Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mionix Zibal 60 – tangentbord med bakgrundsbelysning och Cherry MX

Permalänk
Melding Plague

Mionix Zibal 60 – tangentbord med bakgrundsbelysning och Cherry MX

Svenska Mionix är på väg att lansera företagets första tangentbord för gamers.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint det !

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut! Hoppas bara inte priset blir för högt!

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kopplat det här med bakgrundsbelyst tangentbord...när behöver man det? Och om man inte behöver det, vad är det då bra för?

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Medlem

Yeehaw!
Hoppas det inte blir för dyrt

Etrai: när man spelar spel i ett mörkt rum och inte kan touch-typing är det rätt så sweet med bakgrundsbelysning, speciellt om man vill chatta med sina medspelare...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etrai:

Jag har aldrig kopplat det här med bakgrundsbelyst tangentbord...när behöver man det? Och om man inte behöver det, vad är det då bra för?

Har du någonsin försökt skriva i mörkret utan att kunna touchtype-a?

Permalänk
Medlem

Hmm, svarta brytare? Njae, jag hade nog hellre sett bruna... (finns ju redan visst svenskt utbud av svarta och blåa switchar redan)

Skrivet av Etrai:

Jag har aldrig kopplat det här med bakgrundsbelyst tangentbord...när behöver man det? Och om man inte behöver det, vad är det då bra för?

Håller egentligen med, men köpte i och för sig ändå ett sidewinder x4 nyligen ändå
(mest för att jag ville uppmuntra Microsoft för att de faktiskt tagit NKRO-problemet på allvar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alltså...jag kan ju inte säga säkert eftersom jag inte är någon 1337g4m3rh4x0rxl!, men brukar man inte ha en rätt stor lampa direkt framför bakom sitt tangentbord redan? Eller har jag blivit så gammal att det inte längre är normalt bland kidsen att ha tangentbordet framför skärmen? Eller tävlar man i vem som kan ha mest dimmad skärm också?

FEI; jag har aldrig kunnat touch type-a och kan det nog fortfarande inte, men jag har aldrig haft något större problem med att hitta tangenterna i LAN-mörkret.

Now get off my lawn, you darned kids!

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, svarta brytare? Njae, jag hade nog hellre sett bruna... (finns ju redan visst svenskt utbud av svarta och blåa switchar redan)

Håller egentligen med, men köpte i och för sig ändå ett sidewinder x4 nyligen ändå
(mest för att jag ville uppmuntra Microsoft för att de faktiskt tagit NKRO-problemet på allvar)

Det jag vill är att de har mer än en switch att erbjuda. Hatar svarta switchar, och gillar man designen på tangentbordet så kan man inte göra något åt det :/
Tycker det är skitkul att mekaniska har lite av en renässans, men då de enbart riktar sig mot gamers och ingen bryr sig om ergonomi så tycker jag att det blir lite trist.

Mekaniska switchar har ju en enorm fördel när det gäller ergonomi, men formen kan ju definitivt bli bättre!

Permalänk
Medlem

Äntligen ett tangentbord med Cherry MX och bakgrundsbelysning, detta ska bli mycket intressant. Jag vill ha bakgrundsbelyst för jag ofta sitter i mörkret och har noll kolla på vart tangenterna sitter, måste alltid titta ner lite då och då när jag skriver.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Vad betyder det att man ägnar sig åt detta "touch-type"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Vad betyder det att man ägnar sig åt detta "touch-type"?

Skriver utan att kolla helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

I det kommande tangentbordet Zibal 60 används välkända Cherry MX Black för att ge det rätta klicket [...]

MX Black: linjär, inget klick, högst motstånd (ex. Steelseries 7G)
MX Blue: tactile (taktil?), klick, mellanmostånd (ex. Filco Majestouch med blues)
MX Brown: tactile, inget klick, lägst motstånd (ex. Filco Majestouch med browns)
MX Red: linjär, inget klick, lägst motstånd (sällsynt)
Buckling springs: tactile, klick, absolut högst motstånd (IBM Model M, Unicomp Customizer)

Så det enda sättet en black kan ge "det rätta klicket" är om man bottnar ut och slår tangenten mot plattan bakom.

Rekommenderar både Filco Majestouch brown och Unicomp Customizer. Filcos kan köpas från Storbritannien härifrån, och Unicomps från USA härifrån, båda i svensk layout. Buckling springs är underbara att skriva med, men välj något annat för spel eller om du/någon i omgivningen störs av det påtagligt klickande ljudet.

(Unicomp Keyboards -> Customizer 104/105 -> Language: Other -> skriv "Swedish layout" i kommentarerna när du lägger beställningen.)

Permalänk
Skrivet av Zorael:

MX Black: linjär, inget klick, högst motstånd (ex. Steelseries 7G)
MX Blue: tactile (taktil?), klick, mellanmostånd (ex. Filco Majestouch med blues)
MX Brown: tactile, inget klick, lägst motstånd (ex. Filco Majestouch med browns)
MX Red: linjär, inget klick, lägst motstånd (sällsynt)
Buckling springs: tactile, klick, absolut högst motstånd (IBM Model M, Unicomp Customizer)

Så det enda sättet en black kan ge "det rätta klicket" är om man bottnar ut och slår tangenten mot plattan bakom.

Rekommenderar både Filco Majestouch brown och Unicomp Customizer. Filcos kan köpas från Storbritannien härifrån, och Unicomps från USA härifrån, båda i svensk layout. Buckling springs är underbara att skriva med, men välj något annat för spel eller om du/någon i omgivningen störs av det påtagligt klickande ljudet.

(Unicomp Keyboards -> Customizer 104/105 -> Language: Other -> skriv "Swedish layout" i kommentarerna när du lägger beställningen.)

Tack för tipset, nu blev jag sugen på att beställa ett Unicomp Customizer. Länge letat efter ett bra tangentbord för skrivande med antingen MX Blue eller buckling springs som inte är extremt gammalt och framför allt som går att få i svensk layout, så det verkar vara vad jag söker

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Äh, jag som precis köpte ett till mekaniskt tangentbord.
Steelseries 6G tycker inte jag är så hårt, men det kanske är för att jag har extra stöd för armarna så att fingrarna får en bra vinkel och därmed bra kraft. Då var det billiga tangentbordet (Deltaco) från Willy's jobbigare att skriva på.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpt mitt 6g v2, sjukt nöjd dock. Så jag tror nog att jag behåller det ett tag
Så i nordens gött att skriva på!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ser ut som dem flyttat F1 knappen åt höger precis som razer blackwidow.

Permalänk

fasen vad nice. mekaniskt med led belysning. det ksa ja fan köpa

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

Det här kan bli riktigt trevligt, då kanske jag äntligen slänga mitt steelseries zboard åt skogen!
Alltid velat ha ett tangentbord med switchar men bakgrundsbelysning är ett krav efter att få ha stått ut med det här tangentbordet.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag vill ha bakgrundsbelyst för jag ofta sitter i mörkret och har noll kolla på vart tangenterna sitter, måste alltid titta ner lite då och då när jag skriver.

Som Etrai redan undrat: har du inte skärmen på? Lyser inte den upp?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som Etrai redan undrat: har du inte skärmen på? Lyser inte den upp?

Jo visst har jag det, men ibland så räcker inte det till, exempelvis när man spelar något och det inte är så där jätte ljust får jag problem. Då brukar jag pausa och titta ner på tangentbordet för att se vart knapparna är. xD

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Som Etrai redan undrat: har du inte skärmen på? Lyser inte den upp?

är ju mer så att man lättare kan använda kantseendet för att se vart tangenterna ligger istället för att behöva fokusera blicken på Tbordet för att se vart du håller handen nånstans.

sen är det ju fint och passar till min naos 5000

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Hoppas detta har dedikerade mediaknappar till skillnad från alla andra mekaniska.

Permalänk
Medlem

Får se hur priset blir och hur det ser ut, funderat på ett steelseries 6gv2 ett tag, men vill gärna känna på det först eftersom vissa inte gillar svarta tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Hoppas detta har dedikerade mediaknappar till skillnad från alla andra mekaniska.

Håller med. Får gärna vara billiga silicon dome-knappar, kvittar ju hur dess skrivkänsla och livslängd är då de används rätt lite. Förstår inte hur folk kan anse det är onödigt lullull, volym och play/pause är ju två måsten!

Skrivet av bjornhellgren:

Får se hur priset blir och hur det ser ut, funderat på ett steelseries 6gv2 ett tag, men vill gärna känna på det först eftersom vissa inte gillar svarta tangenter.

Jo håller med där, ska ju vara gaming-anpassat men vill själv ha de bruna switcharna. Att tangenterna ska kännas rätt när man spelar tycker jag låter lite överskattat, är väl ändå när man skriver det är som mest känsligt med känslan med tanke på hur fort det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Håller med. Får gärna vara billiga silicon dome-knappar, kvittar ju hur dess skrivkänsla och livslängd är då de används rätt lite. Förstår inte hur folk kan anse det är onödigt lullull, volym och play/pause är ju två måsten!

Jo, next/previous är också två måsten.

För min del i alla fall, så blir det inget köp såvida tangentbordet inte har dedikerade knappar, inget "specialtangent + f1-f4"-trams. Även anledningen till att jag avstått alla mekaniska hittills.

Permalänk

Volym "scroll" eller rund snurr saknar jag, gudomligt att ha, t.ex Logitech G15 v1

Permalänk
Medlem

Väntar nog på Blackwidow Ultimate, vill ha blåa switchar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förstår inte hur folk kan anse det är onödigt lullull, volym och play/pause är ju två måsten!

Skrivet av TAG9217:

Jo, next/previous är också två måsten.

Nu ska jag inte tala för någon annan, men anledningen till att jag personligen tycker att mediaknappar är onödigt luillull är att mediaspelarna redan har hotkeys för de här sakerna - på existerande knappar. Särskilda mediaknappars vara eller inte vara blir därmed tämligen ointressant.

Permalänk

Har precis köpt ett Steelseries 6G v2 som jag skriver på just nu. Kan bli intressant detta ändå, fast tror inte jag byter bort detta på ett bra tag

Cherry mx Black är ju skitsköna att skriva kortare stunder och att spela på längre stunder. Finner ingen smärta alls i fingrar efter ca 10h spelande.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -