Uppgradering av min fujitsu amilo pi 3560

Permalänk
Medlem

Uppgradering av min fujitsu amilo pi 3560

Ja, rubriken säger väl en del.

Jag ämnar uppgradera min hårddisk och mitt RAM på denna dator (Fuijitsu amilo pi 3560) och vill kolla av med lite kunnigare människor så jag inte är helt ute och snurrar baklänges.

Jag hade gärna bytt ut min processor, som på papper är en 2.2Ghz dubbelkärna (t4400)... I praktiken vet jag inte hur mycket jag får ut av den, och jag hörde ryktas på internet (från en osäker källa) att realvärdet ska vara betydligt lägre.

Processorfrågor:
Går den att uppgradera? (Jag är av förståelsen att det går det inte)
Är den såpass dålig som jag hört sägas?

RAM
Jag har just nu 4 gig DDR2-ram och funderar på att uppgradera till det dubbla, vilket är max. Har 2 socketar, och om min dator stödjer det skulle jag gärna köra i DDR3 när jag ändå är igång.

RAM-frågor
Vilka värden/specifikationer måste jag ha koll på när jag pluggar i RAM?
Är det värt att (om jag kna) gå från DDR2 till DDR3, eller är det en knappt märkbar prestandaökning?

Hårddisk.

Nu när spotify inte längre ska vara gratis tänkte jag köra winamp på min bärbara (istället för min stationära) och ha plats för min (fullt legala) musik på den burken. Då vill jag ha en hårddisk på i alla fall 1 TB, som skriver i 7200 eller bättre (det är egentligen bara nåt jag bestämt, för skillanderna mellan de olika farterna har jag ingen koll på. Min nuvarande ligger på 5400 och jag skulle vilja att den vart snabbare)ors kompabilitet kväver den högre prestandan vill jag att någon "okej"-ar den.

Jag har funderat på denna disk, men i och med att den kostar en del och jag var osäker på hurvida min dators kompabilitet kväver den högre prestandan vill jag att någon "okej"-ar den:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=789849

HDD-frågor:

Är disken jag tittar på ett bra alternativ för min dator?
Hur viktigt är egentligen cache-minnet?