Intel X79 och LGA 2011 efterträder X58 i Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Sata & sas är samma kontakt ,kompatibelt från sas till sata så gör inget att det är sas (sitter i processorn oxå så ,är väl för att täcka både arbetsstationer & entusiaster på en gång helt enkelt) sen har dom ju själva Intel sagt 6 - 8kärnor så blir väl 2st 6 kärniga & 1 8a kärnig extremvariant & innan det kommer en ny högprestanda (typ ivy bridge (det intressanta är väl 22nm inte ivy bridge & då lär vi nog få vänta minst 2-3 år till ) Kul bli kvartal 4a så man får uppgradera .(hoppas thunderbolt e med ) & att dom bommat usb3 men att stöd finnes. Sen så är det 2 st pcie x16 version 3 & 1st pcie x8 version2 på denna krets
bulldozzer känns som zzzz fortfarande 2 minneskanaler pcie2 så nja, men dom kan väl fortsätta & konkurrera på mellan & låg segmenten. fast bra med konkurans dock

SAS och SATA är inte samma sak. För det första är det olika kontakter, men det finns omvandlare. Men det ska man undvika om man är riktig nojjig med sina data. Skälet är att SATA förenklar och slänger bort SAS kommandon så det kan strula om man har rejäl otur. T.ex. rekommenderas att man INTE använder SATA diskar tillsammans med SAS kort, i Enterprise kretsar - i värsta fall kan man tappa data. Man bör köra SAS hela vägen.

Permalänk
Medlem

Ok tack för informationen!
Jag visste inte att det kan bli problem, att koppla in 1 SATA hårddisk i ett SAS-kontrollerkort .
Har för mig att Både IBM & Adaptec skröt om att det skulle funka väldigt bra ,när det lanserades.
Att det är olika kontakter det vet jag. Men det jag menade var att Sata kontakten är kompatibel med SAS porten (inte tvärtom)
Ska dock bli intressant att se tester och vad som dyker upp kvartal 4a.
(SAS= Serial attached scussi ,Sata=Serial ata (ide))
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

SAS-kontakter för bara en kanal är kompatibla med SATA-hårddiskar. Möjligt att kontakten är lite annorlunda om man vill blocka SAS-diskar att kopplas i SATA-kontakter (är inte så insatt), men det omvända fungerar alltså.

Permalänk

Behåller nog 980in i speldatorn och köper den fetaste s2011 cpun till 3dmark

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Discokungen
Skrivet av AkUs:

Med gonnat för gamers så menar jag totalt inaktuell. 2x 1,8ghz Octa-Core CPUer med 24megabyte cache för 15k stycket, som presterar sämmre än 2600K i spel. Det är vad jag tror 2011 plattformen kommer vara.

Ja, det är ju sant! Men de kommer totalt våldta i flertrådade applikationer, kommer det en uppföljare till SR-2an så kanske. Tror dock inte att så slöa CPUer kommer hamna på det priset, trots antalet kärnor. Men man vet aldrig med Intels Xeon-prissättning, lol.

Skrivet av Buio:

Det finns betydligt snabbare CPU på 1366 som man kan överklocka, så om vi inte ska ta upp ekonomi i ekvationen kan alltid 1366 "krossa" 1155 i prestanda. Dessutom är CPU en väldigt liten faktor när man har ett modernt system sen tidigare. Kör man spel i hög upplösning, kanske tom över fler skärmar och med högsta inställningar, så är det GPU som man ska tänka på främst. Men köpa ett nytt prisvärt spelsystem idag, då är det svårt att slå 1155.

Själv har jag i7 950/1366 och tänker inte uppgradera än på ett bra tag. Är inte heller speciellt intresserad av 2011 heller, det är 2012 eller snarare 2013 som gäller för min nästa uppgradering (heh).

Ja, det är helt sant. Men jag menade mer som gamersystem så är ju 1366 ganska ovärt. Visst kostar inte moderkorten så mycket men det gör de inte till 1155 heller. Och en 2500K presterar ju skitbra i nästan alla spel så det är liksom inte så värt att köpa värre, om man inte kör lite mer flertrådat. Heh.

Inte jag heller! Inte till speldatorn i alla fall, hoho. Blir kanske någon form av massiv foldingrigg då, får väl se. Det kanske händer innan dess. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Intel har sagt att det kommer prismässiga motsvarigheter till exempelvis i7 950 och fler. Visserligen kommer det bli en aning dyrare än ett system med 1366, men förvänta er priser i linje med vad dyrare system på 1366 gick på när komponenterna först lanserades.

