Helgsnack: "Den ultimata datorlådan"

Permalänk
Medlem

Silverstone fortress FT02

Rymlig, snygg, robust och vridet moderkort för bättre kylning. Tre gigantiska fläktar i botten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Alla HAF chassina är så *ävla fula. Funderar personligen på ett FT 2 då jag gillar kylningslösningen skarpt speciellt 90 graders vridningen av moderkortet, frågan är hur är de med kabeldragningsmöjligheterna i detta?
Skulle väl säga att en kombination av FT 2 och 800D känns som ultimat.

Word my friend, word.. Fast personligen hade jag uppskattat ett 800D utan fönster och med mer ljuddämpning mer än 800D som det är idag, men det är ju långt ifrån omöjligt att åtgärda Tyvärr (för dem av oss som springer på LAN då och då) så är ju 800D högre än vissa av de kringliggande hus där jag bor och väger som en mindre planet - tomt - så ultimat är det ju inte, men f*cking fantastic close

Permalänk
Medlem

700D/800D helt klart. Aldrig varit så nöjd med ett chassi.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Noctua NH-D14 | Asus GTX 990Ti OCIII |Corsair 16GB 2400MHz | Asus z170-a | Fractal Design Newton R2, 1000W modulär | Corsair Obsidian 700D | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Windows 10 Pro 64-bit

Permalänk

Har aldrig stött på det "ultimata" chassit. Det finns alltd grejer man vill ändra på, och det är ju halva nöjet med att köpa nytt chassi

Jag körde tidigare på en äldre CM Stacker, vilket var otroligt robust och rymligt, hade även plats för dubbla nätagg och 5.25"-platser från topp till tå, slädar för diskar, dammfilter, samt en panel med startknappar/uttag, status-lampor/etc på en 5.25" panel som man kunde flytta runt vart man ville. Utseendemässigt var det riktigt fint med borstad aluminium på sidor och topp, svarta fläktgaller längs hela fronten, samt en mindre snygg plastbit högst upp längst fram. Men detta chassit var nog det roligaste jag haft så här långt.

För nå månad sedan gick jag dock över till ett mindre chassi, Fractal Design R2. Det har en hel del smarta lösningar och ser ruskigt bra ut, men är inte särskillt lättmeckat. För det första så får det inte plats riktigt långa grafikkort i den, och dessutom hade det bara 2st 5.25" platser och ett onödigt massivt rack för diskar. Det värsta av allt var nog att man inte får plats med en traditionell fancontroller bakom frontluckan heller. Men vad gör man inte för ett snyggt och smidigt chassi? Det har blivit en del meckande med det, och kommer bli en del till. Det blir lite av en sport att få plats med allt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Alla HAF chassina är så *ävla fula. Funderar personligen på ett FT 2 då jag gillar kylningslösningen skarpt speciellt 90 graders vridningen av moderkortet, frågan är hur är de med kabeldragningsmöjligheterna i detta?
Skulle väl säga att en kombination av FT 2 och 800D känns som ultimat.

Tycker kabeldragningen i FT02 är riktigt bra. Har ett själv och skulle aldrig kunna tänka mig ett annat chassi.

Permalänk
Skrivet av MattiasV:

Tycker kabeldragningen i FT02 är riktigt bra. Har ett själv och skulle aldrig kunna tänka mig ett annat chassi.

Låter lovande de, äger ju redan en tj05 chassi och byggkvaliteten i Silverstones Chassin går ju inte att klaga på, om möjligen på lite tunn plåt i sidoplåten men gillar trots de chassit starkt. men älskar FT02 lösningen med moderkortet då luftströmmen över komponenterna ju lär ara riktigt bra samt att man suger luft där ifrån där luften är som kallast då värme stigen och kyla sjunker om man bortser från vatten då som är tyngst vi 4 C.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Little Devils toppar min "vill ha" lista.

Permalänk
Medlem

Säger som många andra 800D eller Fortress annars är ju lian li 2120 ett alternativ.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Skulle gärna sett ett chassi förberett med kompressorkylning av grafikkort och processor eller nåt liknande H50/H60/H70 fast med kompressor istället för vatten.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Borde det inte heta den "optimala datorlådan" och inte ultimata?

Permalänk
Medlem

Chassi av tjock aluminium är verkligen toppen, passiva extrakylningen man får verkar underskattas.
Är riktigt nöjd med mitt 4 år gamla Zalman Z-Machine GT1000, men det finns kanske bättre alu-chassin idag.
Enda nackdelen är om du ska flytta grejerna förståss.

Permalänk
Medlem

Har själv ett 800D och byggt en till, skulle inte kunna tänka mig ha något annat chassi faktiskt. Dock är vattenkylning rekommenderat, men om pengar inte är med i bilden så 800D + Vattenkylning = Win

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Har sedan flera år inte känt något sug efter att byta ut mitt NZXT LEXA http://www.hardwareheaven.com/reviews/NZXT%20Lexa/index.htm dock har innehållet bytts vid ett flertal tillfällen.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Tycker svaren har varit lite fantasilösa här. Dom frågar ju efter den !ultimata! datorchassit! Måste ju finnas drömmar om ett chassi bättre än 800D/ Fortress 2 etc.

