Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, ja, om det där blir vanligt så kommer väl Copyswede med en ny klausul :
"Allt som kan stoppas in i något annat och användas för lagring tar vi ut avgift på."

Hur är det med den mänskliga hjärnan förresten. I min egen kan jag komma ihåg hela låtar och delar av filmer och böcker !
Varför avgiftsbeläggs inte BB för de lagringsmedia som skapas där varje dag i massor ?!

Skulle väl bara fattas att de avgiftsbelägger fortplantningsorgan eftersom det kan ge upphov till nya privatkopierare *host (Piratkopirerare, som Copyswede egentligen ser det som).

Permalänk

Fast jag tycker inte att det här riktigt förtjänar den extrema reaktionen det verkar ha skapat. Hans uttalande målar i min åsikt upp en ganska bra bild av hur kontroll av illegal fildelning och allt vad det kan tänkas heta har havererat bara för att mynna ut i en lag som inte direkt ändrar något. Om jag köper en ordentlig extern hårddisk så kan den antagligen rymma nerladdat material för långt över 100 kr. Det är fortfarande lönsamt i slutet.

Visa signatur

"There's a time and place for everything, but not now." - Professor Oak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Lundgren:

Fast jag tycker inte att det här riktigt förtjänar den extrema reaktionen det verkar ha skapat. Hans uttalande målar i min åsikt upp en ganska bra bild av hur kontroll av illegal fildelning och allt vad det kan tänkas heta har havererat bara för att mynna ut i en lag som inte direkt ändrar något. Om jag köper en ordentlig extern hårddisk så kan den antagligen rymma nerladdat material för långt över 100 kr. Det är fortfarande lönsamt i slutet.

Men det är inte illegal fildelning privatkopieringavgiften är till för.
Den är en avgift på helt legal Privat (inte pirat) kopiering.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Lundgren:

Fast jag tycker inte att det här riktigt förtjänar den extrema reaktionen det verkar ha skapat. Hans uttalande målar i min åsikt upp en ganska bra bild av hur kontroll av illegal fildelning och allt vad det kan tänkas heta har havererat bara för att mynna ut i en lag som inte direkt ändrar något. Om jag köper en ordentlig extern hårddisk så kan den antagligen rymma nerladdat material för långt över 100 kr. Det är fortfarande lönsamt i slutet.

Det kan det ju givetvis göra men hobbyfotografen som enbart har sina egna foton varför ska han betala?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Erik Lundgren:

Fast jag tycker inte att det här riktigt förtjänar den extrema reaktionen det verkar ha skapat. Hans uttalande målar i min åsikt upp en ganska bra bild av hur kontroll av illegal fildelning och allt vad det kan tänkas heta har havererat bara för att mynna ut i en lag som inte direkt ändrar något. Om jag köper en ordentlig extern hårddisk så kan den antagligen rymma nerladdat material för långt över 100 kr. Det är fortfarande lönsamt i slutet.

Fast de är vell där felet ligger? varför ska alla bli "straffade", jag som köper mina hårdiskar för lagra mina bilder på varför ska jag betala en avgift för att jag kan lagra illegalt material?... Ska man börja betala fortkörningsböter när man köper bil med för att de går att köra för fort?...

inte menat mot dig så ta inte illa upp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik Lundgren:

Fast jag tycker inte att det här riktigt förtjänar den extrema reaktionen det verkar ha skapat. Hans uttalande målar i min åsikt upp en ganska bra bild av hur kontroll av illegal fildelning och allt vad det kan tänkas heta har havererat bara för att mynna ut i en lag som inte direkt ändrar något. Om jag köper en ordentlig extern hårddisk så kan den antagligen rymma nerladdat material för långt över 100 kr. Det är fortfarande lönsamt i slutet.

Det rör sig om privatkopiering. Att ladda hem något utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse är fortfarande precis lika otillåtet. Eller att bryta kopieringsskydd för att kunna privatkopiera exempelvis en DVD.

Det är stor skillnad på privat och pirat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Fast de är vell där felet ligger? varför ska alla bli "straffade", jag som köper mina hårdiskar för lagra mina bilder på varför ska jag betala en avgift för att jag kan lagra illegalt material?... Ska man börja betala fortkörningsböter när man köper bil med för att de går att köra för fort?...

inte menat mot dig så ta inte illa upp

privatkopiering är inte illegalt material.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Copyswede: Ni har fel. Hoppas era medarbetare får söka nya jobb snart.

§ 1 + att artikelförslag bör lämnas in via "Rätta artikeln"
Permalänk
Medlem

hårddisk+karbinett för mig i framtiden iallfall.

Men det kanske jävlarna också lägger avgift på snart?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Usch blir ju arg men här är även listan av hur pengarna fördelats under 2010 till de olika grupperna:
Dramatiker 17,91

Skrivet av Dinoman:

Någon som privatkopierat mycket Teaterstycken på sistone?

Jag påpekade det i någon tidigare tråd också, den fördelningslistan gör det bara så jvla uppenbart att det hela bara handlar om att använda en luddig lag för att mjölka så mycket pengar som möjligt. Precis som teatern skulle ha enorma problem med privatkopiering.

Går detta igenom så bryr jag mig inte om det blir dubbelt så dyrt och 3 veckor väntan på att beställa från utlandet men tänker inte låta en krona gå till deras skit.

Permalänk
Medlem

Kan vi få en omröstning som visar hur många som använder sig utav privatkopiering?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Hela den här grejen är bara löjligt. Hårdiskar används i dagens läge till bra mycket mer än bara piratkopiering och jag tycker inte att Copyswede har tillräckligt med konkreta fakta för att dom ska få fram det här förslaget. Genom det här lagförslaget eller var det nu är så är det ju Copyswede som tjänar pengar på det och inte dom som blir utsatta för piratkopieringen t.ex artister eller film företagen.

Jag kan gå med på det här lagförslaget eller vad det nu är på ett villkor och det är att dom gör det lagligt att piratkopiera och det är lika osannolikt som att man skulle behöva betala extra för något man kanske inte kommer att göra under hela sitt liv. Men om det går igenom betalar vi en extra summa för lagringsmedier som troligen kommer knappt kommer gå till dom som blir utsatta. Vad är det för mening med Copyswede's förslag egentligen jo att Copyswede ska tjäna pengar på det dom påstår är bara för piratkopiering...

Hm bibliotek kan inte piratkopiering kopplas till det? Man lånar t.ex en film och kollar en gång sen lämnar man tillbaka den? Varför gör vi inte så att vi får kolla och ladda ner en viss mängd film och musik i månaden/året och man får inga nya förrens man har tagit bort dom andra och att man kan få böter om man inte tar bort dom i tid? Det låter mycket bättre än att man kan få böter på flera miljoner eller värre bara för att man laddat ner ett par filmer/låtar från Internet som är så öppet för alla som vill utforska.

Permalänk
Medlem

Men för fan nu får det räcka. Hur gamla är ni härinne?

Det handlar inte om Piratkopiering läs för helvete.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Kan vi få en omröstning som visar hur många som använder sig utav privatkopiering?

Jag gjorde det med Johan Kindes senaste "Lustans Lakejer" och jag tror inte att han har något emot att jag kopierade skivan för att ha den i bilen.

Kan givetvis ha fel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Och varför vill du betala flera gånger för det då? TROLLalalala....

EDIT: Felciterat, kan inte hitta den jag ville citera o_O Den personen påstod iaf att han kopierar över massa musik till usb för att ha i bilen.

Jag fattar inte logiken. Du kopierar över till SD för att CD är otympligt. Du överför från lagringsmedia A till B, varför ska artisten få ersättning för att DU inte vill använda FÖRÅLDRAD teknik A?
Om du inte haft lagringsmedia B hade du väl för f*n inte köpt en extra kopia av A som du haft i bilen?

