Gammal hårdvara, hur körd är jag?

Permalänk
Medlem

Gammal hårdvara, hur körd är jag?

Tjo..

Jag har en gammal stationär dator som jag använder för väldigt simpla saker. Det enda spel som spelas är på nivån Spore och Neverwinter Nights 2 just nu, och jag har inte hängt med i spelsvängen på flera år (sen Oblivion, egentligen)

Men det kommer en del lir i höst som jag bara MÅSTE ha. ( Skyrim, jag tittar på dig. )

Så, min fråga. Finns det någon möjlighet att systemet kan klara skyrim om jag hottar upp graffekortet, eller är jag helt körd? Jag hatar nämligen att installera om hela burken, varje gång jag behöver göra det dör jag inombords en smula.

Jag har en Q6600 CPU, 4 Gig sånt där gammalt DDR2-minne, en Intel 80Gigs SSD-disk som systemdisk, och ett lika urgammalt grafikkort 8800GTS, typ. Windows 7, osv.

Om jag köper nytt grafikkort, har jag någon chans att kunna spela nyare spel, eller är CPUn och minneshastigheterna åt h-e för gamla?

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Cpu:n kommer flaskhalsa om du uppgraderar till ett nytt grafikkort. Du kanske kan överklocka cpun tillräckligt så att du kan uppgradera till ett nytt grafikkort ( något som presterar som ett gtx 560 Ti )

Om du nu känner för att göra en uppgradering och köpa ny processor och grafikkort osv, så kan jag hjälpa dig med ett paket.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Tjo..

Jag har en gammal stationär dator som jag använder för väldigt simpla saker. Det enda spel som spelas är på nivån Spore och Neverwinter Nights 2 just nu, och jag har inte hängt med i spelsvängen på flera år (sen Oblivion, egentligen)

Men det kommer en del lir i höst som jag bara MÅSTE ha. ( Skyrim, jag tittar på dig. )

Så, min fråga. Finns det någon möjlighet att systemet kan klara skyrim om jag hottar upp graffekortet, eller är jag helt körd? Jag hatar nämligen att installera om hela burken, varje gång jag behöver göra det dör jag inombords en smula.

Jag har en Q6600 CPU, 4 Gig sånt där gammalt DDR2-minne, en Intel 80Gigs SSD-disk som systemdisk, och ett lika urgammalt grafikkort 8800GTS, typ. Windows 7, osv.

Om jag köper nytt grafikkort, har jag någon chans att kunna spela nyare spel, eller är CPUn och minneshastigheterna åt h-e för gamla?

Tacksam för svar...

Jag sitter på ett Q6600 själv och oroar mig inte så jättemycket över nya spel. Ett bra grafikkort ska kunna ge dig ytterligare lite livslängd. En sak du kan göra är annars att klocka upp den litegranna. Standard har du 2.4 Ghz. Den är jättelätt att klocka upp till 3.0 med en ok kylare. Då ska den ytterligare kunna mata på i spel.

Jag hade tidigare ett 4870 som klarade spel rätt ok, uppgraderade nyligen till ett 5870 och märkte en markant skillnad. Däremot bör du nog inte lägga så mycket mer på ett grafikkort för jag tror att processorn cappar din upplevelse då. Så om du köper typ ett nvidia 560 ti eller ati 6950 (kring 2000 kr) så bör du kunna spela de nyare spelen, speciellt om du kan klocka lite.

Räkna inte med att kunna köra saker på max dock

EDIT: om 2000 är lite för mycket för dig bör du kunna hitta ett 6870/6850 för under 1500 kr.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Är inte jättesugen att klocka CPUn mer (har uppat den från 2.4 till 2.6-2.8 om jag minns rätt nu, ingen jätteboost, men jag vill inte pusha den högre, hade lite temperaturproblem då när jag gav mig på det)

Men, ja, det är väl så illa. CPUn är ju gammal, det händer ju "en del" på 4 år , typ.

Hade velat undvika att uppgradera hela kalaset. Kanske skall kolla på en helt "ren" spelburk istället, behålla den gamla för "civilt" bruk, surf osv, och bara köra en lean, mean liten fighting machine för bara spelen. Kan man få nån vettig prestanda ur tighta små barebones, typ Shuttles små avlånga burkar, utan att det kostar skjortan?

FX9: Runt 2000 spänn är ingen fara. Men, som sagt, en helt ny burk, med SSD, går ju på en hel del, och SSD är ju inget man kan klara sig utan när man väl vant sig. :;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Är inte jättesugen att klocka CPUn mer (har uppat den från 2.4 till 2.6-2.8 om jag minns rätt nu, ingen jätteboost, men jag vill inte pusha den högre, hade lite temperaturproblem då när jag gav mig på det)

Men, ja, det är väl så illa. CPUn är ju gammal, det händer ju "en del" på 4 år , typ.

Hade velat undvika att uppgradera hela kalaset. Kanske skall kolla på en helt "ren" spelburk istället, behålla den gamla för "civilt" bruk, surf osv, och bara köra en lean, mean liten fighting machine för bara spelen. Kan man få nån vettig prestanda ur tighta små barebones, typ Shuttles små avlånga burkar, utan att det kostar skjortan?

FX9: Runt 2000 spänn är ingen fara. Men, som sagt, en helt ny burk, med SSD, går ju på en hel del, och SSD är ju inget man kan klara sig utan när man väl vant sig. :;)

Beror lite på vilken prestanda du har som krav. 2.8 GHz borde kunna klara nyare spel med ett 6950 som grafikkort. Visst du kanske flaskar litegranna men jag är övertygad om att det blir spelbart. Vi sitter på rätt liknande burkar. En till sak att ha i åtanke är att om du köper ett 6950 nu och uppgraderar resten av datorn om säg ett år så kan du behålla grafikkortet ett tag till. Så ett grafikkort nu är ingen förlust i längden heller

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Beror lite på vilken prestanda du har som krav. 2.8 GHz borde kunna klara nyare spel med ett 6950 som grafikkort. Visst du kanske flaskar litegranna men jag är övertygad om att det blir spelbart. Vi sitter på rätt liknande burkar. En till sak att ha i åtanke är att om du köper ett 6950 nu och uppgraderar resten av datorn om säg ett år så kan du behålla grafikkortet ett tag till. Så ett grafikkort nu är ingen förlust i längden heller

Ok, intressant. Jag får mäta hemma och se om ett 6950 får plats i lådan. De ser rätt feta ut

EDIT: Eventuellt får jag skaffa ny PSU också då, minns inte hur kraftfullt min är.

Permalänk
Medlem

en snabb fråga bara, hur vet man om ens setup kommer "flaskhalsa"? vad innebär det egentligen? jag håller på me ett paket hemma på ny dator, kan jag se om det finns en risk för flaskhals någonstans under specifikationerna om man gämför komponenterna?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Ok, intressant. Jag får mäta hemma och se om ett 6950 får plats i lådan. De ser rätt feta ut

EDIT: Eventuellt får jag skaffa ny PSU också då, minns inte hur kraftfullt min är.

Ett 500-550 bör du nog ha för att kunna uppgradera till det grafikkortet. Finns andra mer kunniga som diskuterat hur starka nätagg man behöver. Jag har för mig att jag har hett 550 och aldrig stött på några problem. Tänk på att det skiljer mycket mellan olika märken och kvalitet på nätagg också

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

en snabb fråga bara, hur vet man om ens setup kommer "flaskhalsa"? vad innebär det egentligen? jag håller på me ett paket hemma på ny dator, kan jag se om det finns en risk för flaskhals någonstans under specifikationerna om man gämför komponenterna?

Svårt att veta utan att ha lite erfarenhet. Men om du skickar upp en länk till vad du ska köpa så finns det nog alltid folk här som har erfarenhet av prylarna och kan berätta om det kommer flaska eller inte.

Det vi pratat om i denna tråd är att processorn kommer aggera flaskhals. Det innebär att processorn begränsar hur snabbt spel går. Även om grafikkortet kan ge dig högre FPS så får du inge högre FPS eftersom processorn inte kan hantera all data tillräckligt snabbt vilket leder till att datorn inte är så snabb som den skulle bli med en snabbare processor.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Svårt att veta utan att ha lite erfarenhet. Men om du skickar upp en länk till vad du ska köpa så finns det nog alltid folk här som har erfarenhet av prylarna och kan berätta om det kommer flaska eller inte.

Det vi pratat om i denna tråd är att processorn kommer aggera flaskhals. Det innebär att processorn begränsar hur snabbt spel går. Även om grafikkortet kan ge dig högre FPS så får du inge högre FPS eftersom processorn inte kan hantera all data tillräckligt snabbt vilket leder till att datorn inte är så snabb som den skulle bli med en snabbare processor.

Okej tack för det snabba svaret

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Du har haft värmeproblem med din q6600 innan vid överklockning. Detta var med originalkylaren?
Lägg 300 spänn på en bättre kylaren och 1800:- på ett 560 Ti så hamnar du fortfarande på ca 2000:-.
Dra upp processorn i 3 - 3,2GHz så är du i hamn.

