HP x2301 – ultratunn bildskärm med 1080p

Permalänk
Melding Plague

HP x2301 – ultratunn bildskärm med 1080p

Datorjätten HP introducerar en ny skärm som inte är djupare än en knapp centimeter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spontana frågan är då vad syftet med en så tunn monitor är? skulle hellre se riktiga tunna ramar eller så.

Ful var den också..

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Spontana frågan är då vad syftet med en så tunn monitor är? skulle hellre se riktiga tunna ramar eller så.

Instämmer.
Tunna ramar är mycket trevligare än en tun monitor.
Sen vill jag har möjligheten att hänga upp på väggfäste och eyefinityram. blir ju hyffsat omöjligt med denna

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Snygg fot annars så ser jag inget mer än pr i den produkten.

Permalänk
Medlem

No IPS. 16:9 aspect ratio. Lame.

Permalänk
Medlem

120Hz or it ain't happenin!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk

När kommer skärmarna med IPS-paneler i 16:10 med 120Hz och smala kanter?? 3 Sånna i Eyefinity!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

TN = Bleh.
Inte IPS = Inte intressant.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Okej, vi har en tunn skärm, kommer det att märkas ö.h.t.? De flesta har nog sin skärm mot väggen anyway och foten + kablarna tar ju plats så det är inte så att man kan ha skärmen närmare väggen bara för att den är tunn.

Då är frågan, vad har kompromissats bort?
Jo man har flyttat alla kontakter, knappar osv. till foten. Detta kan ju tyckas vara lite smidigt men det betyder ju samtidigt att du inte kan byta fot på skärmen och den där skärmen verkar inte ha någon vidare fot till att börja med heller...

Är den ens höj+sänkbar? (eller missade jag det?)

Nåja, 16:9 TN, bara hysterin inte sprider sig till vettiga skärmar är jag nöjd...

Permalänk
Medlem

16:9, TN, tjock ram. Fail.

Permalänk
Medlem

Jag har också svårt att se meningen med att ha en tunn skärm till datorn. En tunn TV kan jag gå med på, men en datorskärm sätter man väldigt sällan på väggen.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

TN = Bleh.
Inte IPS = Inte intressant.

Det finns ju många andra trevliga tekniker för paneler. Framförallt de som är baserade på VA. Jag flrstår inte den här IPS-hetsen som verkar vara på gång just nu. Det känns som att folk har blivit medvetna om TN-panelernas begränsningar så då hittar de en ny standard och basonerar ut att den är bäst på allt. IPS är bra men den är långt i från perfekt, svärtan är inte mycket att ha t.ex.

OnT: tunna skärmar är ballt. Kanske inte någonting som har högsta prio på mitt skrivbord men för någon som flyttar den eller ska hänga den på väggen är det ju trevligt.

Permalänk
Medlem

För att gnälla lite så tycker jag inte att man ska ha ett fönster i bakgrunden när man filmar något.

Permalänk
Medlem

I övrigt tycker jag att det är ett bra initiativ! IPS-paneler har jag för mig är lite svårare att göra tunna.
För mig är inte denna intressant att använda som datorskärm. Men kan tänka mig en extremt tunn TN-panel för att använda som nyhets/slö-tv i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

vet inte om jag tycker tjocklek spelar roll så länge den inte är en jätte kluns , Ramens storlek och utseende är av betydligt större betydelse och de har de inte lyckats med här...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Vi vet ju i och med t ex iPad att det går utmärkt att göra väldigt tunna LED-belysta IPS-paneler, så varför har inte någon dykt upp på PC-marknaden ännu?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Snygg var den iallafall. Dock synd att det är 16:9... gör faktiskt en hel del att förlora det där lilla på höjden. Speciellt ifall man ska kolla på film vid datorn... tack vare de där förbannade svarta kanterna som är upptill och nedtill så minskar ju bilden enormt.

Varför inte en tunn skärm? Är väl alltid trevligt med en skärm som tar upp mindre utrymme även på djupet?

Om man hade kunnat hänga den på väggen förstår jag meningen med en tunn skärm men som det är med denna så är det skit samma. Den kommer ju ta lika mycket plats på skrivbordet som vilken annan som helst pga foten som inte går att byta ut. (bortser självklart från CRT's)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Snygg var den iallafall. Dock synd att det är 16:9... gör faktiskt en hel del att förlora det där lilla på höjden. Speciellt ifall man ska kolla på film vid datorn... tack vare de där förbannade svarta kanterna som är upptill och nedtill så minskar ju bilden enormt.

Ehm, är du säker på att du tänkte helt rätt nu? Vid filmtittande hade du ju fått mer svarta kanter (över och under) om det vore 16:10. 16:9 har väl snarare blivit såpass populärt som det är just p.g.a. att det passar bättre till filmtittande?

Permalänk
Medlem

Trevlig färg på foten, riktig TRON känsla över det hela.

Permalänk
Medlem

Blä för tjock ram! Vill också hellre se smala ramar, och ser inte vitsen med att göra skärmen så här tunn när man ändå inte kan byta fot/hänga upp på vägg. Och att det är 16:9 och TN gör att den faller bort totalt.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Avstängd

Folk som klagar på vad meningen med denna produkt är, måste ju vara lite bakom flötet. Det är ju rätt självklart att en skärm av denna dimensionen inte är till för teknikintresserade utan snarare en helt annan grupp.

Permalänk
Medlem

Tirst med TN och aningen högt pris då man får en skärm i samma storlek och lite bättre panel för samma pengar. Dessutom väldigt ful på bilderna.

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant skärm, visst en skärm kanske inte ska vara decimeter tjock men att sträva efter att ha den tunnaste skärmen ser jag inget ändamål med riktigt. sedan massa bla bla som dynamisk kontrast m.m Jag vill veta skärmens riktiga kontrast inte teoretisk fekad sådan, sen sluta jag läsa när jag kom till att det var en TN skärm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Helt oitressant reklam, för det är väl bara reklam ellerhur. Tunna skärmar kan väl inte va någon nyhet.

Permalänk
Medlem

De som gör en stort sett bezel fri monitor och till en lagom bra pris kommer vinna många kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

De som gör en stort sett bezel fri monitor och till en lagom bra pris kommer vinna många kunder.

Exakt. Fattar inte varför inte fler tillverkare sattsar på att få bort Bezellen. Måste finnas pengar att tjäna för alla Eyefinity användare och estetiskt kräsna personer.

Permalänk
Sötast

Jag är inte den bakåtsträvande typen, men jag hamnar i skaran som sitter här och undrar "Varför?!"

Sure sure, den är tunn.... men inte för att vara sån så har jag redan glömt hur baksidan på min nuvarande skärm ser ut, jag tenderar att fokusera på framsidan, men det kanske bara är jag?

Hellre en skärm med läcker betraktningsvinkel och grymma färger. Min gamla fina DELL med IPS-panel gör mig fortfarande överraskande nöjd nästan två år senare.

Permalänk
Medlem

Töntigt nöjd med min SyncMaster 245B, den har några år på nacken. Har kanske kommit skärmar med bättre kontrast i samma prisklass. Kostar dock fortfarande en del med en IPS panel vilket jag anser vara nästa snäpp upp...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gemmy:

Töntigt nöjd med min SyncMaster 245B, den har några år på nacken. Har kanske kommit skärmar med bättre kontrast i samma prisklass. Kostar dock fortfarande en del med en IPS panel vilket jag anser vara nästa snäpp upp...

http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx

Snorbilligt

Permalänk
Medlem

Oj, det händer grejer kan man ju säga...