Färdigt moderkort för AMD A-serien "Llano" och sockel FM1 på bild

Permalänk
Melding Plague

Färdigt moderkort för AMD A-serien "Llano" och sockel FM1 på bild

Vad som ser ut att vara det första färdiga moderkortet för AMD A-serien "Llano" dyker upp från den kinesiska tillverkaren ASL, trots att det är nästan en månad kvar till lansering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut, men skulle hellre vilja ha ett i ITX storlek istället då hade man haft en perfekt HTPC storlek...

Permalänk
Inaktiv

DDR3 upp till 1066MHz?
Menas det 2133 MHz effektivt eller varför så lågt?

Permalänk
Medlem

Såg ju ganska tråkigt ut men antar att det är jävligt shysst budget/hem/kontors-dator.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som tycker det ser litet ut för att vara ett m-ATX? Men jo hade varit trevligt med mini-itx

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Kanske något, om man i framtiden ska köpa HTPC........

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ut moderkort med 6 eller fler sata portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

DDR3 upp till 1066MHz?
Menas det 2133 MHz effektivt eller varför så lågt?

Finns ens DDR3 i 1066MHz? Det är nog 2133 <:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rådström:

Finns ens DDR3 i 1066MHz? Det är nog 2133 <:

Japp, finns t.o.m. i 800MHz ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

DDR3 upp till 1066MHz?
Menas det 2133 MHz effektivt eller varför så lågt?

Står klart och tydligt 1866 Mhz

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LoTex94:

Står klart och tydligt 1866 Mhz

Nu, ja!

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Såg ju ganska tråkigt ut men antar att det är jävligt shysst budget/hem/kontors-dator.

Tänkte samma grej.
Detta lär bli en hit för surfburken

Permalänk
Medlem

inte precis full proppat med transistorer och annat känns som det är ganska mycket o utnyttjad platts. Men vad man ha har hört talas om så kommer det bli fett. Men vem köper amd tycker att intel är precis som nvidia lite mera... gediget inga drops och sånt skit, klaga nu inte på mig jag kommer inte att ändra mig .

Permalänk
Medlem

Det här kan bli trevlig som HTPC/surfburk som redan påpekats men längtar också till m-ITX kommer.

Skrivet av MulleEng:

Bara jag som tycker det ser litet ut för att vara ett m-ATX? Men jo hade varit trevligt med mini-itx

Det verkar vara ungefär 23cm brett och 19cm djup (24,4x24,4cm), så det finns några cm kvar till gränsen för µATX, men det klassas fortfarande som µATX då det inte är tillräckligt litet att klassas in i en vettigt storleksklass under µATX.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av neom96:

inte precis full proppat med transistorer och annat känns som det är ganska mycket o utnyttjad platts. Men vad man ha har hört talas om så kommer det bli fett. Men vem köper amd tycker att intel är precis som nvidia lite mera... gediget inga drops och sånt skit, klaga nu inte på mig jag kommer inte att ändra mig .

Vissa människor tyr sig till ett speciellt märke Känner massor gamla farbröder i området som fortfarande tror att Saab tillverkar bra bilar

Som dator-intresserade borde vi bry oss mer om prestandan än vem som tillverkat kretsen. Tycker dock att llano verkar som rent skit, förstår inte syftet med den. I min mening måste den inbyggda grafikkretsen bli sjukt mycket bättre innan den är ett vettigt alternativ. (alltså tänk er typ 460/6850 prestanda)

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vissa människor tyr sig till ett speciellt märke Känner massor gamla farbröder i området som fortfarande tror att Saab tillverkar bra bilar

Som dator-intresserade borde vi bry oss mer om prestandan än vem som tillverkat kretsen. Tycker dock att llano verkar som rent skit, förstår inte syftet med den. I min mening måste den inbyggda grafikkretsen bli sjukt mycket bättre innan den är ett vettigt alternativ. (alltså tänk er typ 460/6850 prestanda)

Den är riktad direkt till marknaden där de flesta burkar säljs. Alla utom gamers och sådana som håller på med tunga beräkningar, dvs runt 90% av marknaden. Folk som sitter och slösurfar på swec och är fåtöljklockare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neom96:

inte precis full proppat med transistorer och annat känns som det är ganska mycket o utnyttjad platts. Men vad man ha har hört talas om så kommer det bli fett. Men vem köper amd tycker att intel är precis som nvidia lite mera... gediget inga drops och sånt skit, klaga nu inte på mig jag kommer inte att ändra mig .

Jag kommer bara säga att ditt inlägg är väldigt nära att klassas som trollinlägg, speciellt eftersom det är en nyhetstråd som handlar om AMD.

Skrivet av Rba:

Det här kan bli trevlig som HTPC/surfburk som redan påpekats men längtar också till m-ITX kommer.

Det verkar vara ungefär 23cm brett och 19cm djup (24,4x24,4cm), så det finns några cm kvar till gränsen för µATX, men det klassas fortfarande som µATX då det inte är tillräckligt litet att klassas in i en vettigt storleksklass under µATX.

Ok, nej mini-itx är ju aningen litet

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Den är riktad direkt till marknaden där de flesta burkar säljs. Alla utom gamers och sådana som håller på med tunga beräkningar, dvs runt 90% av marknaden. Folk som sitter och slösurfar på swec och är fåtöljklockare.

Jamen vafan, även för en sweclockare är de väl perfekta som HTPC? Speciellt när Intel sandy bridge fortfarande inte pallar 24p.

Jag ska nog köpa en, kasta ut min C2D med separat grafikkort. En äkta sweclockare har ju fler än en dator

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tempel:

Den är riktad direkt till marknaden där de flesta burkar säljs. Alla utom gamers och sådana som håller på med tunga beräkningar, dvs runt 90% av marknaden. Folk som sitter och slösurfar på swec och är fåtöljklockare.

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med? Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Surfdator - Nej, Overkill
Kontorsdator - Nej, Overkill
Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Speldator - Fungerar inte..
Videoredigering: Epic fail

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jamen vafan, även för en sweclockare är de väl perfekta som HTPC? Speciellt när Intel sandy bridge fortfarande inte pallar 24p.

Jag ska nog köpa en, kasta ut min C2D med separat grafikkort. En äkta sweclockare har ju fler än en dator

Sant sant!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kanske kan det komma nån trevlig all-in-one pc framöver.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med? Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Surfdator - Nej, Overkill
Kontorsdator - Nej, Overkill
Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Speldator - Fungerar inte..
Videoredigering: Epic fail

Casual/äldre gaming - Ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

Jamen vafan, även för en sweclockare är de väl perfekta som HTPC? Speciellt när Intel sandy bridge fortfarande inte pallar 24p.

Jag ska nog köpa en, kasta ut min C2D med separat grafikkort. En äkta sweclockare har ju fler än en dator

Mja bara grafikkorten i dessa Llano proppar har drivrutiner för linux så är det en PERFEKT HTPC-grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med? Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Surfdator - Nej, Overkill
Kontorsdator - Nej, Overkill
Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Speldator - Fungerar inte..
Videoredigering: Epic fail

Wow dator kanske?
Vore fett med nice med en liten och sval dator som klarar wow i hyffsad upplösning med bra fps...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med? Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Surfdator - Nej, Overkill
Kontorsdator - Nej, Overkill
Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Speldator - Fungerar inte..
Videoredigering: Epic fail

Surfdator - Nej, Overkill
Jepp, iaf om du bara sitter på en skärm.

Kontorsdator - Nej, Overkill
Nja, det finns folk som gör saker som dom inte vill vänta på och ha flera skärmar dessutom.

Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Tja, surfa på en skärm medans du petar ut en film på tvn... Då skall det inte lagga.

Speldator - Fungerar inte..
Jodå. Många spel funkar bra på den där. Det finns annat än fps-spel.

Videoredigering: Epic fail
Oja, men bildredigering lär den funka rätt bra till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jo men skall man inte rendera filmer,spela etc så räcker det gott och väl med en vanlig fusion.. e-350 klarar gott och väl 720p filmer.. så jag ser liksom inte den direkta marknaden.

Vem köper en dator som är betydligt starkare än vad som behövs för film etc, men betydligt för svag för att spela med? Om man endast skall sitta o slösurfa o titta på filmer så är den ju totalt overkill..

Surfdator - Nej, Overkill
Kontorsdator - Nej, Overkill
Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Speldator - Fungerar inte..
Videoredigering: Epic fail

Att du inte ser marknaden säger mer om dig än produkten. Ta en titt på Steams statistik. En stor del av steam-användarna sitter på betydligt klenare grafik, för dem skulle det bli en hygglig uppgradering.
Har själv en E-350, och den har inga problem med 1080p, däremot är flashtunga sidor lite sega.
Många företag byter datorer var tredje år, utan att se till vilken prestanda som behövs. Är det budgeterar 50k för 8 datorer blir det datorer för ca 6000 per styck.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Surfdator - Nej, Overkill
Jepp, iaf om du bara sitter på en skärm.

Kontorsdator - Nej, Overkill
Nja, det finns folk som gör saker som dom inte vill vänta på och ha flera skärmar dessutom.

Filmdator - På gränsen till att vara overkill
Tja, surfa på en skärm medans du petar ut en film på tvn... Då skall det inte lagga.

Speldator - Fungerar inte..
Jodå. Många spel funkar bra på den där. Det finns annat än fps-spel.

Videoredigering: Epic fail
Oja, men bildredigering lär den funka rätt bra till.

Jo klart.. kan ju lira quake på min lg 2x också..

E-350 kostar 1.4k i dagsläget.. så vi antar att denna ligger på dryga tusenlappen dyrare för ett helt system.. alltså 2.5kish.

Då kan man lika gärna köpa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/438069/2011-05-12 som slaktar den i allt.

Från min synpunkt är den på tok för svag för att kunna räknas som en "okej" speldator/videoredigering. Och i alla de andra kategorierna så räcker en e-350 till, som är både strömsnålare och billigare.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

E-350 kostar 1.4k i dagsläget.. så vi antar att denna ligger på dryga tusenlappen dyrare för ett helt system.. alltså 2.5kish.

Då kan man lika gärna köpa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/438069/2011-05-12 som slaktar den i allt.

Varför skulle en A-processor + moderkort kosta 1000kr mer än en Phenom II X4 + moderkort?

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Speldator - Fungerar inte..

Du överskattar spel. Detta hade räckt till de flesta moderna spel.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vissa människor tyr sig till ett speciellt märke Känner massor gamla farbröder i området som fortfarande tror att Saab tillverkar bra bilar

Som dator-intresserade borde vi bry oss mer om prestandan än vem som tillverkat kretsen. Tycker dock att llano verkar som rent skit, förstår inte syftet med den. I min mening måste den inbyggda grafikkretsen bli sjukt mycket bättre innan den är ett vettigt alternativ. (alltså tänk er typ 460/6850 prestanda)

Efter att ha läst dina tre inlägg verkar du själv vara just en sådan som du beskriver då du verkar hata denna produkt så orimligt mycket att det bara kan vara en fanboy åsikt. Sedan har du också drabbats av sweclockerssjukan, dvs att du får helt förvrängda åsikter om vad som folk behöver och inte behöver baserat på att genomsnittsdatorn här på forumet är så enormt kraftfull och inte ens nästan motsvarar resten av befolkningen.. Alltid lika tragiskt med ni som inte förstår att det är i den segment som ni kallar lägre än low som de stora pengarna finns för tillverkarna. Topkorten (och processorerna) står för en försvinnande liten del av försäljningen och finns främst för att till verkarna ska kunna visa upp imponerande siffror och kunna säga att de är bäst på det ena eller andra..

För övrigt är det inget fel på SAAB bilar..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.