Jag har svårt att se något mer prisvärt alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Okej tack för det snabba svaret

Kan vara värt att nämna då också att även minnesbandbredden kan vara en flaskhals. DDR2-minnen på 800 MHz är inte lika roliga som nyare minnestyper men högre frekvenser. Hur man vet vilken del av systemet som begränsar är dock rätt klurigt, i alla fall om man inte har en testsvit som är anpassad för just det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har haft värmeproblem med din q6600 innan vid överklockning. Detta var med originalkylaren?
Lägg 300 spänn på en bättre kylaren och 1800:- på ett 560 Ti så hamnar du fortfarande på ca 2000:-.
Dra upp processorn i 3 - 3,2GHz så är du i hamn.

Jag har svårt att se något mer prisvärt alternativ.

Jag körde med en Zalman-kylare som ser ut som ett rymdskepp, typ (minns inte modellbeteckningen), inte orginalkylaren. Det är givetvis möjligt att jag hade ställt till det med kylpastan på något sätt, men jag tror inte det, jag gjorde om ett par ggr. Men det är möjligt att jag kan kasta pengar på problemet och be någon på Inets butik (jag bor nära) kleta på kylpastan ordentligt samtidigt som jag köper nytt grafikkort ifrån dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CmbIon:

Jag körde med en Zalman-kylare som ser ut som ett rymdskepp, typ (minns inte modellbeteckningen), inte orginalkylaren. Det är givetvis möjligt att jag hade ställt till det med kylpastan på något sätt, men jag tror inte det, jag gjorde om ett par ggr. Men det är möjligt att jag kan kasta pengar på problemet och be någon på Inets butik (jag bor nära) kleta på kylpastan ordentligt samtidigt som jag köper nytt grafikkort ifrån dem.

Mjaa. Kasta mer pengar på kylningen till en gammal processor när du redan har bra kylning... Känns kanske inte värt det. Men går det att fixa utan en ekonomisk investering så är det ju super.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Jag körde med en Zalman-kylare som ser ut som ett rymdskepp, typ (minns inte modellbeteckningen), inte orginalkylaren. Det är givetvis möjligt att jag hade ställt till det med kylpastan på något sätt, men jag tror inte det, jag gjorde om ett par ggr. Men det är möjligt att jag kan kasta pengar på problemet och be någon på Inets butik (jag bor nära) kleta på kylpastan ordentligt samtidigt som jag köper nytt grafikkort ifrån dem.

Vilka temperaturer fick du? Och vilken core voltage kör du på?

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt det här flaskhals-snacket är rejält överdrivet.
Man spelar ju sällan spel på low i 800x600 och i höga upplösningar är det rätt liten skillnad mellan processorer (iaf jämfört med skillnaden mellan grafikkort). Q6600 är ju en ganska kompetent processor och jag tvivlar på att det skulle vara någon större flaskhals med t ex ett 560ti. Det finns förstås spel som är undantag och är extremt processorkrävande, men det är inte lika vanligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vilka temperaturer fick du? Och vilken core voltage kör du på?

Minns inte det, tyvärr, inte mer än att Moderkortet började tjuta när jag körde lite testsviter. Det var länge sen (c'mon: Q6600 ) och de detaljerna har trillat ur huvudet. Det är möjligt att jag kan flåsa upp den i högre om jag får lite assistans t.ex från Inet-nissarna.

EDIT: Kan tillägga att jag inte är vidare road av att peta runt i burken i övrigt. Jag kan, men slipper helst. Annat var det förr. Nu är jag gammal och grå och vill bara att burkfan skall funka.

Permalänk
Medlem

CPU kan ganska enkelt klockas till 3,4Ghz vet inte riktigt vilken zalman kylare du menar, men om det var nått i den här stilen http://www.inet.se/artikel/6308586/zalman-cnps-8700-nt-slim så förstår man att du inte kan klocka så mycket, den kylaren är ingen höjdare

Med en mer seriös kylare så kan du klocka till 3,4-3,6 i det läget tror jag CPU hänger med fortfarande ganska bra, komplettera med tex GTX560 eller liknade och du är någorlunda på banan, minnet räcker till ganska bra.

Alternativet är väl en helt ny burk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

CPU kan ganska enkelt klockas till 3,4Ghz vet inte riktigt vilken zalman kylare du menar, men om det var nått i den här stilen http://www.inet.se/artikel/6308586/zalman-cnps-8700-nt-slim så förstår man att du inte kan klocka så mycket, den kylaren är ingen höjdare

Nej, det var en Zalman av modell solfjäder, med en massa koppar som spretar åt olika håll och ser ut mer som en medelstor sporttrofé, alltså. Något ganska seriöst, om än med kanske 3 år på nacken. Det låter ju som att folk kan pressa sina Q6600 ganska bra, så jag kanske skall ge det ett försök till, tillsammans med ett grafikkort modell tuffare.

Skrivet av ggustavsson:

Alternativet är väl en helt ny burk.

Jo det är väl så. Försöket till uppgraderingen ovan är nog värd att göra ändå. Går allt åt skogen får jag väl ge med mig och hosta upp en bunt stålar till.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Tex

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

3GHz når man väl nästan på std-spänning?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att uppgradera systemet gradvis. En ny CPU-kylare kommer du ha nytta av i framtiden, så mitt förslag är att du gör som jag gjort tidigare. Prioriterade såhär:

1. Uppgradera CPU-kylare och grafikkort. Klocka upp CPUn till runt 3.2Ghz. - Kostar 2.000:-

2. När Skyrim släppts och det råkar dra för mycket så gör en investering i typ Bulldozer eller Sandy/Ivy Bridge med processor, minne och moderkort. - Kostar kanske 3.000:-

3. När typ Diablo 3 kommer och du vill ha ÄNNU bättre prestanda så köper du ett till grafikkort(likadant som du köpte i steg 1) - Kostar runt 1.000:-

Med det här mönstret får du så mycket kraft som möjligt, för så lite pengar som möjligt

Måste också tillägga att en överklockad Q66 presterar ungefär som en Phenom 2, och det är inga dåliga grejer Dessutom märker du nada skillnad mellan DDR2 och DDR3, och dom som säger att det är skillnad får gärna bevisa det, och inte bara påstå något för att rättfärdiga sin egen uppgradering ^^

Håll i CPUn en stund till, än är den inte urgammal

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Mitt tips är att uppgradera systemet gradvis. En ny CPU-kylare kommer du ha nytta av i framtiden, så mitt förslag är att du gör som jag gjort tidigare. Prioriterade såhär:

1. Uppgradera CPU-kylare och grafikkort. Klocka upp CPUn till runt 3.2Ghz. - Kostar 2.000:-
(...)
Håll i CPUn en stund till, än är den inte urgammal

Skrivet av Deathdancer:

Tack tack.

Vågar man fråga om det är 560 man skall satsa på, eller 6950? Den eviga frågan, alltså, nVidia eller ATI/AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Tack tack.

Vågar man fråga om det är 560 man skall satsa på, eller 6950? Den eviga frågan, alltså, nVidia eller ATI/AMD

Är väldigt dålig tillgänglighet på 6950, men annars är det väl hugget som stucket ^^

Dessutom fungerar Nvidia bättre i SLI än vad AMD gör i Crossfire. (Ta´t lugnt flamaers...)

Huvudsakligen för att AMD lider av väldigt mycket mer Micro Stuttering än vad Nvidia gör, och det spelar en betydande roll om du i framtiden vill köra dubbelt upp.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nvidia vs Ati kan det vara god ide att titta på vilka spel du kör.
Vissa spel fungerar rätt mycket bättre med den ena (WoW t ex går rätt mycket bättre med nvidia-kort)
Nu är ju skyrim inte släppt än så det kanske blir svårt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Själv kör jag tills vidare E6850 med HD6970, flaskhals är bara förnamnet, men jag spelar moderna spel som t.ex. Deus EX HR i 1680x1050 utan problem.

Sen att riggen har en benägenhet att totallåsa sig med ojämna mellanrum är ju en annan femma.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köra SLI/Crossfire, så problem i den typen av setups behöver jag inte oroa mig för.

Men, kanon. Tack alla.

Permalänk

Uppgradera PSU och GFX men också till en Corsair H50 vattenkylning (den sista kvalités-kylaren före de bytte OEM), den fungerar till S775 men även till nyare 1155 så när du bestämmer dig för att uppgradera resten av ditt system så är det bara plocka över de nya prylarna. Vänta med en SSD då ditt moderkort kör SATA2 och alla moderna har SATA3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Uppgradera PSU och GFX men också till en Corsair H50 vattenkylning (den sista kvalités-kylaren före de bytte OEM), den fungerar till S775 men även till nyare 1155 så när du bestämmer dig för att uppgradera resten av ditt system så är det bara plocka över de nya prylarna. Vänta med en SSD då ditt moderkort kör SATA2 och alla moderna har SATA3.

Jag har alltså SSD redan, och nja, kommer nog inte ge mig på vattenkylning, det känns som överkurs. Men tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kör Q6600 på 3Ghz standard core, aldrig varit några problem.

Och till OP: jag körde igång crysis 2 och kollade min processoranvändning med ett 5870 igår. Processorn gick mellan 60-80% och grafikkortet gick på 100% hela tiden under spelets gång. Så jag skulle tro att om jag tog bort min överklockning hamnade jag kanske på 80-100% och väldigt nära att flaska grafikkortet.

Så därför skulle jag rekommendera att skaffa grafikkort som är lite kraftigare, klocka lite lite, och köra så det ryker helt enkelt!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT