Snyggaste bilen genom tiderna! Vilken är er favorit?

Permalänk
Medlem

Så många bilar att välja på. Absolut omöjligt att välja två stycken med min virriga bilsmak då så många bilar är snygga på sitt sätt.

Jag vill lägga en till röst på Urquattron och Aston Martin DBS. Förutom dem kommer mina två bidrag:

BMW E39 Facelift, helst M förstås. Otroligt lyckad design. Ersättaren E60 var ett rejält nedköp i mina ögon.

Citroën DS, helst facelift med de nya strålkastarna.

Man ska dessutom komma ihåg att DS:en kom på 1950-talet, när många andra europeiska bilar såg ut som fågelholkar på hjul och hade mekaniska trumbromsar. DS:en var säkert 50 år före sin tid, och då överdriver jag inte det minsta.

Förutom designen så var den även fullspäckad med modern teknik, t.ex det berömda hydraulsystemet med fjädringen som gav bilen enastående komfort och lastkompenserande markfrigång. Hydraulsystemet drev även servostyrningen och bromsarna, och nu talar vi inte om dagens styr- och bromsservo där det är förarens muskler som jobbar med servoassistans. Dessutom hade den halvautomatlåda som även den växlade och kopplade med hydraultryck.

Komplicerad bil på många vis, men inget gjordes komplicerat i onödan. Man måste t.ex ta bort bakskärmen för att få loss hjulet, men skärmen sitter med en skruv som dessutom har samma skalle som hjulbultarna. En tysk tillverkare skulle säkert tagit fram en specialskruv som kräver specialverktyg, och fäst skärmen med typ fem såna.

Permalänk
Medlem

Mustang Fastback från -67/68. Spelar ingen roll vilken av dom så SJUKT läckra. Drömbilen -67a på bilden.

Corrado är det inget fel på heller Detta är en G60 från -91

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

Jag kan ärligt talat säga att jag övervägde Quattron
Det är en äkta sportbil av rang!

De flesta kantiga 80-talsformer är vackra i mina ögon

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag gillar quattron för att den visade alla dåtidens sportbilar var skåpet ska stå... trots att det var en koncernprodukt med passatdörrhandtag.

Mercedes hade ju planer på att börja tävla i rally med W201:an men då släppte Audi sin quattrobomb som ägde allt och alla. Av nån anledning skrotade Mercedes planerna och började köra DTM istället Bilen som P-NILZ postade dvs.

Permalänk

I ingen speciell ordning några av dom finare

993 gt2

Ariel Atom v8

Hennessey Venom GT

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Vet att smaken är som baken osv, men vissa folks val här blir man lite fundersam över... jag menar.
det känns mer som att folk valt bilar dom tycker är coola och häftiga, eller va lite revolutionerande.

Jag trodde tråden skulle handla om "vackra bilar" konststycken...

T.ex ta nån på förra sidan som valde Audi Quattro osv... revolutionerande:JA, cool: otroligt, tekniskt mästerverk: ja! , vacker: mja...
Försöker inte hacka ner på andra människors smak, tänker mer på att jag inte riktigt såg tråden så framför mig.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Vet att smaken är som baken

Skrivet av matte54:

Jag trodde tråden skulle handla om "vackra bilar" konststycken...

Sluta säg emot dig själv då.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Sluta säg emot dig själv då.

Det kom ett 'men' sen också. Hans poäng är ju att vissa kommer med argument om tekniska aspekter för bilen när tråden helt handlar om utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det kom ett 'men' sen också. Hans poäng är ju att vissa kommer med argument om tekniska aspekter för bilen när tråden helt handlar om utseende.

Vem har gjort det?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Många snygga (och många fula...) bilar i den här tråden.
GT40 och klassiska Corvettes är ju snygga, men det har ju fortfarande inte producerats någon bil som är snyggare än en Dodge Viper, självklart metallicblå med vita fartränder. "När jag blir stor" vill jag skaffa mig en sådan!

Vill man sen ha en matchande motorcykel kan man ju försöka leta på en Dodge Tomahawk...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Vem har gjort det?

Fick den känslan av Perc längst upp på sidan t ex.

EDIT:

Citat:

Ford ST200 Familjeräser, går som ett strykjärn längs vägen.

Kanske bara jag som tolkar fel men det är ingen kommentar om utseende utan bara körupplevelse.

Menar inte att provocera utan bara påpeka att vissa upplevs som de går på annat än utseende.

Tyckte jag såg en till men är för trött för att hålla på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Många snygga (och många fula...) bilar i den här tråden.
GT40 och klassiska Corvettes är ju snygga, men det har ju fortfarande inte producerats någon bil som är snyggare än en Dodge Viper, självklart metallicblå med vita fartränder. "När jag blir stor" vill jag skaffa mig en sådan!

http://2.bp.blogspot.com/_n8GfC2ArK5o/TUY-XFmlltI/AAAAAAAAHBo...

Vill man sen ha en matchande motorcykel kan man ju försöka leta på en Dodge Tomahawk...

måste nog oxå välja viper som favorit bil. konstigaste valet i denna tråd är en rostig gammal vit volvo 740...hmm. rost är dessvärre sällan snyggt eller önskvärt. kanske jag ska posta en bild på min halvt ned plockade saab 900 turbo med massor av rost...men den platsar nog i en tråd där fulaste och skabbigaste bilen skall tävla

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Äldre bil:
Porsche 964

Nyare bil:
Golf Mk4 R32

Tröstpris:
BMW M3 E46 CSL

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Vet att smaken är som baken osv, men vissa folks val här blir man lite fundersam över... jag menar.
det känns mer som att folk valt bilar dom tycker är coola och häftiga, eller va lite revolutionerande.

Jag trodde tråden skulle handla om "vackra bilar" konststycken...

T.ex ta nån på förra sidan som valde Audi Quattro osv... revolutionerande:JA, cool: otroligt, tekniskt mästerverk: ja! , vacker: mja...
Försöker inte hacka ner på andra människors smak, tänker mer på att jag inte riktigt såg tråden så framför mig.

Jag kan förstå vad du menar, men personligen tycker jag att bilar som ser potenta ut är tilltalande. Detaljer som avslöjar prestanda - borrade skivor, breddade hjulhus etc. - tycker jag är snyggt! T ex tycker jag att rally-versionen av Audi Quattro är väldigt snygg, även som konstverk sett.

Permalänk

För mig är det helt klart BMW 635CSI / M635CSI !

Visa signatur

i5 2500k @ 4.6ghz. PNY GTX 970. 16gb DDR3. Samsung 840 PRO 256gb SSD + toshiba 3tb mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kanske bara jag som tolkar fel men det är ingen kommentar om utseende utan bara körupplevelse.

Menar inte att provocera utan bara påpeka att vissa upplevs som de går på annat än utseende.

Tyckte jag såg en till men är för trött för att hålla på nu.

Ja kanske för att jag ägt en sådan bil, ska jag säga att "ja den är lite rundare än en 745, med strålkastare som en galen psykopat och en bakvinge som får Mercedes DTM bilar avundsjuka".

Och provocerar är precis vad du gör, sluta tjafsa om vad folk gillar för bilar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag är så kåt i så många bilar att det är t.om. svårt och välja ut de vackraste men ska göra ett gott försök:

Honda NSX

Chevrolet Bel Air "Bubbletop" -62 (med lite modifikationer)

Datsun 240z

Lancia Stratos i detta rally utförande

Sen en massa andra till, de flesta från 70-80-talet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Fast det där är väl ändå en Ford GT40 om jag inte ser helt fel, jag föredrar Ford GT i alla lägen, även om 40 är fin den med

Ariel Atom v8 får förövrigt en liten röst av mig, jävligt sugen på att köpa en sådan om nåt år, dom är ju faktiskt inte så extremt dyra, och verkar förbannat roliga.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11234659]
Ariel Atom v8 får förövrigt en liten röst av mig, jävligt sugen på att köpa en sådan om nåt år, dom är ju faktiskt inte så extremt dyra, och verkar förbannat roliga.[/QUOTE]

Inte så dyra? tät då alltså

Den med Honda k20 kompressor på 300hk kan man nog kanske kunna spara upp till, dom är väl runt 500.000kr i sverige tror jag.
V8an ligger väl på runt 1.600.000kr ...för en leksak

För att bygga på min förra punkt jag förstår som sagt smaken är som baken, för att visa ett exempel i min punkt.

Denna McLaren Merceders SLR är otroligt fet, grym, "ligger som ett strykjärn på vägen" och är allmänt badass.

