Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Varför fanboy?"

När ärkerivaler som Intel, AMD och Nvidia är på tapeten blir det heta diskussioner i SweClockers forum. Signaturen Peter undrar varför vissa envisas med att stötta ett företag i alla lägen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

*puts on flame suit*

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Det har nog mycket med att man fastnar för den första produkt man har som fungerar bra. Man färgas nog ganska mycket av egna tidiga erfarenheter.

Sen handlar det också mycket om att rättfärdiga och försvara sitt köp/val. Det spelar stort in.

Permalänk
Avstängd

Man köper väll vidare på de märket som man vet är bra och fungerar bra. Då rekommenderar man ju det till andra med.

Permalänk
Medlem

Amd när man har en tight budget , intel när man har en större budget, sen så är de smak och tycke också.

Permalänk

För att folk inte vågar erkänna att de har fel. Ta mig inte fel nu, jag må ha en AMD CPU just nu men skulle lika väl kunna byta till intel om jag kände för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxter:

Amd när man har en tight budget , intel när man har en större budget, sen så är de smak och tycke också.

Tråden handlar inte om vad som är bäst för ens budget. Utan att man väljer antagligen sämre saker för att det är just det märket. Som att köpa en dator för 20k idag och ta en amd cpu.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Inaktiv

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

På samma sätt väljer folk sitt favorit märke över prestandan som de andra kan erbjuda, dock ej helt säker på varför men jobbigt är det.

Permalänk
Medlem

För min del så har jag köpt asus, intel och Nvidia produkter bara för att de var de första jag köpte och aldrig har gjort mig besviken.

Kanske får betala ngn krona mer för de märkena men sålänge de inte presterar under förväntan eller går sönder så är jag nöjd, kommer ju dock börja fundera på andra märken såfort ngn del går sönder eller presterar alltför undermåligt utan anledning.

Permalänk
Medlem

Du glömde xbox vs ps3 vs pc Ne men tror att folk är rädda för att bli besvikna på sitt köp så de spär på att alla andras märken suger fast de oftast är lika bra/bättre.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Ja nu är det kört...

Nåväl, om man väljer ett över det andra så har man en anledning till det. Och vi alla tycker olika. Jag rekommenderar oftast, men inte bara, AMD när man ska bygga sin dator. Varför? Mera prisvärt, lämnar mer pengar över åt till exempel bättre grafikkort.

Men Apple tror jag inte att jag ska nämna mer än så här, för då utbryter, om redaktionen säger, sjätte världskriget här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Envisas vi med att köpa AMD, vilket fungerar utmärkt trots den billiga prislappen.. Så tvingas kanske Intel att sänka sina priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Tråden handlar inte om vad som är bäst för ens budget. Utan att man väljer antagligen sämre saker för att det är just det märket. Som att köpa en dator för 20k idag och ta en amd cpu.

Tråden handlar om amd vs intel vs nvidia vs amd de jag skrev rör väl amd vs intel eller vad säger du?

Permalänk
Medlem

Jag anser snarare att är man ett så kallat "fan boy" så har man gått över den här gränsen där man gör vettiga val mellan pris, kvalité och märke och istället så fokuserar man endast på ett enda faktor, vilket i detta och många andra fall är just märke.
Inte på något logiskt sätt är det smart att endast fokusera på ett enda faktor vilket oftast är övertydlig i diskussioner, då börjar man istället att bända faktum tills den passar in i ens teorem istället för att se objektivt på det hela, oftast är det rätt kul att läsa de diskussion som hettar upp dock =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det handlar väl bara om att få en bekräftelse av andra att man har gjort en bra affär... Dom flesta vågar inte stå ensamma i en grupp och vara nöjda med det dom köpt utan att dom kollar in läget och köper det alla andra köper... Det är lite fult att vara annorlunda och gå mot strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ihealzor:

För min del så har jag köpt 'xxxxx' produkter bara för att de var de första jag köpte och aldrig har gjort mig besviken.

Det där är nog tankarna hos den absolut största konsumentkvoten..

Permalänk
Entusiast

Personligen spelar det inte så stor roll, men kan säga att det har stor betydelse om den första varan av märke x inte fungerade korrekt/funkade korrekt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, den här frågan har jag ställt mig många gånger!
Jag har helt enkelt stöttat de som verkar bäst till det jag ska ha produkten till.
Just därför körde jag AMD runt perioden Duron 700 till Athlon 64. När Intel sedan lanserade Core-serien så drog de ifrån AMD, vilket även var punkten då jag gick över till Intel.
Kommer AMD ikapp med Bulldozer (vilket tyvärr ser lite mörkt ut) så skulle jag satsa på det till nästa system.

