PNY Geforce GTX 580 XLR8 Liquid Cooled

Permalänk
Medlem

Lite för kraftig prislapp, då hade jag hellre tagit dom pengarna och plusat på några kr, o fixat riktig vattenkylning!
Men då jag har gått över från Nvidia till AMD på graffefronten, så drar det inte alls i min köplust!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bara jag som la märke till att när han sa namnet så hoopade han över "graphics card" i slutet som det stog på förpackningen?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

kan de inte börja sälja de här kylarna separat?^^

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Kanon recension Emil! Hade gärna sett dig som recensent i alla filmer ni gör.

5/5 helt enkelt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kanske är jag lite slow, men skulle man inte bara kunna shoppa in ett GTX590 som är
ett snäpp över detta och slippa den där vattenkylningen som krävs för att kunna klocka
upp 580 det för att nå samma prestanda som 590?
Det är ju så påkostat att det nästan går jämnt ut, några hundralappars skillnad bara.

Eller?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Kanske är jag lite slow, men skulle man inte bara kunna shoppa in ett GTX590 som är
ett snäpp över detta och slippa den där vattenkylningen som krävs för att kunna klocka
upp 580 det för att nå samma prestanda som 590?
Det är ju så påkostat att det nästan går jämnt ut, några hundralappars skillnad bara.

Eller?

Ljudnivån lär inte sjunka med ett 590

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Kanske är jag lite slow, men skulle man inte bara kunna shoppa in ett GTX590 som är
ett snäpp över detta och slippa den där vattenkylningen som krävs för att kunna klocka
upp 580 det för att nå samma prestanda som 590?
Det är ju så påkostat att det nästan går jämnt ut, några hundralappars skillnad bara.
Eller?

Jo helt klart, shoppa du in ett GTX590, och klocka det, utan vattenlösning, och så skriv här vad du kommer upp i för temp och ljudnivå!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jo, det är asetek som gör kylaren, vilket nämns i recensionen. Olika tillverkare har bara satt sina klistermärken på den.

Permalänk
Skrivet av Ant3:

När får vi se ett test på versionen med tjockare radd och block till cpu oxå?

http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

För den är ju den absolut intressantaste lösningen nu när SFF byggen verkligen har slagit sig in bland byggena här på sweclockers.

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att det är den optimala kylningslösningen för SFF byggen.

Om det där presterar bra så vill jag ha ett fristående kit NU!!!

Grym recension Emil

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Det känns som kortet riktar sig till entusiaster, men jag hade mycket hellre satsat på ett separat vattenkylningkit istället. Detta känns för klumpigt om man vill köra SLI och dessutom ha en bra kylning på processorn. Men visst, har man ett rymligt chassi, vill lägga pengarna och inte är ett dugg intresserad av att sätta ihop ett eget vattenkylningssystem så varför inte...

För 2500kr har man kommit en bit på vägen med ett seperat vattenkylningssystem för två grafikkort och cpu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut. Ser gärna fler videorecensioner, alltid lika mysigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo helt klart, shoppa du in ett GTX590, och klocka det, utan vattenlösning, och så skriv här vad du kommer upp i för temp och ljudnivå!!

Fast han menar nog att köpa ett GTX 590 istället, att ett 590 är knappt dyrare än detta - och då "slipper man" överklocka.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Varför inte köra helt vattenkylt? Känns ju som att dom har ghett-moddat dit en 620 bara...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Satte mig faktiskt idag och skulle montera en H50 på mitt 6970. Men när jag tog av referenskylaren från grafikkortet så lossnade en Mosfet som jag nu i efterhand ser inte var fastlöd lika bra som de andra Mosfet-enheterna. Är nog inga konstigheter att löda tillbaks själv men dessvärre är Mosfet'en MIA. Hade varit kul att sitta i detta nu o kunna ge svar på hur samma lösning ter sig på ett 6970.

I övrig så har flera gjort detta på Nvidia kort så som jag hade tänkt göra http://www.evga.com/forums/tm.aspx?&m=1081218&mpage=1

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Äh onödigt och skiten börjar antagligen läcka efter ett halvår, dock har man ju hunnit köpa nytt innan dess men endå.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Bara jag som la märke till att när han sa namnet så hoopade han över "graphics card" i slutet som det stog på förpackningen?

