2gb ram till 64-bit?

Permalänk
Medlem

2gb ram till 64-bit?

Hej

Hur kommer det funka att ha 2 gb ram till 64-bit? Anledningen är att jag har en dålig budget så jag tänkte köpa 2 gb ram till min dator nu och köpa till 2 gb till om nån månad. Kommer jag märka stor prestandaförlust eller något liknande?

Permalänk
Inaktiv

Åh. Det vill jag också veta

Permalänk
Medlem

Jag använder win7 x64 och 2gb ram och det känns bättre och stabilare än med x86 versionen, även om jag inte har några exakta siffror.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Vet iallfall att det går skit med 1gig på x64 , 2gig borde funka hyffsat

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Vet iallfall att det går skit med 1gig på x64 , 2gig borde funka hyffsat

inte ens vista går speciellt bra med 1gig, verken i 32 eller 64bitars. 2gb och det spelar ingen roll vilken vista eller win7 version du tar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
inte ens vista går speciellt bra med 1gig, verken i 32 eller 64bitars. 2gb och det spelar ingen roll vilken vista eller win7 version du tar.

Okej tack då vet jag för jag tror inte jag behöver 4 gb till det jag ska använda den till eller ska jag kanske ta en 2 gb sticka och en 1 gb sticka så jag får 3 gb?

Permalänk
Medlem

x64 använder ju mer RAM än x86 så ska du bara använda 2gb så tycker att du ska köra på x86

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scanie
x64 använder ju mer RAM än x86 så ska du bara använda 2gb så tycker att du ska köra på x86

och du menar att detta är något som du märker av, i praktiken?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nejdå, jag märker inte av det så..

Märkte inte heller att 64bit drog så jävla mkt mer än 32bit men kanske såg fel.

Permalänk
Medlem

Körde 2 GB med 64-bit pre-beta för drygt ett år sen, då funkade det fint. Tänkte också skaffa mer minne och ville testa 64-bit lite innan, när det ändå var gratis.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Jag hade det mer eller mindre välkända problemet att jag hade 4Gb RAM installerat men endast 2Gb upptäcktes och kunde användas i Windows (var en av stickorna som inte satt i ordentligt).

Med andra ord körde jag med 2Gb RAM med Windows 7 i ca 2 månader. Jag upplevde inga problem med Windows 7 eller mina spel/program på endast 2Gb. De flöt suveränt. Jag upptäckte heller inte någon märkvärd boost i Windows 7 när jag nu har 4Gb heller, utan det är mest i tyngre program eller spel det syns skillnad.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Kör med Win7 64bit ultimate. Har 4gb minne. Utan tyngre program ("idle") ligger minnesanv. på ca 30-40%.

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk

Min minnesanvändning brukar ligga på ca 18% när jag bara surfar/lyssnar på musik. (1.5GB/ 8GB). Så 2GB kanske är lite i underkant, men bör nog fungera. Sen tror jag väl att systemet på nåt sätt använder mer RAM när det finns mycket att ta ifrån? Men det kan mycket väl vara inbillning, inget jag har fakta på ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Min minnesanvändning brukar ligga på ca 18% när jag bara surfar/lyssnar på musik. (1.5GB/ 8GB). Så 2GB kanske är lite i underkant, men bör nog fungera. Sen tror jag väl att systemet på nåt sätt använder mer RAM när det finns mycket att ta ifrån? Men det kan mycket väl vara inbillning, inget jag har fakta på ^^.

Jag är också rätt så säker på att Windows anpassar sig efter hur mycket RAM som finns. På min laptop så har jag inte mer än 800MB minnesanvändning vid idling (slösurf), medans jag på min hemdator ibland har uppemot 2GB. Visst så har jag flera program i bakgrunden på min hemdator, men inte så att bara det ska göra 1200MB skillnad.

Permalänk
Medlem

Man klarar sig definitivt utmärkt med 2GB RAM i Win7 x64, det är bortom alla tvivel, så det finns ingen anledning för dig att köpa 4GB om du vill spara pengar.

Permalänk

Jag har 2gb och tycker att disken går lite väl mycket när jag spelar vissa spel. Ett par gånger har det hänt att spelet låst sig ett tag tills disken jobbat klart och det är ju lite trist i actionfyllda online-spel. Vet inte om det blir bättre med mer minne men jag köpte 2gb till iaf, 450:-

Dessutom så får jag sämst poäng på minneskategorin i W7 performance-testet så det kanske blir en flaskhals för hela datorn.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Har Win7 64 bitar och uppgraderade för några dagar sedan från 2gb till 4gb ram. Uppgraderingen märks som förväntat inte av någonting vid vanligt surfande mm. Men skillnaden blir helt klart påtaglig vid spel och videoredigering.

Jag spelar en del Modern Warfare 2 online och det man märker är att spelets laddningstid blivit klart snabbare och knattret från hårdisken har i princip upphört. När man tidigare med 2gb ram avslutade MW2 så tog det en liten stund innan spelet avslutades vilket nu med 4gb ram avslutas omgående.

Om det är värt en uppgradering eller inte är väl en smaksak.
Win7 64 bitar flyter på stabilt med 2gb. Men jag fick i allafall en tystare dator pga minimalt med hårddisk knatter och kortare laddningstider i spel och videoredigering

Allt handlar ju till sist så klart vad man ska använda datorn till.

Permalänk
Avstängd

Spelar man spel i windowmode så räcker 2gb inte någonstans.
WOW ligger på ca 600-1000mb i användning i windowmode, sen dra in os, winamp och lite sådant så är det kört.

Använder du inget minnestungt som spel i windowmode, adobe ps, cad osv så räcker det. Annars, absolut INTE..

Sen ser jag 0 mening att ha 64 bitars med 2gb ram. Har provat bägge versionerna av windows 7 och 64-bitars upplevs absolut inte snabbare eller stabilare för mig iaf.

Kör 64 nu dock med 6gb ram pga arbetar med saker som kräver ett par gb ram, räcker inte med 3.25gb som man har i 32-bitars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Sen ser jag 0 mening att ha 64 bitars med 2gb ram. Har provat bägge versionerna av windows 7 och 64-bitars upplevs absolut inte snabbare eller stabilare för mig iaf.

Det beror på vad du har för komponenter i datorn, för mig känns x64 stabilare och jag känner ingen större prestanda skillnad.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag körde Windows 7 RC 32bitars på datorn. Sen Köpte jag Win 7 Pro 64 (!).

Skillnaden jag har märkt är att 32bitars var som max uppe i 1,3 GB RAM.
Medan 64bitars operativet börjar vi 1,3 GB RAM användning.

Sen har jag 4 GB och det räcker gott och väl för mig.

Permalänk

Jag körde med 4Gb på Win 7 Pro. Sen uppgraderade min frus dator, men minnena jag beställde var paj, fick pengarna tillbaka.

Som nödlösning fick jag ta en utav mina 2Gb-stickor och sätta in där. Nu har vi varsin 2Gb och kör Win 7 Pro båda två. Jag har inte märkt nån större skillnad faktiskt, på nedgraderingen. Det är bara laddningstiderna vid spel som det tar lite längre tid, men bara marginellt. Märk att vi bara kör single-channel också.

Jag får väl köra såhär tills minnespriserna droppas lite.