Men vacker jämnfört med denna 1930 Merceders-Benz SSK Trossi "The black prince" ?

Min poäng iaf, strunt samma.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";11234659]Fast det där är väl ändå en Ford GT40 om jag inte ser helt fel, jag föredrar Ford GT i alla lägen, även om 40 är fin den med

Ariel Atom v8 får förövrigt en liten röst av mig, jävligt sugen på att köpa en sådan om nåt år, dom är ju faktiskt inte så extremt dyra, och verkar förbannat roliga.[/QUOTE]

Japp, GT40, den som äldre bil är min favorit med sagarisen som nyare

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Inte så dyra? tät då alltså

Den med Honda k20 kompressor på 300hk kan man nog kanske kunna spara upp till, dom är väl runt 500.000kr i sverige tror jag.
V8an ligger väl på runt 1.600.000kr ...för en leksak

.

Nja lite missförstånd från min sida, den jag tittat på är den med fyra cylindrar, alltså honda motorn. Den verkar ligga på runt 300k om du köper den i England. Eftersom du inte behöver betala tull osv för att ta hem den därifrån så kan man köpa en begagnad för drygt 300 skulle jag tro.

Man kanske skulle köpa en utan motor och stoppa i motorn från mustangen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Vet att smaken är som baken osv, men vissa folks val här blir man lite fundersam över... jag menar.
det känns mer som att folk valt bilar dom tycker är coola och häftiga, eller va lite revolutionerande.

Jag trodde tråden skulle handla om "vackra bilar" konststycken...

T.ex ta nån på förra sidan som valde Audi Quattro osv... revolutionerande:JA, cool: otroligt, tekniskt mästerverk: ja! , vacker: mja...
Försöker inte hacka ner på andra människors smak, tänker mer på att jag inte riktigt såg tråden så framför mig.

Jag har nog bredare bilsmak än de flesta. Urquattron är inte vacker som Aston Martin DBS, men en quattro på tvären i skogen med gruset sprutande från alla fyra är vackert i sig. Mondeo ST200 däremot, nä, det är bara en påplastad ful mondeokombi i mina ögon.

Skrivet av Shimonu:

Det kom ett 'men' sen också. Hans poäng är ju att vissa kommer med argument om tekniska aspekter för bilen när tråden helt handlar om utseende.

DS:en har också utseendemässiga kvaliteter, även om jag erkänner att jag svävade ut lite med tekniskt mumbojumbo.

Permalänk
Medlem

Modern:

Alfa Romeo 159 av senaste sort.

Vad gäller klassikern så är det sjukt svårt då det från 80 och bakåt gjordes så ofantligt mycket spännande bilar utseendemässigt....

Klassiker:

60-tals Sting Ray.

Permalänk
Medlem

Finns många riktigt snygga bilar. Kan inte bestämma vilken som är snyggast. Men hade jag väldigt gott om pengar skulle jag köpa dom här 3.

Nissan Skyline Gtr -69 (sommar glidare)

Ferrari 458 Italia (sommar leksak)

Ford Raptor (Bruks)

Permalänk
Medlem

Toyotas kommande FT86 ser grymt bra ut enligt mig konceptbild då jag är osäker på vart och om jag ens kan hitta en bild på en existerande FT86:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

http://newcarelease.com/wp-content/uploads/2011/05/2012-Toyot...

Toyotas kommande FT86 ser grymt bra ut enligt mig konceptbild då jag är osäker på vart och om jag ens kan hitta en bild på en existerande FT86:a

Ja den har dom verkligen lyckats med! Bara den kommer ut nån gång också så man får se den på gatan

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

http://newcarelease.com/wp-content/uploads/2011/05/2012-Toyot...

Toyotas kommande FT86 ser grymt bra ut enligt mig konceptbild då jag är osäker på vart och om jag ens kan hitta en bild på en existerande FT86:a

Den fanns med i GT5 har jag för mig, bakdelen var dock inte lika snygg som fram.

Permalänk

Alla mustanger är vackra men just denna har jag fastnat för

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Nej fy fan, det där var ingen vacker mustang. Då kan du ju lika gärna skaffa en Nissan Skyline. Kolla första träffen på google pics så ser du vad jag menar.

Det där är helt enkelt för mycket kladd för min smak. Våldtäkt skulle jag nog säga.

Permalänk
Medlem

p14 bilar a'la FastFurious

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90