Vattenkylning av i7, bildtråd över bygget.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning av i7, bildtråd över bygget.

Är klar nu, allt är beställt, det landade på följande:

Från komplett:

Kingston DDR3 HyperX T1 2000MHz 6GB KIT w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9, tall Heat spread

Gainward GeForce GTX 285 2GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240

Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, 2xGbLAN, 3xPC

Intel Core i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

Lite tillskott:

* 2 Scythe Kaze Master 5.25" Fläktkontroller Svart
* 1 Zalman EC1 3pin Förlängningskabel till fläkt, 72cm
* 1 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, B
* 4 Falcon XL Dust Off 300ml 100% ozone safe

Från chilledpc uk:

Part Price QTY Total
SilverStone Temjin TJ07 Black Tower Case with Window Kit
Radiator Hole cut in Roof + Grill £34.00 1 £34.00
Watercool Rev 3 Copper 1366 £58.99 1 £58.99
Laing 3.25 £65.99 1 £65.99
XSPC DDC top £10.75 1 £10.75
XSPC Bay Res Silver £19.56 1 £19.56
EK 285 Plexi £74.99 1 £74.99
Masterkleer 7/16" Tubing £0.99 8 £7.92
Zalman ZM-MFC1 Plus Silver £23.48 1 £23.48 (denna blev överflödig tack vare scytcharna från komplett men nåt ska vi väl kunna göra med den)
(UN)Designs Absolute Pump Bracket Rev. 3 (For D5/DDC) £14.99 1 £14.99
ThermoChill PA120.4 Radiator (15mm) £74.99 1 £74.99
Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450RPM Cooling Fan £11.99 6 £71.94
3/8" BSP to 1/4" BSP reducer with Oring £1.39 2 £2.78
1/2" Barbs £1.99 8 £15.92
PrimoChill UV Purple PVC Hose Clip 5/8" OD £0.89 8 £7.12

från inet.se:

750w PSU från Be quiet.

från Pixmania:

150 GB Velociraptor disk på 10.000 RPM.

Kommer i denna tråden publicera bilder på mtt bygge, detta kan vara intressant för er noviser där ute då jag själv har noll erfarenhet från vattenbyggen sedan tidigare. Har byggt en massa luftkylda burkar i mina dagar men ingen vattenbaserad, ska göra detta ur en nybörjares perspektiv och snickra ihop en guide här tänkte jag.

Något spec ni vill att jag ska ta upp i byggandet, visa bilder på, moment som ska beskrivas etc så posta gärna. Komponenterna förväntas börja trilla in till veckan (29 juni+).

requestade moment:

1. Läckagetest

Säljer min nuvarande burk för 5k SEK:

http://www.sweclockers.com/annons/?id=44849
Hyffsade komponenter må ja säga GX2:a superclocked ed, 850 modulärt agg etc.

Börjar lite smått med bilderna

Det som landat hittils:

På bild är prollen, Minnen, MB, GPU, PSU samt Velociraptorn.

Här Testkör jag nya GTX285:an från Gainward i min gamla burk medan jag väntar på kylningsdelarna från chilledpc

Luftkylaren som sitter stock var MYCKET tystare än jag väntat mig, nu har jag inte skrämt upp den alls eller så, men en GX2:a låter som bekant likt ett mindre kraftverk.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad utav att se hur du utför läckagetest Kommer bli intressant att se bygget sen!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Jag är intresserad utav att se hur du utför läckagetest Kommer bli intressant att se bygget sen!

addad (=

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Första delarna kom idag, fotat så blir en bild i galleriet sedan.

Lite kul var att jag fick D0 stepping på prollen, vet ej hur vitalt det är men verkar råda viss upphetsning över denna stepping så klonk på det

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Hittade en GAMMAL tråd när jag för skojs skull kikade runt lite. Där utlyser jag en tävling för att plocka ihop en burk mest för att få ideér sen slutar det med att jag bygger ihop en egen och åker till Piteå för att sedan inte vara inloggad på sweclockers på ett par år (vad som hände i Piteå förtäljer inte DENNA historien, den sparar vi på).

Iaf, nu ska den bumpas för jag vet att några som skrev i den tråden fortf är aktiva, gratispengar here we go:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Första delarna kom idag, fotat så blir en bild i galleriet sedan.

Lite kul var att jag fick D0 stepping på prollen, vet ej hur vitalt det är men verkar råda viss upphetsning över denna stepping så klonk på det

Det kan komma att hjalpa dig med dina minnen. Det ar inte sakert att du kan na 2000 MHz andan, men sannolikheten ar hogre an med en C0 (som jag har buhu .)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalletill1000
Det kan komma att hjalpa dig med dina minnen. Det ar inte sakert att du kan na 2000 MHz andan, men sannolikheten ar hogre an med en C0 (som jag har buhu .)

sweet (=

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Blev lite byten av hårdvara från chilled pc, blandannat bytte jag chassi från Lian Li till SilverStone Temjin TJ07 Black Tower Case with Window Kit samt så bytte jag 1gb gainward varianten av gx 285 till 2gb varianten från komplett.

Uppdaterar senare.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Bilder!

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk

tj-07, bra val, ska nog själv köpa samma snart

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha radiatorn (120.4) i taket?? Eller har jag missföstått något?

Håller själv på sneglar på en beställning av TJ07, 120.4, D5, Heatkiller m.m.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Varför ska du ha radiatorn (120.4) i taket?? Eller har jag missföstått något?

Håller själv på sneglar på en beställning av TJ07, 120.4, D5, Heatkiller m.m.

Det vart Tom på chilled pc som ville såga o sätta grill när vi pratade om Lian Li chassit, när han dock skulle sätta igång med det så skickade han ett mail o sa att det inte gick då det chassit hade powerknapp etc i taket vilket ledde mig till att byta till ett bättre men även dyrare chassi. Om han fortf tänkt såga vetifan

Du hade föredragit att ha det i botten eller externt? Ska maila och fråga vad han tänkt, vill ha det i lådan iaf.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeuX
Bilder!

Hade tänkt vänta tills jag hade mer att komma med, men ok, editerar första inlägget med lite bilder.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Det vart Tom på chilled pc som ville såga o sätta grill när vi pratade om Lian Li chassit, när han dock skulle sätta igång med det så skickade han ett mail o sa att det inte gick då det chassit hade powerknapp etc i taket vilket ledde mig till att byta till ett bättre men även dyrare chassi. Om han fortf tänkt såga vetifan

Du hade föredragit att ha det i botten eller externt? Ska maila och fråga vad han tänkt, vill ha det i lådan iaf.

I botten såklart! Där får den ju plats hur bra som helst, likaså pumpen.
Och då suger den ju in kall luft också istället för varm luft i taket.
Enda anledningen man köper TJ07 är väl egentligen den rymliga kammaren i botten, så då måste man ju göra något med den också.

Här är en tråd jag skapade för ett tag sedan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jo jag vill ju onekligen har den där nere och så kommer det bli

Nu är allt skeppat från chilledpc, med mirakulösa medvindar kan det hända något på Fredag, men antagligen är det Måndag som gäller trots mitt val av express shipping.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Jo jag vill ju onekligen har den där nere och så kommer det bli

Nu är allt skeppat från chilledpc, med mirakulösa medvindar kan det hända något på Fredag, men antagligen är det Måndag som gäller trots mitt val av express shipping.

Hur mycket landade frakten på?
Blev det flera paket?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Hur mycket landade frakten på?
Blev det flera paket?

Vanlig shipping vet jag inte vad det kostar, tror det är väldigt billigt då han inte ens nämnde någon kostnad för det i prisförslagen vi bollade med via mail men när jag väl nämnde express så kom det ett pris på 120 pund, vilket han tyckte var snoooor dyrt och avrådde mig ifrån.

Ett kolli.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem

Har sökt med ljus och lykta utan att finna något def svar på frågan: Finns det mjukvaruklockningslösningar (det är ett ord idag) utöver E-leet för oss som inte har EVGA mobo? Syftar främst på mitt Asus kort.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
Har sökt med ljus och lykta utan att finna något def svar på frågan: Finns det mjukvaruklockningslösningar (det är ett ord idag) utöver E-leet för oss som inte har EVGA mobo? Syftar främst på mitt Asus kort.

Asus har ett program, ja.
Men att klocka från BIOS är endå högst rekommenderat.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Asus har ett program, ja.
Men att klocka från BIOS är endå högst rekommenderat.

För att? Om det de facto inte skiljer sig i vad man faktiskt utför så måste jag ha förklarat för mig varför det är så (= Så om du har tid och lust upplys mig gärna.

EDIT: On another note, blev ett paket till från komplett, inatt fick jag för mig att jag ville ha en annan fläktkontroller.

* 2 Scythe Kaze Master 5.25" Fläktkontroller Svart
* 1 Zalman EC1 3pin Förlängningskabel till fläkt, 72cm
* 1 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, B
* 4 Falcon XL Dust Off 300ml 100% ozone safe

Och onödigt liv som man har så köpte jag två stycken eftersom en bara stödjer 4 fläktar.

Sen lite random smått o gott.

Visa signatur

eminemBNJA: Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r1cke
För att? Om det de facto inte skiljer sig i vad man faktiskt utför så måste jag ha förklarat för mig varför det är så (= Så om du har tid och lust upplys mig gärna.

EDIT: On another note, blev ett paket till från komplett, inatt fick jag för mig att jag ville ha en annan fläktkontroller.

* 2 Scythe Kaze Master 5.25" Fläktkontroller Svart
* 1 Zalman EC1 3pin Förlängningskabel till fläkt, 72cm
* 1 Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA, B
* 4 Falcon XL Dust Off 300ml 100% ozone safe

Och onödigt liv som man har så köpte jag två stycken eftersom en bara stödjer 4 fläktar.

Sen lite random smått o gott.

Man har mycket bättre inställningsmöjligheter i bios, blir mao lättare att få det stabilt på en högre klock.
Jag kan faktiskt inte se en enda anledning att köra med program inne i windows.
Varför vill du det?

Angående fläktkontrollern så klarar den flera fläktar per kanal.

Tycker även du bör ha lite mer radiator yta om du ska överklocka, en 120.2 till skulle inte skada.
Får ju plats där nere om man har pumpen uppe.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Upplåst/rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015