Uppgraderingsrädsla vanligare än spindelfobi

Permalänk
Melding Plague

Uppgraderingsrädsla vanligare än spindelfobi

I en undersökning från Crucial framgår det att hälften byter ut sina datorer efter fyra år och att betydligt fler är rädda för att mixtra inuti datorn än att ta i en spindel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande. Blir rätt mycket humor när man presenterar faktan på det här sättet.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Men derp...

Kan väll lika gärna jämföra om man är mer rädd för att gå i parken än att leka i datorn..

Känns jävligt orelevant faktiskt

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, det är ju inte så jag skulle ställa mig pilla vid en kraftstation direkt. Folk vet ju inte vad som är vad eller vad dom gör när dom pillar i datorn.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Detta är ju en sida för datorintresserade så det blir nog ett väldigt annorlunda resultat i denna undersökningen

Men vanlig folk är rädda för att pilla i datorn pga okunskap. Att uppgradera ramminnet skulle nog ta ca 15 min att googla, läsa, kolla videor och sen byta minnen för vilken teknikrädd persons som helst. Mer kunskap åt folket

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Gäller undersökningen en uppgradering av hela datorn eller enskilda komponenter? Det framgår inte riktigt, men jag antar att det är enskilda komponenter det gäller.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nu skruvar jag alltid ihop mina egna datorer men det är alltid bra att gå efter "If it ain't broke, don't fix it." metoden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Vad är "uppgradera"? Pillar in något extra gör man ju stup i kvarten. Nytt grafikkort, moderkort eller processor är dock en annan grej.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Handlar det inte om att folk är "rädda" att mixtra med datorn för att dom inte har kunskap om det? Är ju ingenting man blir vettskrämd av precis som man blir av en spindel

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag till hör dem som uppgraderar minst 1 gång vartannat år. För 10 år upplevde jag att en uppgradering hade större betydelse. Jag har pratat med massor av människor som är rädda att knappa fel på sin dator. Att de sen ska pilla i sin dator blir ett för stort steg för dem. Folk blir rädda helt enkelt för sådant de låter bli att göra, en distansiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Gäller undersökningen en uppgradering av hela datorn eller enskilda komponenter? Det framgår inte riktigt, men jag antar att det är enskilda komponenter det gäller.

Jag håller med, det är en definationsfråga. Jag röstade "oftare än vartannat år", men det brukar oftast bli att jag byter någon komponent per år, antingen är det grafikkortet eller moderkort/cpu/minne.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag brukar hålla mig inom ramen 3-5 år. Sen beror det ju givetvis vad man har för behov.
Min bärbara däremot har jag bara bytt hårdisken och batteriet på. Gick från 160GB->250GB och bytte till ett batteri med bättre kapacitet.
Köpte den förra året via ett erbjudande från Telia. Förhoppningsvis håller den 5-6 år och då är jag mer än nöjd.

Eftersom jag har MSDNAA så passade jag även på att byta till Win 7 Professional istället för Home Premium som den kom med ^^

Permalänk
Medlem

"Minst en gång om året"

Byter väl ut åtminstonde en del per år tycker jag, senast jag köpte någon "hårdvara" var kylare, Corsair H70 och 2st Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus, och det var ett halvår sedan, sen kommer LGA 2011 i höst, då har det gått ungefär 1 år innan jag byter något igen.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Om man inte räknar med kylning, låda, chassi och HDD så brukar det ta 3år innan man byter.
Det beror på, jag har i alla fall inte behövt byta.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jeddan:

Handlar det inte om att folk är "rädda" att mixtra med datorn för att dom inte har kunskap om det? Är ju ingenting man blir vettskrämd av precis som man blir av en spindel

Jo men det är ju en fobi i båda fallen, för det är en ologisk rädsla. Grejen är ju att det är mycket lättare att byta komponenter i en dator än vad gemene man tror, det räcker ju med att man läser på lite. Men folk börjar ju köpa Macs så det löser väl sig självt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

nu när man har lite deg så tillåts man uppgradera ganska ostört.

men innan dess satt jag på agp , ddr1 och socket 478 tills april 2009.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Beror på hur man definierar uppgradering, min senaste för några veckor sedan var att byta ut allt utom lådan och externa som mus/skärm/tangentbord. För mig är det en ny dator men för andra är det kanske en uppgradering.

Tidigare gjorde jag många mindre uppgraderingar som att byta ut grafikkort men mitt förra bygge gick utan förändring i 3 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag brukar resonera såhär.

Funkar det bra eller hyfsat med mina favoritspel.
Det inte tar evigheter att packa upp rar filer.

^ Dom få kraven klarar min nuvarande. Troligen tills efter tic-toc-tic-toc. Då märkar man av lite skillnad

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Brukar köpa ny dator med ca tre års mellanrum, men det händer också att jag byter ut
några grejer under under tiden.

Edit: missade ett ord...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Dom får väl fråga nån nörd då.
Eller chansa

Permalänk
Medlem

"Uppgradera" är som sagt en definitionsfråga. Köpa ett helt nytt system gjorde jag senast år 2000 - om vi inte räknar in en laptop jag köpte 2006 - och har sedan dess bytt ut alla delar flertalet gånger, undan för undan. Funderar på att skramla ihop till ett helt nytt system framöver, men likväl kommer exempelvis hårddiskar att hänga med i flytten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag har alltid följt uppgraderingar i samband med utvecklingstekniken. Samma dag som processorer från Intel släpptes i 45 nm så uppgraderade jag allt. Samma sak när 32 nm kom och nu i första kvartalet 2012 blir det så självklart att jag uppgraderar igen då 22 nm kommer.

Mitt system kan vara hur bra som helst, det är inget jag bryr mig om. Jag vill vara med och känna hur tekniken utvecklas det är allt.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Helt nytt: Vart annat till vart tredje år. Uppgradera (ram, hårddiskar, grafikkort) minst en gång om året.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Uppgraderar saker som grafikkort och sånt lite oftare än jag byter ut hela mitt system. Är väl mest moderkort, cpu och minnen man räknar som en hela datorn. Den byts nog ut var 3e år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag undvek att mixtra med färdiga byggen förr i tiden innan jag bytte till gigabyte moderkort, fick alltid problem med att diskarna och windows inte ville boota. Undviker fortfarande att röra diskarna när jag kan men är inte rädd för att öppna upp.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Byter jämt, går parallellt med att någonting nytt lanseras!

Permalänk
Avstängd

Älskar att uppgradera min dator

Visa signatur
Permalänk

Större uppgraderingar, dvs nytt moderkort, cpu, minnen har jag i stort sett gjort regelbundet vart tredje år, utom nu senast. (Det kan ha nåt att göra med att man har börjat jobba och tjäna pengar ) Mindre jobb, som hårddiskar, fläktar o.dyl sker mer efter behov.
Jag är dock bara inne på mitt tredje chassi sen jag började bygga eget.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Nu rör det sig förmodligen inte om någon fobi för att mixtra med datorn utan om vanlig okunskap i samband med brist på intresse. Så att jämföra okunskap med en annan fobi ger ju lite rolig statistik, men det ger knappast statistik av relevans (som vanligt när man jämför äpplen och päron).

Uppgradera gör jag ganska ofta på hemmaburken, men jag byter inte ut hela bygget så ofta. Någon extra hårddisk, byte av grafikkort, ny hårddisk eller ny mus gör att uppgraderingsfrekvensen är rätt hög. Men det beror väl på hur man tolkar frågan också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

jag uppgraderar typ varannan månad... inte helt ny dator då, utan kanske en till hårddisk eller lite mer RAM...