Samma sak gäller oavsett om det är CPU eller grafikkort jag köper. När det gäller mindre saker, t ex tillverkare av grafikkort (alltså inte AMD vs nVidia, utan t ex Asus vs Gigabyte) kan det väl hända att man kör på favoriten, men vad skadar det isåfall - produkterna är ju oftast ganska likvärdiga så länge som de har samma grafikkrets och typ/mängd grafikminne.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig till AMD, då jag tycker att det har fungerat bra mycket bättre än Intel. Sen så föredrar jag att "heja" på "underdogen"

Nu menar jag inte att AMD är ett litet företag, men 20% mot 78~ tycker jag är en lite för stor skillnad, ändå hänger dem med bra
----

Anledningen til att jag inte gillar Apple är för att dem föder upp fanboys, med sättet dem säljer saker. har du köpt en iphone, klart du ska ha en macbook så du kan koppla den, sen ska du såklart ha en router med ett äpple på, för det fungerar så mycket bättre än alla andras osvosvosv.
faktum är ett folket på apple är genier och gör såpass bra produkter att vanliga svenssons börjar falla i "fällan" gentemot att Apple är ett "status" företag, har du pengar, så har du en iPhone/iMac osvosvosv.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

För mig är det mest bekvämlighet, men sen är jag lite konstig på det sättet att jag är galet lojal mot.... ja, egentligen vad som helst en äppelsort, bilmärke, en färg så det är bara att jag känner att "det där är jag, och om nån hoppar på det(även om helt på bra grunder) så måste jag säga emot". Nu målar jag nog upp mig som lite lost i huvudet men sanningen ska väl fram.

Har försökt att intala mig själv att det blir AMD på båda fronter nästa gång men ärligt talat så vet jag att det omöjligt kommer hända.

Permalänk
Hedersmedlem

För att Apple är bäst, varför annars?

Nej men. Ofta handlar det ju om att man har bra erfarenheter med det företaget, och att man liksom vill försvara sina egna inköp, för man vill ju inte ha gjort ett dåligt köp själv.

Med det sagt så kommer ju den intressantaste delen av fanboyism på fråga: Varför man ska nedvärdera ANDRA företag? Om man tycker ett företag är så mycket bättre, kan man inte bara köpa av dem då och inte gnälla på andra om deras val?

"And so it begins, the epic shitstorm of our time."

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Post-purchase_rationalization

Förklarar varför folk köper en produkt över den andre fast den ej är bättre.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxter:

Amd när man har en tight budget , intel när man har en större budget, sen så är de smak och tycke också.

Snälla sweclockers har bevisat att, iaf när det gäller spel, klarar sig utmärkt på en processor med fyra kärnor runt 3.2ghz eller vad det var. Varför ska man köpa en dyrare intel CPU om en AMD är minst lika bra för ändamålet fast mycket billigare? Folk hänger upp sig för mycket på märket när de handlar och inte på "Vad ska jag använda min dator till" Ska man bara spela spel som kräver bättre grafikkort fast klarar sig med en lite sämre cpu, varför köpa en 2500k när man kan gå på en phenom II 965a och lägga mellanskillnaden på ett fläskigare grafikkort?

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

För min del föredrar jag att inte hålla på något av "lagen" eller företagen. Däremot så är det klart att man tycker om vissa företags produkter och agerande samtidigt som man inte tycker om det i vissa fall. I Nvidia vs AMD fallet struntar jag fullständigt i vilket då produkterna presterar likvärdigt och jag anser att båda företagen gör ett bra jobb med att driva utveckling och teknologi framåt

Permalänk
Medlem

Erfarenheter, det är anledningen/orsaken till det hela. inget konstigt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Själv köper det som är bäst, allt annat verkar stendumt.

Permalänk
Medlem

Man kan vara riktigt nöjd med produkterna från fabrikatet/missnöjd med produkter från andra fabrikat. Apple är väl "hatad" för dess höga pris/prestanda. Alltså inget de flesta på SweC lägger sina pengar på, likt Alienware fast i lugnare laget.

Intel och AMD har jag inget emot någon av dem. Men konkurrensen och variationen måste finnas så just nu föreslår jag ofta AMD och det är troligen AMD som driver min nästa dator.

Nvidia och AMD är dock en helt onödig sak att gilla/inte gilla. Båda ligger ungefär likadant i pris/prestanda och det som avgör mina val är prisklasserna.
Saknar något från AMD runt 4k, där 580 ligger och jag saknar något från Nvidia där 6950 ligger.

Självklart vill många försvara sin egen utrustning och föreslår Intel/AMD/Nvidia bara för att de själva har det.

Permalänk
Medlem

Finns olika anledningar.
1. Vettiga anledningar: Där man helt enkelt får bäst prestanda hos någon tillverkare eller den funktionaliteten man ej kan få hos konkurrenten. Då kan man bli en liten fanboy.

2. Tonårs anledningar så som att man vill berättiga sitt köp eller helt enkelt har för lite erfarenhet av "alla" tillverkare för att uttala sig eller att man någon gång haft problem med ena tillverkaren (tillverkningsfel) och bytt till en annan tillverkare och inte fått problem då det inte varit något måndags ex.

3. Trolla. Ja, man skriver att någon av dem är bäst för att man kan och tycker att det är kul hur folk reagerar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

efter sjukt jobbig erfarenhet utav ATI korten och dess drivers så köper jag hellre nvidia.

Bryr mig annars inte något särskilt

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag försöker hålla mig till AMD, då jag tycker att det har fungerat bra mycket bättre än Intel. Sen så föredrar jag att "heja" på "underdogen"

Nu menar jag inte att AMD är ett litet företag, men 20% mot 78~ tycker jag är en lite för stor skillnad, ändå hänger dem med bra

Det där kan jag inte annat än att hålla med om. Känner igen mig hur du tänker där. En del av anledningen till varför jag väljer AMD framför Intel är ju på grund av att dom varit oschyssta i marknaden i det förflutna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841