Ska fundera över dagen och återkommer ikväll.

Visa signatur

"Min dator är bättre än din dator!" /Pimpim666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Tycker svaren har varit lite fantasilösa här. Dom frågar ju efter den !ultimata! datorchassit! Måste ju finnas drömmar om ett chassi bättre än 800D/ Fortress 2 etc.

Ska fundera över dagen och återkommer ikväll.

Ja det är ju så att folk tar de chassin som de själv har i sin ägo och hypar upp dem utan att ha någon koll på andra chassin. Hade ett 700d och det var/är ett bra chassi men går inte att jämföra med Lian Li 2120. 2120 är bättre på allt helt enkelt. Fortress 2 är också ett bra chassi för kylning men även den har sina lösningar som den plastiga överdelen som måste slitas bort varje gång man skall in i chassit. Lian Li 2120 är inte ett perfekt chassi det heller då rengöringen av dammfiltren är lite krånglig.

Ett perfekt chassi för mig skulle vara en Lian Li x500fx med en riktig dörr som 2120 har samt att den har hjul & inget fönster. Men som sagt så har alla lite olika smak och för vissa är Fortress 2 eller 700/800d det ultimata. Däremot de som säger att R3 är det ultimata så har de noll koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natoz:

Tycker svaren har varit lite fantasilösa här. Dom frågar ju efter den !ultimata! datorchassit! Måste ju finnas drömmar om ett chassi bättre än 800D/ Fortress 2 etc.

Ska fundera över dagen och återkommer ikväll.

#10942726 då?

Känns dock som att något fattas där. Kanske borde hela grejen vara formad som en companion cube?

Just ja.. den ska ha sånnadär dammfilter som man lätt kan ta ut om man vill det/göra rent dem.
Plus att hela chassit ska vara så användarvänligt att tillochmed min farmor skulle kunna bygga i det med minimal hjälp från nån som kan dethär med att bygga datorer/montera komponenter

...Och ett dedikerat utrymme för tex vattenkyling eller nätagg + eventuella högar med sladdar som typ Devils har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Silverstone fortress FT02

Rymlig, snygg, robust och vridet moderkort för bättre kylning. Tre gigantiska fläktar i botten.

Nu är jag inte alls insatt vad det gäller chassin, men spontant tycker jag inte att hyllningarna av detta chassi alls verkar överensstämma med de bilder av chassit jag ser på prisjakt. Där ser jag ett chassi som är, enligt mig, otroligt fult med en låda som nästan helt saknar detaljer och uttag och dessutom ser hyfsad liten ut och att vara i princip helt luftinneslutande.
Skenet bedrar väl, antar jag, eller så har bilderna råkat tas på ett helt annat chassi.

Dess egenskaper bör ett ultimat chassi ha enligt mig :

* Så rymligt att man aldrig behöver undra om det senaste grafikkortet verkligen passar.
* Enkelt att montera komponenter i.
* Bra luftflöde och kylning.

* Att kunna välja om man vill ha plastväggar för insyn eller andra väggar till chassit vore en extra bonus.

Man tycker inte att det borde vara speciellt svårt att göra en låda som uppfyller dessa punkter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ett optimalt chassi finns på marknaden just nu.
Alla har sina nackdelar med att de ska passa till en större målgrupp.

Jag hoppas på att någon skulle kunna göra verklighet av mina skisser på hur jag vill ha mitt chassi.
Inga onödiga 5.25"-platser och rakt luftflöde.

Permalänk
Medlem

Ja, Antec 300 är nog den sämsta datorlådan enligt mig, har en sån till min rigg och jag hatar det.
Hade nog vela ha en Define XL eller Corsair 650D (eller vad den nu heter)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker som sagt NZXT H2 såg riktigt bra ut. Där har dom verkligen tänkt till med allt. Men får ju se hur de blir när man får de och får bygga i de själv.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Gah... Galet vad alla tänker stort. Skulle inte släppa en enda av dessa chassin över min tröskel.

Silverstone sugo 07
Lr när det kommer.
Lan-gears mini itx

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

800D Eller NZXT H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Har hållt på med datorer i över tjugo år har har hunnit bygga i en hel del olika lådor och jag måste säga att jag inte sett någon riktigt bra låda oavsett budget. Jag fattar inte att det skall vara så svårt att göra smarta lådor. Dom senaste åren har det dock blivit lite bättre men fortfarande finns inget ultimat, dom flesta lådor har för många 5.25" platser (vem behöver mer än max två sådana?) och är förberedda för alldeles för många fläktar (bättre om dom som gillar fläkthål får göra dom själva där dom vill) och saknar dammfilter. Den bästa hittils som jag hittat är Fractal Design Define R3 men den är inte ultimat. Hade Fractal breddad den så man fick ett par cm till bakom moderkortsplåten, tagit bort fläkthålen i sidan och i toppen, flyttat nätagget till toppen eller fixat så att dammfiltret i botten kunde tas ut framåt och höjt kvalitetskännslan (lite tjockare plåt och bättre genomföringsgummin) så hade den blivit ultimat för mig i alla fall.

Håller absolut med dig! Varför ska de tillverkarna borra 1000 hål i sidplåtarna när man knappast behöver 10 fläktar i ett chassi... 4-6 fläktar i 120 mm klassen räcker för att byta luft i lådan väldigt snabbt. Resten är bara för... Ja jag vet inte vad man ska ha de till... Någon form av inbillning att de är bättre. Man måste inse att lådan inte blir kallare än rumstemperatur oavsett hur många fäktar man har.

Jag köpte Lian Li PC 60 för en väldigt massa år sedan... När de kom var de revolutionerade... Ett chassi med fin utsida och bra kylning. Men de var över 10 år sedan! De enda som hänt sen dess är att man bytt ut 2x80mm inblås mot 1x120mm. Knappast något stort framsteg på 10 år. Man ska komma ihåg att västnigdatorerna på den här tiden troligen blir slagna ganska ordentligt av dagens Smartphones i beräkningskapacitet .

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-133-2.htm

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Corsair 800D
Corsair 600T
NZXT H2

Permalänk
Medlem

Silverstone Raven RV02B-W (Svart/Transparent)
Sen byter man ut fläktarna som följer med mot Silverstone Air Penetrator 180mm
Då har du ett hyfsat tyst chassie med grym luft genomströmning.
Med en 3e parts hd bur för 5.25 platser få man in en drös hdd med.
Dedikerad plats för ssd finns givetvis med.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Utrymme

Det har väl lite med hur mycket utrymme man har och var man vill placera sin datorlåda (bord/ställning/golv) samt om man behöver ett bärbart chassi för LAN träffar etc. I slutändan handlar det väl om tycke och smak, somliga vill ha en flashig dator med massa ljus och starka färger, andra tycker om lite mer ren natt-svart utformning med sparsam mod som visar vad man har men inte skriker ut det.

Personligen så tycker jag att Corsairs Obsidian 800D är tveklöst den bästa lådan som jag har haft möjlighet att jobba i, den är enormt rymlig och lätt att öppna och arbeta i, smarta lösningar på massor av detaljer, utformning av luftflöde och framför allt möjligheten att kunna dra alla kablar på baksidan och därmed åstadkomma en ren och snygg installation utan att behöva använda några som helst buntband eller annat. Lätt att byta/uppgradera processor/fläkt med luckan bakom moderkortet, flera utformnings detaljer för att fästa vattenkylnings komponenter mm. Samt bra tysta fläktar som medföljer vilket är ovanligt efter flertalet byggen. Många detaljer i den här lådan var mej veterligen Corsair först med som andra tillverkare sedan tagit efter, den är inte 100% perfekt, luckan fram som täcker USB portar och lite annat kunde ha varit lite bättre utformad och damm filtret som sitter under lådan borde ha varit utdragbar mot framsidan istället, men utöver det inget att klaga över.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Silverstone fortress FT02

Rymlig, snygg, robust och vridet moderkort för bättre kylning. Tre gigantiska fläktar i botten.

Stryk snygg från det där... ser hyfsat fantasilös ut. Corsair Special Edition White Graphite Serie 600T är snygg men jag säger ingenting om resten.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Ultimat, hmm ja det kommer fler och fler bra chassin men det är tråkigt att alla ser ut som kräk eller svarta klumpar.

Har fotfarande inte hittat något chassi jag tycker ser bättre ut än Cooler Master ATC-201: http://kakaku.com/images/productimage/fullscale/05801010017.j...

Varför skall det vara så svårt att skapa en enkel fyrkantig design utan tjafs som lysen, konstiga former eller avrundade hörn. Att de därtill vägrar sätta portar och knappar på framsidan nu mer är tråkigt.

700D/800D har ju ungefär allt det där.

Permalänk

Silverstone Raven 2 RoXx!!!

Skrivet av Jonssown:

800D eller Raven/Fortress skulle nog jag säga.

http://www.techfuels.com/attachments/other-peripherals/21803d...

Använder en sådan låda själv med 2600k upplåst 3,4@4,7Ghz ca 35-44 grader med lägsta hastigheten på fläktarna.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Skrivet av Alopex:

Stryk snygg från det där... ser hyfsat fantasilös ut. Corsair Special Edition White Graphite Serie 600T är snygg men jag säger ingenting om resten.

Ok, snygg kanske är att ta i men stilren är den i alla fall, fast lät ju lite trist att höra att luckan på toppen var av plast, får väl försöka fixa en egen i plåt eller nått då om de är möjligt för jag gillar lösningen, fan att man inte kan kombinera 800D med Fortress 2 och vissa detaljer från Nzxt H2 och gjort om så den bara har 2 * 5,25" då man ju bara behöver 1 till Brännaren och 1 till ev fläktstyrning kan utnyttja resten till 3,5"/2,5" enheter.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD