Permalänk
Melding Plague

Qpad MK-80 Pro

Det svenska gamingföretaget Qpad ger sig ut på nya marker med det mekaniska tangentbordet MK-80 Pro. SweClockers knapprar på Cherry MX Blue och går igenom alla intressanta funktioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vet inte om 1000kr kommer gå hem, även om det är något av det bästa man kan få för pengarna. Kommer nog sälja bättre när den sänks till kanske 800kr eller så

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Har varit intresserad av detta så kul med video

Kan helt klart tänka mig detta, har aldrig ägdt ett mx-bord men mina model-M är galet sköna att spela med så klick är nice i min mening när man spelar.

Permalänk
Medlem

Kabeln förstörde allt, kommer ha en hel hög med kablar som bara hänger där som aldrig kommer användas.

Permalänk

Kul med Q-pad loggan på Q-knappen!

Visa signatur

Corsair 650D | Asus Z87-A ATX
Intel i7 4770K | Corsair H80i
Sapphire Radeon R9 290X 4GB TRI-X OC
4GB Kingston + 8GB Corsair Vengeance DDR3 | Corsair Force 3 120GB SSD
Samsung 500GB HDD 7200 RPM + 2TB WD HDD 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jonas: Du nämner att det finns många tangentbord med mekaniska brytare som kostar kring 600-700kr utan lull-lull, har du möjlighet att lista några av dem? Känns onödigt att betala massa extra när man inte är intresserad av vare sig bakgrundsbelysning eller tangentmärkning

EDIT: Skillnaden på blåa switchar mot svarta är väl även att tangentnedtryckningen registreras/släpps olika, vilket kan påverka ganska mycket i spel framförallt, beroende vad man är van vid.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Jag gillar de blåa tangenterna. Har ett Blackwidow med dessa. Lirar några timmar om dagen i genomsnitt. Att de låter mycket är väldigt nice, och när jag spelar stör det inte alls, eftersom jag inte hör alls mycket av nedtryckningar med kåpor på båda öron + ljud från spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jonas: Du nämner att det finns många tangentbord med mekaniska brytare som kostar kring 600-700kr utan lull-lull, har du möjlighet att lista några av dem? Känns onödigt att betala massa extra när man inte är intresserad av vare sig bakgrundsbelysning eller tangentmärkning

EDIT: Skillnaden på blåa switchar mot svarta är väl även att tangentnedtryckningen registreras/släpps olika, vilket kan påverka ganska mycket i spel framförallt, beroende vad man är van vid.

EDIT2: Varav svarta tangenter även har större motstånd vid nedtryckning (75g?) mot typ 45g för blåa (minns ej exakt)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618288#extra

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Jonas: Du nämner att det finns många tangentbord med mekaniska brytare som kostar kring 600-700kr utan lull-lull, har du möjlighet att lista några av dem? Känns onödigt att betala massa extra när man inte är intresserad av vare sig bakgrundsbelysning eller tangentmärkning

EDIT: Skillnaden på blåa switchar mot svarta är väl även att tangentnedtryckningen registreras/släpps olika, vilket kan påverka ganska mycket i spel framförallt, beroende vad man är van vid.

EDIT2: Varav svarta tangenter även har större motstånd vid nedtryckning (75g?) mot typ 45g för blåa (minns ej exakt)

SteelSeries SteelKeys 6G V2

Permalänk
Medlem

Tycker det borde komma ut mer tangentbord som har "låga" tangenter. Vi har X4 men tycker det är lite fattig:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Precis samma tagenter som mitt Razer Blackwidow Ultimate, helt utan sans och samling UNDERBART att både spela och skriva med ! Det knastrar rätt hårt ... eller ja inte mer än att du blir snabbt van och reagerar intuitivt med att du blir osäker på om du har gjort en tryckning när du kommer til andra tagentbord. Det gör dig så fruktansvärd självsäker i spel och skrivande och du vet på en gång om du tryckt fel, och reaktionstiden för att rätta upp kortas ner radikalt. Samtidigt är dom så lättryckta så du blir beroende av ljudet och känslan som uppstår i tagenten när den slutit kretsen ungefär halvägs. Det är färdigt med stampande på tagenterna nu är det ljudet och den känslan som för fingret til nästa tryckning helt automatisk, hjärnan väntar inte på att känna botten längre. ALLA borde ha sånna tagenter, de finns i olika känslor med färgkoder som brun, svart, blå, röd beroende på vad du ska göra, men de blå är fantastisk på ALLT den perfekta kompromissen.

