Permalänk
Medlem

2600k minnen och överklock

Tjo!

Har en liten fundering kring min 2600k prolle och minnen. Kör för tillfället corsair xms3 minnen (1.650v) tillsammans med ett asrock p67 extreme 6 moderkort. Burken rullar på bra i 4600mhz men aningen varmt tkr jag. Kör jag minnena i 1600 (alltså 1.650v) så peakar cpun runt 78-82 grader efter 1-4 timmar i prime 95. Kör jag däremot minnena i 1333 (1.515v) så går burken svalare. http://data.fuskbugg.se/skalman02/1h%20prime.jpg nästan en 10graders skillnad bara för att jag sänkt minnes volten.

Har beställt nya gskill 1.50v ripsaw minnen i förhoppning om att jag kan pressa processorn mer, Utan att Tempen ska bli sky hög.

behöver sjukt mkt mer vcore för att ens komma upp till 4700mhz. Kör för tillfället llc 4 och som ni ser på länken så hoppar den mellan 1.328-1.336 vilket jag anser är rätt ok för den klocken.

Men nu till själva frågan och funderingen. Kan minnena göra att processorn går så varm som den gör? Och tror ni 1.50v minnen fixar det här problemet.
Ni som kör xms3 minnen får gärna skriva här vilken eran klock och temp är.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Sandy Bridge påverkas rejält av att att spänningen höjs till minnena, det är väl mest för att Intel har integrerat många uppgifter direkt på CPUn som nordbryggan hade hand tidigare, och istället för att NB blir varm blir processorn det. T.ex. vid överklockning av minnen och PCI-E bussen.

Permalänk
Medlem

Ja precis som jag misstänkt då. Alltså borde 1.50v minnen fungera rätt mkt bättre och svalare med mitt moderkort. Mindre strömförbrukning = mer klock och lägre temps eftersom allt går genom cpu.

Permalänk
Medlem

Tror det är så i varje fall, åtminstone något i den stilen.

Det känns lite tråkigt att Sandy Bridge inte går att överklocka på samma vis som tidigare Intelprocessorer, där högre spänning ofta var synonymt/linjärt med högre klockfrekvens. Nu spelar det iof mindre roll med tanke på prestandan hos SB, men det är lite tråkigt att det bara tar stopp när man nått multipelväggen för sitt exemplar och att höja spänningen inte ger så många megahertz.

Permalänk
Medlem

Ja precis. va alltid roligt att experimentera med fsb/multipel med äldre versioner av processorer. Men jag kommer återkomma med svar här då jag fått mina nya minnes moduler. Tror det är sjukt många som kör med corsair xms3 minnen, är dom boven i dramat som orsakar högre temps så är det ju bra att veta för andra också.

Permalänk
Medlem

Jo. Jag kör också med Corsair XMS3. Men har inte överklockat min SB sedan jag först fick den, drog upp den till 4,5 på första försöket och sen klockade jag ner den och hittills har jag inte behövt mer prestanda.

Permalänk
Avstängd

o jag kör min på 4,80 med noctua d14 kylare.. minnena är gamla usla kingston hyper-x som e specade till 1.7-1.9v men kör de på 1.60 .. o de funkar bra.. vcore till cpu kör jag på 1.42...

sluta fega.. lite kortare livstid på cpu lär ni inte märka för då har ni redan bytt

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent