Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EVGA släpper kylpastan Frostbite Thermal Grease

Permalänk
Melding Plague

EVGA släpper kylpastan Frostbite Thermal Grease

Grafikkort, moderkort och nu kylpasta; EVGA introducerar Frostbite Thermal Grease med över 30 procent silver.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj om Sweclockers gjorde en nya kylpastajämförelse, då den gamla är från 2007 om jag inte minns fel...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

håller med förgående talare ^

Permalänk
Medlem

kylpasta i all ära men kändes inte så övertygande när det stod competitor 1, 2 osv. . men det kanske bara var jag.
nytt kylpastetest!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med, skulle vara trevligt.

Med olika kylare ifall den beter sig olika beroende på kylarens kylkapacitet.

T.ex.

Corsiar H80, Noctua ND-H14 och någon vanlig skitkylare.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Att göra ett test på kylpasta känns rätt ovärt. Skillnaden är så liten mellan de olika fabrikaten iaf. + - 1-3 grader.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jaa! sweclockers test!
ta gärma med billig pasta typ
http://cgi.ebay.com/3-X-1G-Thermal-Grease-Heatsink-Compound-P...
3x för 1 $ inkl frakt.

jag köpte det skitet till min gamla datorer och har inte märkt någon märkbar skillnad.
Läste nångång då att den bästa och sämsta på marknaden skiljer bara 3-5°c beroende på hur bra kontaktytan är för cpu och kylare. Skulle ni vilja falsifiera den hypotesen?

MVH

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Att göra ett test på kylpasta känns rätt ovärt. Skillnaden är så liten mellan de olika fabrikaten iaf. + - 1-3 grader.

Det kan vara skillnaden mellan en stabil och en instabil klockning. Så, jo, visst är det värt det. Sen kanske de inte har tid pga annat som har högre prio, men det är en helt annan sak.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Att göra ett test på kylpasta känns rätt ovärt. Skillnaden är så liten mellan de olika fabrikaten iaf. + - 1-3 grader.

Absolut. Se det här gamla testet.
http://www.idg.se/2.1085/1.80404/kall-pasta-for-het-dator

Citat:

Man kan också undra hur bra kylpasta kan bli.

Går vi efter tillverkarnas egna siffror har en bra kylpasta som lagts på korrekt en termisk resistans (ett mått på förmågan att transportera värme) på ungefär 0,013 grader per watt, om vi tänker oss att en processorkärna är ungefär 1,5 gånger 1,5 centimeter.

Det innebär att om en processor utvecklar 100 watt värme under maximal belastning kommer temperaturen endast att öka 1,3 grader på grund av kylpastan. En ideal kylpasta skulle ha ett försumbart termiskt motstånd och därmed inte öka processortemperaturen alls.

Ovanstående räkneexempel gäller endast i teorin, men visar samtidigt att även om någon skulle lyckas utveckla en mirakelpasta skulle temperaturen i praktiken bara sjunka 1,3 grader.

Det är intressant att en kletig massa för 50 kronor kan sänka processortemperaturen med hela 20 grader. Samtidigt visar våra tester att skillnaderna mellan olika kylpastor är försumbar.

Det visar sig även att dagens kylpastor är så bra att även den bästa pastan som teoretiskt kan göras bara skulle sänka temperaturen med ytterligare någon grad.

Känns ganska meningslöst alltså.

Permalänk
Medlem

HAHA!!

Gillar dessa "fusk" grafer

Skiljer 0.5 grader och det ser ut att vara hur mycket som helst

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Skillnaden på olika kylpastor brukar ju inte vara mer än någon grad hit å dit.
Hardware secrets hade ett test i februari på 10 olika kylpastor vet jag.
Edit: testet

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hatar när företag gör sån här grafik till sin statistik. Det ser ut som att den är dubbelt så bra jämfört med konkurrenterna, men så visar det sig att det bara rör sig om ca: 2 grader.

För övrigt så kan jag hålla med om att ett nytt test av kylpasta vore riktigt trevligt. Det var ju som sagt ett tag sen sist och nya pastor har ju letat sig ut på marknaden sen dess

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag vet att i de tester jag har läst så är skillnaden så enormt liten vid normal rumstemperatur att det inte är lönt att hålla på att trixa med så länge man har hyfsad pasta. Sen extremklockning med kylning nära 0k så kan det ju vara en helt annan femma då material beter sig på ett helt annat sätt vid så pass låga temperaturer.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Absolut ett nytt test.
Men denna gång, testa inte bara det bästa, utan även det billigaste, det ghettomodigaste (typ koppaspasta från biltema.) och glöm absolut inte att testa...
...Helt utan kylpasta!
Ett måste, så man kan få en uppfattning om hur användbart kylpasta egentligen är.(om det nu är det.)

Permalänk
Medlem

Trevligt för EVGA-prylsamlare antar jag...
För normalanvändare (här på Swec såklart) handlar det mest om personliga preferenser såsom t.ex. konsistensen eller att slippa hålla på med värmecykler i 200 timmar, och pris såklart då de olika varianterna presterar inom någon grad från varandra.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

HAHA!!

Gillar dessa "fusk" grafer

Skiljer 0.5 grader och det ser ut att vara hur mycket som helst

Om Grafen stämmer fuskar dom väl inte?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

han va ju inte så farkligt dyr allafall, ifs kommer jag inte på om 2 gram är mycket för en tub eller inte då jag inte hittar min artic silver 5 eller den jag fick med min D14 just nu.
så länge han är billig å fungerar hyfsat bra så kommer de nog sälja, måste ju inte vara den bästa. så länge de inte är sämre än standard.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om Grafen stämmer fuskar dom väl inte?

Tror det han menar var att statistik är lätt att vrida så att skillnader ser ut att vara stora. Ex ändra intervallet.

Permalänk
Medlem

skulle vilja se hur denna står sig mig MX-4

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

kylpasta i all ära men kändes inte så övertygande när det stod competitor 1, 2 osv. . men det kanske bara var jag.
nytt kylpastetest!

Skickades från m.sweclockers.com

Dom skriver så föratt inte bli stämda av andra företag om det blir felmarginal på grafen

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Fast den verkar ju hålla sig rätt bra vid extremt låga tempraturer? Typ kvävekylning t ex.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Fast den verkar ju hålla sig rätt bra vid extremt låga tempraturer? Typ kvävekylning t ex.

Jaså?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Komme givetvis inte göra något under.
Om vi har tur tjänar vi 2grader, mer troligt 1grad.

Har självklart inte imot en lite bättre pasta o kommer garanterat köpa den..
Pris säkert runt 150:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Jag antar att du eftersöker en källa?

Om du kollar i videon så har de ett diagram på det vid 0:41

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

För överdrivet grymma tester av kylpastor, kolla här http://skinneelabs.com/tim/comparison-2011/

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

En annan egenskap hos kylpasta som jag tror många glömmer bort, när det gäller tester och så, är huruvida den fortfarande är effektiv efter en längre tid.
Vettefan hur man skulle testa det dock.(förutom den långa vägen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om Grafen stämmer fuskar dom väl inte?

Därför jag skrev fusk inom citationstecken.
Dom har vridit på skalan m.m.
Hade dom haft en skala från 0-50 så hade man sett att det knappt är någon skillnad alls.

Skrivet av Massy:

Tror det han menar var att statistik är lätt att vrida så att skillnader ser ut att vara stora. Ex ändra intervallet.

Exakt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ytterligare taffliga försök att hålla en närvaro på hårdvarumarknaden efter att stort sett hela deras konstruktionsteam lämnade företaget. Klåpare...

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Något som är mer intressant än temperaturskillnaden mellan olika märken är hur fort kylpastan blir dålig/torkar ut. Tycker jag iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av el_genius:

Det kan vara skillnaden mellan en stabil och en instabil klockning. Så, jo, visst är det värt det. Sen kanske de inte har tid pga annat som har högre prio, men det är en helt annan sak.

Näe. Det är sällan temperaturen som avgör om en klockning är stabil eller ej och framförallt inte med så låga temperaturskillnader som en eller två grader.

Och jag kan inte se hur en klockning kan kallas stabil som inte tål en temperaturförändring på två grader i rummet datorn står i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled