Permalänk

Termometer under CPU:n

Borde det inte bli bättre avläsning om man fyller utrymmet under cpu:n med siliconpasta?

Har en tub med 35g silison pasta som ligger här, och undrar om det funkar eller inte.

Vet redan att det inte blir über bra men kanske en anningen mer korrekt avläsning än vad det blir med den luft som finns.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Avstängd

tror inte att silikonpasta leder värme så bra.....eller? fyll upp med lite flytande tenn som leder värmen (gör det inte)

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Inaktiv

fyll med kylpasta det leder i alla fall värme bra

Permalänk

Suck varför dessa svar
visst fattar att en del är skämt

skaffa en extern tempensor som du monterar nära cpun (kärnan/core) & modda in en display i en panel

iof harcore

Permalänk
Avstängd

varför inte fylla upp med kylpasta som raniz sa...? det skulle säkert funka..dock blir det lite kladdigt och dyrt....som på en bordell....aHAHahAHah

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
tror inte att silikonpasta leder värme så bra.....eller? fyll upp med lite flytande tenn som leder värmen (gör det inte)

Siliconpasta är samma som vanlig kylpasta, i allafal den som jag har. Tenn skämmtet kunde stannat kvar hoss dig, men det blir nog kylpasta under.

Varför jag inte köper en extern termometer och monterar är för att jag just fått beställa ett mace3 block med den lilla budget som jag har. Så att köpa en termometer att sätta där är inte att tänka på.

Men tackar för de trevliga svar jag fått av er andra, det blir att kladda med siliconpastan.

Hoppas bara att blocket kommer innan helgen nu bara, så att jag har möjlighet att motera och testa allt på söndag.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

sticker den upp kan du ju isolera bottnen med typ tunn neopren eller vanlig silikon då stoppar du ju luftflödet under sockelt också, och så pasta mellan prollen och sensorn.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Mycket bra ide m0rm0r, blir nog något åt det hållet. den sitter fastlödd på moderkortet men sticker upp litebara. Men det ska nog gå bra endå.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med skummgummi som du klipper till lagom storlek av. Dock _INTE_ ngn form av ESD plast lr liknande ESD säkrade material då dom leder ström.

Tänk på att tex. ArtivSilver oxå leder ström så kör inte med det heller. (det retade mig innan jag såg att det låg lite imellan benen på min sensor)
AS leder förbaskat bra.

En lös termometer behöver inte vara dyr. Köp en vanlig utom/innomhus termometer och flytta ut inomhussensorn på lös sladd.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Jag tog typ en bit musmatta eller liknade å skar till som passade i socketen med ett hål för Sensorn i socketen å la lite vanlig kemisk pasta på och det gav la 1-2C högre tempangivelse med vattenkylning.
med luft ännu mer för då kan sensorn inte lägra kylas av luften från CPU fläkten.
Men det vissade ändå 10C minde än om jag mätte med sensorn i CPU:n.

Permalänk

Det där med mus matta värkar rätt smidigt då jag har en gammal mus matta som bara ligger och skräpar.

Hmm jag kanske ska mecka sönder min termometer som jag har till att kolla vatten tempen med och flytta den inbygda sensorn under cpun också.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

Att ha något som leder värme i hålet bidrar bara till att temperaturen kommer att hänga efter den verkliga tempen i processorn. Ramlar tex flänsen bort så kommer processorn att brännas medans tempen som visas bara visa tempen innan flänsen ramlade bort. Reaktionen i thermistorn kommer alltså att bli långsammare.

I den perfekta thermistorn är reaktionen noll, vilket skulle kunna inträffa om thermistorn inte har nån massa