Ta gärna fram och visa var intel har sagt detta. Jag vill läsa.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ta gärna fram och visa var intel har sagt detta. Jag vill läsa.

Skulle själv vilja se det.(information bekräftad av Intel) Men det lär ju dyka upp information på IDF (intel developer forum) Annars så tror jag att det var på Sweclockers det stod att Det skulle komma 3 st Sandy bridge -E (SB-E) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

14 st usb 2.0? Mmm, äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ta gärna fram och visa var intel har sagt detta. Jag vill läsa.

"Core i7 970 also gets replaced with a Sandy Bridge E but we don’t know any specifics or the exact spec.

The recently introduced Core i7 2600K unlocked Sandy Bridge Socket 1155 will also be replaced by a similar iteration of Sandy Bridge E 2011."

http://www.fudzilla.com/processors/item/21902-high-end-sandy-...

Inte ett uttalande från Intel. Jag har för mig att det fanns en bredare artikel som hade fler detaljer, men jag hittar den inte. Hur som helst finns det ingen anledning att tro att LGA 2011 inte kommer att vara utmärkt för den entusiastgrupp som 1366 riktade sig mot; det har exempelvis cirkulerat bilder på ett konsumentmoderkort från MSi väldigt länge, och där ser man inte mycket mer än standardfunktioner.

Vidare är det ganska väl känt att det är just LGA 2011 som ersätter (det vill säga att man vill omdirigera entusiastgruppen från 1155 till 2011) LGA 1366; plattformen kommer att uppträda i olika prisgrupper, men det finns ingen anledning att tro att konsumentvarianterna hamnar på högre priser än de lite finare brädorna med 1366.

1155 är mainstream, 2011 kommer vara enthusiast, det är så det har sett ut ett bra tag och det finns inget som pekar på att det här inte är ändamålet just nu.

Permalänk
Medlem

Det är när jag läser sånt här som jag ångrar att jag köpta SB, men får ju annars en mycket bra anledning att uppgradera sen i höst igen och det gör jag så gärna

Men man ska så klart inte räkna bort Bulldozer, detta kommer bli ett mycket intressant år processormässigt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Varför föredrar man 1366, finns ju inget som är bättre, 1% bättre med trippel channel.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Varför föredrar man 1366, finns ju inget som är bättre, 1% bättre med trippel channel.

Beror på vad du använder din dator till ,Om du ska köra med flera grafikkort .Vill överklocka.
Om du kör Cadprogram,Musikprogram som kräver mycket minne, Spelar wow eller annat som kräver mycket minne.

Eller om du (som jag) ändå tänker använda ett separat Grafikkort. inte vill använda/behöver det inbyggda grafikkortet,
(s1156/s1155)

Bättre att använda platsen i processorn som i Sandy bridge-E ,använda utrymmet till fler kärnor ,mer cacheminne, istället för att inhysa ett grafikkort .
Eller för att man inte vill uppgradera för varje generation som kommer ut .
Några anledningar iallafall
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Med gonnat för gamers så menar jag totalt inaktuell. 2x 1,8ghz Octa-Core CPUer med 24megabyte cache för 15k stycket, som presterar sämmre än 2600K i spel. Det är vad jag tror 2011 plattformen kommer vara.

S2011 (Intel x79) ,som är ett singelprocessorchip ersätter s1366 (X58)
S2011 för servrar, heter säkert 56xx eller nåt sådant?, ersätter 5500, 5520, men det enda jag sett är från förra IDF (Intel developer forum)

Vore kul att veta varför du tror att ett Sandy bridge-E (SB-E) skulle fungera sämre än tex 2600k det enda dom gjort är väl att,
plocka bort det inbyggda grafikkortet, lagt till mer cacheminne , fler kärnor,öppnat upp överklockningsmöjligheter,lagt till fler minneskanaler
(p.s det går ju alltid att bara använda 2 minnesstickor så blir det ju lika snabbt som sandy bridge/halverad minnesbandbredd)
,fler pcie kanaler och fler sataportar.
Kommer säkert starta på runt 3ghz & den billigaste processorn ungefär där 2600k slutar (runt 3000:-)men vi lär väl få veta så småningom
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har en fråga? har köp 1g killer assassin var det ett fel köp skulle jag ha väntat?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonysony:

Har en fråga? har köp 1g killer assassin var det ett fel köp skulle jag ha väntat?????

Inte alls! Bra moderkort det ,men du får inte vara värst längre än ett 1/2 år,fast brukar ju vara så i denna datorvärld

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

USB 2.0 Wohoo! eller, vänta nu?

Vill gärna vänta på denna då jag vill ha en riktigt bra processor som klarar sig några år. Men min börjar bli alldeles för tråkig att vänta med. Ingen som har bra kontakter på INTEL som kan övertyga dem om att komma före bulldozer?

Permalänk
Medlem

Tack fö svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Med gonnat för gamers så menar jag totalt inaktuell. 2x 1,8ghz Octa-Core CPUer med 24megabyte cache för 15k stycket, som presterar sämmre än 2600K i spel. Det är vad jag tror 2011 plattformen kommer vara.

Med betoning på tror

Du har inget belägg för det du "tror" på. LGA 2011 kommer vara en ersättar till LGA 1366 vilket bjuder på en uppsjö av processorer. De bästa processorerna kommer vara efterträdaren till Core i7 990X för workstations och en motsvarighet för Xeon. Om man väljer Xeon för sitt spelsystem så känns det ungefär lika smart som att köpa Xeon idag för sitt spelsystem. Så jag förstår faktiskt inte ens varför du skriver så. Ingen kommer göra det.

Dessutom är det för tidigt att säga att LGA 1155 kommer prestera bättre i spel än LGA 2011. Det enda som tyder på det är att samma klockfrekvenser i LGA 1155 presterar betydligt bättre i spel än de i LGA 1366. Men glöm inte att du jämför en ny mot en gammal platform.

Du kan i alla fall förvänta dig att i7 Extreme för LGA 2011 kommer presterar betydligt bättre än 990X för LGA 1366, och den hänger redan idag på 2600K väldigt bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Med betoning på tror

Du har inget belägg för det du "tror" på. LGA 2011 kommer vara en ersättar till LGA 1366 vilket bjuder på en uppsjö av processorer. De bästa processorerna kommer vara efterträdaren till Core i7 990X för workstations och en motsvarighet för Xeon. Om man väljer Xeon för sitt spelsystem så känns det ungefär lika smart som att köpa Xeon idag för sitt spelsystem. Så jag förstår faktiskt inte ens varför du skriver så. Ingen kommer göra det.

Dessutom är det för tidigt att säga att LGA 1155 kommer prestera bättre i spel än LGA 2011. Det enda som tyder på det är att samma klockfrekvenser i LGA 1155 presterar betydligt bättre i spel än de i LGA 1366. Men glöm inte att du jämför en ny mot en gammal platform.

Du kan i alla fall förvänta dig att i7 Extreme för LGA 2011 kommer presterar betydligt bättre än 990X för LGA 1366, och den hänger redan idag på 2600K väldigt bra.

Jepp jag tror. Har fungerat hitils i hårdvaru världen =).

Det finns 2 scenarion.

1. Som idag. Du har 1155 för gamers, en bantad LGA 2011 (singel QPI, dual-channel DDR3) och en fullskalig LGA 2011 med Quad-Channel memory och Dual QPI. (Samma förhållande som 1366 är delat i två idag).

2. Det jag tror händer.

1155 ersätter 1156 (detta vet vi)

1356 ersätter 1366(Singel QPI, Tri-channel DDR)

2011 ersätter 1366 (Dual QPI och Quad-Channel DDR), alltså 1366 systemen som kör Dual CPU socket.

Om du googlar lite så hittar du lika mycket om att 1356 ska ersätta 1366 och inte LGA 2011. Men det är så fet hype kring 2011 för det är massivt och häftigt. Vi har juh t.ex. sett här i forumen hur olärda folk vräkt ur sig "1356, det är juh 10 pinnar mindre än 1366, shit vilken bluff" ungefär som det var avgörande. Vi vet juh att 1155 piskar 1156 duktigt redan så, pinnarna har inte den avgöranden faktorn.

Därför så väljer nyhets sidorna att fläska på om LGA 2011....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jepp jag tror. Har fungerat hitils i hårdvaru världen =).

Det finns 2 scenarion.

1. Som idag. Du har 1155 för gamers, en bantad LGA 2011 (singel QPI, dual-channel DDR3) och en fullskalig LGA 2011 med Quad-Channel memory och Dual QPI. (Samma förhållande som 1366 är delat i två idag).

2. Det jag tror händer.

1155 ersätter 1156 (detta vet vi)

1356 ersätter 1366(Singel QPI, Tri-channel DDR)

2011 ersätter 1366 (Dual QPI och Quad-Channel DDR), alltså 1366 systemen som kör Dual CPU socket.

Om du googlar lite så hittar du lika mycket om att 1356 ska ersätta 1366 och inte LGA 2011. Men det är så fet hype kring 2011 för det är massivt och häftigt. Vi har juh t.ex. sett här i forumen hur olärda folk vräkt ur sig "1356, det är juh 10 pinnar mindre än 1366, shit vilken bluff" ungefär som det var avgörande. Vi vet juh att 1155 piskar 1156 duktigt redan så, pinnarna har inte den avgöranden faktorn.

Därför så väljer nyhets sidorna att fläska på om LGA 2011....

Du har lite fel du oxå
1155 ersatte 1156 Maintream
1365 finns inte / kommer inte /falska rykten
2011 ersätter 1366 Entusiast
Sen kommer det en servervariant med 2 processorplatser kommer säkert heta 5xxx ersätter 5520 & 5500
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Jepp jag tror. Har fungerat hitils i hårdvaru världen =).

Det finns 2 scenarion.

1. Som idag. Du har 1155 för gamers, en bantad LGA 2011 (singel QPI, dual-channel DDR3) och en fullskalig LGA 2011 med Quad-Channel memory och Dual QPI. (Samma förhållande som 1366 är delat i två idag).

2. Det jag tror händer.

1155 ersätter 1156 (detta vet vi)

1356 ersätter 1366(Singel QPI, Tri-channel DDR)

2011 ersätter 1366 (Dual QPI och Quad-Channel DDR), alltså 1366 systemen som kör Dual CPU socket.

Om du googlar lite så hittar du lika mycket om att 1356 ska ersätta 1366 och inte LGA 2011. Men det är så fet hype kring 2011 för det är massivt och häftigt. Vi har juh t.ex. sett här i forumen hur olärda folk vräkt ur sig "1356, det är juh 10 pinnar mindre än 1366, shit vilken bluff" ungefär som det var avgörande. Vi vet juh att 1155 piskar 1156 duktigt redan så, pinnarna har inte den avgöranden faktorn.

Därför så väljer nyhets sidorna att fläska på om LGA 2011....

Kan säga som såhär, att där jag jobbar får vi ofta besök av olika hårdvaru- och mjukvaru-tillverkare. När Intel var på lunchbesök senast för att prata om deras SSD'er (320, 510 samt en mer påkostad kommande serie) så passade de även på att nämna sockel 2011 som den definitiva ersättaren till 1366. När jag tog upp 1356 så hade de inte den blekaste om att det ens florerade rykten på nätet om en sådan sockel, de hade inte hört talas om den över huvud taget, så man kanske ändå ska ta snacket om 1356 med en nypa salt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Lite fakta/ rykten

All in Q4 2011

We have mentioned the socket LGA2011 and that the recently launched Core i7 990X will be replaced by Sandy Bridge E high end CPUs.

This won’t be the only CPU to get replaced in Q4 2011. The Core i7 990X is the last stop for Intel’s six-core Gulftown architecture and Sandy Bridge E definitely sounds 32nm to us. Core i7 970 also gets replaced with a Sandy Bridge E but we don’t know any specifics or the exact spec.

The recently introduced Core i7 2600K unlocked Sandy Bridge Socket 1155 will also be replaced by a similar iteration of Sandy Bridge E 2011.

This happens before Q4 2011, the alleged launch timeframe for Ivy Bridge, but we also know the new 22nm part won’t get to the real high end. The overclocking high-end market remains reserved for socket LGA2011 parts.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Vad hände med PCI-E 3.0 stödet som det ryktades om?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Måste vara felskrivet i artikeln, för i all dokumentation från Intel (IDF) och all annan information som kommit så är det 2x 16 pcie generation 3,
vore ju ganska trist annars. Sen kan man ju fråga sig varför skulle dom skriva ,på den i nordbryggan 1 st 8x pcie 2.0 men inte på dom som är 2x16 eller alt. 4x8.
Sen i artikeln om Ivy bridge (som oxå är en serie 7x krets) så nämns där att om man vill /behöver fler pcie version3 linor så är det s2011 som gäller .Men det visar sig när officiell information dyker upp .
Är det först i Juni som IDF går av stapeln?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jepp jag tror. Har fungerat hitils i hårdvaru världen =).

Det finns 2 scenarion.

1. Som idag. Du har 1155 för gamers, en bantad LGA 2011 (singel QPI, dual-channel DDR3) och en fullskalig LGA 2011 med Quad-Channel memory och Dual QPI. (Samma förhållande som 1366 är delat i två idag).

2. Det jag tror händer.

1155 ersätter 1156 (detta vet vi)

1356 ersätter 1366(Singel QPI, Tri-channel DDR)

2011 ersätter 1366 (Dual QPI och Quad-Channel DDR), alltså 1366 systemen som kör Dual CPU socket.

Om du googlar lite så hittar du lika mycket om att 1356 ska ersätta 1366 och inte LGA 2011. Men det är så fet hype kring 2011 för det är massivt och häftigt. Vi har juh t.ex. sett här i forumen hur olärda folk vräkt ur sig "1356, det är juh 10 pinnar mindre än 1366, shit vilken bluff" ungefär som det var avgörande. Vi vet juh att 1155 piskar 1156 duktigt redan så, pinnarna har inte den avgöranden faktorn.

Därför så väljer nyhets sidorna att fläska på om LGA 2011....

Det stämmer att Socket LGA 2011 har stöd för 2xQPI med den informationen som finns ute, men det tvingar inte moderkortet till att ha 2 socklar, precis som 1366 inte tvingar workstations att ha dubbla socklar och dubbla processorer. I alla fall om jag tolkar informationen rätt.

Hela vitsen med ett high-end desktop-system är att kunna dra nytta av allt detta utan att ge vika på prestanda oavsett vad du tänkt använda datorn till.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det stämmer att Socket LGA 2011 har stöd för 2xQPI med den informationen som finns ute, men det tvingar inte moderkortet till att ha 2 socklar, precis som 1366 inte tvingar workstations att ha dubbla socklar och dubbla processorer. I alla fall om jag tolkar informationen rätt.

Hela vitsen med ett high-end desktop-system är att kunna dra nytta av allt detta utan att ge vika på prestanda oavsett vad du tänkt använda datorn till.
http://i51.tinypic.com/2l95q42.jpg

Om du kollar på listan så är det precis som det var med socket 1366. Olika namn på chipset om det var dualprocessor, 5500 & 5520 .för singelprocessor så x58 det enda som igentligen skiljer dom åt är namnet.
sen på processorerna så är skillnaden på 9xx serien & xeon serien, hur många QPI som finns monterade.
1QPI för I7 9xx serien & 2QPI för Xeon serien.
Som jag fattar detta, så är det samma sak med s2011
(1QPI på EN för singel & 2QPI på DP för dual) eller x79 för singel & något annat för dual troligtvis 56xx eller 57xx
Enligt denna lista så kommer det även en s1365 men den verkar vara för serverkort med en processor,motsvarande dagens 35xx serie av xeon processorer
P.S tack för listan
MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Skall bli väldigt intressant och se prestanda på dessa, kommer uppgradera ett tag efter att då de börjat falla lite i pris, får se om de blir LGA 2011 eller Bulldozer, tror väl på 2011 men hoppas väl lite på AMD då de hade varit skoj med riktig konkurrens med riktigt priskrig som följd. Är ju trots allt dags att uppgradera min gamla harv till speldator med LGA 775, trevligt med stöd för riktigt massivt med minne med om de blir LGA 2011 kommer jag iallafall se till att köra på 16 GB minne då jag haft de som en tradition att skaffa minst dubbla minnesmängden mot föregående system. 386 m 4 MB, P2 233 m 64 MB -> 192 MB, Duron 700 m 512 MB, Barton 2500+ m 1 GB -> 2 GB och Q6600 med 4 GB -> 8GB. blir de en Bulldozer blir de AMD Grafik annars nVidia.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ogillar att de lanserar Sandy Bridge-E nästan sö samtidigt som Ivy Bridge... Hur tror ni dess står till mot varandra?

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Skrivet av ettis:

Ogillar att de lanserar Sandy Bridge-E nästan sö samtidigt som Ivy Bridge... Hur tror ni dess står till mot varandra?

Är väl bara en krympning av arkitekturen till 22 nm som kommer till både 1155/2011 med nya processorer som följd kanske fler kärnor iom att varje kärna tar mindre plats iom sänkning av komponenternas storlekar.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettis:

Ogillar att de lanserar Sandy Bridge-E nästan sö samtidigt som Ivy Bridge... Hur tror ni dess står till mot varandra?

Tror att sandy bridge E kommer överleva Ivy bridge utan större bekymmer ,Visst kommer Ivy bridge att vara snabbare än sandy bridge (samma segment mellanserie (s1155)) .
Dirext x11 & bättre grafikprestanda är väl syftet med den serien(Ivy bridge) ,
att konkurera med fusion på lågsegment& mellanserien .Perfekt för surfare & kontorister,htpc och upp till övre skiktet på mainstream

Visa signatur

Arne Berg