Uppgradering av min fujitsu amilo pi 3560

Permalänk
Medlem

Uppgradering av min fujitsu amilo pi 3560

Ja, rubriken säger väl en del.

Jag ämnar uppgradera min hårddisk och mitt RAM på denna dator (Fuijitsu amilo pi 3560) och vill kolla av med lite kunnigare människor så jag inte är helt ute och snurrar baklänges.

Jag hade gärna bytt ut min processor, som på papper är en 2.2Ghz dubbelkärna (t4400)... I praktiken vet jag inte hur mycket jag får ut av den, och jag hörde ryktas på internet (från en osäker källa) att realvärdet ska vara betydligt lägre.

Processorfrågor:
Går den att uppgradera? (Jag är av förståelsen att det går det inte)
Är den såpass dålig som jag hört sägas?

RAM
Jag har just nu 4 gig DDR2-ram och funderar på att uppgradera till det dubbla, vilket är max. Har 2 socketar, och om min dator stödjer det skulle jag gärna köra i DDR3 när jag ändå är igång.

RAM-frågor
Vilka värden/specifikationer måste jag ha koll på när jag pluggar i RAM?
Är det värt att (om jag kna) gå från DDR2 till DDR3, eller är det en knappt märkbar prestandaökning?

Hårddisk.

Nu när spotify inte längre ska vara gratis tänkte jag köra winamp på min bärbara (istället för min stationära) och ha plats för min (fullt legala) musik på den burken. Då vill jag ha en hårddisk på i alla fall 1 TB, som skriver i 7200 eller bättre (det är egentligen bara nåt jag bestämt, för skillanderna mellan de olika farterna har jag ingen koll på. Min nuvarande ligger på 5400 och jag skulle vilja att den vart snabbare)ors kompabilitet kväver den högre prestandan vill jag att någon "okej"-ar den.

Jag har funderat på denna disk, men i och med att den kostar en del och jag var osäker på hurvida min dators kompabilitet kväver den högre prestandan vill jag att någon "okej"-ar den:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=789849

HDD-frågor:

Är disken jag tittar på ett bra alternativ för min dator?
Hur viktigt är egentligen cache-minnet?
Kommer jag få problem med strömförsörjningen eller att koppla in denna i min bärbara?

Och ja, har jag missat något? Tack på förhand ////Jagarne

PS. Hittade en rooster över min dator, men då jag inte är införstådd kan ajg inte säga att jag förstod allt för mycket av den. Kanske hjälper er mer:
https://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/docs/ds-amilo-pi-3560.pd...

Permalänk

Har den ddr2 så är det det som gäller... Du har inte funderat på att skippa din dvd läsare och köpa en adapter så du har en ssd som os-disk och en mekanisk hårddisk som lagringsmedia för t.ex. filmer & musik?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Okej, då är det DDR2 som gäller. Tack.

Nej, den används flitigt till både spel, musik och vardagsärenden och jag känner att för det behöver jag min dvd-läsare. Hade SSD funnits som större och inte fullt så dyra val hade jag givetvis skaffat en sådan.