Hur är det rätt att tvinga folk betala för en teknik som de inte ens vill ha att göra med?
Visst, vissa kanske vill ha kvar CD-skivor etc, men jag är övertygad om att de flesta som privatkopierar gör det för att bli av med en hög skivor och istället ha allt samlat på ett litet usb-minne...

Jag förstår verkligen inte logiken i denna avgift..

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Såg precis en film på dvd och möttes av den vanliga välkomstskärmen:
"Denna film får inte kopieras ens för privat bruk"

Då är denna instruktion inte laglig enligt copysweden? Ska de inte börja med att se till att deras budskap finns med på alla filmer som vi köper. Detta eftersom vi enligt lag får privatkopiera och dessutom betalar för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Men för fan nu får det räcka. Hur gamla är ni härinne?

Det handlar inte om Piratkopiering läs för helvete.

Jo, detta har säkert påpekats runt 20 gånger i den här tråden nu.

Dock har jag ändå viss förståelse för att folk hela tiden förväxlar dessa två ord :
Dels är orden mycket lika. Ordet privatkopiering förekommer knappast annars, utom i sådana här diskussioner.
Däremot ordet piratkopiering nämns väldigt ofta.
Hjärnan har en tendens att självkorrigera ord, när man läser, till det man tror att det står och ignorera små felstavningar och omkastningar av bokstäver.
Därför kommer många att läsa fel på detta ord "privatkopiering" oavsett hur mycket man gör för att påpeka det.

Dels så är det garanterat en avsiktlig taktik från Copyswede's sida. Vad de egentligen vill ha extra betalt för att "uteblivna" inkomster till följd av piratkopiering dvs en "piratkopieringsavgift". Det stöds ju också av deras egna skrivelser och uttalanden om piratkopiering.
Dock skulle de inte ha lagligt stöd att ta ut en sådan kollektiv bestraffningsavgift.
Däremot har de enligt någon mysko EU förordning tydligen rätt att ta ut privatkopieringsavgifter, så de kallar därför avgiften för detta istället, trots att sådan kopiering knappt förekommer.

De skiter dock i vad de kallar det för. Allt som gör att de kan dra in pengar duger. Om logiken inte går ihop för fem öre struntar de i.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Men ush, har bara privatkopierat typ 2 gånger och då genom cd-skivor. Sjukt att man är tvungen att betala för något man inte använder Vet någon om man betalar avgifter på typ iPhone förresten? Kan ju inte privatkopiera på den(?)

Permalänk
Skrivet av Umiss:

EDIT: Felciterat, kan inte hitta den jag ville citera o_O Den personen påstod iaf att han kopierar över massa musik till usb för att ha i bilen.

Jag fattar inte logiken. Du kopierar över till SD för att CD är otympligt. Du överför från lagringsmedia A till B, varför ska artisten få ersättning för att DU inte vill använda FÖRÅLDRAD teknik A?
Om du inte haft lagringsmedia B hade du väl för f*n inte köpt en extra kopia av A som du haft i bilen?

Hur är det rätt att tvinga folk betala för en teknik som de inte ens vill ha att göra med?
Visst, vissa kanske vill ha kvar CD-skivor etc, men jag är övertygad om att de flesta som privatkopierar gör det för att bli av med en hög skivor och istället ha allt samlat på ett litet usb-minne...

Jag förstår verkligen inte logiken i denna avgift..

Det är väl just det dom vill ha betalt för. Även om du skulle kopiera från din dator till ett USB-minne så vill dom ha betalt även för det.

Permalänk

Då borde det vara lagligt att piratkopiera nu då eftersom man betalar en avgift för det eller?

Född fri, skattad till döds

Permalänk
Medlem

http://www.downforeveryoneorjustme.com/www.copyswede.se
Den lär ju stanna nere så länge dom retar upp alla sveriges datorfantaster.

Permalänk
Medlem

Kollektiv bestraffning är fel väg att gå Copyswede.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Truckerhate:

Då borde det vara lagligt att piratkopiera nu då eftersom man betalar en avgift för det eller?

Född fri, skattad till döds

Fast vart annat inlägg handlar om att det är skillnad på privat och pirat. Lär gärna igenom något valfritt inlägg i tråden innan du skriver ;).
Det handlar alltså INTE OM PIRATKOPIERING!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dozix:

http://www.downforeveryoneorjustme.com/www.copyswede.se
Den lär ju stanna nere så länge dom retar upp alla sveriges datorfantaster.

Hahaha. Det är inte rätt väg att gå. Verkligen inte. Men roligt är det.

Installera tillägget wot i forefox och se vad folk har sagt om sidan. Haha. Riktigt dålig rating. Tillägget varnar för dålig reliability och trustworthynes på deras hemsida. Nästan lka fel, men också nästan lika roligt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Det är väl just det dom vill ha betalt för. Även om du skulle kopiera från din dator till ett USB-minne så vill dom ha betalt även för det.

Jag har ju redan betalat för usb-minnet? Faktumet kvarstår ju att jag inte vill ha en cd-skiva, vilken är den form de säljer i?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Det är väl just det dom vill ha betalt för. Även om du skulle kopiera från din dator till ett USB-minne så vill dom ha betalt även för det.

ja jo, det är ju det han konstaterade. Det alla här har konstaterat. Vi fattar det också.

Frågan är återigen, varför? Det är helt jävla ologiskt.

Permalänk

CopySwede

är ett organ för upphovsmakare för nöje film musik

Men oavsett om de finns lagar de stödjer sig på så är det ren sker stöld av pengar Copyswede sysslar med

Då jag gör en säkerhetsbackup på mina foton eller mina datorer betalar jag kopierings ersättning till ex Madonna.

De är lagviserad stöld av privatpersoners pengar.

Jag kopierar INTE musik Jag Kopierar inte filmer

Copyswede håller också på med att införa skatt på interna hårdiskar..

Detta betyder att generellt att Då du köper din dator betalar du Artisters inköp av privata Boing 747 det innebär att du betalar för artisters lyxliv undertiden du har svårt att få pengarna att räcka till El Hyra och mat.

Avskaffa lagar som legaliserar stöld!!

PS du betalar redan extra skatt på din dator i form av extra skattetillägg för att sponsra Arnold S Hummer samling på 345 hummers (lyxbilar etc)

Permalänk
Medlem

En sak förstår jag inte, men hoppas att någon kan förklara.

Går pengarna direkt till copyswede? Eller till artister, skådespelare etc
Och varför just till copyswede? Hade vem som helst kunnat utnyttja den lagen?

Hade kunnat kolla deras hemsida, men självklart är den nere.. Hack attack? =P

Permalänk
Medlem

Så det är okej att starta en typ dc hubb för mina nära o bekanta, där vi laddarhem varandras skivor som vi själva lagt in? Det är väl vad denna lagen är till för?
Då vi alla känner varandra och på så vis privatkopierar vi melaln varandra?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Jag tänker då aldrig köpa ett lagringsmedium i Sverige igen, aldrig.
Det är inte så att avgiften är hög eller att jag inte kan betala den, tvärtom, jag garanterar att det blir dyrare att beställa hårddisken direkt från Kina eller Usa med frakt och allt men det kommer det vara värt. Miljöpåverkan? bryr mig inte, detta är en principsak. Enligt lag är kollektiv bestraffning olagligt, tydligen inte kollektiv avgiftsbeskattning. Det är av precis samma anledning jag heller ALDRIG kommer betala Radiotjänst ett jävla öre, om jag så ska bo i en egen byggd friggebod ute i skogen utan varken tv, digital marksignal eller internet.

Copyswede och Radiotjänst är två bolag som nyttjar en redan urkorkad lag, de vi ska rasa mot är egentligen dessa dumma politiker som låter lagarna existera och utnyttjas. Sen den som är en sådan landsförrädare att de överhuvudtaget tar ett jobb åt en sådan organisation borde verkligen överväga sina prioriteringar i livet.