Överklockat min i5 2500 k behöver lite hjälp

Permalänk

Överklockat min i5 2500 k behöver lite hjälp

Hej

Jag har för första gången klockat en processor och undrar om jag har gjort rätt.
Jag höjde multipliern till 40 för att kunna få 4 ghz i hastighet. Har ställt in manuellt Cpu core voltage till 1.288 . Är det farligt om jag har den frekvensen på core voltage? 1.288 är en liten liten höjning från standarden . Läste nånstans att visa sänker ner till 1.12 i voltage men borde man inte höja uppåt istället?

Kör prime 95 just nu 30 minuter och temperatur ligger som max på 65 grader är det acceptabelt?

Permalänk
Medlem

65 grader är ganska så mycket för bara 4ghz. Pröva sänka core tills den ligger precis så att den inte behöver mer. Annars tycker jag du borde skaffa en ny processor fläkt.

Permalänk
Medlem

Japp volt bör vara så att datorn är 100% stabil men inte det minsta högre volt än så, högre volt än nödvändigt skapar bara värme och inget annat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kan jag använda samma volt och öka klockfrekvensen en anning till 4.2? Hur mycket volt ska jag ha för 4.ghz ?

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga, du får testa dig fram. Försök hålla nere volten så mycket det går.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen även valet att köra offset. Prova -0.020 alt. -0.010.
Fixed vcore är inta bra i längden. Oavsett siffror

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Jag tycker att datorn funkar bra hittils men ska försöka att minska volten till 1.25 lite senare.
Ska nog höja till 4.2 ghz och kommer inta att öka mer utöver det.

Permalänk

kör 1,2 vcore på min i 4ghz med scythg ninja 3 kylare ligger i prime95 på 56-60 C ca vilket är ok.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Klocka hur mkt du vill. Men håll dig under 1.4-1.5 volt bara. Och räkna med BSOD 124 inom en snar framtid och processorn är ny. Kör in den först en vecka eller två på stock. Sen klocka

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag kör 4.5ghz i 1.27volt, alla exemplar kanske inte klarar det men man får pröva sig fram (Kan tillägga att det var det första jag prövade, så kanske t.om kan köra lägre).

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Jag kör just nu på 4.2 ghz och temperaturen överstiger inte 67 under Prime 95.
Jag kan se att frekvensen ligger på 4.2 ghz i CPU-Z men det är inte alla program som visar samma frekvens. Core temp visar fortfarande 3.3 ghz.
Vilket program är mer korrekt?

I BIOS när jag kollar på AI tweaker så står det 4,2 ghz.

Permalänk

Ok nu ligger jag på 4.3 ghz och har 1.27 volt . Har kört Prime 95 i en timme utan några som helst problem.
Max temperatur under Prime 95 efter 1 timme är 66 grader .

I CPU z så ligger dock inte volten stabilt , det går aldrig högre än 1.27 men kan bli så lågt som 1.25 .

Tycker ni det är bra som det är?

Permalänk
Medlem

Klocka tills du uppnår 75-80C som högst i prime95. Kör blend för stabilitet vcore kontra frekvens. Samt small FTT för att se högsta värmen CPUn når.

Du kan räkna +/- 1-3C vid 65C+ felmarginal.

Visa signatur

Star Citizen ❤