PS de svarta har inge tactical feedback (känslan att tagenten har slutit krätsen ungefär halvägs) Där är det botten och stampande som gäller, de är anpassat First person shooters FPS spel, har inget annat område där dom är specielt bra på men dom knuffar upp och iväg fingret upp hårare och förbereder för nästa knapptryckning effektivare och är gjort för att misshandlas på det viset FPS spelare spelar agressivt.

Permalänk

Jag skulle också vilja se några fler exempel på mekaniska tangentbord i 600-700kr klassen. SS 6G V2 finns bara med svarta brytare vad jag vet. Det faller inte i mitt intresse iaf.

EDIT: Exempel från den svenska marknaden tack! Är inte ute efter någon länk till http://www.keyboardco.com/

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Fan vad jag hatar all "pRO GamIng" logor och äcklig reklam, 1000 kr nej tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Tycker det borde komma ut mer tangentbord som har "låga" tangenter. Vi har X4 men tycker det är lite fattig:P

Finns många med låga tangenter, finns inga med låga + mekaniska.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Inget för mig, obehalig känsla, styvt och låter som fasen, begränsad funktionlitet och ett överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Finns många med låga tangenter, finns inga med låga + mekaniska.

Mekaniskt med låga tangenter. Det borde vara något.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Länge leve PS/2-kontakten!!

Permalänk
Medlem

Min Microsoft Sidewinder X4 har ju olika profiler, så om jag spelar spel så är windows knappen urkopplad så jag inte råkar trycka på den och blir tabbad? Har Qpad det också?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Haha ramla nästan av stolen när jag hörde priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tråkigt med alla loggor som kladdar ner ett annars ganska stiligt tangentbord (tack för slopade mediatangenter, t.ex.). Det är väl iaf 3 st på tangentbordet (inkl Q-tangenten) samt 2 st på handledsstöded = 5 loggor. Lite för hög logo/kvadratcentimeter-ratio för min smak.. helt OK om man vill sätta sin logo på tangentbordet, men det måste gå att göra lite mindre smaklöst?

Permalänk
Medlem

Priset är såklart högt, men inte om man jämför med andra tangentbord med likadana features (Mionix Zibal, SteelSeries 7G, Razer Black Widow Ultimate et al).

En fråga till redaktionen: Kan man flytta runt tangenterna utan problem, eller är de vinklade olika? Jag tänker på Dvorak och Svorak.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av eratrix:

Haha ramla nästan av stolen när jag hörde priset.

Jaså? Jag är beredd att betala runt 1000 lappen(1090 på komplett) för ett riktigt bra tangentbord, om jag är i behov av det. Trots att jag är ganska fattig.

Beror på vad man prioriterar

Permalänk

Haha, låter som Jonas nästan blir våt i brallan när han talar om känslan i tangenterna

Låter precis som de tangentbord jag hade till 286:an!

Hade det inte varit för ljudet och priset hade jag lätt kunna tänka mig detta.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Finns väldigt många mekaniska t-bord ute, men alla är inte så lätta att få tag på. Här är en riktigt bra guide om olika mekansika t-bord.

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Kabeln förstörde allt, kommer ha en hel hög med kablar som bara hänger där som aldrig kommer användas.

Jag är inte själv en gamer, men jag trodde gamers av hävd och erfarenhet alltid föredrar kabel. Personligen väljer jag helst kabel, trots att jag inte gillar kabelhärvor. Stabilt och inget strul med batterier och laddare.

...

Om det varit utan belysning hade det ju varit ett alternativ, eftersom det tyvärr ofta är svårt att få tag på vettiga tangentbord.

Permalänk
Avstängd

ser mycket fint ut, skulle kunna tänka mig ett sådant, men nu har jag ju köpt ett blackwidow snikvarianten för 76e på multitronic och är sjukt nöjd, det enda som stör mig är macro knapparna på vänster sida.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Liknar min Razer BlackWidow med sina funktioner (features) , belysningar , utseende ( förutom macro knapparna på vänster sida ) osv. kanske en ren kopia xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Något med blåa/bruna brytare? Tack :/

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Haha såg denna videon precis när jag hämtat ut mitt egna Känns sjukt mkt bättr än mitt gamla Logitech G11

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Tangentbord med mekaniska brytare.
Har själv ett Steelseries 6Gv2 som är helt underbart, billigaste med blåa switchar är Razers black widow. Finns ett fåtal Cherry-modeller att köpa i Sverige, lite synd att det inte finns större marknad för mekaniska tangentbord. Då kanske vi skulle kunna köpa från Filco m.m.