AMD släpper skräddarsydd drivrutin för Id Software Rage

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper skräddarsydd drivrutin för Id Software Rage

På torsdag släpper Id Software en ny shooter som inte går av för hackor. Lagom till lanseringen publicerar AMD en optimerad drivrutin för Radeon HD 5000- och 6000-serierna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför fokuserar dem inte mera på större spel, fast endå bra med nya drivruter för er som har amd. Håller mej till nividia, inte för jag är något fan boy.

Permalänk
Medlem

Hörde att Preview från AMD fungerar bättre på BF3 Open Beta än vad Betan-drivisen gör för NVIDIA-användarna.

Betan bränner kortet medan Preview håller den igång i normal temperatur. Jag kan sitta och maxa inställningarna i spelet med mitt HD5870 utan att kortet överhettas något.

Dock låter datumet på denna drivrutin som nyheten gäller lite knäppt: "Den nya mjukvaran är daterad till den 3 oktober", då det är den 4e idag.. Hur går det ihop om drivrutinen kommer ut idag eller imorgon? Hehe..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Om jänkarna släppte det igår kl. 22 (deras tid) så blev det väl kl 5-6 på morgonen här, då antar jag att SweC's redaktörer inte var aktiva...?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av 0n0ffknappen:

Om jänkarna släppte det igår kl. 22 (deras tid) så blev det väl kl 5-6 på morgonen här, då antar jag att SweC's redaktörer inte var aktiva...?

Du får en golfapplåd för observationen att Rage släpps tidigare i USA än i EU.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas D:

Du får en golfapplåd för observationen att Rage släpps tidigare i USA än i EU.

Haha, underbart

Skrivet av UROG:

Hörde att Preview från AMD fungerar bättre på BF3 Open Beta än vad Betan-drivisen gör för NVIDIA-användarna.

Betan bränner kortet medan Preview håller den igång i normal temperatur. Jag kan sitta och maxa inställningarna i spelet med mitt HD5870 utan att kortet överhettas något.

Dock låter datumet på denna drivrutin som nyheten gäller lite knäppt: "Den nya mjukvaran är daterad till den 3 oktober", då det är den 4e idag.. Hur går det ihop om drivrutinen kommer ut idag eller imorgon? Hehe..

Jo, det stämmer nog. Mina kort svettas så det står härliga till.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

eftersom rage är det första som släpps med id tech engine 5 så är det i AMD's största intress att optimera sina driv rutiner så fort som möjligt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

Du får en golfapplåd för observationen att Rage släpps tidigare i USA än i EU.

Hehe. Lämpligt klipp ;).

Här står sig nvidia slätt när det kommet till drivrutinsuppdateringar tror jag (om deras senaste släpp inte redan innehöll optimeringar för rage). Det är väl vid dessa lite mer sällsysnta tillfällen man kan ha en fördel av AMDs uppdateringsintervall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Vad är rage, ett rpg fps spel? Multiplayer?

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Vad är rage, ett rpg fps spel? Multiplayer?

tänk borderlands/fallout typ.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Skrivet av Xface:

Varför fokuserar dem inte mera på större spel, fast endå bra med nya drivruter för er som har amd. Håller mej till nividia, inte för jag är något fan boy.

Vad snackar du om? Har du levt under en sten? RAGE är en av de största speltitlarna för 2011.

Skrivet av 0n0ffknappen:

Om jänkarna släppte det igår kl. 22 (deras tid) så blev det väl kl 5-6 på morgonen här, då antar jag att SweC's redaktörer inte var aktiva...?

Skrivet av Andreas D:

Du får en golfapplåd för observationen att Rage släpps tidigare i USA än i EU.

Är det därför Australien har släpp den 6:e och vi den 7:e eftersom Australien ändå ligger 12 timmar före så blir det i princip sammtidigt?

Skrivet av silicon111:

Vad är rage, ett rpg fps spel? Multiplayer?

RPG-FPS i Fallout3-anda fast med fordon också. En av de större spelsläppen under 2011.

Permalänk
Medlem

Kan dem inte släppa en med alla senaste optimeringar, vill ju både ha BF3 driver och denna så frågan är hur de ska gå.
Kanske måste ominstallera drivrutinerna bara för man ska byta spel i en timme

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Dessa nyare? Nja...inte säkert.

Versionsnummer 11.10 Rage (3e Okt): http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/GPU121AMDCatRagePe...

2D Driver Version 8.01.01.1186
Direct3D Version 7.14.10.0860
OpenGL Version 6.14.10.11079
Catalyst Control Center Version 2011.0908.1355.23115

Versionsnummer 11.10 BF3 (23e Sept) : http://support.amd.com/us/Pages/AMDCatalyst1110Previewdriver....

2D Driver Version 8.01.01.1199
Direct3D Version 7.14.10.0867
OpenGL Version 6.14.10.11158
Catalyst Control Center Version 2011.0923.2225.38371

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om Steam-forumet ska gå efter så har dessa drivrutinerna inte fixat särskilt många problem som folk har upplevt, tvärtom så verkar fler ha fått en sämre upplevelse av att installera drivrutinerna. 11.8 rapporteras av många som de drivrutinerna som erbjuder överlag bäst spelupplevelse.

Jag fruktar lite för RAGE. Spelet har inte alls fått en bra start och många klagar på att RPG-elementen i spelet är överdrivna till max. Det är i princip inget rollspelande i spelet, minst av allt i Fallout 3-variant. Men även Borderlands RPG lyser med sin avsaknad. Just nu ligger spelet på 81/100 på Metacritic på konsolvarianterna, men PC-versionen kommer nästan garanterat få ännu sämre betyg av de mängder grafiska glitchar och buggar som har drabbat plattformen.

Många skulle beskriva det som en konsolport upp i dagen.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Kan dem inte släppa en med alla senaste optimeringar, vill ju både ha BF3 driver och denna så frågan är hur de ska gå.
Kanske måste ominstallera drivrutinerna bara för man ska byta spel i en timme

Vad är det för dumheter AMD håller på med?

Nog måste väl ändå gamla optimeringar sitta kvar när en ny kommer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Kan dem inte släppa en med alla senaste optimeringar, vill ju både ha BF3 driver och denna så frågan är hur de ska gå.
Kanske måste ominstallera drivrutinerna bara för man ska byta spel i en timme

Jo då. Det kommer. Ge det några veckor bara ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte för CrossFire, boooh! ;P

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Aemony:

Om Steam-forumet ska gå efter så har dessa drivrutinerna inte fixat särskilt många problem som folk har upplevt, tvärtom så verkar fler ha fått en sämre upplevelse av att installera drivrutinerna. 11.8 rapporteras av många som de drivrutinerna som erbjuder överlag bäst spelupplevelse.

Jag fruktar lite för RAGE. Spelet har inte alls fått en bra start och många klagar på att RPG-elementen i spelet är överdrivna till max. Det är i princip inget rollspelande i spelet, minst av allt i Fallout 3-variant. Men även Borderlands RPG lyser med sin avsaknad. Just nu ligger spelet på 81/100 på Metacritic på konsolvarianterna, men PC-versionen kommer nästan garanterat få ännu sämre betyg av de mängder grafiska glitchar och buggar som har drabbat plattformen.

Många skulle beskriva det som en konsolport upp i dagen.

Det är ett FPS med "vissa" RPG element extremt nertonade det har sagts från id håll hela tiden i varje intervju att detta inte är ett RPG så förstår inte vad du menar med det.

KOnsolport? hmm nej separat utvecklad för PC plattformen med mycket mer godis än konsolversionen

Visa signatur

(Core i5-760) (Asus HD6970 Direct CU II 2048Mb) (Asus P7P55D-E PRO) (16GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Kingston SSDNow V+100 96GB) (PHILIPS 273E3LHSB) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Det kommer. Ge det några veckor bara ;).

Haha det är ju just det, vill ju kunna lira rage när de kommer OCH BF3 betan så om de inte funkar nå bra i Rage med dessa drivrutiner så får jag hålla på med att ominstallera och installera!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Haha det är ju just det, vill ju kunna lira rage när de kommer OCH BF3 betan så om de inte funkar nå bra i Rage med dessa drivrutiner så får jag hålla på med att ominstallera och installera!

