Sex månader till nästa generation grafikkort i prestandaklassen

Permalänk
Medlem

Jag kommer defenitivt köpa ett GTX 880/980 med 4/6GB när det kommer ut ^o^

Permalänk

Fan då. Tänkte ju köpa ersättaren till 6970 när den kom... jag orkar ju inte vänta i sex månader. Då får det väl bli ett 570 eller 6970 lagom tills BF3 släpps.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Nae, det vete tusen om jag tror på det här. AMD själva har väl sagt att SI (Southern Island) kommer innan årsskiftet.
Nog för att det är en "stor" krympning och så men ändå.

SI kommer innan årsskiftet, däremot inga prestandamodeller. Utan typ "7450" osv. Även M versioner (Så som jag tolkade det i alla fall?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Antielefant
Skrivet av RazerBlader:

Tur att en annan har Playstation 3, slipper man vara bereonde av att lägga ut 4K på uppgraderingar för ett spel som egentligen kostar runt 3-400 kr ca

Tur att man har en dator så man slipper titta på spel i Low och med DX9-grafik.

Jag har också ett PS3, snälla, sluta med konsoltramset. PC levererar mångdubbelt bättre grafik och med mindre lagg än konsolerna. Och ja - konsoler laggar definitivt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SuperSverker:

SI kommer innan årsskiftet, däremot inga prestandamodeller. Utan typ "7450" osv. Även M versioner (Så som jag tolkade det i alla fall?)

Jepp, det som ryktats är att de gör samma sak som med NI och släpper ersättaren till (antagligen) 5770/6770 samt nedåt, det område där 6xxx-serien består av 5xxx-kort med nya klisterlappar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Tur att en annan har Playstation 3, slipper man vara bereonde av att lägga ut 4K på uppgraderingar för ett spel som egentligen kostar runt 3-400 kr ca

Ja, konsoler är ju verkligen så högteknologiska och polerade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Tur att en annan har Playstation 3, slipper man vara bereonde av att lägga ut 4K på uppgraderingar för ett spel som egentligen kostar runt 3-400 kr ca

Lycka till med att få så hög prestanda på en sketen konsol som man får ut med på en dator.

En PS3/krysslådan 360 konsol får ut lika mycket prestanda idag som en budget-speldator,
så det är inte konstigt varför PS3 ägare kan förvänta sig endast mellanklass prestanda med Battlefield 3 medan vi med bra datoruppsättningar kan förvänta oss supreme prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RazerBlader:

Tur att en annan har Playstation 3, slipper man vara bereonde av att lägga ut 4K på uppgraderingar för ett spel som egentligen kostar runt 3-400 kr ca

rofl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Tur att en annan har Playstation 3, slipper man vara bereonde av att lägga ut 4K på uppgraderingar för ett spel som egentligen kostar runt 3-400 kr ca

24 spelare, 1280x704, low inställningar, DX9, handkontroll.. winning....

Förövrigt hur kan du ens jämföra en PC med en konsol? Dom flesta använder sina PC's/Mac's etc för att göra andra saker än att bara spela samtidigt satte.. Kan du ha MSN, Skype, Webbläsare, musik + eventuellt andra program på samtidigt som du lirar på PS3?:)

Du kan få en dator som klarar 1920x1080 BF3 på Low-Medium för runt 4.5k-5k förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tur att man har en dator så man slipper titta på spel i Low och med DX9-grafik.

Jag har också ett PS3, snälla, sluta med konsoltramset. PC levererar mångdubbelt bättre grafik och med mindre lagg än konsolerna. Och ja - konsoler laggar definitivt.

Dessutom så har jag märkt att konsolspelen ligger typ 100-200kr dyrare än PC versionen nästan hela tiden. Då tjänar man ju in ett nytt grafikkort rätt snabbt, om man köper mkt spel, vilket jag gör.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Lycka till med att få så hög prestanda på en sketen konsol som man får ut med på en dator.

En PS3/krysslådan 360 konsol får ut lika mycket prestanda idag som en budget-speldator,
så det är inte konstigt varför PS3 ägare kan förvänta sig endast mellanklass prestanda med Battlefield 3 medan vi med bra datoruppsättningar kan förvänta oss supreme prestanda.

Känns alltid lika bra att veta att man får plöja ner 15-20k i en speldator och ändå bara lira konsolportar med mariginellt högre texturer, en god investering XD
Aldrig att jag skulel köpa en dator idag, ingen idé. Konsol duger fint till det, kanske inte bäst grafik men kompenserar med sjukt bra spel istället
Datorn använder man till surf, HD film, filmkonvertering, sökande av drivrutiner, kraschar, pronblem och liknande som man slipper på konsol då saker bara fungerar, blir trist i längden

OnT:
Lite drygt att det inte ska komma några nya kort värda namnet på så länge, marknaden är väl säker inte lika stor och behovet är väl ännu mindre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Dessutom så har jag märkt att konsolspelen ligger typ 100-200kr dyrare än PC versionen nästan hela tiden. Då tjänar man ju in ett nytt grafikkort rätt snabbt, om man köper mkt spel, vilket jag gör.

Precis, men även om det vore dyrare att hålla sig med en uppdaterad PC tycker jag det är värt det för den bättre spelupplevelsen, inte bara den bättre grafiken och moddar mm, utan möjligheten att välja om jag vill spela med mus/tangentbord eller handkontroll - det blir ju oftast musen som vinner ( Att spela FPS med handkontroll är som att steloperera nacken. )

Jag betalade lite extra när jag uppgraderade tidigare i år och är grymt nöjd med mitt 580 kort, jag brukar dessutom inte köpa nytt så ofta ( min gamla gaming-PC hade jag i ca 6 år ) , så för min del gör det inget om nästa generation dröjer lite.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Men skit oxå! Är bortrest just nu, har varit borta sedan i slutet av maj, så sålde min gamla dator (i sign). Kommer hem i början av januari, och MÅSTE ha en dator.... inte kul att köpa gamla grejjer när man hade tänkt köpa en ny rig för över 40k... (med skärmar iofs). Kanske blir budget först och sedan uppgradera grafikkorten, men orka vattenkyla i såfall xD

Jag hoppas att prestandakorten kommer i januari, och att dom har fel!!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Men skit oxå! Är bortrest just nu, har varit borta sedan i slutet av maj, så sålde min gamla dator (i sign). Kommer hem i början av januari, och MÅSTE ha en dator.... inte kul att köpa gamla grejjer när man hade tänkt köpa en ny rig för över 40k... (med skärmar iofs). Kanske blir budget först och sedan uppgradera grafikkorten, men orka vattenkyla i såfall xD

Jag hoppas att prestandakorten kommer i januari, och att dom har fel!!

Svårt att ha sympati med ditt dilemma när du säger att du har råd att köpa en dator för 40k =P Hur kommer man ens upp i den summan i dagens läge? Man får ju en sjukt bra CPU (2600K) för dryga 2500 som kan klocka till mer kraft än någon dödlig lär behöva med någon hyffsad luftkylare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"men till en början endast nedskalade modeller för bärbara datorer.." Trolig prestanda på dessa jämfört med dagens mobila graffe?
är det "nedskalade modeller för bärbara" eller "modeller för bärbara nedskalade jämfört med stationära alternativ"?

Hade planerat att köpa en ny laptop början av nästa år när D3 kommer, hoppas de är lite kräm i dom

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

Jag som provade betan igår på ett 5750 1GB i 1280x1024 och fick 30fps och lite till allt på Max, min kompis fick under 30 fps med 285 på 1920x1080 allt på ultra också xD
Dock inte mycket skillnad på inställningarna so far...

Värt att tillägga att jag har en i5 750 och han en quadcore på 755 sockeln klockad ifrån 2.4 till 3.4... Kan ju vara hans processor som inte hänger med men man vet fan inte med betan xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln släpper tilverkarna bärbara/budgetmodeller av grafikkort först innan prestandamodellerna i nya grafikkortsserien. Varför?
Skulle de inte lika gärna utveckla toppmodellen se släppa budget versionerna därefter baserat på den kretsen?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hehe det e kul o se att de flesta här inne e likadana som jag själv ifråga om uppgraderingar Villrådig o vet inte om man ska vänta "ett litet, litet tag till" på nästa stora grej.

Hade jag suttit med ett GTX460 o ska spela BattleField 3 så hade jag uppgraderat på studs. Upplevelsen är helt för viktig för nåt så trivialt som pengar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Känns alltid lika bra att veta att man får plöja ner 15-20k i en speldator och ändå bara lira konsolportar med mariginellt högre texturer, en god investering XD
Aldrig att jag skulel köpa en dator idag, ingen idé. Konsol duger fint till det, kanske inte bäst grafik men kompenserar med sjukt bra spel istället
Datorn använder man till surf, HD film, filmkonvertering, sökande av drivrutiner, kraschar, pronblem och liknande som man slipper på konsol då saker bara fungerar, blir trist i längden

OnT:
Lite drygt att det inte ska komma några nya kort värda namnet på så länge, marknaden är väl säker inte lika stor och behovet är väl ännu mindre..

Tja alla spel jag spelar ex är inga tungdrivna.
Sen finns typ 0 av dom spelen jag faktiskt spelar på dom där bokstöden.
Ex sc2,dota,lol, wow (spelar inte längre iofs), quakelive, diablo3 (fail inc om dom portar det)

PC kommer alltid stå som nr1 i mina ögon eftersom sådana spel inte kan spelas på konsol.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asteroid:

Enligt artikeln släpper tilverkarna bärbara/budgetmodeller av grafikkort först innan prestandamodellerna i nya grafikkortsserien. Varför?
Skulle de inte lika gärna utveckla toppmodellen se släppa budget versionerna därefter baserat på den kretsen?

Jag har två teorier.
1, Det är i budgetsegmentet som pengarna finns.
2, För att testa arkitekturen i mindre skala så eventuella problem kan lösas innan den väldigt högljudda och gnälliga gruppen som entusiaster utgör börjar leka med arkitekturen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

jag sitter på ett xfx 5850 just nu..e det värt att byta ut det till 6850/70 eller liknande ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

jag sitter på ett xfx 5850 just nu..e det värt att byta ut det till 6850/70 eller liknande ?

Inte värt att byta till 6850/70, köp hellre ett 5850 till och kör crossfire

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har två teorier.
1, Det är i budgetsegmentet som pengarna finns.
2, För att testa arkitekturen i mindre skala så eventuella problem kan lösas innan den väldigt högljudda och gnälliga gruppen som entusiaster utgör börjar leka med arkitekturen.

Nvidia undviker nog gärna en upprepning av Fermi lanseringen, där de slutat tillverka de äldre grafikkorten samtidigt som de inte kunde producera de nya.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Känner mig nöjd som har suttit med mitt GTX 570 sen tidigt januari i år. Det verkar fortfarande vara ett populärt kort. Känns skönt för mig personligen att det inte kommer ut nya kort kors och tvärs, då finns det risk för att man blir sugen på ett nytt som man egentligen inte behöver.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla,

Jag sitter på ett 4850 och det orkar inte med BF3 betan, så jag behöver något nyare
Är det prisvärt att köpa ett 6950? Kastar långa blickar på Asus 2GBs DCUII variant av 6950, men de går loss på 2400:- och det svider lite grand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Enligt artikeln släpper tilverkarna bärbara/budgetmodeller av grafikkort först innan prestandamodellerna i nya grafikkortsserien. Varför?
Skulle de inte lika gärna utveckla toppmodellen se släppa budget versionerna därefter baserat på den kretsen?

Det finns inte bara en 28 nm tillverkningsprocess utan flera. Prestandagrafikkorten tillverkas med 28 nm HP (High Performance) process, som inte kommer i drift förrens vid årsskiftet.
I drift nu finns vill jag minnas 28 nm LP (Low Power) och 28 nm HPL (High Performance Low power). Dessa duger bra till strömsnåla relativt lågt klockade kretsar.
nVidia som klockar shaders dubbelt mot grundfrekvensen behöver HP, medans AMD kan klara sig på HPL.
Många förutspår att 78xx (om samma namnschema som 6k-serien behålls) kommer på HPL, medans 79xx dröjer tills HP är färdigt för massproduktion.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

24 spelare, 1280x704, low inställningar, DX9, handkontroll.. winning....

Förövrigt hur kan du ens jämföra en PC med en konsol? Dom flesta använder sina PC's/Mac's etc för att göra andra saker än att bara spela samtidigt satte.. Kan du ha MSN, Skype, Webbläsare, musik + eventuellt andra program på samtidigt som du lirar på PS3?:)

Du kan få en dator som klarar 1920x1080 BF3 på Low-Medium för runt 4.5k-5k förövrigt.

MAG klarar 256 players, PS3 klarar 1080p, low? knappast, grafiken på PS3 skräddarsys efter hårdvaran och det som oftast drabbas är texturerna, resten klarar den av på högre kvalité. DirectX stöds inte ens av PS3, och handkontroll passar utan tvekan fler genrer än mus och tangentbord.

Och vem har sagt att man måste välja mellan att ha en konsol eller en PC i hemmet? Varför inte båda? Och varför gå och köpa en speldator för 5000kr för att spela BF3 på low när du kan köpa PS3 för 2000kr? Dom flesta har ju garanterat en dator redan, använd den för vardagligt användande och använd PS3 för att spela alla spel som datorn inte klarar av, det blir den billigaste lösningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det finns inte bara en 28 nm tillverkningsprocess utan flera. Prestandagrafikkorten tillverkas med 28 nm HP (High Performance) process, som inte kommer i drift förrens vid årsskiftet.
I drift nu finns vill jag minnas 28 nm LP (Low Power) och 28 nm HPL (High Performance Low power). Dessa duger bra till strömsnåla relativt lågt klockade kretsar.
nVidia som klockar shaders dubbelt mot grundfrekvensen behöver HP, medans AMD kan klara sig på HPL.
Många förutspår att 78xx (om samma namnschema som 6k-serien behålls) kommer på HPL, medans 79xx dröjer tills HP är färdigt för massproduktion.

Bra svar. Det förklarar en del!
Någon som tror skillnaden mellan FERMI och KEPLER kommer vara större än skillnaden mellan TESLA och FERMI (dvs i prestandasegmentet)?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

MAG klarar 256 players, PS3 klarar 1080p, low? knappast, grafiken på PS3 skräddarsys efter hårdvaran och det som oftast drabbas är texturerna, resten klarar den av på högre kvalité. DirectX stöds inte ens av PS3, och handkontroll passar utan tvekan fler genrer än mus och tangentbord.

Och vem har sagt att man måste välja mellan att ha en konsol eller en PC i hemmet? Varför inte båda? Och varför gå och köpa en speldator för 5000kr för att spela BF3 på low när du kan köpa PS3 för 2000kr? Dom flesta har ju garanterat en dator redan, använd den för vardagligt användande och använd PS3 för att spela alla spel som datorn inte klarar av, det blir den billigaste lösningen.

Det är fint att ha bägge, men investeringen i min x-box har inte ofta blivit nyttjad. Trevlig liten pryl för vissa förfester då den blivit använd men jag slår aldrig på den hittills i övrigt. Dark Souls kanske ändrar på det men får väll se.. Det blev f.ö. x-box för flesta polare kör det.

Dator är dock, för att citera blizzard, den överlägsna spelkonsolen som givetvis används till mycket mer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt)

HahHa asså detta ser man i varje tråd/nyhet om förseningar ;-D Haha

Skickades från m.sweclockers.com