Permalänk
Medlem

Intressant att 16:10 för spel leder här på swecklockers. Skulle man lägga in även datorarbete så kommer ledningen garanterat vara det dubbla. :D:D:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Intressant att 16:10 för spel leder här på swecklockers.

Vad är det som är intressant med det? Väntat resultat med tanke på hur fördelningen ser ut för gamers. Fler har 16:10 än 16:9 skärm fortfarande.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Vad är det som är intressant med det? Väntat resultat med tanke på hur fördelningen ser ut för gamers. Fler har 16:10 än 16:9 skärm fortfarande.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Det är klart att det är intressant eftersom det kommer en uppsjö av 16:9 skärmar dagligen med den fantastiska hd upplösningen 1920x1080 pixlar. Kanske dem flesta inte är så lättlurade ändå utan vill ha en vettig skärm dvs 16:10 och IPS. :D:D:D:D

Permalänk
Avstängd

Livslängden på en skärm är inte 2 månader om du nu trodde det.

Permalänk
Medlem

Spelar inte mig någon större roll. Kör dock 16:10 nu då jag bytte tillbaks till nuvarande skärm p.g.a ljusstyrkan. Annars är det same shit för mig

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Livslängden på en skärm är inte 2 månader om du nu trodde det.

Det har ju knappast med det att göra. Många uppdaterar ju sina skärmar när det kommer nytt.

Permalänk
Avstängd

Du får gärna tro att 16:10 är större än 16:9 om ett år. Vi tar upp den här diskussionen då. Ska bli kul att visa statistiken på hur 16:9 gått om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Spelar inte mig någon större roll. Kör dock 16:10 nu då jag bytte tillbaks till nuvarande skärm p.g.a ljusstyrkan. Annars är det same shit för mig

Jag tror helt enkelt att kol inte har den budget som krävs för en bra 16:10 skärm som tex dell U3011 eftersom han försvarar billiga tn skärmar 16:9 som kostar en tusenlapp. jag kan ju ha fel men märkligt är det att han är så besatt av ett bildformat att han avskyr alla andra.

Permalänk
Medlem

16:10. Spel har stöd för det. Större yta. Kanon.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Det är klart att det är intressant eftersom det kommer en uppsjö av 16:9 skärmar dagligen med den fantastiska hd upplösningen 1920x1080 pixlar. Kanske dem flesta inte är så lättlurade ändå utan vill ha en vettig skärm dvs 16:10 och IPS. :D:D:D:D

Nu har det inte så mycket att göra med att konsumenterna är lurade eller inte, utan behov och plånbok. Budgetskärmarna kommer i princip alltid i 16:9 format med TN-panel då dessa är billigare att tillverka. 3000kr för en Dell H2412 är mycket pengar för en person som nöjer sig med en billig BenQ-skärm runt tusenlappen. Alla ser (tyvärr) inte fördelarna med bättre paneler än TN eller för den delen fler pixlar på höjden.

Personligen föredrar jag 16:10 skärmarna (som ovan nämt) men tycker samtidigt det är bra att 16:9 finns för att täcka upp budgetsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

16:10. Spel har stöd för det. Större yta. Kanon.

Jag kunde inte sagt det bättre själv hihihiihi :D:D:D:D:D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har det inte så mycket att göra med att konsumenterna är lurade eller inte, utan behov och plånbok. Budgetskärmarna kommer i princip alltid i 16:9 format med TN-panel då dessa är billigare att tillverka. 3000kr för en Dell H2412 är mycket pengar för en person som nöjer sig med en billig BenQ-skärm runt tusenlappen. Alla ser (tyvärr) inte fördelarna med bättre paneler än TN eller för den delen fler pixlar på höjden.

Personligen föredrar jag 16:10 skärmarna (som ovan nämt) men tycker samtidigt det är bra att 16:9 finns för att täcka upp budgetsegmentet.

Jag håller med dig. Det finns ju många studenter etc som vill ha en skärm för en billig peng och då är det toppen att tn finns.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår mig inte på widescreen-psykosen. Jag gillar 4:3 men de håller på att försvinna. Skärmytan är helt enkelt så extremt mycket större. En 4:3 på 20 tum är ungefär 12 kvadrattum större än en 16:10 på 20 tum.

EDIT: Widescreen passar egentligen vårt synfält dessutom är 8/5 = 1.6 ~ 1.618 och många hävdar att gyllene snittet (det sista talet) är attraktivt att ha som proportion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du får gärna tro att 16:10 är större än 16:9 om ett år. Vi tar upp den här diskussionen då. Ska bli kul att visa statistiken på hur 16:9 gått om.

Nu blir det lite sandlåda, jag bryr mig inte ett dugg om 16:9 går om eftersom dem panelerna inte är intressanta för mig. Kommer det däremot en 30 eller större panel i 16:9 formatet som har högre upplösning än 2560x1600 då köper jag en direkt.

Permalänk

Om 16:9 på Wikipedia stod med "16:9 provides better economic cut (panelization) in existing TFT LCD fabs." vilket är en förklaring till den stora växande 16:9 marknaden. Skärmarna är helt klart i budget/mellansegmentet där kvalitén inte är Prio 1. Dock så säljs de med alla möjliga reklam citat som "Snabb Gamingskärm", 120 Hz 3d och dittan och dattan.
Tyvärr, så låga upplösningar och med ganska "kass" bild som dessa generellt har duger de inte för seriöst spelande, inte i alla fall för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Nu blir det lite sandlåda, jag bryr mig inte ett dugg om 16:9 går om eftersom dem panelerna inte är intressanta för mig. Kommer det däremot en 30 eller större panel i 16:9 formatet som har högre upplösning än 2560x1600 då köper jag en direkt.

Skulle bara säga det att jag faktiskt inte gillar 16:9 som du tror. Jag hoppas att min nästa skärm är 1,85:1 eller 21:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Skulle bara säga det att jag faktiskt inte gillar 16:9 som du tror. Jag hoppas att min nästa skärm är 1,85:1 eller 21:9.

Okej??? Det lär nog dröja innan 21:9 skärmar kommer men då krävs det väl stora skärmar i det bildformatet? Kommer det tex en 32 i 21:9 med upplösningen 2560 och uppåt och det blir mainstream då är det kanon. Jag skulle helt klart kunna köpa en sådan skärm då.. :D:D:D

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för spel man spelar.
CS= 4:3
WC3= 16:10
Övriga tex cod osv = 16:9

Kör atm 16:10

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Så bred som möjligt Så länge det är en 24 tums skärm med 1080 pixlar på höjden så känner jag inte att den är för liten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Vad är det som är intressant med det? Väntat resultat med tanke på hur fördelningen ser ut för gamers. Fler har 16:10 än 16:9 skärm fortfarande.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Ursäkta för lite off-topic, men intressant att de fortfarande skriver ATI.

Själv föredrar jag, likt många andra, 16:10. Dock så har det väl mer med antalet pixlar på höjden att göra (1920x1080 vs 1920x1200). U2711 är ju t.ex. väldigt trevlig och har både högre PPI och fler pixlar på höjden än min nuvarande 24" 16:10 1920x1200 (och vore ett givet köp ifall jag skulle köpa en skärm idag).

Permalänk
Medlem

Tycker faktist 16:9 är soft, sitter på 40" på nåra decimeters håll, högre än detta så får man ju titta uppåt med hela huvet...
På mindre skärmar som tex 20" kan ju vara bättre med 16:10... Jag skulle kunna köra på ännu bredare skärm så man får plats med flera webbsidor på bredden, enklare att se åt sidan än uppåt. Sitter man långt ifrån så kan ju en högre vara bra dock, 16:9 är ju något bättre för filmformat men nu verkar man få tjocka svarta kanter på dom också tokigt nog. Som jag sitter nu kan jag alltså ha en bredare men ej högre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tycker faktist 16:9 är soft, sitter på 40" på nåra decimeters håll, högre än detta så får man ju titta uppåt med hela huvet...
På mindre skärmar som tex 20" kan ju vara bättre med 16:10... Jag skulle kunna köra på ännu bredare skärm så man får plats med flera webbsidor på bredden, enklare att se åt sidan än uppåt. Sitter man långt ifrån så kan ju en högre vara bra dock, 16:9 är ju något bättre för filmformat men nu verkar man få tjocka svarta kanter på dom också tokigt nog. Som jag sitter nu kan jag alltså ha en bredare men ej högre skärm.

Ja men det är en stor skillnad med en tv i 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ja men det är en stor skillnad med en tv i 16:9

Använder den ju som datorskärm, pixelmappat & allt så vad skulle vara skillnaden, för att den är stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Jag förstår inte vad det skulle ha med 16:9 / 16:10 att göra.

En gamingskärm är en skärm som är specialanpassad för gaming och marknadsförs som en gamingskärm.

Hur som helst trevligt att se att du ångrat dig och nu inser att vi stadigt gått mot högre upplösningar.

Har du förövrigt något som helst faktamässigt stöd för att 16:9 skulle ha stagnerat utvecklingen? Baserat på din motivering låter det allt annat än trovärdigt och de fakta som jag presenterade talade snarare i motsatt riktning.

Ptja, 16:9 marknadsförs ju inte direkt med bildkvalitet som främsta argument, jämför ledhysterien i TV-världen. Det må ge ljusstyrka, men ligger långt efter de bättre plasmorna. Väger man sedan in prestanda/krona så blir det än värre.

Högre upplösningar? Utvecklingen har ju som sagt var stått stilla i 16:9 segmentet (i alla fall den delen som kan benämnas som konsumentvänlig). I denna del återfinns gamingskärmarna, med en bildkvalitet som är i paritet med det min skärm från 2004 presterar. I jämförelse med skärmar i mellansegmentet så ligger ju gamingskärmarna ljusår efter.

Anledningen till att 16:9 vunnit så stor popularitet är ju i första hand priset, vilket i sin tur beror på tillverkningsprocess samt paneltyp.

Vilka fakta har du presenterat som stödjer din tes? Ett halvrisigt resonemang avseende FoV och varför de spel som är optimerade för ett visst bildformat inte ser lika bra ut på andra. Personligen så sitter jag ju hellre med 60 svarta pixlar ovan/under och har möjligheten till 2 fullstora A4 stående på skärmen, något som jag inte sett på 16:9 i mellansegmentet (läs 3-6kkr)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Använder den ju som datorskärm, pixelmappat & allt så vad skulle vara skillnaden, för att den är stor?

Ja i den storleken är ju 16:9 inget att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Jag förstår mig inte på widescreen-psykosen. Jag gillar 4:3 men de håller på att försvinna. Skärmytan är helt enkelt så extremt mycket större. En 4:3 på 20 tum är ungefär 12 kvadrattum större än en 4:3 på 20 tum.

EDIT: Widescreen passar egentligen vårt synfält dessutom är 8/5 = 1.6 ~ 1.618 och många hävdar att gyllene snittet (det sista talet) är attraktivt att ha som proportion.

Nu blev det väl något fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Nu blev det väl något fel?

Ja självklart ska den andra relationen vara 16:10... :facepalm:

Permalänk
Medlem

16:9 är i princip bara bra för film. Som jag förstår det är den enda anledningen till att man har 16:9 skärmar påtryckningar från filmbranschen?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Ptja, 16:9 marknadsförs ju inte direkt med bildkvalitet som främsta argument, jämför ledhysterien i TV-världen.

Det där är ju inget som har med bildformatet att göra.

Det är knappast så att LED hysterin skulle uteblivit om TV apparaterna vore i 16:10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abflex:

En 4:3 på 20 tum är ungefär 12 kvadrattum större än en 16:10 på 20 tum.

...och varför skulle det vara intressant hur industrin marknadsför sina produkter? Det är ju bara att köpa en större skärm.