Permalänk
Medlem

Väldigt hög CPU temp

Hej!

Har ny dator med dessa delar:
Asus SABERTOOTH P67 REV B3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair Cooling Hydro H80
samt 4 st fläktar

Jag är väldigt orolig över en del värden som visas i bla HWMonitor och Speedfan.

Speedfan påstår att min CPU temp ligger på 128 grader C, konstant.
Samma sak med HWMonitor där samtliga värden under CPUTIN och AUXTIN visar 127 eller 128 grader C.

Kan detta bero på inkompatibilitet med moderkortet eller är det helt enkelt så att min CPU ligger och grillas på 127-128 C? Jag har spelat flera krävande spel och än så länge inte haft några som helst problem, vad jag kan märka i varje fall.

Den google-sökning jag gjorde gav väldigt tvetydiga resultat, så jag undrar om någon här på forumet kanske begriper vad som står på?

Jag har INTE byggt datorn själv. Färdigbyggd från Inet.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om dig, har själv haft brinnande cpu fast då vare 75 grader..

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk

Vad säger hwmonitor om kärn tempsen då? Och visar bios samma temp som CPUtin?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Utopolitan:

Hej!

Har ny dator med dessa delar:
Asus SABERTOOTH P67 REV B3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair Cooling Hydro H80
samt 4 st fläktar

Jag är väldigt orolig över en del värden som visas i bla HWMonitor och Speedfan.

Speedfan påstår att min CPU temp ligger på 128 grader C, konstant.
Samma sak med HWMonitor där samtliga värden under CPUTIN och AUXTIN visar 127 eller 128 grader C.

Kan detta bero på inkompatibilitet med moderkortet eller är det helt enkelt så att min CPU ligger och grillas på 127-128 C? Jag har spelat flera krävande spel och än så länge inte haft några som helst problem, vad jag kan märka i varje fall.

Den google-sökning jag gjorde gav väldigt tvetydiga resultat, så jag undrar om någon här på forumet kanske begriper vad som står på?

Jag har INTE byggt datorn själv. Färdigbyggd från Inet.

Har du uppdaterat moderkortets BIOS? Kan även vara nån temperatur sensor som är kass.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackbrich:

Vad säger hwmonitor om kärn tempsen då? Och visar bios samma temp som CPUtin?

Ingen av kärntempsen har gått över 50 C som max enligt HWMonitor och de övriga program jag testat.

BIOS sa nyligen att CPU temp var ca 30 C.

Vad ska man lita på?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

127/128 råkar vara vad 8 bitar klarar av om jag inte har fel? den kan räkna -128 till 127 vilket betyder att din konstant skickar ut högsta signal. Alltså en kass sensor.

Permalänk
Medlem

Åh fy fan känns som de e något fel på en sensor? Ring Inet och prata med dem..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är "en kass sensor", menar ni alltså att själva CPUn skickar ut dåliga värden? Är det ett allvarligt problem i så fall?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Datorn skulle stänga av sig själv om du va uppe i dom temperaturerna.
Testa coretemp istället, den visar rätt för mig. Speedtemp visar typ 130 grader för mig med. Vet inte varför.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Datorn skulle stänga av sig själv om du va uppe i dom temperaturerna.
Testa coretemp istället, den visar rätt för mig. Speedtemp visar typ 130 grader för mig med. Vet inte varför.

Coretemp visar normala temperaturer för respektive kärna. Däremot visar programmet 98 grad C under "Tj. MAX". Någon som vet vad det betyder?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Utopolitan:

Coretemp visar normala temperaturer för respektive kärna. Däremot visar programmet 98 grad C under "Tj. MAX". Någon som vet vad det betyder?

TJ max = Max temperatur som CPU:n klarar av, dvs inte den aktuella temperatur.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

TS, du behöver inte oroa dig. Speedfan visar temperaturen på alla kärnor sammanlagt. Det är inte något att lita på. Använd HWmonitor och kontrollera temps för respektive kärna, så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Testa köra RealTemp, hade ungefär samma problem som dig men den visar nog exakt.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"