Kingston HyperX 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Lägger mitt namn i högen som köpte en från Inet

Ska man uppdatera FW innan man installerar Win7?
Har hört att det kan bli problem nämligen om man inte har ACHI igång från början man använder disken, eller det handlar bara om man kör Windows med det av från början?

Tror att det sker automatiskt om du har BIOS inställt till AHCI.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Lägger mitt namn i högen som köpte en från Inet

Ska man uppdatera FW innan man installerar Win7?
Har hört att det kan bli problem nämligen om man inte har ACHI igång från början man använder disken, eller det handlar bara om man kör Windows med det av från början?

När gällde det där erbjudandet?:p
Såg att dem sålde ut Corsair men inte Kingston:o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

När gällde det där erbjudandet?:p
Såg att dem sålde ut Corsair men inte Kingston:o

Var Force 3 för 999 i fredags och idag vid 11tiden Hyper X för 999kr på deras Sweclockers kampanj sida

Permalänk
Medlem

Köpte mig en force GT först men den avbeställde jag fort från CDON. Blev en för 999kr idag!

Inte ett dugg orolig för problem, in med senaste firmwaren och kör!

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Lägger också in mitt namn här XD
lyckades få tag på 2 st genom mobilen på jobbet xD.
och säg inte att man bara fick ta en, för det fanns 2 packet så det gick

Okej, nu är frågan, hur ska man installera allt för att slippa problem?
tänkte köra dom i raid 0.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Jag har ägt min HyperX 120 Gb i några veckor nu och har haft lite småproblem i form av att datorn har hängt sig grovt räknat var tredje dag, samt någon enstaka bluescreen. Inga sådana problem existerade innan jag installerade SSD:n och misstänker därför att det är denna som är boven i dramat.

Jag kör Windows 7 64-bit med AHCI-inställningen aktiverad och har testat uppdatera firmware till den på Kingstons hemsida som heter något med 332 avsedd för 120 Gb utan framgång. Det som händer är att istället för att få den gröna bocken, som enligt beskrivningen ska komma upp om uppdateringen lyckas, får ett rött kryss följt av att datorn bluescreenar. Är det någon som har varit med om samma sak eller liknande och har lyckats hitta en lösning?

I övrigt är jag nöjd med disken, uppstartstider i spel är ett minne blott.

Med vänlig hälsning
bomber

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair GT 120Gb
Köpte en Corsair Force3 120Gb i fredags för 999:-
Och en Kingston HyperX 120Gb idag för 999:-
Tänkte att koppla ihop två av dom till 240Gb.
Jag har ett ASUS Crosshair V Formula med sata 6Gb/s på Sydbryggan.
Går det på ett säkert sätt att köra raid 0, och vilka två är bäst att köra på?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bomber:

Jag har ägt min HyperX 120 Gb i några veckor nu och har haft lite småproblem i form av att datorn har hängt sig grovt räknat var tredje dag, samt någon enstaka bluescreen. Inga sådana problem existerade innan jag installerade SSD:n och misstänker därför att det är denna som är boven i dramat.

Jag kör Windows 7 64-bit med AHCI-inställningen aktiverad och har testat uppdatera firmware till den på Kingstons hemsida som heter något med 332 avsedd för 120 Gb utan framgång. Det som händer är att istället för att få den gröna bocken, som enligt beskrivningen ska komma upp om uppdateringen lyckas, får ett rött kryss följt av att datorn bluescreenar. Är det någon som har varit med om samma sak eller liknande och har lyckats hitta en lösning?

I övrigt är jag nöjd med disken, uppstartstider i spel är ett minne blott.

Känner igen mig i problemet med försök till uppdatering av firmware till version 332. Har inte lyckats ännu utan det blir som du beskriver det. Men däremot så får jag inte problem med hängningar som du beskriver, men någon enstaka bluescreen har jag fått. Har haft den i datorn nu ca 3½ månad, och bluescreensen har börjat komma nu senaste månaden - men en i veckan skulle jag uppskatta det till.

Men jag är nöjd trots allt.

Har senare köpt en Samsung 830 till min bärbara, den verkar definitivt stabilare.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem

akkurat bestilt:)

Permalänk
Medlem

Installerade min igår så nu får vi se om systemet är stabilt i längden. Den klarade natten i alla fall. För er som har problem med att enheten inte dyker upp i firmware-updateraren: byt SATA-kontroller, det funkade för mig

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Hittills har disken fungerat fint för mig, ingen BSOD eller liknande.
Riktigt snabb app-loading.

EDIT: Om någon skulle få problem med disken så testa att köra med Intel® Rapid Storage Technology Enterprise Driver, många som blivit hjälpa av den på OCZ forum.
Principen borde vara densamma då de bygger på liknande kontroller.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Grymt bra diskar XD Nöjd som satan!

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Samma här nöjd också, men fick min första BSOD nyligen när jag spelade Skyrim men det kan också ha varit för att jag pushade grafikkortet långt mer än det orkar, maxade alla inställningar och upplösningen på 1920x1200.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Prestanda på SATA II

Lite "nyttig" info! (avgör själva)..
Kör disken atm i min burk (som i sign) och här kommer test resultatet på SATA II AHCI med AS SSD Bench.. (BILD)

Snarliknande resultat i CrystalDiskMark.

Runt 20s Boottime.
Och Ang BSODs använd korrekt controller (inte marvell) samt se till att ha allt på ahci (i mitt fall 3 settings).. intel rapid storage etc.
Inte haft en enda..
Ang att uppdatera firmware.. Inte ett enda problem när jag gjorde det precis som följande.

1. Ploppa in disken.
2. Boota från din tidigare disk.
3. Tanka ner toolset från tillverkarns hemsida.
4. Kör och följ intruktionerna.
5. Klart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Lite "nyttig" info! (avgör själva)..
Kör disken atm i min burk (som i sign) och här kommer test resultatet på SATA II AHCI med AS SSD Bench.. (BILD)
http://imageshack.us/photo/my-images/546/asssdbenchkingstonsh...

Snarliknande resultat i CrystalDiskMark.

Runt 20s Boottime.
Och Ang BSODs använd korrekt controller (inte marvell) samt se till att ha allt på ahci (i mitt fall 3 settings).. intel rapid storage etc.
Inte haft en enda..
Ang att uppdatera firmware.. Inte ett enda problem när jag gjorde det precis som följande.

1. Ploppa in disken.
2. Boota från din tidigare disk.
3. Tanka ner toolset från tillverkarns hemsida.
4. Kör och följ intruktionerna.
5. Klart..

Jag kör utan Intel RST och det funkar finfint, bara installerat drivisar för chipset, ljudkort, nätverk och grafikkort.
Tror även jag definitivt att felet kommer från Marvell som inte lyckas hålla jämna steg och kanske skickar fel data till SSDn som ställer till det på något sätt.

Kan nu i efterhand tillägga att BSOD'n berodde mer på mitt fel än SSDn då jag hade glömt att koppla in ett par av chassifläktarna och det helt enkelt blev för varmt för grafikkortet.

EDIT: Inte heller uppdaterat FW på disken. Hoppas jag slipper strula med sånt framöver också bara. Har man någon prestanda att hämta hem på att uppdatera?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av bomber:

Jag har ägt min HyperX 120 Gb i några veckor nu och har haft lite småproblem i form av att datorn har hängt sig grovt räknat var tredje dag, samt någon enstaka bluescreen. Inga sådana problem existerade innan jag installerade SSD:n och misstänker därför att det är denna som är boven i dramat.

Jag kör Windows 7 64-bit med AHCI-inställningen aktiverad och har testat uppdatera firmware till den på Kingstons hemsida som heter något med 332 avsedd för 120 Gb utan framgång. Det som händer är att istället för att få den gröna bocken, som enligt beskrivningen ska komma upp om uppdateringen lyckas, får ett rött kryss följt av att datorn bluescreenar. Är det någon som har varit med om samma sak eller liknande och har lyckats hitta en lösning?

I övrigt är jag nöjd med disken, uppstartstider i spel är ett minne blott.

Med vänlig hälsning
bomber

Vill minnas att det inte går att uppdatera firmware på disken om du kör windows från den (det står nog så i instruktionerna iallafall).
Måste ha den som en sekundär enhet vid uppdateringen. Kanske det som spökar. Kanske går att plugga i disken hos en polare och göra uppdateringen där istället.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Entusiast

Jaha, då måste jag alltså skruva upp min stationära för att uppdatera disken som trillade in igår.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jaha, då måste jag alltså skruva upp min stationära för att uppdatera disken som trillade in igår.

Kollade just instruktionerna på kingstons hemsida och jag har fel för mig. Du måste köra AHCI och windows 7 för att det ska funka, sorry..

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aqualize:

Har köpt hem 3 st till jobbet. Det skulle vara snabba SSD var kravet. Folks berättelser om Corsair här gjorde att jag inte vågade chansa på dem. Ingen hade ju hört något alls om Kingstons så jag tänkte bättre inget än negativt.
2 kommer köra linux och 1 windows. Jag rapporterar om jag hör om problem med dem.

Vad är det för problem med Corsair? Jag sitter på en Corsair Force GT 3 och har inga som helst problem, den bygger även på samma controller som Kingston HyperX (SandForce® Controller SF-2281), så då bör de även ha samma problem i så fall

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av benonikenobi:

Kollade just instruktionerna på kingstons hemsida och jag har fel för mig. Du måste köra AHCI och windows 7 för att det ska funka, sorry..

/ Benjamin

Så installera Windows först och uppdatera sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så installera Windows först och uppdatera sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska gå att ändra med Regedit, finns att googla. Men är mer rekommenderat att köra en ren installation med AHCI aktiverat i bios så det blir rätt hela vägen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FireFox:

Ska gå att ändra med Regedit, finns att googla. Men är mer rekommenderat att köra en ren installation med AHCI aktiverat i bios så det blir rätt hela vägen.

Tänkte på uppdatering av firmware, inte AHCI. Det hade jag tänkt att ställa in innan jag trycker in disken. Jag blir glad om jag kan uppdatera efter installation så jag slipper öppna min stationära.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så installera Windows först och uppdatera sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ska ju gå enligt de själva iallafall. Själv uppdaterade jag disken när den satt som sekundär disk på min gamla win 7 installation (som låg påmin dåmera fulla intel ssd). Tänkte att ifall disken skulle vara buggig så riskerar jag inget konstigt vid själva ominstallationen av windows som jag tänkte lägga på hyperx.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tänkte på uppdatering av firmware, inte AHCI. Det hade jag tänkt att ställa in innan jag trycker in disken. Jag blir glad om jag kan uppdatera efter installation så jag slipper öppna min stationära.

Oj jag måste ha läst fel, tror det går inte att uppdatera när disken sitter som main.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Oj jag måste ha läst fel, tror det går inte att uppdatera när disken sitter som main.

På deras hemsida http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp står det så här:

This 332 Firmware update is designed for Windows 7, AHCI mode and must be run in the OS as "Administrator". The update procedures are included in your download. To begin your download, select the appropriate drive capacity from the list below.

Om man tittar under faq ställs frågan: Can I connect the SSD to a Windows 7 computer using an external enclosure to update the firmware?
och svaret är: No, the drive must be connected to a SATA port on your computer. The update can be performed with the SSD as primary or secondary drive.

Det viktiga är tydligen att man måste köra windows 7 och ahci för att det ska funka

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

På deras hemsida http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp står det så här:

This 332 Firmware update is designed for Windows 7, AHCI mode and must be run in the OS as "Administrator". The update procedures are included in your download. To begin your download, select the appropriate drive capacity from the list below.

Om man tittar under faq ställs frågan: Can I connect the SSD to a Windows 7 computer using an external enclosure to update the firmware?
och svaret är: No, the drive must be connected to a SATA port on your computer. The update can be performed with the SSD as primary or secondary drive.

Det viktiga är tydligen att man måste köra windows 7 och ahci för att det ska funka

/ Benjamin

Kan medge att jag inte kollat hos Kingston hur det ser ut på deras site, däremot var jag tidigare mer inne på en V3 MI och de kunde man inte uppdatera som primary. Tänkte att eftersom det är likadant chip så borde det vara detsamma även för HyperX.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av benonikenobi:

På deras hemsida http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp står det så här:

This 332 Firmware update is designed for Windows 7, AHCI mode and must be run in the OS as "Administrator". The update procedures are included in your download. To begin your download, select the appropriate drive capacity from the list below.

Om man tittar under faq ställs frågan: Can I connect the SSD to a Windows 7 computer using an external enclosure to update the firmware?
och svaret är: No, the drive must be connected to a SATA port on your computer. The update can be performed with the SSD as primary or secondary drive.

Det viktiga är tydligen att man måste köra windows 7 och ahci för att det ska funka

/ Benjamin

Goda nyheter för mig. Ett steg mindre när jag ska installera om laptopen med andra ord.
Steg ett är att lista ut hur jag kommer in i BIOS. Det är något snabbstartande typ så det blinkar bara till...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Delete eller F2 brukar det vara, bara testa o hamra på

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag kör utan Intel RST och det funkar finfint, bara installerat drivisar för chipset, ljudkort, nätverk och grafikkort.
Tror även jag definitivt att felet kommer från Marvell som inte lyckas hålla jämna steg och kanske skickar fel data till SSDn som ställer till det på något sätt.

Kan nu i efterhand tillägga att BSOD'n berodde mer på mitt fel än SSDn då jag hade glömt att koppla in ett par av chassifläktarna och det helt enkelt blev för varmt för grafikkortet.

EDIT: Inte heller uppdaterat FW på disken. Hoppas jag slipper strula med sånt framöver också bara. Har man någon prestanda att hämta hem på att uppdatera?

Märkte ingen direkt prestanda skillnad men min ssd kan ju inte fläska på ordenligt då jag kör sata II så svårt att säga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FireFox:

Delete eller F2 brukar det vara, bara testa o hamra på

Har ett svagt minne av att det är delete. Det svåra är bara att hinna trycka för det är verkligen ett snabbstartade bios. Senast tog det typ tre eller fyra försök innan jag lyckades pricka rätt för det bokstavligt talat bara blinkar förbi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24