Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

hittar inte hårddisken eller cd-läsaren

Permalänk
Medlem

hittar inte hårddisken eller cd-läsaren

hej jag har fått ett problem med min nya dator jag har byggt ihop och det är att den inte hittar varken hårddisken eller cd-läsaren vid kallstart. båda är inkopplade till sata uttag och hårddisken är inkopplad på sata 1. jag har testat att koppla in dom på andra sata uttag men utan resultat. en gång så återställde jag biosen och då hjälpte det men de fungerar inte att göra så längre heller. jag har även testat att koppla bort cd-läsaren och testat med en annan sata hårddisk i men inget funkar. jag har kollat över alla möjiga tänkbara kablar och testat att ta bort batteriet på modekortet men inget har hjälpt. när datorn är varm så kan man starta om den och stänga av och på utan några som helst problem.
skulle vara underbart om det fanns nån som kunde lösa detta problemet då det är väldigt jobbigt att behöva sitta och pilla på allt möjligt i datorn och i biosen och tillslut efter några timmar lyckas få igång datorn. jag börjar bli lite misstänksam om det kan vara glapp i sata uttagen för senast när jag fick igång den så racklade jag lite på dem kablarna och efter det så fick jag igång den men om det var för att datorn blivit lite varm efter alla försök eller om det är något där som spökar vet jag inte.

tack på förhand /wagiii

Permalänk
Avstängd

Jag har precis samma problem med mitt nya Asus P6T Delux V2, den hittar hårdisken i bios men när man bootar upp så står det set boot device and try again, har sata 1 som first boot device, och usb minne med win 7 som boot device 2 i bios, och satan står på sata 1 i bios ochså. varför hittar den inte hårdisken när jag bootar ?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

min hittar inte ens den i biosen och nu idag så testade jag en grej. jag lät dator vara på när jag fick fram det vanliga "Reboot and Select proper Boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" och efter jag väntat ett tag så startade jag om datorn och nu fungerade de? varför hittar min dator inte hårddisken när den är kall utan bara när den blivit varm?

Permalänk

Jag har en gammal Raptor74GB som inte vill visa sig ibland i booten... diskar har också elektronik som strular.
I BIOS första flik (oftast) ser man vilka diskar som upptäckts efter initieringen.
Under annan flik ordnar man typernas (hårddisk,cd,nät,...) inbördes prioritet och slutligen de olika typernas (och enheters) bootordning.
Nackdelen med USB-minnen (removable) är att de ibland plötsligt hamnar först i disk listan...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att lägga in den senaste biosen till era mobos. Hur är det med innehållet i era burkar? Nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

minne: corsair 4gb ddr3 1600MHz
grafikkort: ATI Gigabyte HD5770 1gb
prosessor: AMD athlon2 x4 620 2,6Ghz 2mb, 95w, am3
hårddisk: 500gb samsung sp sata-2 7200rpm
modekort: asus M4785TD-v evo amd785G/am3/DDR3
nätagg: corsair VX 450
chassi antec three Hundred ATX
skärm: TFT acer 23.6" V234HQbd

dator är precis inköpt och ihopsatt så jag fattar inte varför den redan krånglar

Permalänk
Hedersmedlem

Kört någon stabilitetstest typ Orhos och/eller memtest86+? Vad körs HDD och läsare i för mode ACHI eller IDE/PATA enligt bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har snackat med en duktig kille och han va nästan säker på att det va dålig kondensator på modekortet eller ett litet chip brevid sydbryggan så det blir till att skicka tillbaka modekortet då garantin gäller fortfarande så får vi se om det är löst sen