Permalänk
Medlem

Sugo 05B + Radeon 6950 = ?

Tjenare!
Eftersom detta är min första modd och dessutom mitt första ITX-bygge så får ni va snälla

Detta har varit en...dröm, väldigt länge. Alltid velat ha en liten och smidig dator, både allround och till LAN.
Chansen kom när det kom upp en annons på ett ITX moderkort med P55, lade ett bud direkt.

Som tur va, så fick jag också kortet. Efter en snabb och väldigt smidig affär så damp det ner hos närmaste Shenker ombud. Tog några dagar för det att komma, eftersom det va helg emellan. Jobbig helg kan jag säga

Inne och kollade på tisdagen, då stod det att det transporterades. Fortfort, in på Inet, in med beställning och sen va det lugnt. Beställde 11.03 ~, tog ända till klockan 11.03 så fick jag ett sms där det stod "Din order håller just nu på att plockas, inga ändringar kan längre göras", hur hade dem tänkt att man skulle hinna ändra något...?

Aja, fick i alla fall alla delar på samma dag, detta var en Onsdag. Fick Inet-beställningen runt 1, direkt ner efter skolan som man som tur va slutade tidigt ifrån. Hem med sakerna, och jag satte igång direkt.
Tog någon timma, sen var postbilen förbi och lämnade en efterlängtad AVI. Ner direkt och hämta, sen hem och fortsätta.
Jag vet, jag har inget tålamod

Datorn består just nu av:

Silverstone Sugo 05B med 450W 80+Bronze i SFX-format. Även svartlackerad insida vilket var en trevlig överraskning.

DFI Lanparty P55-T36 M-ITX

Intel I5 760 @ 2,8 Ghz.

Gigabyte AMD Radeon HD6950 2GB.

4 Gb Corsair 1600 Mhz (som alla andra...)

Antec Kühler 620 med 2 st Scythe GT 1150 RPM i Pnp

Corsair Force 60

WD Green 5400 Rpm 1 TB.

------------------------------------------------------------------
Bygget i sin helhet:

Det var överraskande lätt att bygga i chassit, så länge du satte i allt i rätt ordning Det är inte som i vanliga, då jag personligen ALLTID börjar med att sätta i nätagget, senare mobo/kylning och sist grafik. Det hade verkligen inte gått nu.

Tog tyvärr inga bilder under tiden jag använde mina stenåldersverktyg till modden, då jag helt enkelt inte..."hann" springa in och hämta kameran när jag väl suttit igång. Metallramen var det jobbigaste, mina mått var minst sagt tveksamma då de bestod av halvsanna siffror och tejp. Dock gick det bra sen ändå, det var trots allt inget som syntes. Annars hade jag gjort det mycket bättre.
Plastfronten gjorde jag ganska mycket försiktigare, det var livsviktigt att inte skrapa eller repa, vilket jag lyckades till 100 % till! Success!

Dock så, imej att kortet "lutar" (tror inte det syns på bilderna, men mina superba mått var som en BK More Pepper på en varm sommardag, dvs värdelösa) så jag fick slipa och såga på känn. Var nog inne i huset och såg till att det passade ~ ungefär 7 - 8 gånger. Snarare en underdrift...

Hur som helst, jag är mer än nöjd med min dator, den är kompakt, bra byggkvalitet (hmm..) och framför allt TYST. Utom 1 sak. Nätaggregatet.
Hur smart är det att sätta en <80 mm fläkt på ett nätagg? Speciellt på toppen. Den susar som bara den, detta dock när jag spelar, under normal surfning när processorn knappt jobbar så är den också knäpptyst.

Låter bilderna tala för sig själv, ignorera mina försök till fotograf, jag skyller på kameran. Den suger.

Mvh

Sugo 05B + Radeon 6950 = ?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

du skulle ha gjort hålet för grafikkortet jämnare och noggrannare

Permalänk
Medlem

Ouf, vad fult du kapade hålet till grafikkortet.
kompakt iaf.
posta temps på grejerna

Permalänk
Avstängd

håller med dem andra 2, ser ju ut som du huggit ut hålet med gaffel.... fixa till det så ser det bra ut sen!!

Permalänk

Fila hålet så får du en femma, lite text som förklarar förloppet vore också kul.

Men som helhet kul idé men det kunde gjorts bättre, men livet är en lektion

4 solklara poäng

Permalänk
Medlem

Fint!
Är det intake på framsidan? isåfall lite dåligt att grafikkortet vräker ur sig massa varmluft på framsidan också? :3
Varkar allafall vara perfekt längd för det kortet ;D

Permalänk
Medlem

Du kan inte klämma dit en gummi list eller något? Ser lite halv taskigt ut

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Fint!
Är det intake på framsidan? isåfall lite dåligt att grafikkortet vräker ur sig massa varmluft på framsidan också? :3
Varkar allafall vara perfekt längd för det kortet ;D

Nu får du väl tänka en runda till va?
Om han har intake med gt1150 fram så kommer ju den luften strömma ut ur perforeringarna. Grafikkortet har ju intake på sidan och output i samma riktning som nätagget.

Med andra ord titta på bilderna!

O.T. Riktigt trångt och mysigt! Trevlig och behändig rigg Men som sagt en gumilist eller bockad perforerad plåt kanske ser lite roligare ut.

//DuZk

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk
Medlem

*tittar ner på sin stora dumburk*

Borde nog skaffa ITX grejer...

4/5p förövrigt, snyggar du till hålet får du 5a

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAde:

du skulle ha gjort hålet för grafikkortet jämnare och noggrannare

Skrivet av 91fisher:

Ouf, vad fult du kapade hålet till grafikkortet.
kompakt iaf.
posta temps på grejerna

Skrivet av og900turbo:

håller med dem andra 2, ser ju ut som du huggit ut hålet med gaffel.... fixa till det så ser det bra ut sen!!

Skrivet av Asheileon:

Fila hålet så får du en femma, lite text som förklarar förloppet vore också kul.

Men som helhet kul idé men det kunde gjorts bättre, men livet är en lektion

4 solklara poäng

Skrivet av spel565:

Fint!
Är det intake på framsidan? isåfall lite dåligt att grafikkortet vräker ur sig massa varmluft på framsidan också? :3
Varkar allafall vara perfekt längd för det kortet ;D

Skrivet av KKay:

Du kan inte klämma dit en gummi list eller något? Ser lite halv taskigt ut

Skrivet av DuZk:

Nu får du väl tänka en runda till va?
Om han har intake med gt1150 fram så kommer ju den luften strömma ut ur perforeringarna. Grafikkortet har ju intake på sidan och output i samma riktning som nätagget.

Med andra ord titta på bilderna!

O.T. Riktigt trångt och mysigt! Trevlig och behändig rigg Men som sagt en gumilist eller bockad perforerad plåt kanske ser lite roligare ut.

//DuZk

Skrivet av m3nl0l:

*tittar ner på sin stora dumburk*

Borde nog skaffa ITX grejer...

4/5p förövrigt, snyggar du till hålet får du 5a

^Detta kanske inte va optimalt, men nu ser alla iaf att jag svarat

Är mycket medveten om att det ser fan ut, hade blivit snyggare om jag haft riktiga saker

Temps kommer upp senare.

Anlednigen till att detta galleriet blev så förbannat tråkigt (ingen text vid bilderna) va därför att när jag väl skrivit vid alla och allt är frid och fröjd för 3dje gången och Chrome lägger av, så orkade jag helt enkelt inte
Får se hur jag fixar hålet, om jag ens orkar det..."det syns inte om du inte kollar på det"

Tack för kritiken iaf! Som sagt, temps kommer upp snart!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

^Detta kanske inte va optimalt, men nu ser alla iaf att jag svarat

Är mycket medveten om att det ser fan ut, hade blivit snyggare om jag haft riktiga saker

Temps kommer upp senare.

Anlednigen till att detta galleriet blev så förbannat tråkigt (ingen text vid bilderna) va därför att när jag väl skrivit vid alla och allt är frid och fröjd för 3dje gången och Chrome lägger av, så orkade jag helt enkelt inte
Får se hur jag fixar hålet, om jag ens orkar det..."det syns inte om du inte kollar på det"

Tack för kritiken iaf! Som sagt, temps kommer upp snart!

som någon annan skrivit så skulle det bli ganska häftigt om du bokade till lite performerad plåt som sticker ut någon centimeter och sedan dragit med små bultar eller popnitat fast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAde:

som någon annan skrivit så skulle det bli ganska häftigt om du bokade till lite performerad plåt som sticker ut någon centimeter och sedan dragit med små bultar eller popnitat fast!

Hur menar du?

Att jag sätter perforerad plåt över hela där grafiken sitter?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Hur menar du?

Att jag sätter perforerad plåt över hela där grafiken sitter?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dcfac16b0cc2_plat.jpg något sånt ungefär fast i perforerad plåt och något vis att fästa den på någon fränt vis. Paintade ihop den fick ingen ordning på sketchup

Permalänk
Medlem
Skrivet av nAde:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dcfac16b0cc2_plat.jpg något sånt ungefär fast i perforerad plåt och något vis att fästa den på någon fränt vis. Paintade ihop den fick ingen ordning på sketchup

Det var faktiskt en bra idé...ska kolla lite med min verkstadslärare om han kan hjälpa mig med något

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Gillar albumet. Men en sak gillar jag inte riktigt. Det står 1080x1920. Det innebär att du har skärmen 90 grader och något håll från det då faktiskt har. Alltså att kortsidan är nere. Så ändra till 1920x1080

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Gillar albumet. Men en sak gillar jag inte riktigt. Det står 1080x1920. Det innebär att du har skärmen 90 grader och något håll från det då faktiskt har. Alltså att kortsidan är nere. Så ändra till 1920x1080

Hahaha Oj..det har jag inte tänkt på xD

Ska ändras genast å den vänliga herrens vägnar!

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Detta bygget gillar jag skarpt! Speciellt lösningen med grafikkortet! sätt lite gummilist runt, skit i galler kommer se bedrövligt ut. Hoppas du tar dig tid en regning lördag och fixar kablarna lite oxå, råttbo är sällan bra för temperaturerna
4p av mig!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Detta bygget gillar jag skarpt! Speciellt lösningen med grafikkortet! sätt lite gummilist runt, skit i galler kommer se bedrövligt ut. Hoppas du tar dig tid en regning lördag och fixar kablarna lite oxå, råttbo är sällan bra för temperaturerna
4p av mig!

/S

Kablarna ligger faktiskt bättre än man tror, dem ligger...på ett bra sätt ovanför kylaren. Så all luft från fläktarna åker in i chassit, undantag någon enstaka SATA kabel som ligger ivägen.

Problemet med en gummilist är att det är för tajt som det är.
Svårt att förklara, men om jag tar mer på den sidan det är tajt (Faktiskt repat kortet ytterst lite på ovansidan, därav idén med tejpen) och om jag skulle sätta på en gummilist så skulle jag med säkerhet behöva böja hela kortet och säkert förstört PCI-E porten som redan nu är.."Töjd"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Och den medföljande PSU:n på 450W grejar detta?