Extern lagring utan avgift till Copyswede

Permalänk
Melding Plague

Extern lagring utan avgift till Copyswede

Från och med den 1 september börjar kopieringsavgiften gälla även för externa hårddiskar och USB-minnen. För den som inte har lust att göda Copyswede finns dock flera möjligheter att skruva ihop egna lagringsenheter, helt utan att betala någon extra avgift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av er swec!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Ja, man gör ju vad som helst för att slippa den idiotiska avgiften.

Bättre att dom tar ut avgiften och släpper PIRAT-kopieringen fri. Känns som att det är detta denna avgiften kompenserar för...

Permalänk
Inaktiv

Lite off topic, men tycker det är riktigt roligt att ni släpper fler videos nu på senare dagar. Fortsätt med det, för det uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hoppas någon ser till att detta slopas snart

Permalänk
Medlem

Fajnt, vissa chassin har ju också hot-swohp-wuup-bay eller vad det heter i fronten.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Betalar hellre dubblet så mycket till komplett/inet osv för en otympligare lösning än att ge en enda krona till copyswed. CD/DVDs när man använde sådana beställde jag enbart från utlandet.

Har skrivit det innan, privatkopieringsavgiften ska naturligtvis ligga på mediet som tillåts kopieras, inte på mediet det kopieras till. Problemet för copyswed är ju att den lösningen skulle göra att de inte behövs då all fördelning skulle ske automatiskt och problemet för alla usla svenska artister och teaterfolk är ju att pengarna skulle fördelas rättvist.

Permalänk
Medlem

100-POÄNG till er!

Kan tänka mig att många (inkl. jag själv) en sånhär gång skulle vilja ge er pengar, tex via Flattr, eller direkta donationer till bankkonto. Fixa det så blir det nog lite extra pengar i kassan.

Jag betalar hellre 500kr till sweclockers än 1kr till copy-swede!

Permalänk
Medlem

Lite mer OffTopic;
Era HD-videos. Jag vet inte vad ni gör med dom. Men Youtube verkar inte tycka om dom alls. Jag har alltid problem att se era HD videos flytande. (10/100 fiberlina och har testat FF och Chrome, så jag är inte problemet.)

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

förlåt men herregud så jäkla onödigt, ja det är en idiotisk avgift som tas ut men en disk blir 100kr dyrare, att försöka bygga en egen extern blir ju minst 200kr dyrare hur man än vrider och vänder på det om man skall bygga den själv.

Fel ände att kämpa i?

Permalänk
Medlem

Alltid kul med videoklipp, ser att Komplett redan kört igång.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Bra SWEC! Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Komplett har ett litet paket med hdd m.m. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646676

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte det blev krångligt när Jonas och Emil hade bytt plats? mot hur dom sitter i fredagspanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

förlåt men herregud så jäkla onödigt, ja det är en idiotisk avgift som tas ut men en disk blir 100kr dyrare, att försöka bygga en egen extern blir ju minst 200kr dyrare hur man än vrider och vänder på det om man skall bygga den själv.

Fel ände att kämpa i?

Viljan att betala finns, dock inte till intresseorganisationer. Det är det som är grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

förlåt men herregud så jäkla onödigt, ja det är en idiotisk avgift som tas ut men en disk blir 100kr dyrare, att försöka bygga en egen extern blir ju minst 200kr dyrare hur man än vrider och vänder på det om man skall bygga den själv.

Fel ände att kämpa i?

Princip sak inget mer. Sedan som de sade Ebay saker är billiga så du hittar nog det billigare. Köpa en 1-2TB hårddisk och sedan en kabinett för 50kr på ebay så blir det billigare än en färdig lösning med eller utan Copyswede

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Pirate style and then again, NOT

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

är det inte avgift på minneskort också. då blir ju usb minnet en rejäl waste of time

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Pixmanina är ju annars sjukt billiga på just externa diskar iafall den jag tittade lite snabbt på

Permalänk
Medlem

mycket bra swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

förlåt men herregud så jäkla onödigt, ja det är en idiotisk avgift som tas ut men en disk blir 100kr dyrare, att försöka bygga en egen extern blir ju minst 200kr dyrare hur man än vrider och vänder på det om man skall bygga den själv.

Fel ände att kämpa i?

Det har INGET med priset att göra, det handlar om att vi vägrar acceptera att vi ska betala bonuspengar till Per Gessle som behöver en ny sportbil. Och än mer försörja ett gäng nollor på dramaten som struttar runt i dräkter hela dagarna och är oförmögna att få ihop tillräckligt med pengar på det yrkesval de gjort. 17% av avgifterna går till teatern, jovisst teatern lider hårt av privatkopiering eller? Allt är bara bluff och nonsens vilket gör att jag hellre betalar mycket högre pris för att undgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Princip sak inget mer. Sedan som de sade Ebay saker är billiga så du hittar nog det billigare. Köpa en 1-2TB hårddisk och sedan en kabinett för 50kr på ebay så blir det billigare än en färdig lösning med eller utan Copyswede

Fast det blir ju inte billigare.

Du får står för returfrakt till antingen eBay-säljaren eller till tillverkaren av hårddisken och det är en så mycket längre och jobbigare procedur än att bara dra till förslagsvis elgiganten och få den utbytt på plats.

Principsak ja men inte när det innebär massa slöseri på tid och energi för att finna andra vägar kring "problemet".

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Är det lagligt att ge bort en kopia på originalet till en vän eller släkting?
Hur skiljer detta sig emot piratkopiering egentligen?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Det har INGET med priset att göra, det handlar om att vi vägrar acceptera att vi ska betala bonuspengar till Per Gessle som behöver en ny sportbil. Och än mer försörja ett gäng nollor på dramaten som struttar runt i dräkter hela dagarna och är oförmögna att få ihop tillräckligt med pengar på det yrkesval de gjort. 17% av avgifterna går till teatern, jovisst teatern lider hårt av privatkopiering eller? Allt är bara bluff och nonsens vilket gör att jag hellre betalar mycket högre pris för att undgå.

Så Du tycker att dessa 17% skall utebli pga Du inte gillar deras livsval? Solidariskt och väldigt moget. Alla har väl rätt att välja sina egna vägar här i livet och de som sysslar med teater gör det av passion. Men det hör inte hit, jag vill kunna se att de 100kr extra per disk verkligen går till de artister som drabbas av piratkopieringen, hur dom nu ska kunna bevisa det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Fajnt, vissa chassin har ju också hot-swohp-wuup-bay eller vad det heter i fronten.

Japp mitt 800D har det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tyvärr har vi också haft en sådan avgift på externa hårddiskar i Finland sedan Januari 2011, fast inte på USB-minnen vilket ju är helt galet! Jag lider med er

De kan fast hellre lägga en piratkopieringsavgift på internetanslutningarna och låta alla ladda ner fritt i stället när de nu är så efter i utvecklingen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Så Du tycker att dessa 17% skall utebli pga Du inte gillar deras livsval? Solidariskt och väldigt moget. Alla har väl rätt att välja sina egna vägar här i livet och de som sysslar med teater gör det av passion. Men det hör inte hit, jag vill kunna se att de 100kr extra per disk verkligen går till de artister som drabbas av piratkopieringen, hur dom nu ska kunna bevisa det..

PRIVATkopieringen.

Om JAG inte privatkopierar Per Gessle så ser jag inte varför han förtjänar pengar när jag köper diskar heller. Om jag faktiskt någonsin utnyttjade den här lagen så vore det en annan sak.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör 800d hotswap då mitt raid sitter inskruvat snabbt och enkelt när man laddat ner lite för mycket eller fraps börjar sega ner.

Permalänk
Medlem

jag har en fundering

säg att jag har en privat torrent tracker där jag lägger upp mina köpta dvd filmer i iso eller annat passande format som jag sedan distribuerar till mina nära och kära så långt måste det vara okej under privatkopiering

men om nån av mina nära och kära skulle vilja ge en kopia till sin vän som är totalt orelaterad till mig skulle han/hon kunna ge sin vän den torrent filen som jag gav han/hon eller har det helt plötsligt blivit piratkopiering?

i annat fall måste det ju vara helt lagligt att vara med i en torrent sida där personen som gör kopian äger ett original och att det kräver att medlemmar bjuder in sina vänner som i sin tur bjuder sina vänner, för då är ju sällskapet slutet? nån känner nån som känner nån

hur som haver jag tycker det luktar gråzon

diskutera

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry