Har en fråga ang fps, förlorar jag fps på detta sättet?

Permalänk

Har en fråga ang fps, förlorar jag fps på detta sättet?

Jag har datorn kopplat via grafikkortet till dataskärmen, och för ljudet har jag kopplat grafikkortet till en förstärkare via hdmi, det slog mig att nu blir ju förstärkaren som en extra skärm, förlorar jag mycket fps när jag gör såhär? nån som vet?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Antielefant

Nej.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Nej, även om nu förstärkaren visar bild kommer det vara samma bild som renderas för både förstärkaren och din skärm. Med andra ord blir det inget extra jobb för grafikkortet och därmed ingen förlorad prestanda

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Så ni menar att om jag hade kopplat in tex 2 skrärmar brevid varandra som är klonade, samma bild på 2 skärmar, ger inte det nån fps förlust?
Man tänker ju att grafikkortet ska ge samma höga upplösning till 2 skärmar, det borde bli en prestandaförlust, hur funkar det med ATI Eyefinity? är det en extend eller räknas det som en helt egen skärm? skärm nummer 2?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Så ni menar att om jag hade kopplat in tex 2 skrärmar brevid varandra som är klonade, samma bild på 2 skärmar, ger inte det nån fps förlust?
Man tänker ju att grafikkortet ska ge samma höga upplösning till 2 skärmar, det borde bli en prestandaförlust, hur funkar det med ATI Eyefinity? är det en extend eller räknas det som en helt egen skärm? skärm nummer 2?

Om du klonar skärmarna renderar grafikkortet samma bild till skärmarna, dvs inget extrajobb då den ska rendera ett spel i t.ex. 1920*1080 och skickar det till 2 skärmar.
Ang. eyefinity så räknar den alla skärmar som en stor så du får en total bildyta på 5760*1080 om du kör med 3 full HD-skärmar, dvs typ 3 ggr så mycket jobb för grafikkortet.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet