Permalänk
Medlem

AMD eller Intel inför BF3

Tjo i stugan!
Sitter och velar över om jag ska köra på AMD eller Intel inför BF3.
På AMD sidan så tilltalar framför allt moderkortet. Då har jag fallit för Asus Crosshair V Formula då det har alla funktioner jag är ute efter. 
Som är;
* SLi (eller crossfire om jag vill byta sida sen).
* Pci-plats till mitt ljudkort som går att använda även med SLi. I mina ögon perfekt placering på Pci-platsen.
* Extra ström till prolle och grafik. Formulan har både en molex och en 4pin extra.
Det har fått bra kritik på dem recentioner jag läst.
Tänkte köra på Phenom Ii X4 965 tills Bulldozer kommer. Men eftersom ingen vet hur dem presterar än så känns det lite av en gambling. 

På Intel sidan är det 2500k som gäller. Behöver inte orda eller länka den då jag förmodar att alla som kan hjälpa mig redan vet hur den presterar.
Det enda moderkortet jag kunde hitta efter min research är ASrock P67extreme4. Hittade ett biostar men verkade vara svårt att få tag på i Sverige av dem större aktörerna.
Det som egentligen talar emot att jag ska välja Intel är just moderkortet. Det har alla funktioner jag vill ha bara det att AMD kortet gör det i mina ögon bättre. På Asrock kortet så sitter Pci-platsen så att ljudkortet hamnar precis under kylaren till det övre grafikkortet.
Det har extra ström fast "bara" en molex.
Det har inte fått lika solklara bra betyg som Formulan. 

För att sammanfatta;
AMD känns lite osäkert eftersom ingen vet hur bulldozer kommer prestera. Känns inte heelt 100%värt att lägga pengar på nåt som kanske inte presterar. Trots att jag verkligen fastnat för moderkortet, vilket faktiskt va den enda faktor förutom bulldozer som fick mig att kolla på AMD. Phenom klockar inte heller lika högt som 2500k.

Väljer jag Intel så vet jag att jag får prestanda som räcker och blir över i några år men det är just moderkortet som jag är helt överrens med.

Hade det inte varit för mitt ljudkortet så hade saken varit mycket lättare..

Förutom moderkortet och CPU så ser det ut som så här.
GTX 460 SLi. Kommer antagligen att bytas ut mot 560sli eller580.
8gb 1600mhz Vengeance
X-Fi extreme music
Nzxt hale90 850w/ax850w
P182
Ssd +1tb raid 0

Kommer mest spela bf3 och mw3 mest. Photoshopp och videoredigering. 85% spel 15% ps/video. 

Kommer jag ens märka nån skillnad på spel prestandan mellan prollarna? Om inte kommer jag nog köra på AMD. Vill mest reda ut dem sista trådarna.

Crosshair V:
http://www.inet.se/artikel/1902057/asus-crosshair-vformula-99...
Phenom II:
http://www.inet.se/artikel/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...
Asrock Extreme 4:
http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Kan ju hända att Bulldozer släpps innan BF3 släpps? Vilket gör att ditt val blir möjligtvis lättare

Permalänk
Avstängd

Kör på intel nu, klart bästa propparna imo. Eller så väntar du på SB-E och fläskar på fett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Kör på intel nu, klart bästa propparna imo. Eller så väntar du på SB-E och fläskar på fett.

SB och SB-E kommer knappt skilja sig i spelprestanda, totalt onödigt att köpa SB-E om man använder datorn till att spela.

Permalänk
Medlem

Intel och så byter du ljudkortet till ett pci-e?

Spontant gällande grafikkorten låter 460sli -> 560 sli och även till 580 som en väldigt ovärd uppgradering..

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Intel och så byter du ljudkortet till ett pci-e?

Spontant gällande grafikkorten låter 460sli -> 560 sli och även till 580 som en väldigt ovärd uppgradering..

Skulle jag absolut kunna göra. Men känns ovärt eftersom jag är nöjd med mitt och för likvärdig "prestanda" så äre runt laxen till. Hade ju gjort mitt liv lättare i moderkorts valet om det inte vore för det där nedrans ljudkortet..

Skrivet av Nikkop:

Kan ju hända att Bulldozer släpps innan BF3 släpps? Vilket gör att ditt val blir möjligtvis lättare

Hehe jo. Som det det ut nu så känns det inte som det lär hända och vill ha datorn up n running tills bf3

Skrivet av Nikkop:

SB och SB-E kommer knappt skilja sig i spelprestanda, totalt onödigt att köpa SB-E om man använder datorn till att spela.

SB-E känns ju inte så motiverat för tillfället..

Men eftersom vi vet hur Phenom II och 2500k fungerar så hur stor skillnad skulle jag märka i spel med två GTX 460 SLi?
Hade bara Crosshair kortet funnits exakt så fast för 1155 socket hade det inte vart så mycket att fundera över.. För det är som sagt just det kortet som får mig att inte köra på Intel direkt..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP