Kan vi få se hela sökvägen, tack ?

Pröva antimalware program och andra antivirus, kaspersky online scan kan du köra en runda:).

Ska köra kaspersky alldeles strax. Här kommer Fulla sökvägar:

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
http://www.virustotal.com/sv/analisis/4866dd7f1f28f451547baea...

Virus varningen är falsk med andra ord.

Tack Superlight! Lider lite smått av virusfobi så jag blir så stressad varje gång jag får virus eller false positive.

Tack till er andra också!

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem

Once you go mac, you never go back.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha

Ah, du kan inte fatta hur sugen jag är på en mac! Pappa har en och jag blev helt kär i den. Dock har jag på 14 år inte så mycket pengar, men tror kan införskaffa mig en med lite bidrag från mor & far ,)

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem
Citat:

Spotify fungerar fint i Linux också, lyssnar på det just nu. Jag är tom så snäll så att jag kör antivirus på min Linuxburk för att inte råka smitta Windowsanvändare, även fast jag själv är immun

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

något som kan med en enkel steg för steg guide förklara för mig hur man kan få spotify att fungera igen. läste en liten guide på någon blogg men jag lyckas inte hitta "återställ DAT-filer" alternativet i Mcafee. Någon som har mcafee och vet hur man hittar det?

tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rewind
Ska köra kaspersky alldeles strax. Här kommer Fulla sökvägar:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-w32.bmp

Vad använder du för tema/visual style till XP?

BTW: Jag vill också ha en MAC men jag är bara 11 så det är inte lätt att få pengar då.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte för att starta ett flamewar men vad gör en 11åring framför datorn ?

Permalänk
Citat:

word..

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gjorde du själv framför datorn när du var 11?
Jag började med datorer när jag var sådär 6, så jag ser inte det konstiga direkt.
Beröm honom för att han kan skriva så pass bra för sin ålder istället, finns 20-åringar som inte lyckas med det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

okej, sluta tjafsa om 11-åringar.
Vi som inte har samma verktygsfält i McAfee som ni andra, hur gör vi?
bring your nerd on, och hjälp mig!

Permalänk
Citat:

Detta har ingenting i denna tråden att göra, löjligt.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

I alla fall, här kommer en snabb guide för de som inte kan återställa DAT-filerna. Som någon skrev, det här är inte ett optimalt alternativ men bra tills McAfee uppdaterar sina DAT-filer så att Spotify inte plockas bort.

1. Högerklicka på McAfee Security Center ikonen och välj "Ändra inställningar"

2. I menyn till vänster (som ska vara Avancerad) så väljer du "Dator och filer". Kryssa sedan i rutan till höger som säger att du vill inaktivera virusskyddet.

3. Du kommer få ett alternativ som frågar när du vill aktivera det igen. Jag valde vid nästa omstart. Du möts även av ett meddelande nere vid klockan som ser ut som följande, välj bara stäng.

4. Installera om Spotify eller återställ Spotify (orkar inte göra dumpar för hur man gör det), starta sedan Spotify och njut av din favoritmusik!

Hoppas det kan vara till lite hjälp, var en alldeles för tyst natt hos mig

Permalänk
Citat:

Spelar mullemeck och målar trädgårdar i paint?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Vad gjorde du själv framför datorn när du var 11?
Jag började med datorer när jag var sådär 6, så jag ser inte det konstiga direkt.
Beröm honom för att han kan skriva så pass bra för sin ålder istället, finns 20-åringar som inte lyckas med det.

Jag var ute å lekte med polarna jag hade då:).

Call med oldfashioned, men jag tycker iaf att en 11åring borde ha annat för sig men såklart utveckling och teknik går ju framåt och det blir lättare att använda prylar (för det mesta iaf), så där ska han ju ha creds, absolut.

Min syrra spelade cs och half life när hon var 2 bast och envis är hon och lär sig rätt fort^^.

Jag själv började med datorer när jag gick i 3an (nåt sånt) och visst, det var ju bara på skoltid sen blev det mer och mer hemma, allt jag lärt mig är från 16 år och fram till idag (är 21 idag).

Ser heller inte problemet med att en 11åring sitter framför datorn men som jag skrev, borde ju finnas annat

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Spelar mullemeck och målar trädgårdar i paint?

Hehe, får flashbacks av Disneys magiska målarlåda av nån anledning.

Permalänk
Citat:

Jag var ute å lekte med polarna jag hade då:).

Call med oldfashioned, men jag tycker iaf att en 11åring borde ha annat för sig men såklart utveckling och teknik går ju framåt och det blir lättare att använda prylar (för det mesta iaf), så där ska han ju ha creds, absolut.

Min syrra spelade cs och half life när hon var 2 bast och envis är hon och lär sig rätt fort^^.

Jag själv började med datorer när jag gick i 3an (nåt sånt) och visst, det var ju bara på skoltid sen blev det mer och mer hemma, allt jag lärt mig är från 16 år och fram till idag (är 21 idag).

Ser heller inte problemet med att en 11åring sitter framför datorn men som jag skrev, borde ju finnas annat

Jag sitter väll självklart inte vid datorn hela tiden? Jag är väll också med polare?

Permalänk
Avstängd

säger bara en sak

Skaffa NOD32

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som vanligt är det mänskliga misstag så det spelar nog ingen roll vad man har för AV sålänge signaturerna uppdateras och skrivs av människor.

Mitt N360 har inte reagerat på spotify och endast McAfee verkar "drabbat".

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad händer om man har återställt DAT-filerna? Riskerar man då inte att drabbas av andra virus som nyligen dykt upp?

Kommer DAT-filerna att uppdateras nästa gång de släpps och kommer då allt att vara OK?

Permalänk
Avstängd
Citat:

hehe man ska kunna använda sin dator mer än till en miniräknare

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tjena,

Gjorde allt det där i Mcafee och stängde av virus programmet. Men när jag startade om datorn igen och Virus skyddet återigen var igång så hade Spotify tagits bort igen=(
Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kibbe7
Tjena,

Gjorde allt det där i Mcafee och stängde av virus programmet. Men när jag startade om datorn igen och Virus skyddet återigen var igång så hade Spotify tagits bort igen=(
Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Bara att göra om proceduren. Som jag skrev så väljer man när det ska aktiveras igen nästa gång, vid nästa omstart.

Tills McAfee har släppt nya DAT-filer så får man antingen leva utan McAfee eller utan Spotify.

Enligt en artikel på Aftonbladet så är dom i full färd med att lösa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Innocast
Bara att göra om proceduren. Som jag skrev så väljer man när det ska aktiveras igen nästa gång, vid nästa omstart.

Tills McAfee har släppt nya DAT-filer så får man antingen leva utan McAfee eller utan Spotify.

Enligt en artikel på Expressen så är dom i full färd med att lösa det.

okej, j**la mcafee... men tack så mkt för hjälpen=)