Permalänk
Medlem

Allaround objektiv Nikon D5100

Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha tips till ett allaround objektiv, får gärna ha lite zoom.
Tack i förhand! Uppskattar alla svar

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är allround för dig?

35/1,8 är väldigt allround om man gillar normalobjektiv.

18-200 är väldigt allround om man inte vet vad man ska fota och inte har så stora krav på resultatet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Fotat mycket porträtt och landskap, en 35/1,8 kanske inte är det bästa för landskap men grymt för porträtt. Något där emellan :S

Permalänk
Medlem

Du nämde ingen prislapp eller nått, men 18-105VR kit objektivet är helt ok för en mycket billig slant. Hyfsad range, bra skärpa, bra VR, tyst inre fokusering, men lite problem med distortion och CA (vanligt problem på många zoomarna (båda går att fixa till rätt enkelt och bra i Lightroom/Photoshop dock).
Inte särskilt ljusstarkt, även det vanligt problem på zoomar, men det räcker långt för allmäna situationer dock för porträtt är det lite klent, men dugligt. Självklart vill du väl ha en ljusstark prime för sånt, men då är det ju inte "allround" längre. Lite plastigt bygg enligt vissa, men jag klagar inte på mitt... för vad man betalar är det väl byggt, de som klagar jämför med glas 2-3ggr dyrare och då känns det ju lite meninglöst att jämföra enligt mig iaf. Lite plastigt, men stadigt.

Vill man stega upp sig lite så är det väl nån 17-50 f2.8 objektiv som jag sett många rekommendera, minns inte om det var Tamrons eller Sigmas men det är nog lätt att kolla upp om det låter intressant. Kostar väl en bra mer och du tappar brännvid jämfört med 18-105an, men för porträtt och landskap kanske det är värt det med för lite bredare brännvid till landskapen och ljusstyrkan för porträtten.

edit: Kom på att då inget pris nämnt så kan man väl nämna Nikkor 24-70 f2.8 som är extremt bra, men då kostar det en bra bit över det dubbla du betalade för kameran också

Permalänk
Medlem

runt 3k ligger budgeten på