funderingar över jägarexamen, priser osv.

Permalänk
Medlem

funderingar över jägarexamen, priser osv.

Hej hej tänkte kolla vad det kan gå på att ta examen i dagens läge? Jag bör i Vänersborg och vet inte hur många klubbar det finns i närheten. Men någon som tagit den nyligen kan väl beskriva hur han/hon gick till väga?

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Köpte böckerna från Jägarförbundet, läste igenom dom, ringde en godkänd test ledare och åkte hem till honom och skrev upp, ringde en godkänd skytte ledare och åkte till skjutbanan och sköt upp.

Kommer inte riktigt ihåg vad allt kostade men böckerna va väl runt 700kr och teori provet kosta nån hundra lapp. Skyttet kosta mig inget eftersom jag använde mina egna grejer där betalade jag bara provledaren nån hundra lapp.

Väldigt simpelt om man har lite jägarkunskaper i grunden.

Men annars har ju studiefrämjandet alltid en kurs - http://www.studieframjandet.se/Public/Vast---Norra-Alvsborg.a...

Fast det tar ju sin tid. Har en kompis som går den kursen nu och enligt han så är det inget man ska bemöda sig med dom kollar på lite jakt filmer och går igenom i boken vilka avsnitt dom ska läsa tills nästa gång. Fast för en total nybörjare som kanske inte känner nån jägare är det väl ett bra sätt att komma in i det hela och ha någon att ställa sina frågor till.

Om du är intresserad så kan du få köpa mina böcker för 300kr. http://butik.jagareforbundet.se/Jagarboxen.aspx dom är det.

Detta blev kanske lite rörigt men undrar du över något mer så svarar jag mer än gärna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag gick en 4 dagars intensivkurs arrangerad av jägarnas riksförbund, men det var ju i Gästrikland, iofs. Typ 10 kkr för allt, vilket iaf för mig kändes rätt värt, men jag hade väl iofs hyfsat bråttom om att skaffa jaktkort också iom att jag ärvt ett gäng bössor. JRF tycks ha nåt kurstillfälle i Västra götaland också om man kollar på deras väbb.

Men givetvis går det ju att göra som t.ex. asdfasd gjorde också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Tycker själva teorikursen kan vara rätt bra att göra tillsammans med andra i en studiecirkel, jag gjorde så teorin kostade 2200kr med böcker har jag för mig, var under ett halvår på tisdagskvällar. Sedan skrevs teoriprovet och sedan började en skyttekurs (som inte jag gick då jag hade vänner och familj som plöjde igenom skjututbildningen med mig) Var och sköt grymt mkt inför proven. Sedan bokades en uppskjutning in när det ändå gjordes prover på en skjutbana, så man hoppade in i samma grupp.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfasd:

Köpte böckerna från Jägarförbundet, läste igenom dom, ringde en godkänd test ledare och åkte hem till honom och skrev upp, ringde en godkänd skytte ledare och åkte till skjutbanan och sköt upp.

Kommer inte riktigt ihåg vad allt kostade men böckerna va väl runt 700kr och teori provet kosta nån hundra lapp. Skyttet kosta mig inget eftersom jag använde mina egna grejer där betalade jag bara provledaren nån hundra lapp.

Väldigt simpelt om man har lite jägarkunskaper i grunden.

Men annars har ju studiefrämjandet alltid en kurs - http://www.studieframjandet.se/Public/Vast---Norra-Alvsborg.a...

Fast det tar ju sin tid. Har en kompis som går den kursen nu och enligt han så är det inget man ska bemöda sig med dom kollar på lite jakt filmer och går igenom i boken vilka avsnitt dom ska läsa tills nästa gång. Fast för en total nybörjare som kanske inte känner nån jägare är det väl ett bra sätt att komma in i det hela och ha någon att ställa sina frågor till.

Om du är intresserad så kan du få köpa mina böcker för 300kr. http://butik.jagareforbundet.se/Jagarboxen.aspx dom är det.

Detta blev kanske lite rörigt men undrar du över något mer så svarar jag mer än gärna.

Lycka till!

Ditt sätt verkar man kunna komma undan ganksa billigt med ser det ut som ska kolla med Flickvännens släkt som kan allt detta o se vad det har o säga tackar för svar !

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]