Permalänk
Medlem

Svalaste processorn 2011 för HTPC

Har tänkt bygga en sval och tyst HTPC och letar just nu en processor som klarar av 1080p utan problem med Windows 7, 4GB DDR3 RAM samt SSD hårddisk som systemdisk.

Jag tänkte det kunde vara intressant att höra era åsikter om vilken processorer som vore optimal för en HTPC och vilken som utvecklar minst värme och som går att köras med lägst spänning för att få så sval som möjligt.

Tanken är att denna processor helst även ska kunna kylas i en HTPC med god ventilation passive utan fläkt.

AMD och Intel processorer under 2011

AMD

AMD Phenom II X2 565 Black Edition
Socket-AM3, Dual Core, 3.4Ghz, 6MB, 80W, Boxed
853:-

AMD Phenom II X2 560 Black Edition
Socket-AM3, Dual Core, 3.3Ghz, 6MB, 80W, Boxed
790:-

AMD Athlon II X4 640
Socket-AM3, Quad Core, 3.0Ghz, 2MB, 95W, Boxed
848:-

AMD Athlon II X2 250
Socket-AM3, Dual Core, 3.0Ghz, 2MB, 65W, Boxed
499:-

Intel

Intel® Core™ i7-960 Processor
Socket-LGA1366, Quad Core, 3.2Ghz, 8MB, 130W, QPI: 4,8GT/sec, Boxed w/fan
2395:-

Intel® Core™ i5-680 Processor
Socket-LGA1156, Dual Core, 3.6Ghz, 4MB, 73W, Boxed w/fan
2449:-

Intel® Core™ i5-2310 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 2.9Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan
1503:-

Intel® Core™ i3-550 Processor
Socket-LGA1156, Dual Core, 3.2Ghz, 4MB, 73W, Boxed w/fan
1018:-

Intel® Pentium® Processor E5700
Socket-LGA775, Dual Core, 3Ghz, 2MB, 65W, Boxed w/fan
549:-

Vilken processor skulle ni ha valt till en HTPC som ska klara av dagens behov?
Vad är era egna erfarenheter av dessa processorer? Hur varma blir dem med orginal eller utbytt kylning?
Vilka utvecklar minst värme?
Skulle en så billig processor som Athlon II X2 250 eller Intel Pentium E5700 klara av en modern HTPC?

Priserna är hämtade från Komplett.se 2011-07-18 och används för att relatera processorerna till vilken som är dyrast respektive billigast.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Undervoltad X2 250

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Byggde en HTPC till min kära familj för några veckor sedan och använde den här: http://www.inet.se/artikel/5309998/intel-pentium-g620t-dual-c... , 35W TDP, går väldigt svalt med en Scythe Shuriken som kylning. CPU-fläkt och chassifläktar är nerställda så lådan är helt ljudlös även under load, aldrig sett CPU:n gå över 44 grader.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Undervoltad X2 250

Skulle den räcka för att driva 1080p filmmaterial? Jag tänker att den kanske gör det men att den är lite för slö för övrigt. När man har flera tusen filer och mappar som HTPC:n ska läsa igenom kan jag tänka mig det kan vara bra att ha en lite snabbare processor än X2 250. Eller kan det vara så att man inte skulle märka någon skillnad alls jämfört med säg en Intel i5?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Jag hade köpt en i3 och undervoltat den.
Har läst att en del kommer så lågt som 14 - 15W i idle.
Du kan bland annat kolla här:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewforum.php?f=28

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

Skulle den räcka för att driva 1080p filmmaterial? Jag tänker att den kanske gör det men att den är lite för slö för övrigt. När man har flera tusen filer och mappar som HTPC:n ska läsa igenom kan jag tänka mig det kan vara bra att ha en lite snabbare processor än X2 250. Eller kan det vara så att man inte skulle märka någon skillnad alls jämfört med säg en Intel i5?

Men slå till på ett kort med integrerad CPU/GPU då typ AMD Fusion, jag har ett sådant till min HTPC, enda fläkten i hela lådan är i nätagget och med tanke på att denna drar kanske 50W som mest kan du ju tänka dig hur ofta den snurrar .. :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av NiQ:

Skulle den räcka för att driva 1080p filmmaterial? Jag tänker att den kanske gör det men att den är lite för slö för övrigt. När man har flera tusen filer och mappar som HTPC:n ska läsa igenom kan jag tänka mig det kan vara bra att ha en lite snabbare processor än X2 250. Eller kan det vara så att man inte skulle märka någon skillnad alls jämfört med säg en Intel i5?

Uppspelningsprestandan beror nästan uteslutande på grafikkretsen, om du ställt in i mediaspelaren att grafikkortet skall hårdvaruavkoda filmen. Enda gången du behöver en kraftigare processor är om filmen inte är kodad på ett format som känns igen av hårdvaruavkodningen, då avkodning måste göras av processorn (då räcker inte E-350 till, men det är enda fallet om man nu inte skall göra lite mer beräkningskrävande saker på sin HTPC också, då E-350 är lite slö).

Effektsnålast i fallet med hårdvaruavkodning av grafikkretsen är E-350 (Zacate). Det finns mini-ITX kort, helt passivt kylda, med E-350, som detta kort:
http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion
fungerar utmärkt i en HTPC-konfiguration.

Annars, om man vill ha lite mer processorkraft, men fortfarande vill ha det effektsnålt är i3 2120 eller A6 x4 3650 bra varianter. Båda har bra integrerade grafikkretsar i processorn (AMD's är kraftfullare) som klarar HD-avkodning och processorerna är relativt kraftfulla.
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...
Ovan har du effektförbrukningen (gäller HELA systemet inkl moderkort, minne, HDD och processor) för flera av ovanstående processorer vid olika scenarion (A6 x4 3650 är effektsnålare än A8, men lite klenare processormässigt). Tyvärr har de inte med effektförbrukning vid HD-uppspelning, men den är mycket lägre än de höglastscenarion som finns i Sweclockers test, se nedan:
http://www.silentpcreview.com/article1211-page5.html

Så för en ren HTPC, skulle jag ta E-350 och för en mer allround HTPC som man även gör lite annat på, så skulle jag tittat på i3 E2120 eller A6 x4 3650.

Visa signatur

~Pelle~