Fredagspanelen 20: AMD Bulldozer, MSI mot Gigabyte, IFA i Berlin och veckans pryl

Permalänk
Medlem

Uppstarttid: Jag håller med om att det inte har någon större skillnad som det är nu, speciellt inte på desktops. Men om man ska köra Windows 8 på tablets och dylikt så kan ju uppstartstid vara väldigt värdefullt. De kan ju boota Windows Phone 7 på 15-20 sekunder, om de kan uppnå det i Windows så skulle det vara awesome!

Permalänk

500r är väl ändå en Mid-Tower, inte Full. Annars väldigt underhållande fredagspanel

Visa signatur

Skit komputter just nu, ska uppgraderas i sommarn.

Dropbox. Ha alltid dina filer med dig. 2Gb gratis. http://db.tt/pF5PXWu

Permalänk
Medlem

Hittade den här tidigare idag för er som var intresserade av veckans pryl: http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/tv-och-bild/tv-och-bild-...
Ingen aning om det är prisvärt eller vilket märke det är, men det kanske ger en riktlinje till vad något sådant kan vara värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

edit: Visst snabb uppstart är ingen livsnödvändighet. Men när man trimmar å startar om titt som tätt är de jävligt skönt.

när man rebootar kommer den inte att starta om lika fort eftersom den kommer att göra en vanlig boot och inte en 'hybrid' boot, bara så du vet

Skrivet av Windows8bloggen:

Also, choosing Restart from the UI will do a full shutdown, followed by a cold boot.

Permalänk
Medlem

Gött att komma hem på en fredag i slutet på veckan o se en ny fredagspanel Fredagspanelen är något av de jag gillar mest på sc
Sen får ni dra upp recensionen av laptopen på måndag så jag kan kolla den innan jag troligtvis köper den nästa vecka XD

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

när man rebootar kommer den inte att starta om lika fort eftersom den kommer att göra en vanlig boot och inte en 'hybrid' boot, bara så du vet

Jag menar snabbare start allmänt det var ju frågan om 5s hit å dit spelar roll men när man trimmar gör de faktiskt de. Dagens raid controllers osv som tar 5 tusen år på sig att initiera kan ju fara åt !

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Jag ska ut på krogen ikväll med ett riktigt läckert piece-of-ass... men panelen smäller lite högre!!

Haha, ja "pice of ass" som smäller är ju ingen större hit. But if thats what floats your boat, så visst

Permalänk
Medlem

För nån som mig (som inte har värst mycket pengar. Lever knappt med mat och el i hemmet) och när jag startar upp min dator så tar det cirka 30min. Jag brukar kunna gå ut och röka, gå in göra ett glas oboy och sätta mig vid datorn och då brukar den oftast öppna upp första programmen (och min dator är i princip tom, inte nån skit som segar ner den eller nått sånt bara så det inte tar en timme att öppna upp den.)

Så, för mig kommer W8 uppskattas EXTREMT om den startar upp snabbt.

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Medlem

Vadå "ingen spelar" QuakeWars? Jag spelar på nätet och har hittills alltid hittat befolkade servrar på nätet oavsett tid eller veckodag, trots att QW nu har flera år på nacken.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag spara Fredagspanelen till en tidig lördagsfrukost, perfekt att vakna till. Å som jag önskar att jag fick göra det VARJE vecka. Definitivt topp 10 av livets goda!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd

"Sviiiiiiclockers".. uttalas det så? Bra film!

Permalänk
Medlem

SeptemböRR

Permalänk
Skrivet av nipe:

Själv brukar jag spara Fredagspanelen till en tidig lördagsfrukost, perfekt att vakna till. Å som jag önskar att jag fick göra det VARJE vecka. Definitivt topp 10 av livets goda!

Samma här. Jag vaknar.. sen sätter man sig med en kopp te och tittar på fredagspanelen, så avslappnande. Ni gör en dålig morgon bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Samma här. Jag vaknar.. sen sätter man sig med en kopp te och tittar på fredagspanelen, så avslappnande. Ni gör en dålig morgon bra!

Ja det är alltid lika skönt att vakna, gå och hämta lite frukost o sen dra på fredagspanelen! lika bra som alltid

Permalänk
Medlem

Att AMD valt "K" som namn för deras upplåsta CPU är inte så konstigt. När man talar om färg i t.ex. tryck osv. så benämns ju svart med just bokstaven "K" t.ex. CMYK, Cyan Magenta Yellow Black.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kan ni koda om till nått annat format eller nått, nu när adobe börjar få till flash på Linux funkar allt perfekt utom Sweclockers videos som alltid laggar, och blir osynkat ljud.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

En sak som är intressant med moderkort är att se hur högt de kan klockas i busfrekvensen innan dem kroknar. Det vore intressant att se en jämförelse på.

Här finns det en chans för sweCLOCKERS att göra rätt för sitt namn.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att tiden det tar att reboota inte är så viktigt att veta, då jag med en gammal Seagate 250GB 7200.9 rebootar W7 (den i sign) på runt 5-6min inklusive UEFI och då har jag 4st externa den ska initera. 5-6min är inte så farligt imo.

Edit: Håller med Shaglord om att det skulle vara intressant.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

kommer apple fixa sälj förbud på ultrabooks också ellerxP

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PJBu:

Låter som att Jonas kommer in i målbrottet vid 24:35

Ja jag skrattade hysteriskt åt det och Emil låtsas som ingenting men försöker hålla sig för skratt gissar jag.

Permalänk

vet inte exakt varför jag inte gillar apple, men apple är dyra dom tar överpriser för sina produkter antagligen därför dom tjänar så mycket, dom är låsta till SIN mjukvara typ itunes, nej känn er lurade iphone köpare, ni får tom betala för angry birds updates

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Sweclockers Fredagspanel. Klockrent som vanligt och höjdpunkten på veckan

Förutom allt BASS då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Att inte ta upp om Stefan Liv är lite lite aa lite. ( vill inte säga)

Permalänk

Jao, starta datorn när man kommer hem och lägger sig gör jag med, inte fan bryr jag mig om om det tar 5 sekunder eller en halv minut. Tryck på power och gå och hämta en cola!

Och vafan; Ni twittrar om att Emil är och köper rutiga skjortor, så sitter Jonas där med en? Mycket förvirrande.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2012--BANG:

Att inte ta upp om Stefan Liv är lite lite aa lite. ( vill inte säga)

Det kan ju vara inspelat innan kraschen också, men jag förstår dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Kan ni koda om till nått annat format eller nått, nu när adobe börjar få till flash på Linux funkar allt perfekt utom Sweclockers videos som alltid laggar, och blir osynkat ljud.

kan ju prova youtubes html5 uppspelning, kanske blir bättre?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtz:

kommer apple fixa sälj förbud på ultrabooks också ellerxP

Samsung släppte väl en egen lyxnotebook som var svart och liknade macbook pro. Har den inte blivit förbjuden att sälja i Tyskland?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av jkrohn:

Det kan ju vara inspelat innan kraschen också, men jag förstår dig

Vi får hoppas på det annars är det skandal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för ytterligare en underbar fredagspanel, är verkligen en favorit, finns inget som slår! Även om jag är en Windows/Linux/Öppen-människa så måste jag ta upp 'Mac OS Äx', ska det inte uttalas 'Mac OS Ten'?

Skrivet av 2012--BANG:

Att inte ta upp om Stefan Liv är lite lite aa lite. ( vill inte säga)

Skrivet av jkrohn:

Det kan ju vara inspelat innan kraschen också, men jag förstår dig

Skrivet av 2012--BANG:

Vi får hoppas på det annars är det skandal

Ska börja med att säga att jag har lokal anslutning till Stefan och har även varit vid Kinarps för att visa min sorg.
Dock tycker jag inte att det är Sweclockers sak att ta upp om händelsen, detta är en 'IT-sajt' och Swec har alltid varit hårda med att hålla sig till rätt ämne, därför ser jag inte varför de ska ta upp det sorgliga om Stefan Liv?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Jag måste nog, med risk för att bli illa omtyckt, gå emot de flesta här och såga den här fredagspanelen lite. Visst, innehållsmässigt var den bra, men det var för mycket flams, prat i munnen på varandra och helt ovidkommande ämnen som kom på tal.

Kanske berodde på att Jonas var sjuk och att ni således inte hade förberett er så väl, vad vet jag. Tummen upp för konceptet "fredagspanelen" dock.

Skrivet av 2012--BANG:

Att inte ta upp om Stefan Liv är lite lite aa lite. ( vill inte säga)

Det som hänt honom är naturligtvis högst beklagligt och hemskt för många (inte minst hans släkt och vänner). Jag kan dock inte finna det relevant att sweclockers tar upp en sådan sak. De rapporterade exempelvis inte när Per Oscarsson och Kia Östling brann inne vid nyår. Det hör helt enkelt inte hit.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF