Permalänk
Medlem
Skrivet av youtube:

The original WLAN card was a bit crappy! It does not support N-standard on 5Ghz and that was the main reason for my change! I installed an Intel 6230 and doubled the speed on both G and N!

någon som kan kommentera detta? billigt kort att köpa till isf, men det verkar inte finnas i lager när man kollar prisjakt

Permalänk
Medlem

Ja, det är den jag använt - men på min så sitter tangenbordet fast i mitten av någon anledning....

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk

Den sitter fast med typ dubbelhäftande tej, ta i lite så lossar den

Permalänk
Medlem

Formatering

Hej

Jag kommer snart att få min U36SD-RX145V som har 160 GB SSD och jag har sett flera klaga på på all förinstallerad skit, vilket har fått mig att fundera på att formatera om och installera en ett rent Win 7. Med funderingarna kommer frågor...förutom snabbare uppstart så undrar jag hur många GB jag tjänar på att formatera? (med endast 160 GB så vill man kunna använda allt utrymme som finns) Och om man formaterar så kommer ju inte drivrutinerna finnas kvar, har varit inne på ASUS.com och kollat o de e en jävla massa drivisar som ligger där. Behöver man alla?! Om inte, nån som pallar sätta ihop en lista med de som behövs?
Jag funderar även på att byta Wlan-kortet eftersom de uppenbarligen är skit, eller?, blir hastigheten verkligen 2x snabbare som vissa säger?. Jag vill gärna behålla bluetoothen i fall jag byter men verkar som att de är snålt med såna på prisjakt, nån som har vet en bra ersättare?

PS. Vad är det för en port på Wlan-kortet, PCI MINI eller PCI MINI Express?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsker:

Hej

Jag kommer snart att få min U36SD-RX145V som har 160 GB SSD och jag har sett flera klaga på på all förinstallerad skit, vilket har fått mig att fundera på att formatera om och installera en ett rent Win 7. Med funderingarna kommer frågor...förutom snabbare uppstart så undrar jag hur många GB jag tjänar på att formatera? (med endast 160 GB så vill man kunna använda allt utrymme som finns) Och om man formaterar så kommer ju inte drivrutinerna finnas kvar, har varit inne på ASUS.com och kollat o de e en jävla massa drivisar som ligger där. Behöver man alla?! Om inte, nån som pallar sätta ihop en lista med de som behövs?
Jag funderar även på att byta Wlan-kortet eftersom de uppenbarligen är skit, eller?, blir hastigheten verkligen 2x snabbare som vissa säger?. Jag vill gärna behålla bluetoothen i fall jag byter men verkar som att de är snålt med såna på prisjakt, nån som har vet en bra ersättare?

PS. Vad är det för en port på Wlan-kortet, PCI MINI eller PCI MINI Express?

Vill minnas att jag totalt utnyttjade runt 20GB när jag hade installerat Windows, basprogram som 7zip samt office. Detta med 8GB RAM och tillhörande hibernationfil. Har ställt ner pagefile till 1GB normalt och upp till 4 vid behov.
Passar man på att ta bort återställningspartitionen finns alltså mycket plats att spara. Är nere i ~60 processer när datorn är nystartad vilket väl är 50% mindre än första gången man startat den ur lådan.

Kan återkomma med drivrutinslista imorgon om ingen annan hinner först. Verkar vara många som frågat efter en sådan.

Gällande nätverkskort ska denna modell passa, innehåller även bluetooth. http://www.ebay.com/itm/New-Intel-6230-802-11a-b-g-n-Wi-Fi-Bl...

EDIT: Drivrutiner som behövs utom det trådlösa, som jag inte hittde på ASUS sidan utan sökte mig fram till på nätet utifrån kortets namn så som det visas i enhetshanteraren innan man installerat om. Med detta ska allt grundläggande fungera och det finns inga frågetecken i enhetshanteraren. Dock inte testat t.ex. kameran eller mikrofonen eftersom jag inte har något behov av någon av dem.

Intel INF Update Driver
ATKACPI driver and hotkey-related utilities
nVidia Graphics Driver
Intel Graphics Driver
Athros LAN Driver
USB3.0 Driver
ASUS Wireless Switch (Wireless Console3) Utility
Keyboard Device Filter Utility
Intel Rapid Storage Technology driver

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiren:

Den sitter fast med typ dubbelhäftande tej, ta i lite så lossar den

Säkert? Vill ju inte ha sönder något...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk

En fråga till er som har en u36sd, och jag ber om ursäkt om detta är en korkad fråga men fick hem min egen U36SD-RX002V idag och är ganska fundersam angående Nvidia kortet.
När går den igång egentligen? Jag börjar tro att kortet inte fungerar då min Laptop aldrig går över till den.
Har kollat med CPUZ men den listas inte där utan bara Intel kortet, har kört 3dmark 06 och spelat upp en högupplöst film på 1080p men den går aldrig över till Nvidia kortet utan stannar på Intels.
Är det nått att oroa sig eller måste jag köra Crysis på Max för att den ska gå över till Nvidia kortet?

Kan förövrigt säga att jag har kollat upp i enhetshanteraren och den listas upp där som fungerande.
Ska man skicka in den för reparation eller fungerar denna modell på detta viset?

Permalänk
Medlem

Jag har förvisso ingen u36 men funderar starkt på ett införskaffande av en. Men Nvidia-kortet går igång när det behövs. Den integrerade grafikkretsen är väl stark nog att spela högupplöst film så den har inte behovet att växla till Nvidia-kretsen. Men prova att dra igång ett spel om du är orolig och se om det byter.

Permalänk
Skrivet av reinholdsson:

Jag har förvisso ingen u36 men funderar starkt på ett införskaffande av en. Men Nvidia-kortet går igång när det behövs. Den integrerade grafikkretsen är väl stark nog att spela högupplöst film så den har inte behovet att växla till Nvidia-kretsen. Men prova att dra igång ett spel om du är orolig och se om det byter.

Japp, den värkar fungera så, drog ner optimus tools för att kolla om Nvidia kortet den drar igång vid upp spelning av big buck bunny på 1080p vilket den gör och snabbt går över till den integrerade när man stänger när filmen.

Blir nu att göra en Clean install av Win 7 då man inte står ut med all Bloatware som kommer med, hur gör jag om jag inte vill Radera recovery partitionen.
Hade tidigare en Ul30vt där jag gjorde en clean install men där recovery togs bort efter installationen av Windows.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att ställa den frågan till er som provat att köra linux på datorn. Hur fungerar växlandet mellan grafikkretsar där? manuellt eller automatiskt?

Permalänk

Är nöjd med datorn efter 2 veckor i det stora hela, kvaliteten känns bra och har gjort mig av med all bloatware. AsusATK slank med då vilket fick fn tangenterna att sluta fungera, men laddade ned det från asus hemsida igen, så det är löst. Mitt ljudproblem som jag nämt tidigare i tråden(högtalarljudet försvinner men ljudutgång fungerar) kvarstår dock trots att jag testat de drivrutiner som finns hos asus. Lär väl fortsätta harva med drivrutiner direkt från realtek då...Kasst för en ny dator! har 060 modellen

+ stor hårddisk, 750 gb(har ej upplevt störande ljud trots 7200 rpm)
+mycket(kanske mest) dator för pengarna i 13" klassen
+tunn och välbyggt

-högst medelmåttigt ljud( dock ett bra ställe att snåla enligt mig)
-har problem med drivrutiner för ljudkort
-högblank skärm=reflektioner
-hårddisken inbyggt( går ej att komma åt genom simpel lucka)

På det hela nöjd, fick i princip det jag väntat mig!

7300 hos Dustin inkl.frakt, mycket prisvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

någon som kan kommentera detta? billigt kort att köpa till isf, men det verkar inte finnas i lager när man kollar prisjakt

Ja, det trådlösa nätverket är värdelöst tyvärr. Intel 6230 är i princip det enda valet annars, eftersom det måste vara halvlångt, innehålla BT och använda två antenner. Finns för 160 kr inkl. frakt på ebay. http://www.ebay.com/itm/Intel-6230-Wireless-G-N-Wifi-Bluetoot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsker:

Hej

Jag kommer snart att få min U36SD-RX145V som har 160 GB SSD ..
Jag funderar även på att byta Wlan-kortet eftersom de uppenbarligen är skit, eller?, blir hastigheten verkligen 2x snabbare som vissa säger?. Jag vill gärna behålla bluetoothen i fall jag byter men verkar som att de är snålt med såna på prisjakt, nån som har vet en bra ersättare?

PS. Vad är det för en port på Wlan-kortet, PCI MINI eller PCI MINI Express?

Jag ska precis beställa en Asus U36SD-RX145V själv och försöker göra efterforskningar innan jag köper den. Det jag egentligen undrar är ifall RX145V är så bra som den verkar: Lätt, tålig, kraftfull prestanda. Det är jättesvårt att hitta info om den, då den billigare med i5-processor verkar vara populärare.

Jag är extremt okunnig vad gäller hårdvara, så att WLAN-kortet inte funkar bra gör att jag blir lite tveksam på köpet. Var har du läst om att det inte funkar bra?

Funderar på att beställa från Inet. Kan jag be dem byta WLAN-kortet?

Finns så lite användaromdömen om U36SD-RX145V att jag inte vet vad jag ska ta mig till! Jag brukar alltid läsa på om andras användarupplevelse innan jag köper något, så detta sätter lite käppar i hjulet för mig nu. Ni som har köpt en RX145V får jättegärna skriva lite om era erfarenheter av den hittills!

Permalänk

Nån mer än jag som har problem med blåtanden? det är typ bara 10% av gångerna jag lyckas ansluta min bluetooth headset(mw600) till datorn, men däremot så visar den full signalstyrka, det är just det att det inte går att connecta:S

Permalänk
Medlem

Såg att det gnälls på WLAN kortet här i tråden. Vad är det som är så dåligt med det? på komplett står det att kortet stödjer följande protokoll:

IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n

Det borde väl duga skapligt, yes?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsker:

Nån som vet vad de är för model på SSD:n i U36SD-RX145V?

Skickades från m.sweclockers.com

Från Alina:

Jag har äntligen fått svar från Asus angående SSD’n.

För närvarande är det Intel 320 serien som sitter i U36SD-RX145V.
Dock om du köper en senare batch i framtiden kan det vara en annan disk då Asus ibland måste anpassa sig efter tillgängligheten av SSD diskar.

Permalänk
Medlem

Någon som provat att sätta in en Intel 510?
Är det en märkbar skillnad på 510 och 320?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagi:

Någon som provat att sätta in en Intel 510?
Är det en märkbar skillnad på 510 och 320?

läste någonstanns att det kunde strula med sata3, kan dock inte säga hur pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av fraze86:

Såg att det gnälls på WLAN kortet här i tråden. Vad är det som är så dåligt med det? på komplett står det att kortet stödjer följande protokoll:

IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n

Det borde väl duga skapligt, yes?

Som jag skriver i min review:

Citat:

När det kommer till WiFi är det tyvärr värre, det kort som sitter i för WiFi/BT är AR9002WB-1NG och stödjer bara upp till 802.11n 2.4GHz 150Mbit/s. Att allt inte klarar 5GHz är ju förståeligt, men att de inte ens lagt några kronor extra på att få 300Mbit/s MIMO istället är bara dumsnålt. I verkligheten betyder detta att jag bara kommer upp i ca 40Mbit/s. Om jag istället kopplar in en billig USB-sticka som är specifierad till 300Mbit/s så kommer jag upp i 70Mbit/s.

På lite längre avstånd så kan denna skillnad eempelvis göra att man inte kan streama 1080p. Men om man bara ska surfa på sitt ADSL så duger det troligtvis fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNisse:

Som jag skriver i min review:

På lite längre avstånd så kan denna skillnad eempelvis göra att man inte kan streama 1080p. Men om man bara ska surfa på sitt ADSL så duger det troligtvis fint.

Okej, då är jag införstådd i problematiken. I och med att det är en maskin med 13' skärm och en liten 5400rpm'are så hade jag inte tänkt använda den varken som multimediamonster eller wärezstation. Känns dock tryggt att det finns bra instruktioner på hur man byter ut WLAN kortet ifall det skulle börja knipa.

Tack för bra svar i övrigt, ni SweC gurus upphör aldrig med att leverera knivskarpa svar. Något jag har uppskattat under alla mina år som medlem.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Måste man ha snabbare finns det ju usb nätverkskort

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Webcamera

kameran visar bilden upp och ner, nån som vet nån lösning?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem

Är det någon som har förslag på hur man ska hindra de högblanka kanterna från att skavas? När jag fäller ihop datorn så skaver hörnen lite mot varandra och ifall man trycker ner den i en väska så blir det knappast bättre...

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt avskyr att U36SD har en blank skärm. Så dumt det kan bli med laptops egentligen, precis som det nästan är så dumt det kan bli att 95 % av alla stationära datorskärmar är matta.

Är i alla fall ute efter en mindre laptop med låg vikt för föreläsningar och dylikt, och ändå duglig prestanda så man kan dra till kompisar och spela lite RTS som Dawn of War, SC2 och dylikt. Står mellan en Asus U36SD och den nya Sandy Bridge-datorn från Samsung som kommer i början av Oktober. Den är också superslimmad på 20,6 mm och 1,4 kg med en 12,5" skärm, och verkar landa strax ovanför 5000:- dessutom. Och har en matt skärm, samt 3-sec boot och annat gottis.

Intel HD3000 ska ju vara ganska nära Geforce 520M i prestanda, fast sen är ju frågan hur det allmäna spelstödet är för HD3000. Blir det ganska dåligt optimerat i spel jämfört med ett kort från Nvidia rent mjukvarumässigt?

Tyvärr är det bara en i3 2310M i Samsungen, någon som har specs på den och i5 2410M att jämföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Rent ut sagt avskyr att U36SD har en blank skärm. Så dumt det kan bli med laptops egentligen, precis som det nästan är så dumt det kan bli att 95 % av alla stationära datorskärmar är matta.

Är i alla fall ute efter en mindre laptop med låg vikt för föreläsningar och dylikt, och ändå duglig prestanda så man kan dra till kompisar och spela lite RTS som Dawn of War, SC2 och dylikt. Står mellan en Asus U36SD och den nya Sandy Bridge-datorn från Samsung som kommer i början av Oktober. Den är också superslimmad på 20,6 mm och 1,4 kg med en 12,5" skärm, och verkar landa strax ovanför 5000:- dessutom. Och har en matt skärm, samt 3-sec boot och annat gottis.

Intel HD3000 ska ju vara ganska nära Geforce 520M i prestanda, fast sen är ju frågan hur det allmäna spelstödet är för HD3000. Blir det ganska dåligt optimerat i spel jämfört med ett kort från Nvidia rent mjukvarumässigt?

Tyvärr är det bara en i3 2310M i Samsungen, någon som har specs på den och i5 2410M att jämföra?

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i5-2410M-Notebook-Pro...
http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-2310M-Notebook-Pro...

Permalänk
Inaktiv

Ni som kör starcraft 2, vilka inställningar har ni, och hur varm blir datorn vid spelandet?

Permalänk

Måste säga att man är ganska besviken på min U36SD - RX002V
Wi-FI signal som bryts lite då och då och ljud som försvinner dagligen.
Trodde först att det var min dator som var knasigt men nu värkar det vara som att flera har samma problem.
Ägde tidigare en Asus UL30vt och den tickade på felfritt, hur kunde Asus göra en sådan tabbe och släppaa en sådan buggig laptop.

Permalänk
Skrivet av guerillerox:

Måste säga att man är ganska besviken på min U36SD - RX002V
Wi-FI signal som bryts lite då och då och ljud som försvinner dagligen.
Trodde först att det var min dator som var knasigt men nu värkar det vara som att flera har samma problem.
Ägde tidigare en Asus UL30vt och den tickade på felfritt, hur kunde Asus göra en sådan tabbe och släppaa en sådan buggig laptop.

Har antagligen samma ljudproblem, någon som har en lösning? inga övriga problem så långt

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

någon som kan kommentera detta? billigt kort att köpa till isf, men det verkar inte finnas i lager när man kollar prisjakt

Jag som lagt upp videon och den största anledningen till mitt byte av kort var som sagt att orginalet inte kunde köra N-standarden över 5Ghz. 54G-uppkopplingen blev samtidigt dubbelt så snabb! En länk till säljaren på Ebay där jag köpte mitt kort ligger en bit upp här på sidan, snabb leverans från han!

Skrivet av qsker:

kameran visar bilden upp och ner, nån som vet nån lösning?

Starta Asus virtual camera, där kan man vända och spegelvända bilden!

Jag har inga problem med ljudet på min, har ni installerat nya drivrutiner och uppdaterat bios?

Min U36'a har även genomgått ett hållbarhetstest genom att min ca 15kg tunga (lätta) dotter stod på den häromdagen, svettiga sekunder när jag öppnade den för att se om skärmen höll men det gjorde den

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahlen12345:

Har antagligen samma ljudproblem, någon som har en lösning? inga övriga problem så långt

Installera senaste ljuddrivarna från www.realtek.com "HD Audio Codec Driver".