Permalänk
Medlem

Vattenkylning/kylning, hjälp!

Hej.

Jag har nyligen byggt mig en egen dator och är inte alldeles för hemma på det här med kylning och vattenkylning så jag tänkte
ta hjälp av er experter här på sweclockers.

Detta finns i burken:

- Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Röd LEDs Av/På
- Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Fan
- Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960, Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 8MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan
- Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58, Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16, Revision 2.0
- Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27
- XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan", PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 800MHz
- Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB SATA2, 2,5", 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket
- Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

Från början hade jag cpu temp på +70 temp då jag körde med stock kylare och endast kylpasta som fanns med.
Senare fick jag hjälp av min sambos bror och han drog på ny kylpasta och genast blev tempen bättre.

Men nu har jag precis testat Battlefield 3 betan och min dator började varna efter ca 2 mins spelande att tempen var för hög (datorn börja tjuta då han som hjälpte mig valde att den skulle varna om datorn gick över 60 grader) och detta suger ju helt klart så nu måste jag köpa något bättre kylsystem helt enkelt men vad?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580933
ÄR detta att rekommendera? Passar all vattenkylning till alla moderkort/chassin?

Eller har ni bättre förslag?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

varna om den går över 60 kändes lite snålt... 75 hade varit mer rimligt IMO. hur har du det med fläktarna?? funkar alla? dammfilter tätt??

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Är denna verkligen så bra då? Har läst recensioner och den verkar inte alls bättre? Kollade på videon som man kan se på den andra och där prata dom nått om att läckorna var fixade etc och att den där var super lätt att installera.

Skrivet av crazymike:

varna om den går över 60 kändes lite snålt... 75 hade varit mer rimligt IMO. hur har du det med fläktarna?? funkar alla? dammfilter tätt??

Är det ? Jag vet faktiskt inte =), men okey kan säga att den ska varna över 75 grader då, ja fläktarna kör för fullt.
Dammfiltret skall vara ok.

En sak till behöver man ändå kylpasta mellan vattenkylaren och cpu:n?

Permalänk
Citat:

En sak till behöver man ändå kylpasta mellan vattenkylaren och cpu:n?

man skall ALLTID ha kylpasta på även med luftkylning

den är till för att fylla ut porerna i metallerna så att det inte finns minsta lilla luft i mellan. ca ett okokt riskorn i mitten räcker så pressas det ut med kylaren mot Cpun så du slipper smeta

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

man skall ALLTID ha kylpasta på även med luftkylning

den är till för att fylla ut porerna i metallerna så att det inte finns minsta lilla luft i mellan. ca ett okokt riskorn i mitten räcker så pressas det ut med kylaren mot Cpun så du slipper smeta

Okey tack :).

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett bra vattenkylningssystem som är lätt monterat och som verkligen kommer få ner mina temperaturer.

Jag läste på intels hemsida att maximala arbetstemperaturen för min processor är 67.9 grader, och så fort jag spelar något nu så kan ena kärnan resa sig på +69 grader vilket inte kan vara bra.

Har läst hur mycket recensioner som helst nu och jag fattar halvsju, som tex CORSAIR H80 , de verkade ju bra men tydligen måsta man också köpa något kit som heter corsair link?
Sen har jag även läst att vattenkylning inte är bra för moderkortet då det kan bli mindre kylning på de vilket leder till högre temperaturer på moderkortet.

Så nu är jag ute på djupt vatten och har inte en aning om vad som är bra eller inte bra, kom gärna med förslag på bra kylare samt en recension varför den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Jag vill ha ett bra vattenkylningssystem som är lätt monterat och som verkligen kommer få ner mina temperaturer.

Jag läste på intels hemsida att maximala arbetstemperaturen för min processor är 67.9 grader, och så fort jag spelar något nu så kan ena kärnan resa sig på +69 grader vilket inte kan vara bra.

Har läst hur mycket recensioner som helst nu och jag fattar halvsju, som tex CORSAIR H80 , de verkade ju bra men tydligen måsta man också köpa något kit som heter corsair link?
Sen har jag även läst att vattenkylning inte är bra för moderkortet då det kan bli mindre kylning på de vilket leder till högre temperaturer på moderkortet.

Så nu är jag ute på djupt vatten och har inte en aning om vad som är bra eller inte bra, kom gärna med förslag på bra kylare samt en recension varför den är bra.

Corsair link måste du bara ha om du skulle vlija ha mjukvaru kontroll på fläkthastigheterna som jag förstår det, dock inte ett måste.

Inte säkert att det blir mindre kylning på moderkortet med vattenkylning, beror på hur du har satt dina övriga fläktar och ett par andra faktorer, i vissa fall kan det bli bättre luftflöden då du får bort en stor klump metall ovan processorn. Men du verkar ju ha rätt ok med fläktar i övrigt så, så länge du har planerat ditt luftflöde så borde det inte vara några bekymmer med den biten.

Corsair H80 eller H100 tycker jag verkar bra, H100 är dock stor så man måste se till att man har plats i lådan för den. Recentioner för dessa finns här på sweclockers och de står sig riktigt bra i deras tester

Visa signatur

Zondar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zondar:

Corsair link måste du bara ha om du skulle vlija ha mjukvaru kontroll på fläkthastigheterna som jag förstår det, dock inte ett måste.

Inte säkert att det blir mindre kylning på moderkortet med vattenkylning, beror på hur du har satt dina övriga fläktar och ett par andra faktorer, i vissa fall kan det bli bättre luftflöden då du får bort en stor klump metall ovan processorn. Men du verkar ju ha rätt ok med fläktar i övrigt så, så länge du har planerat ditt luftflöde så borde det inte vara några bekymmer med den biten.

Corsair H80 eller H100 tycker jag verkar bra, H100 är dock stor så man måste se till att man har plats i lådan för den. Recentioner för dessa finns här på sweclockers och de står sig riktigt bra i deras tester

Jaha men dåså, då behöver man de ju inte. Jo det är sant att jag har, ja det lutar faktiskt på h80..visst prislappen är hög men har man redan spenderat massa så är de lika bra att fortsätta så datorn blir ultimat :).