Världens undergång.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

älskar den här typen av lösningar. mindre buller i datorn är alltid eftersträvansvärt.
Hoppas det kommer upp video som kan berätta lite mer om ljudnvivån

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Emil missar att nämna att det finns två modeller av kortet GTX 580 Liquid Cooled Graphics Card with CPU Cooling. Trevlig recension annars.

Edit: http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Satte mig faktiskt idag och skulle montera en H50 på mitt 6970. Men när jag tog av referenskylaren från grafikkortet så lossnade en Mosfet som jag nu i efterhand ser inte var fastlöd lika bra som de andra Mosfet-enheterna. Är nog inga konstigheter att löda tillbaks själv men dessvärre är Mosfet'en MIA. Hade varit kul att sitta i detta nu o kunna ge svar på hur samma lösning ter sig på ett 6970.

I övrig så har flera gjort detta på Nvidia kort så som jag hade tänkt göra http://www.evga.com/forums/tm.aspx?&m=1081218&mpage=1

Denna är väl något liknande?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617777
Borde ju komma till andra kort oxå

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

man kanske skulle ta och skaffa sig en h20 eller Kühler och bara fixa ett annat fäste och mata dit den på 6950 kortet och skaffa sig ett helt ljudlöst system =P

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Att corsair tycks om här märker vi då iaf... kommer inte ihåg vad den faktiska tillverkaren av vattenkylningen hette, bara att han nämnde corsair varje gång det togs upp!

Inte konstigt att Corsair nämns då dom gjorde den här typen av kylare populär

Förövrigt så hade jag aldrig kört på en sån här lösning, 3 st ljudkällor från de 2 fläktarna och pumpen utan bättre kylning för vrm och minnen?

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Jävlar, 60ºC vid full belastning och så hög överklockning, snacka om bra resultat, vanlig eftermarknadskylare baserad på luft klarar inte av att hålla ner tempsen så mkt, min gtx 560 soc går ju upp i över 80 på furmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Bara jag som la märke till att när han sa namnet så hoopade han över "graphics card" i slutet som det stog på förpackningen?

Bara jag som märkte att det står "sweclockers.com" i filmen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Inte konstigt att Corsair nämns då dom gjorde den här typen av kylare populär

Förövrigt så hade jag aldrig kört på en sån här lösning, 3 st ljudkällor från de 2 fläktarna och pumpen utan bättre kylning för vrm och minnen?

??? vad spelar det för roll hur många ljudkällor det finns, det är väll ljudnivån som räknas. För övrigt så föreslår jag att du tittar på klippet en gång till då Emil klart och tydligt säger att det endast handlar om ett litet susande som bara blir lite högre vid full bellastning och att tempen då ligger runt 60 grader. Orginal modellen låter som fan när den är klockad och har hög belastning, samt att tempen är betydligt högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukke97:

Bara jag som märkte att det står "sweclockers.com" i filmen ?

Skrivet av Mordarosten:

Världens undergång.

poängen var att han drev med hur långt namnet var men inte sa hela.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Ser rätt intressant ut, men för det priset vill jag nog ha lite mer.

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Denna är väl något liknande?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617777
Borde ju komma till andra kort oxå

Den lösningen är bra kan jag säga efter att ha testa 5970 varianten för ett tag sedan. Dock är det som vanligt att fläkten man får till är värdelös.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Den lösningen är bra kan jag säga efter att ha testa 5970 varianten för ett tag sedan. Dock är det som vanligt att fläkten man får till är värdelös.

Jag brukar köra Push/pull på mina CPU Kylare med FD, Scythe eller Noctuafläktar.
Med en Extra distans på Pushfläkten för jag har fått för mig att det får lite mera fart på luften, och kyler då även mitten på kylpaketet som annars skyms av mitten delen på fläkten.
Har man ändå fläkthål i taket så kan ju CPU kylpaketet sidtta där.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast han menar nog att köpa ett GTX 590 istället, att ett 590 är knappt dyrare än detta - och då "slipper man" överklocka.

Men att slippa överklocka, då har man inget kul ju! allt som går att klocka ska klockas, med så lite temp som det är möjligt! Annars kan det kvitta!
Men jag förstå din anmärkning, och du har helt rätt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

tråkigt att dom inte gjorde HELA kortet i svart för utseendets skull.