EXTRA: Problem med Sandforce 2 – återkallelse i sikte

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt. Det här drabbar ju inte bara de kunder som fått felaktiga produkter utan även hela marknaden. Väldigt tråkigt.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Jag har varit kritisk till just OCZ och framhållt Corsair på andra generationen (Vertex 2 vs Force), men även om Corsair stoppas först här, så känns det som om båda är lika illa, och Corsair agerar först.

Nåja. Jag blir mer och mer glad över att jag köpte en intel320 160GB till laptopen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Surt sa räven om rönbären speciellt när en får ge såpass mycket för dessa SSD-enheter.
Tur att man håller sig till traditionella hårddiskar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Jjjjjäklar... Jag beställde en Intel 320 160gb i fredags från Inet istället för min Force 3 120gb som strulat från dag 2. men 1399:- är ju rena fyndet för en 120gg hade jag vetat det i fredags skulle jag tagit en 120gb disk istället. Tusenlappen billigare.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Jag slet i flera dagar för att jag inte fick igång min nya dator. Trodde det var jag som var dum, men det visade sig vara disken som var dum istället Kör nu helt utan problem med intel

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Undrar om Inet räknar med att tömma lagren nu när alla vill panikköpa de fungerande Intel-diskarna? Har intel någon ersättare för 320-serien på ingående?

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Jag vägrar skicka in min OCZ Vertex 3 120GB Max IOPS. Den fungerar ju hur bra som helst.

Dessutom har jag ingenting viktigt på min systemdisk, så kraschar den så får den väl göra det då så får man väl skicka in den.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Köpte en OCZ Agility 3 förra veckan till min Intel P67-baserade dator och fick blåskärm + försvunnen disk från bios redan dag två. Enligt forum har det med strömsparlägen att göra och kan undvikas, men jag orkar ärligt talat inte felsöka en ny hårddisk som ger blåskärmar. Särskilt inte när nyheter om återkallelse dyker upp. Det blir till att skicka tillbaka.

Ett tips för andra vars diskar försvunnit: jag fick min synlig igen genom att bota till min gamla mekaniska hårddisk och hotplugga SSD:n in och ut.

Permalänk
Medlem

Inte nog med jag redan bytt Moderkort en gång pga felen som fanns i S-ATA... Nu måste jag byte ut min SSD också.
Fyfan jag orkar inte! Kan dom sluta släppa grejer som inte håller.
Jag har iofs märkt att man ibland får blåskärm när man gör kallstart samt går i strömsparläge.
Det här tar fan priset alltså!

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Inte roligt detta! Har en 120GB OZC Agility 3 som systemdisk. gäller det den också? Man skulle satsat på
Intel istället. Men inte visste lilla jag det

Skrev fel
Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

Ojoj! Jag var på vippen att beställa en Force 3 120gb för en vecka sen men hade ingen lust att installera om OS'et just exakt nu, så tänkte vänta lite tills diskarna kanske sjunkit lite och någon ny kanske lanserats. Jag var en av dom som köpte P67 direkt när det kom ut och råkade ut för hela inbytes cirkusen kring P67, jag är glad att jag slapp göra om det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Undrar om Inet räknar med att tömma lagren nu när alla vill panikköpa de fungerande Intel-diskarna? Har intel någon ersättare för 320-serien på ingående?

De försöker nog snarare matcha dustins pris på 1490:-.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Hehe, så roligt. Jag som tänkte köpa OCZas vertex2 120gb, men så läste jag lite failure-rate statistik, och såg att dom låg på 3-4% medan intel låg på 0.3%. Så jag köpte den slöare intel series 320 istället, ville inte ha problem med OS-disken. Och det verkar som om det var rätt beslut alltså

edit: jaha, det var sf2 ja då var det inget

Permalänk
Medlem

VAD ROLIGT!

Blir till att säkerhetskopiera systemdisken tills den går sönder eller tills dess att jag får en ny... Eller hur det nu blir...
Jävla skit också.

Märkt av lite problem har jag ju gjort också, men jag har ju bara avfärdat det för att det är Windows...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Köpte en intel för ett par veckor sedan just för att den kändes mer pålitlig, det enda som är lite surt är väl att inet säljer den för 1400kr nu :-/

Skrivet av conluceo:

Undrar om Inet räknar med att tömma lagren nu när alla vill panikköpa de fungerande Intel-diskarna? Har intel någon ersättare för 320-serien på ingående?

Den kom för bara ett par månader sedan så troligtvis inte.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Fick dustin reklam för sommar erbjudande med http://www.dustinhome.se/pd_5010596514.aspx när jag läste nyhetsartikeln. Står inget om säljstopp där :/

"Kampanj! När verklig hastighet och kvalitet räknas!" - från länken hos Dustin Home.

Hahahahahahahahaha.
För det första vet vi att Sandforce inte är riktigt så snabba som på papperet, den verkliga hastigheten är lägre och tja, kvalitén, hmmm. Corsair + Sandforce har klantat sig två gånger nu, andra gången ännu värre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Nu är det ju inte OCZ's hårdvara som strular utan det är SF-controllern...

om man resonerar så skulle du med en volvo bil förmodligen säga "åååh vilken skit renault gör tydligen när min växellåda i v40:an pajjat...". låter högst orimligt!

det är alltså den som levererar ett paket/produkt med komponenter från andra som får ta smällen och även samma som får ta skiten för det val av komponenter som den levereras med, tex sandfail-kontrollern.

min synvinkel i det hela. tråkigt oavsett, men då som tydligt hadde problem förra gången med sandforce så var det väl inte helt otippat.

Permalänk
Medlem

Ska de vara så jävla svårt att få ut fungerande produkter nu för tiden? Först Intel som tvingas återkalla alla moderkort och nu detta!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Snackade med teknisksupport på inet precis. Ville höra efter med mina bytesmöjligheter osv då min force 3 går mig på nerverna.
Enligt supporten kommer corsair med en fix redan i denna veckan.
Återstår att se om man ska behålla den en vecka till och se vad som sker.

Permalänk
Medlem

Jag bytte 3 moderkort innan 1366 blev stabilt och inväntade z68 på sandy bridge och köpte en billig ssd med samma teknologi som intels innan jag köpte en riktig stor för att köra OS på och i stort sett, har jag inte så bra med pengar at jag som datorbyggare ens använder mig själv som provkanin, fast jag varit det i min otålighet några gånger, även på den tiden datorer var dyrt fortfarande... Kommer det minsta indikastion på at saker inte är helt bra så väntar jag numera.... Hoppas inte allt för mycket blir struligt med sandforce2 och de rättar upp tills 2011 kommer för då blir det ny och större ssd på minst 300 eller mer om priserna blir bättre, med möjlighet för at använda den til videoredigering och sånt och då vill man inte ha en falerande disk som sumpar många timmars jobb... Molnet blir ju nya lagringsdisken De förstår ju nu hur folk använder ssd och at man gör sig beroende av dem så jag tror de fixar detta ASAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ska de vara så jävla svårt att få ut fungerande produkter nu för tiden? Först Intel som tvingas återkalla alla moderkort och nu detta!

Det är sånt som händer när produkter måste stressas ut till butikerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anncarh:

Inte roligt detta! Har en 120GB OZC Agility 3 som systemdisk. gäller det den också?

Ja, tyvärr. Se mitt tidigare inlägg:

Skrivet av noaxark:

Köpte en OCZ Agility 3 förra veckan till min Intel P67-baserade dator och fick blåskärm + försvunnen disk från bios redan dag två. Enligt forum har det med strömsparlägen att göra och kan undvikas, men jag orkar ärligt talat inte felsöka en ny hårddisk som ger blåskärmar. Särskilt inte när nyheter om återkallelse dyker upp. Det blir till att skicka tillbaka.

Ett tips för andra vars diskar försvunnit: jag fick min synlig igen genom att bota till min gamla mekaniska hårddisk och hotplugga SSD:n in och ut.

Finns som sagt en del guider att följa på OCZ:s forum för den som vill göra sig besvär. Har en kompis som säger att det funkade för honom, men jag har inte tålamod nog att ens försöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

Det är sånt som händer när produkter måste stressas ut till butikerna

Lika sant som de är tragiskt, tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Håller ju på att titta på nytt datorpaket. Får bli att vänta tills Corsairs reviderade diskar dyker upp.
Jobbig sits Intel sätter sig i när dom klantar sig såhär gravt.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Håller ju på att titta på nytt datorpaket. Får bli att vänta tills Corsairs reviderade diskar dyker upp.
Jobbig sits Intel sätter sig i när dom klantar sig såhär gravt.

Ursäkta? Nu har du nog vänt på det. Intel använder marvel (tror jag?).
SandForce är fristående från Intel och inte på något sett relaterat.
Det är t o m Intels som faktiskt fungerar klanderfritt.

Permalänk

Använder en OCZ Vertex 3 240gb som systemdisk. Finns ny firmware till den att flasha med, men det funkar enbart om man inte använder disken som systemdisk. Har aldrig haft några problem, mer än det att jag inte har Sandy Bridge, så får med dåligt ctrl-kort ungefär 4 av 6gbps.
Hoppas det kommer någon firmware där alla problem är lösta helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobX:

Håller ju på att titta på nytt datorpaket. Får bli att vänta tills Corsairs reviderade diskar dyker upp.
Jobbig sits Intel sätter sig i när dom klantar sig såhär gravt.

Dagens massuppfittning

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

Korrekt Intel funkar fint det var ju därför det kändes så rätt att köpa en 510-series i början av mars då Vertex inte fanns ute än ssd överföringshastigheter till trots.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Intel använder marvel (tror jag?).

Intel använder sina egna styrkretsar i samtliga modeller förutom 510 serien, som använder marvel.