Eftermarknadskylare GTX 580

Permalänk
Medlem

Eftermarknadskylare GTX 580

Är lite sugen på en tyst kylare till mitt Gainward GTX 580. Är inte intresserad av att klocka kortet nått större, vill helst ha det ganska tyst.

Min klock är på:

Core V 1075mV
Core clock 850MHz
Shader clock 1700MHz
Memory clock 2010MHz

Och har inte ändrat tempen nämvärt, ligger förtfarande på ca 77-79 grader i BF3, samma som original. Men fläktarna ligger på 2700 rpm och låter en del.

Jag har hittat två st kylare Thermalright Shaman och Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus. Shamanen verkar ju inte ha nån Vrm kylning, vet inte om det behövs? Finns det nån mer kylare jag borde titta på?

Men vad tror ni är det värt att betala 600 kr för att mecka bort garantin på min dyraste datorkomponent och kommer kortet bli tillräckligt tyst, dvs. värt 600kr?

Permalänk
Medlem

Har ett Arctic Cooling till min 5970. Är riktigt nöjd. Hade 6månader kvar på min garanti men valde hellre att få ner temperaturen.

Hade dock oturen med just med 5970 att man kan bränna dvi portar när man byter. Tyckte att jag läste igenom hur man skulle göra på olika forum men ack så gick en dvi port. Jag skiter i det då jag har två kvar och använder bara 2. Helt klart en bra investering för mig. Gäller att man har bra genomflöde i chassi så att varmluften kommer ut.

Har hört att Gainward inte är tyst kort. Upp till dig i slutändan. Tyst och kallt kort utan garanti eller garanti med en inbyggd dammsugare.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Genomflöde har jag fixat.

Hur svårt är det att montera, bara att skruva av det gamla och på det nya eller? Elelr behöver man plugga på och läsa i forum?

Permalänk
Medlem

Den thermalright funkar inte på gtx 580!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Den thermalright funkar inte på gtx 580!

Enligt deras hemsida gör den det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Enligt deras hemsida gör den det.

Hej!
Jag har ett likadant kort som du har och det låter ju som ett reaplan när man spelar bf3, hur har det gått med dina köpplaner? Blev det ett byte? Skulle vara kul att veta då jag går i liknande tankar.

//qhrizz

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000