Eller så skiter du i att använda senaste drivrutinen för båda. Det fungerar ju att spela båda spelen utan senaste drivrutinerna. Ibland får man inte exakt allt man vill ha den dagen man vill ha det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Inte för CrossFire, boooh! ;P

Det lustiga är att 11.9 CAP1 läckte ut igår men det ser inte ut som att den innehåller en profil för just Rage.
Dock inkluderar den BF3, Red Orchestra 2 samt Trackmania 2.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu börjar drivrutinerna ramla in, minsann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den nya mjukvaran är daterad till den 3 oktober och är därmed nyare än både Catalyst 11.9 och 11.10 Preview, men det är inte känt om exempelvis optimeringarna för Battlefield 3 även är inkluderade i denna version av drivrutinerna.

Skrivet av Mocka:

Dessa nyare? Nja...inte säkert.

Från CatalystCreator: http://twitter.com/#!/catalystCreator
The Rage driver does not include the BF3 optimizations - unified driver for both will come later

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det för dumheter AMD håller på med?

Nog måste väl ändå gamla optimeringar sitta kvar när en ny kommer.

Eftersom dessa är inte full släpp utan Preview och Betas.

Av samma anledning är 11.10 Preview nyare än 11.9 fast 11.10 Preview släpptes tidigare och en stor anledning är Microsofts WHQL process som slinkar ner uppdateringen av drivrutiner därav har AMD kört en stor del med Hotfixes (day0 patch) istället för att vänta på ny WHQL så släpper de en patch till drivrutinen som skall fixa problem som de inte kunde fixa till under frysningen av WHQL

På grund av dessa Previews, Betas som alla är gjorde under olika tider så blir det att koden inte är mergad och inte innehåller samma fix i detta fallet Rage drivrutinen inte inehåller förbättringarna för BF3 som Preview gör. Man får helt enkelt vänta tills 11.10 Beta kommer ut eller fullversionen men då kommer den vara äldre än 11.10rc versionen som man kommer hitta på guru3d eller rage3d

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Tack AMD <3

RAGE!!!!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Var det verkligen så här för 5-10 år sedan? Att det är upp till hårdvarutillverkarna att reparera och optimera mjukvarutillverkarnas produkter så att de fungerar. Jag kommer faktiskt inte ihåg. Låter väldigt märkligt det hela. Det finns ju faktiskt gängse standarder inom DirectX och OpenGL att hålla sig till. Var inte för hård mot mig jag vet i stort sett ingenting om programmering.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Från CatalystCreator: http://twitter.com/#!/catalystCreator
The Rage driver does not include the BF3 optimizations - unified driver for both will come later

Precis det jag bevisade med min jämförelse av versionerna
Det logiska borde vara att BF3 previewn redan innehåller Rage optimeringarna eftersom det är den färskaste builden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis det jag bevisade med min jämförelse av versionerna
Det logiska borde vara att BF3 previewn redan innehåller Rage optimeringarna eftersom det är den färskaste builden.

Måste inte vara så dock. BF3 versionen är nyare helt klart. Tittar du så har Rage versionen lite annan informations sida i catalyst etc.

Folk på guru3d har sagt att Rage versionen flyter på bättre på BF3 (jämnare FPS) dock lägre än BF3 versionen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Visst uppmärksamma ni att det spelades Rage i Breaking bad?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Precis det jag bevisade med min jämförelse av versionerna
Det logiska borde vara att BF3 previewn redan innehåller Rage optimeringarna eftersom det är den färskaste builden.

Precis! Jag har alltid tyckt att det varit förvirrande med drivrutinsversionerna, förmodligen för att de utvecklas som separata spår innan de blir enhetliga, och man vet aldrig vilken grund som är gemensam, trots versionsnummer som är högre (eller lägre).
Goal is to get all of the optimizations into official Cat 11.10 release for end of Oct release

Men nu har det kommit mer viktig information från CatalystCreator:
All - don't use the current Rage performance driver - package includes very old OGL files, that's why you're seeing corruption etc.
New Rage driver with proper OGL component will be posted later today

Tweet för ca en halvtimme sedan (17:55).